ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2018 року (о 14 год. 25 хв.)Справа № 311/3424/17 Провадження №ЗП/808/31/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Батрак І.В.,
за участю секретаря Лялько Ю.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представників відповідача ОСОБА_2,
ОСОБА_3,
представника третьої особи ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області (місцезнаходження: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Молодіжна, буд. 3)
третя особа ОСОБА_5 установа Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ 42031633, місцезнаходження 71601, Запорізька область, Василівський район, місто Василівка, бульвар Центральний, будинок 6)
про визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області (далі - прокурор або позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Василівської районної ради Запорізької області (далі - Ваислівська райрада, відповідач), третя особа, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_5 установа Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області (далі - КУ Сервісний центр закладів освіти ), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 15.11.2017 №34 Про припинення комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіта Василівської районної ради Запорізької області та Комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в ОСОБА_5 установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області .
На обґрунтування позовних вимог у позовній заяві зазначає, що новелою Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII є право закладу освіти (суб'єкта освітньої діяльності) на автономію, тобто право самоврядування, яка полягає в самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадяться в порядку та межах, визначених Законом, при цьому, ст. 23 вказаного Закону передбачено гарантування державною академічної, організаційної, фінансової, і кадрової автономії закладів освіти. Посилається також на приписи ст. 24, 25, 26 Закону України Про освіту та вважає, що створення відповідачем КУ Сервісний центр закладів освіти прямо впливає на фінансову автономію закладів освіти Василівського району, суперечить нормам Закону України Про освіту . Створення такої установи, на думку позивача, можна розцінювати як пряме втручання у діяльність суб'єктів освітньої діяльності, оскільки засновником як установи, так і закладів освіти району виступає один і той же суб'єкт - Василівська райрада, що у свою чергу порушує ст. 25 цього Закону, зокрема, в частині невтручання засновника у діяльність закладів освіти, що здійснюються ним у межах його автономних прав. Зазначає, що згідно із вимогами ст. 131-1 Конституції України та ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор звертається із вказаним позовом на захист інтересів держави у сфері охорони дитинства з метою забезпечення дотримання вимог законодавства, що гарантує закладам освіти автономію, самостійність та незалежність у своїй діяльності, а тому просить адміністративний позов задовольнити та скасувати спірне рішення відповідача.
Ухвалою суду від 31.01.2018 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначене підготовче засідання на 23 лютого 2018 року.
Відповідач позов не визнав, 23 лютого 2018 року надав до суду відзив від 19.02.2018 №01.1-08/73 (вх. №6163), у якому, зокрема, зазначає, що із матеріалів справи не вбачається від імені якого відповідного органу звернулась до суду заступник керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області, в матеріалах справи відсутні документи в порушення ст. 59 КАС України, які б підтверджували повноваження прокурора на здійснення цієї дії. Посилається також на норми ч. 2 ст. 10, п. 20 ч. 1, ч. 4, 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та вважає, що Василівська райрада відповідно до наданих законодавством повноважень має право створювати будь-які комунальні підприємства, установи, заклади, затверджувати їх установчі документи, приймати рішення про їх ліквідацію або припинення в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення). Зауважує, що ст. 66 Закону України Про освіту визначає повноваження органів місцевого самоврядування, в тому числі й районної ради, зазначені повноваження не передбачають втручання районної ради (засновника - місцевого органу) у внутрішню діяльність закладів освіти, але можуть передбачати отримання необхідної інформації. Таким чином, на думку відповідача, місцеві органи як органи управління освітою не мають ніяких повноважень з безпосереднього управління закладами освіти, тому вони не можуть делегувати такі повноваження будь-кому, зокрема, районному відділу освіти, натомість, місцеві органи мають обов'язок забезпечувати розвиток мережі закладів освіти, підвезення учнів. Для цього вони можуть створювати відповідні структурні підрозділи, але ці підрозділи мають не управляти закладами, а забезпечувати їх діяльність, тобто виконувати для них сервісні функції. На підставі вищезазначеного, вказує, що в умовах інноваційних технологій управління фінансовими, господарськими, навчально-методичними, кадровими справами закладів освіти, керуючись чинним законодавством, беручи до уваги зміни законодавства в галузі освіти, відповідачем було прийняте рішення №34 від 15.11.2017. Звертає увагу суду, що розділом 2 Статуту КУ Сервісний центр закладів освіти визначена мета створення та напрямки діяльності установи, які значно ширші ніж позивачем наведено у позовній заяві та визначають, зокрема, ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку та фінансових операцій навчальних закладів освіти, що фінансується з районного бюджету. Ураховуючи викладене, вважає, що відповідною уповноваженою особою засновника має стати КУ Сервісний центр закладів освіти , яка не має права втручатись в діяльність закладів освіти, але буде забезпечувати їх діяльність, виконувати для них сервісні функції в рамках реалізації повноважень органів місцевого самоврядування, встановлених ч. 2 ст. 66 Закону України Про освіту та визначених установчими документами, у зв'язку із чим просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
23 лютого 2018 року підготовче провадження відкладене на 28 березня 2018 року.
06 березня 2018 року на адресу суду надійшла відповідь на відзив (вх. №7555), у якій додатково вказує, що рішенням Василівської райради від 15.11.2017 №34 суперечить вимогам чинного законодавства України, у свою чергу, відповідач є органом місцевого самоврядування, яким прийнято оспорювань рішення, скасування якого вирішується у судовому порядку відповідно до вимог ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 5 КАС України, тобто в даному випадку зачіпаються інтереси держави, а орган, який уповноважений здійснювати належний захист інтересів держави не належним чином захищає державні інтереси, що дає підстави прокурору звернутися з вказаним позовом до суду.
Відповідно до ухвали суду від 28.03.2018 продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі, підготовче засідання по справі відкладене на 19 квітня 2018 року.
24 квітня 2018 року представником третьої особи надано суду пояснення (вх. №13078), у яких зазначає, що 03.03.2018 було завершено процедуру припинення КУ Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіта та Комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в КУ Сервісний центр закладів освіти . Вказує, що позивач справедливо зазначає в позовній заяві той факт, що діяльність установи направлена на надання закладам освіти бухгалтерських послуг, що в свою чергу установа не заперечує, але в той же час випускає з поля зору абзац статуту ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку господарських та фінансових операцій навчальних закладів освіти, що фінансуються з районного бюджету , який в свою чергу знікчемлює всі заяви позивача щодо можливого прямого втручання установи у фінансову автономію закладів загальної середньої освіти. Станом на 03.04.2018 ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності центральною бухгалтерією шляхом підписання договорів на бухгалтерське обслуговування з установою виявили низка закладів освіти, при цьому, навчальні заклади самостійно приймали рішення щодо форми ведення бухгалтерського обліку та самостійно приймали рішення щодо форми ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності - чи-то шляхом укладання договору з установою, чи-то шляхом введення до штатного розпису закладу одиниці бухгалтера. Також зауважує, що окрім виконання Статутних функцій установа виконує безліч окремо делегованих їй повноважень. Повідомляє, що додатковою функцією є утримання навчальних закладів, які виконують заходи, необхідні для організації самостійного господарювання в повному розумінні цього слова, установа забезпечує власними силами безперебійність навчально-виховного процесу: оплату електроенергії, природного газу, підвіз учнів та педагогічних працівників, послуг необхідних для виділення навчального закладі в самостійну господарську одиницю. Ураховуючи вказане, просить не задовольняти позовні вимоги позивача по даній справі.
25 квітня 2018 року представником позивача надано суду уточнений адміністративний позов (вх. №13243), який ухвалою суду від 26.04.2018 залишений без руху та позивачу наданий строк для усунення недоліків уточненої позовної заяви, а у подальшому відповідно до ухвали суду від 31.05.2018 - залишений без розгляду на підставі ч. 15 ст. 171 КАС України. Розгляд справи здійснюється за первинними позовними вимогами.
31 травня 2018 року відкладене підготовче провадження на 04 червня 2018 року.
04 червня 2018 року судом закрите підготовче провадження у справі та призначене судове засідання у той самий день після закінчення підготовчого провадження, а у подальшому - оголошена перерва до 22 червня 2018 року.
22 червня 2018 року судом оголошувалась перерва до 03 липня 2018 року.
03 липня розгляд справи відкладався за клопотанням учасників справи на 04 липня 2018 року.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав у повному обсязі. Просить адміністративний позов задовольнити та скасувати рішення відповідача.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечили із підстав, викладених у відзиві на позов, та просять у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Представник третьої особу просив у судовому засіданні у задоволенні позову відмовити.
На підставі статті 243 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
Розглянувши та дослідивши надані документи, заслухавши пояснення представників учасників справи, судом встановлені наступні обставини.
Рішеннями двадцять шостої (позачергової) сесії районної ради шостого скликання від 26.07.2013 №9 було створено комунальну установу Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області для забезпечення здійснення фінансового обліку і матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівського району та №10 було створено комунальний заклад Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області для здійснення науково-методичного забезпечення системи загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти району, підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Відповідно до уточненого переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища, міст Василівського району, затвердженого рішенням сорок дев'ятої (позачергової) сесії районної ради шостого скликання від 06.11.2015 №14 в управлінні Василівської районної ради Запорізької області перебуває 26 навчальних закладів різних ступенів навчання матеріально-технічне та науково-методичне забезпечення яких здійснюють зазначені вище комунальна установа та заклад.
16 січня 2015 року відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.08.2009 № 1007-р Про забезпечення цільового використання коштів бюджетними установами (закладами) соціально- культурної сфери , абзацу 1 частини 4 та частини 1 статті 8 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-ХІУ, керуючись пунктом 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778, пунктом 47 Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433, Василівською районною радою будо прийнято рішення № 8 Про надання дозволу навчальним закладам на самостійне ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності .
На виконання зазначених вище нормативних актів, 27.03.2015 Василівської районною радою будо прийнято рішення № 17 Про внесення змін до статутів загальноосвітніх навчальних закладів Василіського району . Даним рішенням внесені зміни в установчі документи навчальних закладів в частині можливості ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності самостійно (шляхом утворення власної бухгалтерської служби) або через ОСОБА_5 установу Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області.
Проте, у подальшому - рішенням Василівської районної ради від 15.11.2017 № 34 Про припинення комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в комунальну установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області припинені комунальна установа Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ - 38761770, юридична адреса: 71601, Запорізька область, Василівський район, м. Василівка, бульвар Центральний, 6) та комунальний заклад Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ - 38761743, юридична адреса: 71601, Запорізька область, Василівський район, м. Василівка, бульвар Центральний, 6) - шляхом злиття в комунальну установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області.
Пунктом 2 вказаного рішення створено ліквідаційну комісію юридичних осіб.
Пунктом 5 вказаного рішення створено КУ Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області.
Надалі, вказаним рішення Василівської районної ради затверджений статут КУ Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області. Майно, що залишиться після ліквідації вказаних юридичних осіб закріплено на праві оперативного управління за комунальною установою Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області. Затверджено структуру КУ Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області.
На виконання вказаного рішення 30.03.2018 державним реєстратором Василівської районної державної адміністрації Запорізької області внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис №1 080 134 0000 001448 про державну реєстрацію КУ Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ 42031633)
Вважаючи прийняте відповідачем рішення від 15.11.2017 №34 протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
28 вересня 2017 року набрав чинності Закон України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII, новелою якого є право закладу освіту (суб'єкта освітньої діяльності) на автономію, тобто право на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадяться в порядку та межах, визначених законом (стаття 1 Закону України Про освіту ).
При цьому, статтею 23 Закону України Про освіту передбачено гарантування державою академічної, організаційної, фінансової, і кадрової автономії закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
У частині першій статті 26 Закону України Про освіту визначено, що керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов'язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.
Частиною третьою статті 26 Закону України Про освіту визначено повноваження керівника закладу освіти, який організовує діяльність закладу освіти; вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти; призначає на посаду та звільніє з посади працівників, визначає їх функціональні обов'язки; забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм; забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти; забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти; сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти; сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти; здійснює інші повноваження, передбачені законом та установчими документами закладу освіти.
У відповідності до статті 24 Закону України Про освіту коло суб'єктів, які здійснюють управління закладом освіти в межах повноважень: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Відповідно до частини другої статті 25 Закону України Про освіту засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них; укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти; здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти; забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.
Згідно із частиною третьою статті 25 Закону України Про освіту засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами.
Матеріалами справи встановлено, що засновником закладів освіти у Василівському районі виступає Василівська районна рада Запорізької області.
Як вбачається зі змісту Статуту комунальної установи Сервісний центр закладів освіти (далі - Установа), затвердженого рішенням Василівської районної ради Запорізької області (сьомого скликання) від 15.11.2017 № 34 Про припинення комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в комунальну установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області засновником Установи є Василівська районна рада Запорізької області (п. 1.3 Статуту). Установа підпорядкована, підзвітна та підконтрольна Василівській районній раді (п. 1.5 Статуту).
Відповідно до розділу 2 Статуту метою діяльності Установи є: реалізація законодавства України у сфері соціального розвитку закладів освіти району, забезпечення стабільної фінансово- господарської, навчально-методичної діяльності закладів освіти, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища, міст Василівського району та інше (п. 2.1 Статуту).
Основними напрямами діяльності Установи є: фінансово-господарське обслуговування закладів освіти району на договірних засадах та науково- методичне забезпечення системи загальної середньої, позашкільної і дошкільної освіти (п. 2.2 Статуту).
За напрямом фінансово-господарське обслуговування закладів освіти району на договірних засадах предметом діяльності Установи є:
- діяльність у сфері бухгалтерського обліку;
- ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку господарських та фінансових операцій навчальних закладів освіти, що фінансуються з районного бюджету;
- реєстрація, оброблення, накопичення, узагальнення та зберігання інформації про фінансово-господарську діяльність навчальних закладів освіти;
- складання на підставі даних бухгалтерського обліку фінансової, статистичної та бюджетної звітності у порядку, встановленого чинним законодавством.(п. 2.2 Статуту).
Діяльність установи згідно із Статутом направлена на надання закладам освіти району бухгалтерських послуг, що в свою чергу, обмежує гарантоване державою право на самостійність і незалежність у прийнятті ними рішень щодо вирішення фінансових питань.
Враховуючи викладене, суд погоджується з доводами позивача, що створення КУ Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області прямо впливає на фінансову автономію закладів освіти Василівського району, суперечить нормам Закону України Про освіту .
Створення такої установи можна розцінювати, як пряме втручання у діяльність суб'єктів освітньої діяльності, оскільки засновником як установи, так і закладів освіти району виступає один і той же суб'єкт - Василівська районна рада Запорізької області.
У свою чергу, вищевказане порушує ст. 25 Закону України Про освіту , зокрема, в частині невтручання засновника у діяльність закладу освіти, що здійснюються ним у межах його автономних прав.
Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функція представництва інтересів держави в суді у випадках і в порядку, визначених законом. Право звернення прокурора до суду в інтересах держави передбачено також статтею 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 КАС України.
Частиною третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Конституційний Суд України у рішенні від 08.04.1999 (далі - рішення КСУ) визначив, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. При цьому, інтереси держави можуть збігатися повністю, частково, або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Пунктом 2 резолютивної частини рішення КСУ визначено, що під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах , треба розуміти орган державної влади або орган місцевого самоврядування, який законом наділений повноваженнями органу виконавчої влади.
Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскарженим.
Таким чином, держава зобов'язує органи прокуратури відповідно до вимог ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України Про прокуратуру представляти інтереси держави у суді.
Згідно із частинами третьою, четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Прокурор звернувся із вказаним позовом на захист інтересів держави у сфері охорони дитинства з метою забезпечення дотримання вимог законодавства, що гарантує закладам освіти автономію, самостійність та незалежність у своїй діяльності.
У даному випадку прокурором визначено та встановлено поважні причини, необхідні й достатні дані для представництва інтересів держави, оскільки Василівська районна рада Запорізької області відповідно до статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні покликана захищати права територіальної громади, а останні порушуються внаслідок прийняття незаконного рішення вказаним органом місцевого самоврядування.
Прокурором на обґрунтування необхідності звернення до суду із даним позовом зазначено, що протиправні дії відповідача та прийняття спірного рішення порушує політику держави щодо наданих нею гарантій на автономію, самостійність та незалежність усіх закладів освіти, які розташовані на території Василівського району Запорізької області. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Згідно із частиною десятою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Таким чином, з огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Василівської районної ради від 15.11.2017 № 34 Про припинення комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіти Василівської районної ради Запорізької області та комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в комунальну установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності..
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.
Щодо заяви позивача про повернення сплаченої за уточнену позовну заяву суму судового збору, суд вважає її такою, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Нормами частин першої та другої статті 132 КАС України встановлено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України Про судовий збір від 08.07.2011 № 3674-VІ (далі - Закон № 3674-VІ), згідно статті 1 якого судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом. Судовий збір включається до складу судових витрат.
Згідно із частиною першою статті 3 Закону № 3674-VI судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством; за подання до суду апеляційної і касаційної скарг на судові рішення, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами, заяви про скасування рішення третейського суду, заяви про видачу виконавчого документа на примусове виконання рішення третейського суду та заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України; за видачу судами документів; у разі ухвалення судового рішення, передбаченого цим Законом.
Частиною першою статті 7 Закону № 3674-VI передбачені випадки, у яких сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду. Зокрема, пунктом 4 цієї статті передбачено повернення судового збору в разі, зокрема, залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв'язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).
Із матеріалів справи судом встановлено, що під час звернення до суду до уточненим адміністративним (вх. №1496 від 08.05.2018) позовом позивачем додано платіжне доручення №798 від 02.05.2018, згідно із яким позивачем був сплачений судовий збір у сумі 1 762,00 грн. (оригінал платіжного документу міститься в матеріалах справи).
Ураховуючи, що уточнена позовна заява Заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області ухвалою суду від 31.05.2018 залишена без розгляду у зв'язку із заявою тим, що не відповідає вимогам статей 160, 161, 172 цього Кодексу, і позивач не усунув цих недоліків у строк, встановлений судом, суд дійшов висновку, що клопотання позивача є обґрунтованим, у зв'язку із чим сплачена ним сума судового збору підлягає поверненню з Державного бюджету України.
Керуючись ст. ст. 9, 137, 139, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Заступника керівника Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області (місцезнаходження: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Молодіжна, буд. 3) до Василівської районної ради Запорізької області (місцезнаходження: 71600, Запорізька область, м. Василівка, бул. Центральний, 4, код ЄДРПОУ 24913314), третя особа ОСОБА_5 установа Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ 42031633, місцезнаходження 71601, Запорізька область, Василівський район, місто Василівка, бульвар Центральний, будинок 6) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Василівської районної ради Запорізької області від 15.11.2017 №34 Про припинення комунальної установи Василівський районний центр фінансового обліку та матеріально-технічного забезпечення закладів та установ освіта Василівської районної ради Запорізької області та Комунального закладу Науково-методичний центр Василівської районної ради Запорізької області шляхом злиття в ОСОБА_5 установу Сервісний центр закладів освіти Василівської районної ради Запорізької області .
Повернути Енергодарській місцевій прокуратурі Запорізької області (місцезнаходження: 71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Молодіжна, буд. 3 з Державного бюджету України сплачену платіжним дорученням №798 від 02.05.2018 (оригінал міститься в матеріалах справи №311/3424/17 Провадження №ЗП/808/31/18) суму судового збору у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні) .
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення виготовлений 09.07.2018.
Суддя І.В. Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2018 |
Оприлюднено | 10.07.2018 |
Номер документу | 75170548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні