Рішення
від 27.06.2018 по справі 802/1766/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

27 червня 2018 р. Справа № 802/1766/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд в складі

головуючого судді: Дмитришеної Р.М.,

суддів: Альчука М. П.

ОСОБА_1

за участю:

секретаря судового засідання: Макарової К.В.

представників позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3

представника відповідача 2: ОСОБА_4

представника СФГ "Поділля" ОСОБА_5

представників ТОВ "Граніт-3" ОСОБА_6, ОСОБА_5

без участі відповідача 1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: фермерського господарства "Скала"

до: Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянське (фермерське) господарство "Поділля", товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3"

про: визнання протиправним та скасування припису

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось фермерське господарство "Скала" з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянське (фермерське) господарство "Поділля", товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3" про визнання протиправним та скасування припису.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на адресу ФГ "Скала" надійшов лист з якого стало відомо про те, що 12.05.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області проведено перевірку дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства. В результаті чого, Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області складено акт обстеження земельної ділянки №09/15 від 12.05.2015 року, уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства №16/15 від 15.05.2015; припис реєстраційний №000002/15 від 15.05.2015.

Однак, уповноважені представники ФГ "Скала" заздалегідь не були повідомлені щодо проведення вказаної перевірки та направлення на проведення вказаних дій не надходило. Таким чином, відповідачем порушено порядок проведення перевірки. В зв'язку із наведеним, прийняте за результатами перевірки рішення - припис №000002/15 від 15.05.2015 про зобов'язання ФГ "Скала" у 30 денний термін усунути виявлене порушення вимог земельного законодавства, а саме звільнити самовільно зайняті земельні ділянки привівши їх у стан придатний для використання за призначенням, є протиправним.

Ухвалою суду від 06.10.2017 року відкрито провадження у адміністративній справі №802/1766/17-а.

05.12.2017 адміністративний позов фермерського господарства "Скала" до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (відповідач 2), треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянського (фермерського) господарства "Поділля", товариства з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3" про визнання протиправним та скасування припису залишено без розгляду.

За результатами апеляційного розгляду 31.01.2018 ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 05.12.2017 року у справі за адміністративним позовом фермерське господарство "Скала" з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (відповідач 2), треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянського (фермерського) господарства "Поділля", товариства з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3" про визнання протиправним та скасування припису скасовано. Справу направлено до Вінницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 22.03.2018 року прийнято до провадження адміністративну справу 802/1766/17-а та розгляд якої вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 23.04.2018 постановлено розгляд адміністративної справи №802/1766/17-а за позовом фермерського господарства "Скала" до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянське (фермерське) господарство "Поділля", товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3" про визнання протиправним та скасування припису здійснювати колегіально у складі трьох суддів.

Ухвалою суду від 11.05.2018 задоволено клопотання представника позивача та витребувано у Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області оригінал Припису за реєстраційним №000002/15 від 15.05.2015, винесений Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області щодо зобов'язання ФГ "Скала" у 30-денний термін усунути виявлене порушення вимог земельного законодавства, та всі документи, що стали підставою для проведення перевірки ФГ "Скала" вимог земельного законодавства у травні 2015.

Відповідно до матеріалів справи, дана ухвала направлена за адресою відповідача 1. Проте, судова кореспонденція повернута на адресу суду в зв'язку з тим, що адресат за даною адресою не значиться.

Інших клопотань щодо витребування доказів від сторони позивача до суду не надходило.

Від сторони відповідача - 2 Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області надійшов до суду відзив щодо заявлених позовних вимог з якого слідує, що останній заперечує щодо позову, посилаючись на наступне.

ОСОБА_7 прийому-передачі документів від 22.12.2016 року Державна інспекція сільського господарства у Вінницькій області передала Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області лише звітні матеріали за період з 2012 по 2016 роки, оригінали дозволів на зняття поверхневого (родючого) шару ґрунту у період з 2012 року по теперішній час, дозволи на зняття та перенесення поверхневого (родючого) шару ґрунту. Тобто, в Головному управлінні Держгеокадастру у Вінницькій області відсутні матеріали перевірок, що стали підставою для винесення оскаржуваного припису, що унеможливлює надання Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області будь-яких пояснень стосовно проведеної перевірки, а також ставить під сумнів доцільність участі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в даному спорі у якості відповідача.

Крім того, відповідачем 2 звернуто увагу, що згідно інформації, яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Державна інспекція сільського господарства у Вінницькій області ще не ліквідована і перебуває у стані припинення.

ОСОБА_7 п.15 Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 р. №1074 у разі припинення органу виконавчої влади Кабінет Міністрів України утворює відповідну комісію, затверджує її голову та визначає строк проведення реорганізації або ліквідації.

Голова комісії з припинення органу виконавчої влади після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про припинення територіальних органів утворює відповідні комісії, затверджує їх голів та визначає строк проведення реорганізації або ліквідації. Отже, враховуючи те, що Державна інспекція сільського господарства у Вінницькій області ще не ліквідована, відповідати за її зобов'язаннями має відповідна комісія.

Ухвалою суду від 24.05.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

В судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги та просили суд задовольнити адміністративний позов. Щодо мотивів адміністративного позову суду зазначили, що вважають припис протиправним з тих підстав, що перевірка проведена необ"єктивно, а ФГ "Скала" не здійснювало самовільного зайняття земельної ділянки. Припис оскаржуваний порушує право позивача з огляду на те, що на підставі проведеної перевірки, як наслідок в господарському судочинстві існує спір щодо стягнення з позивача сум збитків згідно розрахунків розміру шкоди, який окрім іншого складений за наслідками протиправної перевірки.

Представник відповідача 2 щодо позовних вимог заперечував з підстав викладених у відзиві.

Представники СФГ "Поділля" та ТОВ "Граніт-3" щодо позовних вимог заперечували та просили суд відмовити у задоволенні адміністративного позову. Письмові пояснення третіх осіб та докази долучені до матеріалів справи.

Заслухавши пояснення учасників по справі, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, судом встановлено наступне.

Державними інспекторами сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_8 та ОСОБА_9 за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради, Липовецького району ОСОБА_10 12.05.2015 року складено акт обстеження земельної ділянки №09/15.

У відповідності до акту проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у полі №14 на території Вахнівської сільської ради, Липовецького району за межами населеного пункту с. Вахнівка. Обстеження земельної ділянки проведено у зв'язку з необхідністю перевірки дотримання вимог земельного законодавства ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_11 Загальна площа земельної ділянки 80,592 га. Площа на якій вчинено правопорушення становить 52,7456 га.

За результатами обстеження встановлено, що земельні ділянки 426, 428, 430, 437, 436, 447, 442, 443, 448, 449, 450, 453, 456, 457 на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 52,7456 га знаходяться в оренді СФГ "Поділля" відповідно до укладених договорів оренди землі із власниками паїв та використовуються господарством для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

12.05.2015 року Державними інспекторами сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_8 та ОСОБА_9 за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради, Липовецького району ОСОБА_10 складено акт обстеження земельної ділянки №10/15.

Проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у полі №14 на території Вахнівської сільської ради, Липовецького району за межами населеного пункту с. Вахнівка. Обстеження земельної ділянки проведено у зв'язку з необхідністю перевірки дотримання вимог земельного законодавства ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_11 Загальна площа земельної ділянки 80,592 га. Площа на якій вчинено правопорушення 25,3158 га.

Під час обстеження встановлено, що земельні ділянки (паї) №425, 429, 446, 440, 439, 452, 454, 455 на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 25,3158 га знаходяться в оренді ТОВ "Граніт -3" відповідно до укладених договорів оренди землі із власниками паїв та використовуються господарством для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

З актів обстеження №09/15 та №10/15 вбачається, що ОСОБА_11 з актами ознайомлений, однак від підпису відмовився.

Також, 12.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_9 сформовано повідомлення №220/15 про виклик ОСОБА_11 для надання пояснень у зв'язку з виявленими порушеннями земельного законодавства.

15.05.2015 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області винесено припис реєстраційний №000002/15. Припис надіслано поштою 15.05.2015.

Вказаним приписом приписано у 30-ти денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 80,592 га, а саме площею 2,5306 га, що є користуванні ТОВ "СХК" Вінницька промислова група", 25,3158 га - ТОВ "Граніт - 3" та 52,7456 га - СФГ "Поділля" привести їх у стан придатний для використання за призначенням.

Припис підлягає обов'язковому виконанню. У разі невиконання припису, голова фермерського господарства ОСОБА_11 буде притягнутий до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

ОСОБА_7 поштового відправлення, яке було сформовано Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області 15.05.2015, адресат ОСОБА_11 відмовився від одержання. (а.с 131)

28.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_8 складено протокол про адміністративне правопорушення №000002/15. Зафіксовано, що ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_11 порушено вимоги земельного законодавства зокрема ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Протокол направлено на адресу ОСОБА_11, однак, адресат відмовився від одержання поштового відправлення (а.с. 134).

28.05.2015 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_9 направлено на адресу ОСОБА_11 повідомлення №255/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 12.06.2015 року.

08.06.2015 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_9 направлено на адресу ОСОБА_11 повідомлення №269/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 17.06.2015 року.

03.07.2015 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_9 направлено на адресу ОСОБА_11 повідомлення №309/15 про розгляд справи про адміністративне правопорушення. Повідомлено про те, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 10 год. 14.07.2015 року.

Від вказаних повідомлень про розгляд справи про адміністративне правопорушення ОСОБА_11 відмовлявся від отримання, про що свідчать поштові відмітки на конвертах.

14.07.2015 року першим заступником Головного державного інспектора сільського господарства у Вінницькій області винесено постанову №20/15, якою справу про адміністративне правопорушення, яке вчинено головою СФГ "Скала" ОСОБА_11 закрито.

Як слідує із постанови, встановлено, що голова ФГ "Скала" ОСОБА_11 порушив вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, а саме використовує приватизовані земельні ділянки сільськогосподарського призначення (паї №426, 428, 430, 437, 436, 447, 442, 443, 448, 449, 450, 453, 456, 457) на полі №14 на території Вахнівської сільської ради загальною площею 80,592 га , які передані власниками в оренду ТОВ "Граніт - 3", СФГ "Поділля", ТОВ "СХК "Вінницька промислова група".

Постанова №20/15 від 14.07.2015 року про закриття справи не оскаржувалась. (а.с. 141). Також, згідно матеріалів справи, державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_9 було сформовано розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки головою ФГ "Скала" на загальну суму 75496,04 грн. та на суму 36235,11 грн. Зокрема, як слідує із матеріалів справи, 26.09.2017 року господарським судом Вінницької області винесено рішення у справі №902/810/17 за позовом ТОВ "Граніт - 3" до ФГ "Скала" про стягнення 36235,11 грн. Позов задоволено та стягнуто з ФГ "Скала" на користь ТОВ "Граніт - 3" 36235,11 грн. збитків за самовільне зайняття земельної ділянки.

09.11.2017 року на підставі наказу №902/810/17 виданого 13.10.2017 Господарським судом Вінницької області державним виконавцем Липовецького районного відділу ДВС Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №55113976 про стягнення з ФГ "Скала" 40835,11 грн.

13.11.2017 року державним виконавцем Липовецького районного відділу ДВС Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області винесено постанову про арешт майна боржника. Постановлено накласти арешт на усе рухоме та нерухоме майно, що належить боржнику ФГ "Скала".

Враховуючи вказані обставини справи, колегія суддів надає правову оцінку спірним правовідносинам.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законами України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 р. №963-IV (далі - Закон № 963-IV), Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. №877-V (далі - Закон № 877-V), постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 р. № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України (далі - Постанова № 482), Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. №15 (далі - Положення №15), Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 р. №132, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 132).

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

ОСОБА_7 з ч.ч. 1, 2 ст. 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

У ст.ст. 187, 188 ЗК України визначено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

У ст. 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

За змістом частини першої статті 5 Закону України від 19 червня 2003 року №963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

За приписами статей 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами, що визначено чинним на час спірних правовідносин Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 лютого 2013 року № 132.

Відповідно до Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 459/2011 Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 5 цього Положення встановлено, що Держсільгоспінспекція України та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.

З аналізу вказаного законодавства, слідує, що державний нагляд з питань дотримання земельного законодавства суб'єктами господарювання на час спірних правовідносин належало до повноважень Державної інспекції сільського господарства. Так, державні інспектори вправі здійснювати планові та позапланову заходи з метою обстеження земельних ділянок.

Посилання сторони позивача на те, що позивача не було повідомлено про проведення позапланового заходу щодо перевірки, суд зазначає, що перевірка проведена на підставі розпорядчих документів, а саме наказу від 12.05.2015 за №93 та направлення на перевірку від 12.05.2015 №23 щодо проведення позапланового заходу, які відображені в уніфікованій формі акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства (ОСОБА_7 перевірки) (а.с. 12 - зворотній бік Т.1).

Відповідно до положень Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом від 25.02.2013 №132 Міністерства аграрної політики та продовольства України, п. 3.1 позаплановим заходом є захід державного нагляду (контролю), який не передбачений планом роботи інспекційного органу.

Перед здійсненням позапланового заходу інспекційний орган інформує у разі можливості суб'єкта господарювання про його проведення. Повідомлення про проведення позапланового заходу направляється з використанням засобів факсимільного зв'язку або про його проведення повідомляється телефоном. У разі неможливості своєчасного повідомлення суб'єкта господарювання про проведення позапланового заходу (через обмежені строки на його проведення, відсутність телефонного та факсимільного зв'язку, інформації про номери телефонів та місцезнаходження/місце проживання) захід проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання. (п. 3.6 Порядку).

Положеннями п. 3.2. підставами для здійснення позапланового заходу є: подання суб'єктом господарювання письмової заяви до інспекційного органу про проведення перевірки за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктами господарювання приписів чи інших розпорядчих документів інспекційного органу щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, виданих за результатами раніше проведених планових та позапланових заходів; отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства (із обов'язковим зазначенням суті порушення). Позаплановий захід у таких випадках проводиться за наявності згоди Державної інспекції сільського господарства України на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктами господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.

ОСОБА_7 матеріалів справи, зокрема, ОСОБА_7 обстеження земельної ділянки від 12.05.2015 №09/15, гр. ОСОБА_11 з ОСОБА_7 обстеження ознайомлений, від підпису відмовився (а.с. 11 - зворотній бік, Т.1), згідно уніфікованої форми акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства (ОСОБА_7 перевірки) від 15.05.2015 гр. ОСОБА_11 з ОСОБА_7 перевірки ознайомлений, однак від підпису відмовився. (а.с. 14 Т.1). Відповідно до матеріалів справи усі документи які були складені під час позапланового заходу та документи щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення направлялись на адресу ОСОБА_11, проте, не були отримані останнім в зв'язку із відмовою в одержанні, про що свідчить відмітка поштового зв'язку.

В зв'язку із виявленими порушеннями ФГ "Скала" земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області винесено оскаржуваний припис від 15.05.2015 реєстраційний №000002/15.

В силу п. 6.2 Порядку №132, чинного на момент спірних правовідносин, з метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення. Термін усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку.

ОСОБА_7 п. 6.3 Порядку №132, припис складається у двох примірниках. Перший примірник припису залишається у державного інспектора, другий - вручається або надсилається поштою керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які порушили земельне законодавство.

Так, оскаржуваним приписом від 15.05.2015 реєстраційний №000002/15 встановлено 30-ти денний термін для усунення виявлених порушень під час здійснення позапланового заходу щодо дотримання ФГ "Скала" земельного законодавства, а саме звільнити самовільно зайняті земельні ділянки, привівши їх у стан придатний для використання за призначенням. При цьому зазначено, що про виконання припису голові ФГ "Скала" повідомити слід Держсільгоспінспекцію до 15 червня 2015 року. Відповідно до змісту даного припису, останній надіслано поштою 15.05.2015.

Відтак, обов'язковою ознакою рішення суб'єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб'єктів відповідних правовідносин і продовжує дію правових наслідків. Однак, оскаржуваний припис від 15.05.2015 реєстраційний №000002/15 вичерпав свою дію як рішення, що породжує правові наслідки.

В подальшому, згідно матеріалів справи, 28.05.2015 державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_8 складено протокол про адміністративне правопорушення №000002/15, яким зафіксовано, що ФГ "Скала" в особі голови ОСОБА_11 порушено вимоги земельного законодавства зокрема ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

ОСОБА_7 положень п. 6.4. у разі невиконання особою, яка допустила порушення земельного законодавства, припису протягом указаного в ньому строку, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення (за невиконання припису) за статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до матеріалів справи, 14.07.2015 першим заступником Головного державного інспектора сільського господарства у Вінницькій області, розглянувши протокол №000002/15, який склав 28.05.2015 державний інспектор, винесено постанову, якою при розгляді справи зроблено висновок, що в порушенні є ознаки злочину, справу про адміністративне правопорушення, яке вчинено головою ФГ "Скала" ОСОБА_11, закрито. Копію постанови направлено поштою. Дана постанова не оскаржувалась, відтак є такою, що набула чинності (а.с. 141 Т.1). Відповідно до вказаної постанови зазначено, що голову фермерського господарства "Скала" повідомлено належним чином про час розгляду справи, зокрема наявні відомості про своєчасне його сповіщення (повідомлення від 03.07.2015 №309/15, незважаючи на особисту відмову отримувати) і від нього не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, тому 14.07.2015 справа розглядається в приміщенні управління контролю за використанням і охороною земель Держсільгоспінспекції.

ОСОБА_7 мотивів адміністративного позову, представники позивача вказують, що оскаржуваний припис порушує право позивача з огляду на те, що на підставі проведеної перевірки, як наслідок в господарському судочинстві існує спір щодо стягнення з позивача сум збитків згідно розрахунків розміру шкоди, який окрім іншого складений за наслідками протиправної перевірки.

З даного приводу слід зазначити, що розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок зайняття земельної ділянки, складений не в ході перевірки, а 16.07.2015 за наслідком постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення від 14.07.2015, яка не оскаржувалась. Саме відповідно до цієї постанови вказано, що за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу у власність або надання у користування земель пайового фонду головою ФГ "Скала" ОСОБА_11 засіяне поле №14 сільськогосподарською культурою.

Верховний Суд зазначає, що оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо складання розрахунку може бути надана судом при вирішенні спору про стягнення сум збитків, в основу яких покладені згадувані дані розрахунку (позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладена у постанові від 20.02.2018 року у справі №393/3581/13-а (адміністративне провадження №К/9901/1935/18)).

Відповідно до частини 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відтак, оцінка розрахунку розміру шкоди судом не надається, оскільки він не є адміністративно-правовим актом, який спричиняє будь-які правові наслідки для суб'єкта господарювання, та, як вказує Верховний Суд, не є актом індивідуальної дії у розумінні КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов'язків для осіб.

З урахуванням того, припис, в силу того, що його дія як акту індивідуальної дії, вже вичерпана, а за результатами проведеної перевірки, складено протокол про адміністративне правопорушення та винесена постанова про закриття провадження, підстави для його скасування відсутні, оскільки задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав позивача. Крім того, як зазначено вище, оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо складання розрахунку може бути надана судом при вирішенні спору про стягнення сум збитків.

Щодо посилань позивача на порушення порядку спірної перевірки відповідачем, то суд зазначає, що в даному спорі дії відповідача щодо проведеної перевірки не оскаржуються. Оскаржується припис, який через 30-ть днів після його прийняття вичерпав свою дію. При цьому, підстави проведеної перевірки позивачем також не оскаржуються.

ОСОБА_7 матеріалів справи, обставиною для проведення перевірки було звернення ТОВ "Граніт - 3" та СФГ "Поділля" із заявою до правоохоронних органів про самовільний захват орендованих земельних ділянок. Слідчим винесено постанову від 08.05.2015 про проведення перевірки вказаного факту, оскільки ним було відкрито досудове розслідування, яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №1201502020000012 від 08.05.2015р.

Відповідно до ст. 110 КПК України, процесуальними рішеннями є всі рішення органів досудового розслідування, прокурора, слідчого судді, суду.

Вказаною постановою постановлено призначити та провести перевірку вимог земельного законодавства ФГ "Скала" (код ЄДРПОУ 20103972, юридична адреса: с. Вахнівка, вул. Ворошилова, 14, Липовецький район, Вінницька область) при використанні земельної ділянки в полі №14 на території Вахнівської сільської ради. В разі встановлення факту самовільного зайняття земельної ділянки нарахувати шкоду заподіяну ТОВ "Граніт - 3" (код ЄДРПОУ 35097677, юридична адреса: с. Стара Прилука, вул. Гагаріна, 56 Липовецький район, Вінницька область); ТОВ "СХК "Вінницька промислова група" юридична адреса м. Немирів, вул. Леніна, 226-А, Немирівський район, Вінницька область; СВГ "Поділля" (ЄДРПОУ 37337026, с. Нова Прилука, вул. К. Маркса, 23 Липовецький район, Вінницька область), які є землекористувачами відповідно до договорів оренди (копія договорів додається).

Проведення перевірки доручено Державній інспекції сільського господарства у Вінницькій області, СДСБЕЗ Липовецького РВ УМВС України у Вінницькій області здійснити супровід.

Також, 07.05.2015 року комісія в складі голови постійної комісії з питань регулювання земельних ресурсів, реформування земельних відносин, екології, надзвичайних ситуацій та їх наслідків, ОСОБА_12, члена комісії та депутата сільської ради ОСОБА_13, спеціаліста землевпорядника сільської ради ОСОБА_14 провели обстеження поля №14, площею 96,74 га, з яких 52,7456 га знаходяться в оренді СФГ "Поділля", на якому було виявлено, що поле засіяно соєю, частина якої закаткована, а частина ні.

Відповідно до ОСОБА_7 перевірки від 15.05.2015 (а.с. 126, зворотній бік, Т.1), розпорядчими документами щодо здійснюваної перевірки зазначено наказ від 12.05.2015 №93 та направлення на перевірку від 12.05.2015 №23.

12.05.2015 року державними інспекторами сільського господарства у Вінницькій області ОСОБА_8 та ОСОБА_9, за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради Липовецького району ОСОБА_10 було складено акт обстеження земельної ділянки №09/15, в якому зафіксовано, що на полі №14 земельні ділянки загальною площею 52,7456 (орендоване СФГ "Поділля", земельних ділянок площею 25,3158 га (орендованих ТОВ "Граніт - 3") засіяні соєю, однак, агротехнічні роботи та посів сої проведено головою ФГ "Скала" ОСОБА_11

19.05.2015 Державною інспекцією сільського господарства направлено лист на ім'я першого заступника - начальника СВ Липовецького РВ УМВС України у Вінницькій області щодо результатів проведення перевірки. Відповідно до даного листа вказано, що голова ФГ "Скала" ОСОБА_11 не заперечуючи щодо позапланового заходу державного нагляду, не виявив бажання бути присутнім при перевірці, тому обстеження земельних ділянок на полі №14 здійснено державними інспекторами за участю землевпорядника Вахнівської сільської ради (а.с. 142 Т.1).

Відповідно до листа Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області від 15.06.2015 на ім'я першого заступника - начальника СВ Липовецького РВ УМВС України у Вінницькій області щодо результатів проведення перевірки, слідує, що 28.05.2015 в присутності працівників СВ Липовецького РВ УМВС України у Вінницькій області та землевпорядника Вахнівської сільської ради відбулася зустріч державних інспекторів з ОСОБА_11 біля приміщення суду по вул. Шевченка, 1, м. Липовець, в ході якої на голову ФГ "Скала" складено протокол про адміністративне правопорушення №"000002/15 від 28.05.2015. Зі змістом даного протоколу ОСОБА_11 ознайомлений особисто, однак від підпису відмовився. (а.с. 142 -143 Т.1).

Щодо вказаних вище листів, то стороною позивача не заперечувалось щодо їх достовірності, а тому судом приймаються як належні докази.

Відтак, небажання голови ФГ "Скала" ОСОБА_11 отримувати поштове відправлення від Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області щодо проведених позапланових заходів, не є підставою стверджувати, що останній не був повідомлений про такий захід. При цьому, як зазначено вище, в силу положень п. 3.6 Порядку №132 здійснення позапланового заходу проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання.

Cудовий захист прав, свобод або інтересів позивача можливий виключно щодо інтересу, порушеного протиправним рішенням, діями чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень за наявності між ними та порушенням причинно-наслідкового зв'язку умови порушення його прав.

Окрім іншого, вирішуючи спір суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" №442 від 10 вересня 2014 р. (далі - Постанова №442) прийнято рішення про ліквідацію Державної інспекції сільського господарства, поклавши, серед іншого функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.

Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015, визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, з урахуванням змін, які відбулися в чинному законодавстві в частині визначення державного органу, до повноважень якого віднесено здійснення нагляду (контролю) за використанням земель усіх категорій та форм власності, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, а відтак, судом відхиляється покликання представника відповідача щодо неналежного відповідача у даному спорі.

ОСОБА_7 ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

ОСОБА_7 ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

В силу ст. 76 КАС України достатніми є доказами, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмету доказування.

Враховуючи положення чинного законодавства та встановлені обставини, заявлені позовні вимоги ФГ "Скала" щодо визнання протиправним та скасування припису з підстав, що викладені в позовній заяві, задоволенню не підлягають.

Відповідно до положень КАС України, судовий збір на користь позивача не стягується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову фермерського господарства "Скала" до Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи на стороні відповідачів без самостійних вимог на предмет спору селянське (фермерське) господарство "Поділля", товариство з обмеженою відповідальністю "Граніт - 3" про визнання протиправним та скасування припису - відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено: 09.07.2018

Головуючий суддя ОСОБА_15

Судді ОСОБА_16 ОСОБА_1

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2018
Оприлюднено12.07.2018
Номер документу75222505
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1766/17-а

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 29.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 26.09.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 31.08.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 27.06.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 11.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні