Рішення
від 05.07.2018 по справі 653/1064/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2018 р.м. ХерсонСправа № 653/1064/18 17 год. 00 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Кисильової О.Й.,

при секретарі: Воронцовій К.С.,

за участю: позивача - ОСОБА_1,

представника позивача - ОСОБА_2,

відповідача - ОСОБА_3

представника відповідачів - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до сільського голови Чонгарської сільської ради ОСОБА_3, виконавчого комітету Чонгарської сільської ради про визнання дій протиправними та скасування розпорядження, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

встановив:

10.04.2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Генічеського районного суду Херсонської області із адміністративним позовом до сільського голови Чонгарської сільської ради ОСОБА_3 (далі-відповідач-1), виконавчого комітету Чонгарської сільської ради (далі-відповідач-2), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження сільського голови ОСОБА_3 від 26.02.2018 року № 9 про звільнення позивача із займаної посади;

- зобов'язати сільського голову ОСОБА_3 поновити позивача на посаді секретаря ради та виконкому Чонгарської сільської ради та виплатити компенсацію за час вимушеного прогулу.

Ухвалою Генічеського районного суду Херсонської області від 11.04.2018 року адміністративну справу передано за підсудністю до Херсонського окружного адміністративного суду.

Ухвалою від 17.05.2018 року у справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 05.06.2018 року.

Ухвалою від 05.06.2018 року розгляд справи призначено в судовому засідання в режимі відеоконференції з Генічеським районним судом Херсонської області на 05.07.2018 року о 14:00 год.

Ухвалою від 03.07.2018 року розгляд справи в судовому засідання в режимі відеоконференції на 05.07.2018 року о 14:00 год. з Оболонським районним судом м. Києва.

Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, зазначивши, що підставою для прийняття розпорядження про звільнення позивача із займаної посади відповідач-1 зазначив пункт 6 частини 1 статті 40 КЗпП України. Представник позивача вважає, що сільська голова ОСОБА_3, приймаючи одноособово розпорядження про звільнення ОСОБА_1, вийшла за межі своїх повноважень, оскільки питання про звільнення секретаря сільської ради вирішується виключно на пленарному засіданні сільської ради. Просили позовні вимоги задовольнити повністю.

Відповідач-1 та представник відповідачів у судовому засідання заперечували проти позову, вважаючи його необґрунтованим. Суду пояснили, що підставою для звільнення позивача із займаної посади за пунктом 6 частини 1 статті 40 КЗпП України (поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу) слугувала постанова Генічеського районного суду Херсонської області від 05.10.2017 року у справі № 653/2202/17, якою поновлено на посаді секретаря Чонгарської сільської ради ОСОБА_4 Дане рішення суду було звернуто до примусового виконання, а тому відповідач-1, виконуючи постанову головного державного виконавця Генічеського ВДВС, прийняла спірне розпорядження. Просили відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши учасників справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

06.06.2017 року на 27 сесії VІІ скликання Чонгарської сільської ради прийнято рішення № 171 про обрання секретарем Чонгарської сільської ради та виконавчого комітету ради ОСОБА_1.

06.06.2017 року позивач прийняла Присягу посадової особи органів місцевого самоврядування.

Розпорядженням сільського голови Чонгарської сільської ради від 15.06.2017 року №26 ОСОБА_1 призначено на посаду секретаря ради та виконавчого комітету Чонгарської сільської ради із присвоєнням 11 рангу посадової особи місцевого самоврядування.

26.02.2018 року розпорядженням сільського голови Чонгарської сільської ради № 9 ОСОБА_1 звільнена з посади секретаря Чонгарської сільської ради згідно п. 6 ст. 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпПУ).

Позивач вважає незаконним рішення про її звільнення, посилаючись на порушення відповідачем-1 статті 26 та статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Надаючи оцінку законності розпорядження голови Чонгарської сільської ради № 9 від 26.02.2018 року "Про виконання Постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2018 року", яким було звільнено з посади позивача, суд відмічає наступне.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначені Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07.06.2001 року № 2493-III (далі - Закон № 2493-III).

Відповідно до статті 7 Закону № 2493-III правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", цим та іншими законами України. На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Із аналізу даних правових норм слідує, що правовідносини з приводу прийняття і звільнення зі служби в органах місцевого самоврядування регулюються Законом № 2493-III, на відносини, не врегульованих цим законом, поширюються норми законодавства про працю, зокрема Кодексу законів про працю України.

Судом встановлено, що оскаржуване рішення відповідача-1 прийняте на виконання постанови Генічеського районного суду Херсонської області від 05.10.2017 року у справі №653/2202/17, яка залишена в силі постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2018 року. Вказаним рішенням визнано незаконними та скасовані рішення 24 сесії 7 скликання Чонгарської сільської ради № 134 від 25.04.2017 року та № 155 від 25.05.2017 року про звільнення з посади секретаря Чонгарської сільської ради ОСОБА_4 та поновлено її на відповідній посаді секретаря ради.

Обґрунтовуючи законність оскаржуваного рішення відповідач-1 у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивача звільнено на підставі п. 6 ст. 40 КзПпУ, а саме трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу.

Тобто, рішення про звільнення позивача було прийнято з урахування положень трудового законодавства, у зв'язку із необхідністю поновлення на роботі ОСОБА_4, яка раніше займала посаду секретаря ради.

Разом з тим, відповідно до статті 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Відповідно статті 10 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" прийняття на службу секретаря сільської, селищної, міської ради здійснюється шляхом обрання відповідною радою.

Отже, посада секретаря сільської ради є виборною посадою, на яку особа обираються або затверджуються відповідною радою.

Відповідно пункту 4 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради є виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад.

Повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради (ч. 5 ст. 50 Закону № 280/97-ВР).

Таким чином, оскільки посада секретаря ради є виборною посадою, призначення та звільнення з даної посади відбувається виключно на підставі рішення відповідної ради.

Тобто, положення Закону України "Про місцеве самоврядування" щодо порядку звільнення секретаря сільської ради в даному випадку є спеціальними по відношенню до норм КЗпП України.

Варто відмітити, що існує законна підстава для звільнення позивача із займаної посади, яка визначена КЗпП України - поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу, проте звільнення повинно відбуватись у спосіб, передбачений Законом № 280/97-ВР.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Беручи до уваги ту обставину, що питання звільнення секретаря Чонгарської селищної ради ОСОБА_1 не було розглянуто на пленарному засіданні Чонгарської сільської ради та щодо цього питання Чонгарська сільська рада рішення не приймала, суд дійшов висновку про порушення відповідачами порядку звільнення позивача, що є підставою для скасування спірного розпорядження.

У разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв'язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір (ч. 1 ст. 235 КЗпП України).

Отже, за загальним правилом, поновлення на роботі незаконно звільненого працівника здійснюється судом, який розглядає спір.

У свою чергу, скасування судом спірного розпорядження має наслідком поновлення позивача на посаді секретаря ради та виконкому Чонгарської сільської ради з наступного дня після звільнення, тобто з 27.02.2018 року, оскільки день звільнення - 26.02.2018 року є останнім днем роботи.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про захист порушеного права позивача саме у спосіб поновлення її на посаді секретаря ради та виконкому, а не у спосіб зобов'язати сільського голову поновити ОСОБА_1 на посаді, як цього просить позивач.

За правилами статті 235 Кодексу законів про працю України, при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Обчислення середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження проводиться відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 року № 100 (далі - Порядок № 100).

Відповідності до пункту 2 Порядку, збереження заробітної плати "у всіх інших випадках", до яких відноситься й випадок вимушеного прогулу, середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов'язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.

Пунктом 8 Порядку № 100 передбачено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів.

Як роз'яснив Пленум Верховного Суду України у постанові від 24.12.1999 року № 13 "Про практику застосування судами законодавства про оплату праці", задовольняючи вимоги про оплату праці, суд має навести в рішенні розрахунки, з яких він виходив при визначенні сум, що підлягають стягненню. Оскільки справляння і сплата прибуткового податку з громадян є відповідно обов'язком роботодавця та працівника, суд визначає зазначену суму без утримання цього податку й інших обов'язкових платежів, про що зазначає в резолютивній частині рішення.

Оскільки ОСОБА_1 звільнена зі служби у лютому 2018 року, то сума виплат обчислюється за два попередні календарні місяці до звільнення - грудень 2017 року - січень 2018 року.

Згідно із абзацом 2 пункту 2.27 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 року №58 днем звільнення вважається останній день роботи.

Враховуючи те, що ОСОБА_1 звільнено 26.02.2018 року, то цей день є останнім днем роботи позивача, за який проведено розрахунок при звільненні. Відтак, розрахунок середнього заробітку за час вимушеного прогулу суд здійснює з наступного за днем звільнення дня, тобто з 27.02.2018 року.

Починаючи з 27.02.2018 року по 05.07.2018 року включно, вимушений прогул складає 87 робочих днів.

Як вбачається із виданої Чонгарською сільською радою довідки від 20.04.2018 року № 02-16-с/17-06-2 про заробітну плату ОСОБА_1, середньоденна заробітна плата позивача вираховується з розрахунку: (оклад та ранг за грудень 2017 року + оклад та ранг за січень 2018 року) / кількість відпрацьованих днів за грудень 2017 року, січень 2018 року, та складає 209,87 грн. = (4570 грн. + 2655,71 грн.) / 33 роб. дні.

Час вимушеного прогулу ОСОБА_1 з 27.02.2018 року по 05.07.2018 року включно складає 87 робочих днів, а тому стягненню підлягає середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 18258,69 грн. (209,87 грн. х 87 р.д. = 18258,69 грн.) з відрахуванням обов'язкових платежів.

Відповідно до п.п. 2,3 ч. 1 ст. 371 КАС України негайно виконуються рішення суду, зокрема, про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.

На підставі статті 371 КАС України негайному виконанню підлягає поновлення позивача на посаді секретаря ради та виконкому Чонгарської сільської ради з 27.02.2018 року та стягнення заробітної плати у межах суми стягнення за один місяць у розмірі 4197,40 грн. з відрахуванням обов'язкових платежів.

За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 371 КАС України, суд, -

постановив :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження сільського голови Чонгарської сільської ради від 26.02.2018 року № 9 про звільнення ОСОБА_1 із займаної посади.

Поновити ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1) на посаді секретаря ради та виконкому Чонгарської сільської ради з 27.02.2018 року.

Стягнути з виконавчого комітету Чонгарської сільської ради (код ЄДРПОУ 04400630, місцезнаходження: Херсонська область, Генічеський район, с. Чонгар, вул. Гагаріна, 18-а) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1) середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 18258 (вісімнадцять тисяч двісті п'ятдесят вісім) грн. 69 коп.

Допустити негайне виконання постанови суду в частині поновлення ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1) на посаді секретаря ради та виконкому Чонгарської сільської ради з 27.02.2018 року та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць у розмірі 4197 (чотири тисячі сто дев'яносто сім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 12 липня 2018 р.

Суддя Кисильова О.Й.

кат. 12.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2018
Оприлюднено14.07.2018
Номер документу75278538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —653/1064/18

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 28.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 18.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 14.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні