Постанова
від 03.07.2018 по справі 912/485/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.07.2018 року м.Дніпро Справа № 912/485/18

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючий суддя Чус О.В.- доповідач,

судді: Березкіна О.В., Кузнецов В.О.,

секретар судового засідання Пінчук Є.С.

Представники сторін:

від ТОВ "Електрокомплект ЛТД": Фіцулін О.О., голова ліквідаційної комісії;

інші учасники провадження не з'явились.

Розглянувши матеріали апеляційної скарги Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Господарського суду Кіровоградської області від 29.03.2018р. ( суддя Коваленко Н.М. ), у справі № 912/485/18

за заявою голови ліквідаційної комісії боржника про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" , 25009, м. Кропивницький, вул. Комарова, 40, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 29.03.2018р. у справі визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409) банкрутом.

Відкрито ліквідаційну процедуру щодо банкрута Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409).

Клопотанням про призначення ліквідатором ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" голову ліквідаційної комісії Фіцуліна О.О. відхилено.

Призначено ліквідатором банкрута - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409) арбітражного керуючого Остапенка Євгена Сергійовича (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 417 від 06.03.2013, адреса: АДРЕСА_3).

Зобов'язано ліквідатора, арбітражного керуючого Остапенка Є.С.:

- щомісяця подавати господарському суду відомості (інформацію) про виконану роботу по проведенню ліквідаційної процедури;

- після завершення всіх розрахунків з кредиторами подати господарському суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, що відповідають вимогам ст. 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Скасовано заходи щодо забезпечення грошових вимог кредиторів в частині заборони Товариству з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" та власнику майна (органу, уповноваженому управляти майном) боржника відчужувати основні засоби та предмети застави, застосовані ухвалою суду про відкриття провадження у справі від 15.03.2018.

Зобов'язано Міську раду міста Кропивницького внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості про заміну керівника Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409) на ліквідатора арбітражного керуючого Остапенка Євгена Сергійовича (і.п.н. НОМЕР_1).

Скасовано арешт, накладений на майно боржника Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409), визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника.

Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Прийнято рішення оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД", текст якого додається.

Не погодившись з зазначеною постановою, Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, звернулося до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та припинити провадження по справі.

Зокрема, скаржником зазначено наступне.

Необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону про банкрутство є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.

Обов'язки особи, що прийняла рішення про припинення юридичної особи встановлені у Цивільному кодексу України, серед яких зазначено: негайне письмове повідомлення учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, органу, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до Єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення; призначення комісії з припинення юридичної особи (ліквідаційна комісія, ліквідатор тощо), яка поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї.

Крім загальних правил щодо порядку припинення юридичних осіб, передбачених статтею 105 Цивільного кодексу України, цей Кодекс встановлює і спеціальні правила порядку ліквідації юридичної особи, які спрямовані на забезпечення прав та інтересів кредиторів.

Комісія з припинення юридичної особи (ліквідаційна комісія), яка створюється і діє на попередніх етапах відповідно до Цивільного кодексу України, обов'язково складає після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.

Відповідно до вимог Цивільного кодексу України проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи. На етапі затвердження проміжного ліквідаційного балансу з'ясовуються питання про достатність чи недостатність в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів, у разі недостатності яких ліквідаційною комісією здійснюється продаж майна юридичної особи.

За недостатньої вартості майна ліквідаційна комісія має діяти відповідно до правил статті 110 Цивільного кодексу України, яка приписує в цьому випадку здійснювати ліквідацію в порядку, передбаченому Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Скаржником зауважено, що немає інформації чи робився запит на автоматизовану систему з відбору (кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД".

Отже, порушення справи про банкрутство боржника за його заявою нерозривно пов'язано з доказуванням таким підприємством обставин неспроможності відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані ним вимоги кредиторів, що має наслідком визнання його банкрутом та введення ліквідаційної процедури, внаслідок чого підприємницька діяльність такого боржника припиняється.

Як зазначено скаржником, ТОВ Електрокомплект ЛТД звітувало до податкового органу, що свідчить про здійснення господарської діяльності.

Отже, порушення справи про банкрутство боржника за його заявою нерозривно пов'язано з доказуванням таким підприємством обставин неспроможності відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані ним вимоги кредиторів, що має наслідком визнання його банкрутом та введення ліквідаційної процедури, внаслідок чого підприємницька діяльність такого боржника припиняється.

У відзиві на апеляційну скаргу арбітражний керуючий Остапенко Є.С. просить суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, постанову господарського суду - без змін. Зокрема, арбітражним керуючим зазначено, що посилання скаржника на відсутність запиту на автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення у справі про банкрутство не відповідає дійсності, оскільки в ухвалі суду від 15.03.18 по справі зазначено, що автоматизованою системою з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України визначено Остапенка Євгена Сергійовича (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, свідоцтво № 417 від 06.03.2013, адреса: АДРЕСА_3). Крім того, арбітражний керуючий зазначає, що скаржник не є учасником по справі, оскільки не набуло статусу кредитора чи іншого учасника по справі, не довело порушення своїх прав, а тому позбавлено права оскаржувати прийняту по справі постанову. В апеляційній скарзі не зазначено жодного доказу чи посилання на докази, в чому саме полягає порушення господарським судом при прийняті оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права.

У відзиві на апеляційну скаргу голова ліквідаційної комісії Фіцулін О.О. просить суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, постанову господарського суду - без змін. Зокрема, у відзиві зазначено, що скаржник не є учасником по справі, оскільки не набув статусу кредитора чи іншого учасника по справі, не довів порушення своїх прав, а тому позбавлений права оскаржувати прийняту по справі постанову. Посилання скаржника на ст.60 ГК України є безпідставних, оскільки вказану статтю виключено. Станом на момент написання даного відзиву на адресу банкрута не находило рішення податкового органу щодо проведення позапланової перевірки, а отже банкрут ні яким чином не міг порушити права апелянта щодо можливості проведення контрольно-ревізійних заходів.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 24.05.18р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Господарського суду Кіровоградської області від 29.03.2018р. у справі № 912/485/18 колегією суддів у складі: головуючого судді Чус О.В. (доповідач), судді: Кузнецов В.О., Євстигнеєв О.С., розгляд справи призначено у судовому засіданні на 19.06.2018.

Розпорядженням керівника апарату Дніпропетровського апеляційного господарського суду №655/18 від 19.06.2018 року, у зв'язку зі звільненням з посади судді Євстигнеєва О.С., було призначено повторний автоматичний розподіл справи. Справу передано на розгляд колегії суддів: Чус О.В. (головуючий суддя), судді: Кузнецов В.О., Березкіна О.В.

19.06.2018 у судовому засіданні оголошено перерву до 03.07.2018 р.

У судовому засіданні 03.07.18р. оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній і додатково поданими доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі, в межах доводів та вимог апеляційної скарги встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 31.05.2017 року загальними зборами учасників ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" згідно протоколу № 5 прийнято рішення про припинення ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" шляхом його ліквідації; визначення порядку та строків проведення ліквідації; визначення строків та порядку заявлення вимог кредиторів. Головою ліквідаційної комісії обрано Фіцуліна О.О.

За час позасудової процедури ліквідації боржника ліквідаційною комісією здійсненні наступні дії:

19.06.2017 подані державному реєстратору відповідні документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення учасників боржника про припинення юридичної особи.

20.06.2017 в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців державним реєстратором внесено запис про знаходження боржника в стані припинення підприємницької діяльності.

В ході проведення заходів з припинення діяльності боржника в порядку, встановленому чинним законодавством України та статутом боржника, ліквідаційною комісією встановлена наявність кредиторської заборгованості боржника, яка не оспорюється останнім на загальну суму 1 583 192 (один мільйон п'ятсот вісімдесят три тисячі сто дев'яносто дві) грн 00 коп: з яких 1 059 315,00 грн визнаних на підставі заяв кредиторів (які підтверджені даними бухгалтерського обліку) перед: фізичною особою-підприємцем Калмиковим Олександром Олександровичем (код НОМЕР_2, адреса: 07354, АДРЕСА_1), фізичною особою-підприємцем Єлінським Євгеном Івановичем (код НОМЕР_3, адреса: 41100, АДРЕСА_2); та 523 877,00 грн за даними обліку боржника, зокрема перед Державною податковою інспекцією в Оболонському районі головного управління ДФС у м. Києві (код 39468697, адреса: 04213, м. Київ, пр-т Героїв Сталінграда, 58).

Зазначені вимоги кредиторів не забезпечені заставою.

Проведена інвентаризація активів і зобов'язань боржника. Станом на 01.03.2018 вартість всіх активів боржника становить 31 653,31 грн, що складається з: дебіторської заборгованості - 0,00 грн.; коштів на рахунку - 31 653,31 грн.; вартість всіх зобов'язань (кредиторська заборгованість) боржника становить 1 583 192,00 грн.

В процесі проведення заходів ліквідаційної процедури встановлено, що боржник є учасником (засновником) Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІДЖИМ УКРАЇНА" (код 36193059, адреса 02217, м. Київ, вул. Закревського, буд. 16) у розмірі 20 164,65 грн (двадцять тисяч сто шістдесят чотири) гривень 65 коп, що становить 33,33% статутного капіталу вказаного Товариства.

Засновником боржника прийнято рішення, щодо виходу зі складу учасників ТОВ "ФІДЖИМ УКРАЇНА". Боржник, шляхом укладення договору купівлі-продажу, передав його частку у статутному капіталі ТОВ "ФІДЖИМ УКРАЇНА" у розмірі 20 164,65 грн (двадцять тисяч сто шістдесят чотири) гривень 65 коп, що становить 33,33% статутного капіталу Товариства, за ціною 20 164,65 грн (двадцять тисяч сто шістдесят чотири) гривень 65 коп (вказана сума була перерахована покупцем на рахунок боржника).

Під час проведення інвентаризації активів боржника не виявлено наявності будь-яких інших філій, представництв боржника, дочірніх підприємств та господарських товариств, де б боржник брав участь, а також корпоративних прав в інших юридичних особах. Майно боржника, яке перебуває у заставі або є обтяженим у інший спосіб, не виявлено. Рахунки, на яких обліковуються цінні папери не встановлені. Працівники у боржника відсутні.

На запити ліквідаційної комісії до державних установ з приводу наявності (відсутності) у боржника рухомого та нерухомого майна, земельних ділянок та іншого майна отримано відповіді з Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, державної служби України з безпеки на транспорті, фонду державного майна України, регіонального сервісного центру МВС України у Кіровоградській області, регіонального сервісного центру МВС України, державної авіаційної служби України, управління держпраці у Кіровоградській області, головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, Державного космічного агентства, Державної фіскальної служби.

Ліквідатором було закрито рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи (рахунок № 26003501310641 в АТ "ОТП БАНК").

На виконання вимог абз. 11 ч. 3 ст. 11 Закону повідомлено, що боржник діяльності, що пов'язана із державною таємницею, не здійснював, тому спеціальних дозволів на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, не отримував.

Документи боржника, які відповідно до нормативно-правових актів підлягають обов'язковому зберіганню не передавались до архівної установи через їх відсутність. Відсутність бухгалтерської та іншої документації банкрута стало підставою неможливості надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України первинних документів юридичної особи.

Після закінчення інвентаризації наявності майна боржника ліквідаційною комісією складений Звіт ліквідаційної комісії.

Згідно цього Звіту ліквідаційна комісія підсумовуючи отриману за час позасудової процедури інформацію щодо майнового стану боржника, приймаючи до уваги дані інвентаризації активів і зобов'язань боржника, а також враховуючи загальну суму визнаних боржником заявлених вимог кредиторів, дійшла висновку, що активів цього підприємства недостатньо для задоволення всіх вимог кредиторів, а сам боржник є неплатоспроможним.

21.02.2018 за висновками Звіту ліквідаційної комісії від 20.02.2018, у відповідності до ч.8 ст. 111 ЦК України, ліквідаційною комісією складений проміжний ліквідаційний баланс, що включав у себе, у вигляді додатків, відомості про склад майна юридичної особи, перелік пред'явлених вимог кредиторів і результати їх розгляду та перелік визнаних боржником вимог кредиторів (абз. 3, 4 ч. 3 ст. 11 Закону).

Складений проміжний баланс ліквідаційною комісією (або ліквідатором) був переданий на затвердження Загальним заборам учасників товариства.

21.02.2018 на Загальних зборах учасників ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (протокол №6) затверджений проміжний ліквідаційний баланс.

Враховуючи те, що ліквідаційною комісією була повністю дотримана позасудова процедура самоліквідації боржника (добровільної ліквідації юридичної особи), витриманий строк для заявлення вимог кредиторів та у визначеному законом порядку встановлена неплатоспроможність боржника, цими ж Загальними зборами учасників товариства (протокол №6) було прийнято рішення голові ліквідаційної комісії Фіцуліну О.О. звернутися до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" у порядку ст. 95 Закону та клопотанням про призначення ліквідатором ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" голову ліквідаційної комісії Фіцуліна О.О.

Голова ліквідаційної комісії ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" звернувся до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство за процедурою, передбаченою статтею 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон), з посиланням на те, що у зв'язку із неможливістю погашення кредиторської заборгованості в процедурі самостійної ліквідації, загальними зборами учасників ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" прийнято рішення про звернення до суду із такою заявою.

Ухвалою господарського суду від 15.03.2018 відкрито провадження у справі № 912/485/18 про банкрутство ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 29.03.2018.

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 29.03.2018р. у справі, зокрема, визнано ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, клопотанням про призначення ліквідатором ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" голову ліквідаційної комісії Фіцуліна О.О. відхилено, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Остапенка Є.С., зобов'язано ліквідатора, вчинити певні дії.

За висновками господарського суду матеріалами справи підтверджено наявність ознак неплатоспроможності боржника, дотримання порядку проведення досудової процедури ліквідації, встановленої Цивільним та Господарським кодексами України та правомірно подано головою ліквідаційної комісії заяву до суду в порядку ст. 95 Закону та ч. 3 ст. 110 Цивільного кодексу України, у зв'язку з чим господарський суд дійшов висновку про доцільність визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

Вирішуючи питання про законність та обґрунтованість оскаржуваної постанови, колегія суддів враховує таке.

Статтею 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони (конкурсні кредитори та боржник), забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Водночас, вказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників справи про банкрутство названа стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист, апеляційне та касаційне оскарження.

Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.

Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в статті 14 Закону України „Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.

Відповідно до пункту 41.1.1. частини 41.1. статті 41 Податкового кодексу України, контролюючим органам державою делеговано повноваження контролю та справляння податків з суб'єктів підприємницької діяльності.

Статтею 78 Податкового кодексу України, передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Законом України від 21.12.2016 р. № 1797-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо покращення інвестиційного клімату в Україні", який набрав чинності з 01.01.2017р., внесено зміни до Податкового кодексу України, що стосується контрольно-перевірочної роботи.

Так, пунктом 8 розділу І зазначеного Закону, доповнено Податковий кодекс України статтею 193 та викладено в новій редакції п.п.191,1.1. п.191.1 ст.191, якими визначено перелік функцій державних податкових інспекцій, а функцію контрольно-перевірочної роботи закріплено виключно за контролюючими органами обласного та центрального рівнів.

Зазначені роз'яснення надані ДФС України в листі від 17.01.2017 року №1005/7/99-99-14-03-03-17 "Про організацію перевірок у 2017 році".

Як вбачається з матеріалів справи, до господарського суду 03.05.2018 надійшла заява б/н від 25.04.2018 ГУ ДФС у м. Києві з грошовими вимогами до банкрута в сумі 891 207,70 грн. з клопотанням відстрочити сплату судового збору до прийняття рішення. Ухвалою суду від 10.05.18 у задоволенні клопотання кредитора - ГУ ДФС у м. Києві про відстрочення сплати судового збору за подання у справі № 912/485/18 заяви з грошовими вимогами до банкрута відмовлено, повідомлено заявника - ГУ ДФС у м. Києві про недоліки заяви № б/н від 25.04.2018 з грошовими вимогами до банкрута на загальну суму 891 207,70 грн. та зобов'язано кредитора в строк до 25.05.2018 усунути недоліки такої заяви (а.с.133-160).

Приймаючи до уваги наведене, враховуючи особливості процедури банкрутства в порядку статті 95 Закону, правовий статус Державної податкової інспекції як контролюючого органу, передбачений нормами цивільного та податкового законодавства, а тому колегія суддів приходить до висновку про наявність у Головного управління ДФС у м.Києві права на апеляційне оскарження у цій справі обґрунтованим.

Згідно зі статтею 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Відповідно до ч.1 ст.105 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

За 1, 3 ст. 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Відповідно до п. 1 ч. 1 та ч. 3 ст. 110 ЦК України, юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами. Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частинами 1-11 статті 111 ЦК України передбачено, що з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.

Під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо закриття відокремлених підрозділів юридичної особи (філій, представництв) та відповідно до законодавства про працю здійснює звільнення працівників юридичної особи, що припиняється.

Ліцензії, документи дозвільного характеру та інші документи, а також печатки та штампи, які підлягають поверненню органам державної влади, органам місцевого самоврядування, повертаються їм ліквідаційною комісією (ліквідатором).

Для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.

До затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.

Отже, необхідними передумовами для звернення зі заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду зі заявою; проведення аналізу активів боржника шляхом здійснення інвентаризації та оцінки його майна, в тому числі грошових коштів на рахунках боржника, аналізу пасиву боржника шляхом повідомлення кредиторів про ліквідацію юридичної особи-боржника з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості.

За результатами аналізу активу та пасиву боржника ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає проміжний ліквідаційний баланс, який додається до заяви боржника відповідно до ч.3 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", звернення з якою до господарського суду є можливим по закінченню строку, передбаченого ст.105 ЦК України.

Дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій ліквідаційної комісії (ліквідатора) під час досудової ліквідації боржника є підставою для звернення ліквідаційної комісії (ліквідатора) із заявою про порушення справи про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із наданням господарському суду доказів існування всіх необхідних передумов для порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником, саме на момент звернення боржника з відповідною заявою.

Матеріали справи свідчать про те, що 31.05.2017 року загальними зборами учасників ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" згідно протоколу № 5 прийнято рішення про припинення ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" шляхом його ліквідації.

На виконання вимог частини першої статті 105 ЦК України боржник звернувся до державного реєстратора виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради для здійснення реєстраційної дії по внесенню відомостей про припинення юридичної особи, про що свідчить запис 20.06.2017 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про знаходження боржника в стані припинення підприємницької діяльності.

21.02.2018 на Загальних зборах учасників ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (протокол №6) затверджений проміжний ліквідаційний баланс, що включав у себе, у вигляді додатків, відомості про склад майна юридичної особи, перелік пред'явлених вимог кредиторів і результати їх розгляду та перелік визнаних боржником вимог кредиторів.

Згідно цього балансу вартість всіх активів боржника становить 31 653,31 грн, що складається з: дебіторської заборгованості - 0,00 грн.; коштів на рахунку - 31 653,31 грн.; вартість всіх зобов'язань (кредиторська заборгованість) боржника становить 1 583 192,00 грн. Боржником на підставі договору купівлі-продажу передано його частку у статутному капіталі ТОВ "ФІДЖИМ УКРАЇНА" у розмірі 20 164,65 грн 65 коп за ціною 20 164,65 грн 65 коп. Майно боржника, яке перебуває у заставі або є обтяженим у інший спосіб, не виявлено. Рахунки, на яких обліковуються цінні папери не встановлені. Працівники у боржника відсутні. Стосовно наявності (відсутності) у боржника рухомого та нерухомого майна, земельних ділянок та іншого майна отримано відповіді на запити від державних установ щодо відсутності реєстрації за боржником відповідного майна.

Водночас, судом апеляційної інстанції встановлено недотримання ліквідатором вимог цивільного законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, а також неподання ліквідаційною комісією, на момент порушення провадження у цій справі, документів у підтвердження здійснення повної досудової процедури ліквідації боржника.

Так, матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором Товариства до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів. В матеріалах справи відсутні належні докази виконання ліквідатором боржника вищевказаних вимог закону та відсутні докази проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника.

До заяви про порушення справи про банкрутство заявником не було додано доказів складання та подання органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період.

Наведене свідчить про недотримання ліквідаційною комісією приписів ч. 7 ст. 111 ЦК України щодо добровільної ліквідації боржника, у зв'язку з чим органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування були позбавлені права провести відповідну перевірку та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.

Колегія суддів вважає, що ліквідатором не вжито всіх заходів щодо виявлення дебіторської заборгованості з огляду на наступне.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" є: оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням.

Згідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити:

- порядковий номер податкової накладної;

- дата виписування податкової накладної;

- повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

- податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

- повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

- опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

- ціна постачання без урахування податку;

- ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

- загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

- код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Оскільки, податкова накладна виписується постачальником товарів, робіт, послуг в момент проведення господарських операцій та виникнення податкових зобов'язань у платника податків, інформація про виписані податкові накладні надає можливість встановити контрагентів боржника, з якими банкрут мав господарські відносини та здійснював господарські операції.

Всупереч наведеному, судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам щодо можливості виявлення дебіторської заборгованості та її стягнення.

Таким чином, судом першої інстанції не було проведено аналізу активів та пасивів боржника та належним чином не з'ясовано питання про недостатність майна боржника для задоволення вимог кредиторів.

Приймаючи до уваги наведене, суду апеляційної інстанції приходить до висновку про недотримання ліквідаційною комісією боржника вимог цивільного законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, а також неподання ліквідаційною комісією, на момент порушення провадження у цій справі, документів в підтвердження здійснення повної досудової ліквідації товариства, що є порушенням вимог ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Колегія суддів не приймає до уваги посилання скаржника про відсутність інформації щодо запиту на автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство, оскільки наведене спростовується наявними у матеріалах справи доказами.

Встановивши факт безпідставного порушення провадження у справі про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД", колегія суддів вважає за необхідне постанову господарського суду скасувати, як таку, що прийнята при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та закрити провадження у даній справі про банкрутство.

Копію даної постанови слід направити державному реєстратору для здійснення відповідних реєстраційних дій щодо товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД".

Керуючись ст.ст. 269, 275, 276 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві - задовольнити.

Постанову Господарського суду Кіровоградської області від 29.03.2018р. у справі №912/485/18 - скасувати.

Провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" - закрити.

Постанову направити державному реєстратору для здійснення реєстраційних дій щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОКОМПЛЕКТ ЛТД" (код ЄДР 34716409).

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складений 12.07.2018 року .

Головуючий суддя: О.В. Чус

Суддя О.В. Березкіна

Суддя В.О. Кузнецов

Дата ухвалення рішення03.07.2018
Оприлюднено16.07.2018
Номер документу75296615
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/485/18

Ухвала від 15.04.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Постанова від 02.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 30.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Катеринчук Л.Й.

Постанова від 03.07.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.05.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 10.05.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Постанова від 29.03.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 15.03.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 02.03.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні