ПОСТАНОВА
Іменем України
12 липня 2018 року м. Кропивницький
справа № 394/315/17
провадження № 22-ц/781/1028/18
Апеляційний суд Кіровоградської області в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого судді Черненко В.В.
суддів Авраменко Т.М., Чельник О.І.
за участю секретаря Гончар В.В.
учасники справи:
прокурор Олаг О.С., представник ОСОБА_1 за ордером адвокат ОСОБА_2,
Розсохуватецька сільська рада Новоархангельського району, представник за ордером адвокат Колодій Олександр Петрович
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19.02.2018 року, суддя Запорожець О.М., по цивільній справі за позовом першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_1, третя особа фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії та цивільній позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_1, третя особа фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_1, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії.
На обґрунтування позовних вимог зазначив, що наказом Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області №11-244/14-14-СГ від 28 травня 2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 22,9 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства строком на 15 років. Цей наказ є незаконним та підлягає скасуванню.
Приймаючи рішення про передачу в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 22,9 га Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, всупереч вимогам ст.7 Закону України Про фермерське господарство , не прийнято до уваги, що ОСОБА_1 в заяві про надання земельної ділянки не вказано кількість членів фермерського господарства, наявність у них чи у самого ОСОБА_1 права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, а також про наявність в нього техніки для обробітку землі. Відповідно до витягу з ЄДРПОУ ОСОБА_1 створив фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, він є єдиним засновником фермерського господарства, члени та наймані працівники у вказаному фермерському господарстві відсутні.
ОСОБА_1 на території сільської ради ніколи не проживав та зареєстрований не був, а зареєстрований та постійно проживає за адресою: АДРЕСА_1, місце проживання та місце реєстрації не змінював, що підтверджується відповідними довідками сільських рад.
При реєстрації фермерського господарства ОСОБА_1 зазначив, що юридична особа ФГ Осієвського Івана Юхимовича розташоване по вул. Слави, 140 в смт. Новоархангельськ Новоархангельського району Кіровоградської області, хоча, відповідно до довідки Новоархангельської селищної ради № 305 від 10 квітня 2017 року, за цією адресою розміщені господарські будівлі та споруди Приватного сільськогосподарського підприємства Лан , з яким укладено договір оренди на користування земельною ділянкою на підставі рішення Новоархангельської селищної ради № 833 від 22 березня 2012 року терміном на 49 років.
Позивач зазначив, що бездіяльність органів виконавчої влади, відсутність належної перевірки та формальний підхід до вирішення заяви ОСОБА_1 створило передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Таким чином, наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області №11-244/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, прийнято з порушенням вимог земельного законодавства і всупереч встановленій законом процедурі набуття права оренди на земельні ділянки з метою ведення фермерського господарства, внаслідок чого є недійсним і підлягає скасуванню.
На підставі цього наказу між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі № 03/04/15-01 від 03 квітня 2015 року, відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 22,9 га ріллі, яка розташована на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, кадастровий номер НОМЕР_1. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на момент укладення договору оренди становить 587 178 грн.
Договір оренди землі укладено незаконно з наступних підстав.
Підставою для надання в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності та передумовою укладення відповідного договору є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження землею від імені власника.
Внаслідок протиправних дій та рішень відповідачів, земельна ділянка загальною площею 22,9 га, вартістю 587 178 грн. вибула з володіння держави. В результаті чого державу було позбавлено можливості здійснити реалізацію права оренди земельних ділянок на більш вигідних засадах в умовах конкурентного ринку та попередити неефективне використання землі некомпетентним суб'єктом господарювання, а тому договір оренди землі є недійсним,
Крім того, відповідачем грубо порушено процедуру набуття права оренди на земельну ділянку.
Головним управлінням Держземагентства в Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагентства в Новоархангельському районі укладено з ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки без затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто з порушенням вимог ст.13 Закону України Про оцінку земель .
Оскільки чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду, тому прокурор наділений правом пред'явити позов в інтересах держави як позивач.
Просив, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-244/14-14-СГ від 28 травня 2014 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 22,9 га, договір оренди землі № 03/04/15-01 від 03 квітня 2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області та ОСОБА_1, відповідно до якого ОСОБА_1 передано земельну ділянку загальною площею 22,9 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, зобов'язати ОСОБА_1 повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області цю земельну ділянку шляхом складання акту приймання-передачі земельної ділянки.
Розсохуватецька сільська рада Новоархангельського району звернулась до суду з цивільним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_1, третя особа: Фермерське господарство Осієвського Івана Юхимовича про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії, посилаючись на те, що передана в оренду ОСОБА_1 земельна ділянка перебуває не в державній, а в комунальній власності сільської ради, яка її в оренду ОСОБА_1 не передавала, а Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не мало права розпоряджатися цією землею.
Зазначала, що розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за № 339-р від 04 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Згідно з картою до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка розміром 22,9 га віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради.
Відповідно до витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права від 03 листопада 2017 року за Розсохуватецькою сільською радою 30 жовтня 2017 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 22,9 га, кадастровий номер НОМЕР_1, тобто на земельну ділянку, стосовно якої заявлено позовні вимоги.
Таким чином Розсохуватецька сільська рада є законним власником спірної земельної ділянки.
ОСОБА_1, повинен був звернутись із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельної ділянки до її власника, тобто до Розсохуватецької сільської ради, а не до Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, правонаступником якого є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградської області.
Всупереч вимогам Конституції України Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області досконало не вивчило матеріали справи, не встановило належність земельної ділянки до державної чи комунальної власності, не будучи розпорядником земель комунальної власності вийшло за межі своїх повноважень та помилково видали наказ від 28 травня 2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 22,9 га в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства строком на 15 років та помилков уклали договір оренди землі № 03/04/15-01 від 03 квітня 2015 року, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області та належить до комунальної власності.
Оспорювані наказ та договір оренди землі підлягають скасуванню, оскільки наказ та договір оренди землі видано та укладено не уповноваженим на те органом.
Зазначили, що позов прокурора в частині визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди обґрунтований і підлягає задоволенню, а в частині повернення земельної ділянки головному управлінню Держземагенства у Кіровоградській області не підлягає задоволенню.
Просила визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-246/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, визнати недійсним договір оренди землі № 03/04/15-01 від 03 квітня 2015 року. Зобов'язати ОСОБА_1 повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 22,9 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, шляхом складання акту приймання-передачі земельної ділянки. Стягнути з відповідачів на користь Розсохуватецької сільської ради судові витрати.
Ухвалою Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 15 листопада 2017 року залучено до участі у справі Розсохуватецьку сільську раду Новоархангельського району в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета позову. Об'єднано в одне провадження позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району (т.2 а.с.51-52).
Рішенням Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19 лютого 2018 року позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області задоволено частково, а позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району задоволено повністю.
Визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-244/14-14-СГ від 28 травня 2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 22,9 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства строком на 15 років.
Визнано недійсним договір оренди землі № 03/04/15-01 від 03 квітня 2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар), відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 22,9 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Зобов'язано ОСОБА_1 після набрання рішенням законної сили повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 22,9 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області шляхом складання акту приймання - передачі земельної ділянки.
В частині позовних вимог прокурора про повернення земельної ділянки Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області - відмовлено.
В апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення суду першої інстанції в зв'язку з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги, що рішення тридцятої сесії п'ятого скликання Розсохуватецької сільської ради № 66 від 12 грудня 2008 року є незаконним та недійсним, так як фактично є три різних рішення виданих сільською радою, що стосуються розмежування земель державної та комунальної власності. Суд дійшов помилкового висновку про час набуття права власності на земельну ділянку вказавши, що з прийняттям розпорядження голови Кіровоградської ОДА № 339-р від 04 червня 2009 року Держава в особі Кіровоградської ОДА втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на цю земельну ділянку. Однак на момент видачі цього розпорядження голови Кіровоградської ОДА та рішення сесії сільської ради спірна земельна ділянка не була сформована і право на неї не підлягало державній реєстрації. Право володіння, користування та розпорядження своїм майном, а саме спірною земельною ділянкою у сільської ради виникло лише 03 листопада 2017 року, тобто через три роки після набуття ним права оренди на спірну земельну ділянку, що судом при ухваленні рішення було проігноровано.
Першим заступником керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури надано відзив на апеляційну скаргу в якому зазначено, що оскаржуване рішення є законим , а апеляційна скарга є необгрунтованною. Зазначено , що суд першої інстанції правильно встановив дійсні обставними по справі і дійшов правильного висновку.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції відповідно ст.367 ЦПК України, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення з наступних підстав.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції встановив, що 08.05.2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області було винесено наказ № 11-64/14-14-СГ, яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення площею 22,9 га ріллі, розташованої за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.
28.05.2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області було винесено наказ № 11-244/14-14-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 22,9 га, кадастровий № НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_1 Наказано надати в оренду останньому строком на 15 років вищезазначену земельну ділянку, встановлено орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою у розмірі 4 відсотків від її нормативно грошової оцінки.
03.04.2015 року між Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі площею 22,900 га в тому числі рілля 22,900 га, яка знаходиться на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. Договір укладено на 15 років, зі сплатою орендної плати у розмірі 4 % від нормативно грошової оцінки (пункти 1.1, 2.1., 3.1, 4.1 договору). Цільове призначення відповідно до п. 5.2 договору - для ведення фермерського господарства /т. 1 а.с.19-21/ .
03.04.2015 року ОСОБА_1 та представник Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області склали акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі об'єкта оренди /т. 1 а.с. 123-124/ .
06.04.2015 року рішенням державного реєстратора реєстраційної служби Новоархангельського районного управління юстиції Кіровоградської області індексний номер 35953217, номер запису 9296045 здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки /т. 1 а.с.126-127/ .
Рішенням тринадцятої сесії 5 скликання Розсохуватецької сільської ради за № 66 від 12 грудня 2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради в розрізах по формах власності /т.2 а.с.38/ .
Аналогічне рішення прийнято сімнадцятою сесією п'ятого скликання Новоархангельської районної ради за № 242 від 19 грудня 2008 року /т. 2 а.с.39/ .
Розпорядженням голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області за № 705-р від 31.12.2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами Розсохуватецької сільської ради /т.2 а.с.40/ .
Рішенням двадцять третьої сесії п'ятого скликання Кіровоградської обласної ради за №688 від 14 травня 2009 року погоджено проект розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради загальною площею 2545,50 га з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, рекомендовано обласній державній адміністрації затвердити проект щодо розмежування земель за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області /т.2 а.с.42/ .
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за №339-р від 4 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області /т.2 а.с.43/
Відповідно до карти до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради /т. 2 а.с.78-92/ .
Рішенням сесії № 95 від 11 вересня 2009 року Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району розмежовані землі прийнято у комунальну власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району.
Всі рішення органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади з даного питання ніким не оскаржувались і мають силу з дня їх прийняття.
З прийняттям розпорядження Голови Кіровоградської ОДА №339-р від 4 червня 2009 року держава у особі Кіровоградської ОДА втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на вказану земельну ділянку.
З витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права від 03.11.2017 року індексний номер витягу 102483082 номер запису про право власності 23163825 вбачається, що за Розсохуватецькою сільською радою Новоархангельського району Кіровоградської області зареєстровано право комунальної власності на спірну земельну ділянку /т. 2 а.с.36/ .
Суд першої інстанції зазначив, що відповідач ОСОБА_1, щодо оренди земельної ділянки відносно якої виник спір, повинен був звертатись з відповідною заявою до Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, як законного володільця земельної ділянки на момент схвалення правочину, а управління Держгеокадастру повинно було діяти в межах та у спосіб визначений законом, а саме встановити належність земельної ділянки, саме державі, а потім вирішувати процедурні питання з приводу передачі її в оренду та схвалення в подальшому правочину.
За наведених обставин оспорювані наказ та договір оренди землі підлягають безумовному скасуванню, оскільки відповідно виданий та укладений органом, який не наділений на те повноваженнями.
Оскільки наказ головного управління Держземагенства про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки визнається недійсним та скасовується підлягає безумовному скасуванню укладений договір оренди земельної ділянки, який укладений поза межами повноважень зазначеного вище органу.
Відповідно до ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки договір оренди землі визнається недійсним, то відповідно враховуючи належність на даний час земельної ділянки органу місцевого самоврядування - земельна ділянка підлягає поверненню ОСОБА_1 Розсохуватецькій сільській раді Новоархангельського району Кіровоградської області. Прокурор невірно визначив підставу позову з приводу відсутності грошової оцінки земельної ділянки, оскільки під час схвалення правочину грошова оцінка на земельну ділянку була наявна у відділі Держземагенства (назва на час укладення договору), яка була виготовлення попереднім орендарем /т.1 а.с.224-230/ . Це відповідає положенням ст. ст. 5 ч. 5, 13, 18, 20, 21, 23 Закону України Про оцінку земель , повторна нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз 5-7 років.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
З матеріалів справи вбачається, що 08.05.2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області було винесено наказ № 11-64/14-14-СГ, яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення площею 22,9 га ріллі, розташованої за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.
28.05.2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області було винесено наказ № 11-244/14-14-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 22,9 га, кадастровий № НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_1 Наказано надати в оренду останньому строком на 15 років вищезазначену земельну ділянку, встановлено орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою у розмірі 4 відсотків від її нормативно грошової оцінки.
03.04.2015 року між Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі площею 22,900 га в тому числі рілля 22,900 га, яка знаходиться на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. Договір укладено на 15 років, зі сплатою орендної плати у розмірі 4 % від нормативно грошової оцінки (пункти 1.1, 2.1., 3.1, 4.1 договору). Цільове призначення відповідно до п. 5.2 договору - для ведення фермерського господарства /т. 1 а.с.19-21/ .
03.04.2015 року ОСОБА_1 та представник Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області склали акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі об'єкта оренди /т. 1 а.с. 123-124/ .
06.04.2015 року рішенням державного реєстратора реєстраційної служби Новоархангельського районного управління юстиції Кіровоградської області індексний номер 35953217, номер запису 9296045 здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки /т. 1 а.с.126-127/ .
Рішенням тринадцятої сесії 5 скликання Розсохуватецької сільської ради за № 66 від 12 грудня 2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради в розрізах по формах власності /т.2 а.с.38/ .
Аналогічне рішення прийнято сімнадцятою сесією п'ятого скликання Новоархангельської районної ради за № 242 від 19 грудня 2008 року /т. 2 а.с.39/ .
Розпорядженням голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області за № 705-р від 31.12.2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами Розсохуватецької сільської ради /т.2 а.с.40/ .
Рішенням двадцять третьої сесії п'ятого скликання Кіровоградської обласної ради за №688 від 14 травня 2009 року погоджено проект розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради загальною площею 2545,50 га з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, рекомендовано обласній державній адміністрації затвердити проект щодо розмежування земель за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області /т.2 а.с.42/ .
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за №339-р від 4 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області /т.2 а.с.43/
Відповідно до карти до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради /т. 2 а.с.78-92/ .
Рішенням сесії № 95 від 11 вересня 2009 року Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району розмежовані землі прийнято у комунальну власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району.
Всі рішення органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади з даного питання ніким не оскаржувались і мають силу з дня їх прийняття.
З прийняттям розпорядження Голови Кіровоградської ОДА №339-р від 4 червня 2009 року держава у особі Кіровоградської ОДА втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на вказану земельну ділянку.
З витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права від 03.11.2017 року індексний номер витягу 102483082 номер запису про право власності 23163825 вбачається, що за Розсохуватецькою сільською радою Новоархангельського району Кіровоградської області зареєстровано право комунальної власності на спірну земельну ділянку /т. 2 а.с.36/ . Тобто на час постановляння судового рішення Розсохуватецька сільська рада є власником земельної ділянки.
Відповідно до статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах цей Закон є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 цього Закону).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом України Про фермерське господарство .
Так, згідно з абзацами 1, 2 частини першої статті 7 цього Закону для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Отже, спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті правового регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає в створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).
Крім того, Закон України Про фермерське господарство передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми цього Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для такої відмови.
Таким чином, при вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
За змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Зазначена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 03 лютого 2016 року № 6-2902цс15, від 11 травня 2016 року № 6-2903цс15, від 18 травня 2016 року № 6-248цс16.
Зазначене в сукупності свідчить про правильність висновку суду першої інстанції про те, що ОСОБА_1 в порушення ст.134 ЗК України та ст.7 Закону України Про фермерське господарство скористався правом на отримання спірної земельної ділянки у пільговому порядку, поза передбаченою законом процедурою - без проведення земельних торгів, що є самостійною підставою для визнання незаконним наказу Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області від 28 травня 2014 року та недійсним договору оренди від 03 квітня 2015 року. Доводи апеляційної скарги такого висновку суду не спростовують.
Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відносить рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до правовстановлюючих документів, на підставі яких встановлюються, змінюються та припиняються цивільні права та обов'язки.
Суд першої інстанції відповідно до ч. 2 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про розмежування земель державної та комунальної власності (діючого на час прийняття рішень ради), ст.ст.83,122 ЗК України дійшов правильного та обґрунтованого висновку, що з прийняттям розпорядження Голови Кіровоградської облдержадміністрації №339-р від 4 червня 2009 року держава у особі Кіровоградської облдержадміністрації втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на вказану земельну ділянку, тому саме до компетенції Розсохуватецької сільської ради відносилося вирішення питання про передання земельної ділянки в оренду, а Головне управління Держземагенства в Кіровоградській області, передаючи спірну земельну ділянку в оренду ОСОБА_1, перевищило свої повноваження.
Крім того, обов'язок внесення змін до земельно-облікової документації покладався безпосередньо на Головне управління Держкомзему в області, оскільки форма Державного акту на право комунальної власності на землю не затверджувалася.
Зазначеним спростовуються доводи апеляційної скарги про помилковість рішення суду щодо належності спірної земельної ділянки до комунальної власності.
Відповідно до п. 12.6 договору оренди перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, не є підставою для зміни умов або розірвання договору, разом з тим посилання ОСОБА_1 на цей пункт договору як на підставу для відмови в позові про визнання договору недійсним є безпідставним.
Відповідно до ч.1 ст.236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Суд першої інстанції також дав правильну оцінку доводам Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про відсутність підстав для звернення прокуратури до суду з позовом.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Прокурор має право подати позов в разі порушення порядку набуття права на земельну ділянку державної або комунальної власності.
Зазначене не свідчить про непропорційне втручання держави у право ОСОБА_1 на мирне володіння майном, оскільки таке право він набув з порушенням передбаченої законом процедури отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, при цьому земельною ділянкою розпорядився неналежний власник.
Крім того, ОСОБА_1 не позбавлений права отримати право оренди цієї земельної ділянки у встановленому законом порядку.
Інші доводи апеляційної скарги, не спростовують висновків суду першої інстанції, так як не впливають на законність прийнятого рішення.
Апеляційний суд, приймаючи до уваги встановлені обставини, дійшов висновку, що суд першої інстанції розглянув справу в межах доводів заяви та наданих сторонами доказів.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, оскільки не підтверджуються належними доказами, суперечать фактичним обставинам справи та вимогам закону.
Підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні
Апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, рішення суду першої інстанції відповідно до ч.1 ст. 375 ЦПК України залишається без змін.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 375, 382, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 19.02.2018 року - залишити без змін.
Текст постанови складено 17.07.2018року .
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках передбачених ст..389 ЦПК України.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2018 |
Оприлюднено | 18.07.2018 |
Номер документу | 75335411 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Кіровоградської області
Черненко В. В.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні