РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань забезпечення позову
16 липня 2018 року м. Рівне №1740/1927/18 Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
заявник: представник ОСОБА_1,
особа, яка може отримати статус відповідача у справі: представник ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву в адміністративній справі за позовом
Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області доМлинівської селищної ради Рівненської області (особа, яка може отримати статус відповідача у справі) про забезпечення позову, В С Т А Н О В И В :
12.07.2018 Млинівська гуманітарна гімназія Млинівської селищної ради Рівненської області звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з заявою про вжиття заходів забезпечення позову, в якій просила зупинити дію рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області".
На обґрунтування заяви зазначає, що Млинівською гуманітарною гімназією Млинівської селищної ради Рівненської області подано до суду позов до Млинівської селищної ради Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення про визнання незаконним та скасування рішення від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області". Станом на день звернення до суду вважає, що у позивача наявні обґрунтовані підстави вважати, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, а також те, що очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю. Зокрема зазначає, що на сьогоднішній день активно вчиняються дії щодо виконання оскаржуваного рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 і відбувається повна ліквідація матеріально-технічної, трудової, педагогічної та методичної бази Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, відновити яку буде не просто утруднено, а неможливо. Відповідно за час розгляду справи оскаржуване рішення може бути виконаним, а відтак буде унеможливлено виконання в подальшому позитивного рішення суду. Також наголошує на тому, що у разі ліквідації Млинівської гуманітарної гімназії існує ризик не тільки неможливості відновлення втрачених матеріальних та педагогічних ресурсів, але й порушення конституційного права на освіту, зокрема шляхом позбавлення права на вибір закладу освіти та права на належний рівень навчання територіальної громади. Також звертає увагу на категоричну позицію Міністерства освіти і науки України щодо недопущення ліквідації Млинівської гуманітарної гімназії, викладеної в листі від 09.07.2018 №1/11-7200. За таких обставин вважає, що дієвим методом захисту прав та конституційних свобод позивача і територіальної громади є зупинення дії рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області".
Ухвалою суду від 13.07.2018 заяву Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області про забезпечення позову у справі №1740/1927/18 прийнято до розгляду. Призначено до розгляду заяву про забезпечення позову Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області на 16.07.2018 на 13:45 год. в приміщенні Рівненського окружного адміністративного суду за адресою: вул.16 Липня,87, м.Рівне, 33028.
До початку судового засідання особою, яка може отримати статус відповідача у справі, 16.07.2018 за вх.№12585/18 подано письмові пояснення з приводу заяви про вжиття заходів забезпечення позову, відповідно до яких Млинівська селищна рада Рівненської області заперечує проти задоволення вищевказаної заяви Млинівської гуманітарної гімназії з огляду на її безпідставність та необґрунтованість. Зазначає, що забезпечення адміністративного позову є крайнім заходом, вжиття якого можливе виключно за наявності підстав вважати, що рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень є очевидно протиправними. Питання правомірності оскаржуваного рішення є предметом розгляду адміністративної справи, а тому задоволення клопотання про забезпечення позову фактично буде розглядом позовних вимог по суті, що не відповідає призначенню правового інституту забезпечення адміністративного позову. Вважає, що директором Млинівської гуманітарної гімназії не наведено достатньої обґрунтованості доводів очевидної небезпеки заподіяння шкоди його правам та інтересам та не додано належних, достатніх, достовірних та допустимих доказів на підтвердження факту, що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити подальше виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених прав та інтересів. Наведені заявником обґрунтування свідчать про відсутність обставин, визначених в п.1,2 ч.2 ст.150 Кодексу адміністративного судочинства України, як обов'язкових та необхідних підстав для забезпечення позову. Крім того зазначає, що в разі прийняття рішення про задоволення адміністративного позову про визнання незаконним та скасування спірного рішення Млинівська селищна рада буде вимушена повернути в попередній стан усі відносини, які виникли, змінились чи припинились, у зв'язку з прийняттям такого рішення. Вважає, що таке відновлення попереднього стану займе лічені дні. Водночас вказує на те, що на даний час проводиться масштабна робота з оптимізації всіх освітніх закладів Млинівської селищної ради та планується її завершення до початку навчального року, в тому числі і з навчальними закладами середньої освіти, що реорганізовуються. Таким чином, вважають, що відмова в задоволенні заяви про забезпечення позову дозволить зберегти певний баланс і нейтралізувати можливі негативні наслідки, які можуть виникнути внаслідок застосування заходів забезпечення позову. Також звертає увагу суду на те, що у випадку відмови рішенням суду у задоволенні позову, в даних правовідносинах буде неможливим відшкодування за рахунок позивача заподіяної місцевому бюджету майнової шкоди на підставі ст.158 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки заявник перебуває у комунальній власності Млинівської селищної ради та фінансується з її місцевого бюджету. Просить відмовити у задоволенні заяви Млинівської гуманітарної гімназії у повному обсязі.
В судовому засіданні 16.07.2018 представник заявника заяву підтримав у повному обсязі з підстав, наведених у ній.
В судовому засіданні 16.07.2018 представник особи, яка може отримати статус відповідача у справі, проти задоволення заяви про вжиття заходів забезпечення заперечив повністю з підстав, викладених у письмових поясненнях щодо вказаної заяви.
Розглянувши заяву про забезпечення позову, з урахуванням наведених заявником підстав для вжиття таких заходів та пояснень особи, яка може набути статусу відповідача у справі, дослідивши докази, надані на підтвердження та спростування наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для вжиття заходів забезпечення позову, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 03.07.2018 Млинівською селищною радою прийнято рішення №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області" (далі - Рішення №1793).
Пунктом 1 Рішення №1793 передбачено: припинити юридичні особи Млинівську гуманітарну гімназію Млинівської селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 24176502), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт.Млинів, вул.Олексія Кірися, 27 та Млинівську загальноосвітню школу I- III ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 25318944), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт.Млинів, вул.Рівненська, 15, шляхом їх реорганізації (злиття) в Млинівський ліцей Млинівської селищної ради Рівненської області.
Пунктом 6 Рішення №1793 зобов'язано комісію з реорганізації гімназії спільно з фінансово-економічним управлінням Млинівської селищної ради, підготувати передавальний акт Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та подати його на затвердження згідно чинного законодавства.
Рішенням Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1794 "Про використання приміщень комунальної власності Млинівської селищної ради" передбачено передачу приміщення Млинівської гуманітарної гімназії для розміщення культурно-освітніх закладів Млинівської селищної ради. Цим же ж рішенням доручено управлінню інфраструктури, управлінню освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради спільно із керівниками закладів до 01.10.2018 скласти та погодити план-схему розміщення установ у переданому приміщенні, а до 30.12.2018 розмістити культурно-освітні заклади в приміщенні теперішньої Млинівської гуманітарної гімназії та внести зміни до установчих документів юридичних осіб - культурно-освітніх закладів Млинівської селищної ради в частині їх місцезнаходження.
Пунктом 1 Наказу від 04.07.2018 №32 Млинівської селищної ради Рівненської області "Про організацію виконання рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793" передбачено подачу документів для внесення відомостей про припинення юридичних осіб до Єдиного державного реєстру згідно вимог чинного законодавства; проведення необхідних заходів, пов'язаних із реорганізацією закладів загальної середньої освіти, вивільненням працівників з дотриманням вимог чинного законодавства; забезпечення підготовки та подання звітності до територіального підрозділу державної служби зайнятості у порядку, визначеному чинним законодавством; забезпечення інформування батьків про реорганізацію; забезпечення підготовки документів та матеріальних цінностей для прийому-передачі комісіям; подання до 20.07.2018 пропозицій щодо орієнтовної мережі класів Млинівського ліцею Млинівської селищної ради.
04.07.2018 за №476 Млинівською селищною радою Рівненської області директору Млинівскої гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області було направлено повідомлення про звільнення.
Наказом Млинівської селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №128 попереджено про можливе наступне вивільнення з 10.10.2018 педагогічних працівників Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, у зв'язку з реорганізацією у порядку, визначеному чинним законодавством.
Листом від 09.07.2018 №1/11-7200 Міністерство освіти і науки України "Щодо функціонування Млинівської гуманітарної гімназії" вказало на доцільність збереження Млинівської гуманітарної гімназії, оскільки освітній заклад має потужний кадровий потенціал, здатний розбудовувати Нову українську школу. Рекомендувало Млинівській селищній раді Рівненської області при формуванні мережі закладів освіти громади приймати рішення виважено, з урахуванням демографічного прогнозу, думки громади, в інтересах дітей та в межах чинного законодавства.
Вирішуючи заяву про забезпечення позову, не надаючи оцінку правомірності оскаржуваного рішення, суд керується наступним.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст.150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю (ч. 2 ст. 150 КАС України).
Отже процесуальним законом встановлені виключні обставини, які можуть бути підставою для вжиття заходів забезпечення позову: існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; захист прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист; наявні ознаки очевидної протиправності оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності.
Згідно з ч.4 ст.150 КАС України подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб'єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
За правилами ч.1 ст.151 КАС України, позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) встановленням обов'язку відповідача вчинити певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Відповідно до ч.2 ст. 151 КАС України, суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
З аналізу вказаних норм слідує, що при розгляді клопотання про забезпечення позову суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з передбачених ст. 150 КАС України обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.
При розгляді заяви про вжиття заходів забезпечення позову суд оцінює обґрунтованість доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням:- розумності, обґрунтованості й адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; - забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників процесу; - наявності зв'язку між конкретним видом, що застосовується для забезпечення позову, і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий вид забезпечення забезпечити фактичне виконання рішення суду у разі його задоволення; - імовірності виникнення утруднень для виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; - необхідності у зв'язку із вжиттям заходів запобігти порушенню прав та інтересів інших осіб, в тому числі, й осіб, які не приймають участь у розгляді справи.
Фактично метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.
Забезпечення позову по суті - це обмеження суб'єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов'язаних з ним інших осіб з метою забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя і задоволених вимог позивача (заявника).
Вжиття заходів забезпечення гарантує виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини,
Європейський суд з прав людини у своїй прецедентній практиці виходить з того, що забезпечення позову є не тільки гарантією виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог, а й засобом запобігання порушення прав.
У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "ОСОБА_3 проти Нідерландів", ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби ст.13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування.
Як встановлено судом, позивачем оскаржується рішення від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області", на виконання якого прийнято відповідні рішення та накази.
Тобто за спірним рішенням, що є предметом позову, передбачається вчинення ряду дій, спрямованих на припинення функціонування Млинівської гуманітарної гімназії, що вочевидь може мати місце до моменту вирішення спору у суді.
Правомірність прийняття Млинівською селищною радою Рівненської області оскаржуваного рішення підлягає дослідженню лише під час судового розгляду справи.
Тому, на переконання суду, враховуючи фактичні обставини та доводи поданої заяви, існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення судового рішення у справі, зокрема ліквідація Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області як юридичної особи, звільнення педагогічних працівників закладу, а для відновлення таких прав необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.
У разі ж задоволення позову, невжиття заходів забезпечення позову щодо зупинення дії рішення від 03.07.2018 №1793, може привести до ускладнення виконання рішення суду в даній адміністративній справі та поновлення порушених прав позивача.
Враховуючи, що вирішення даної справи по суті потребує надання судом правової оцінки Рішенню №1793, а його наслідки можуть виникнути до моменту прийняття судового рішення, суд дійшов висновку, що заява про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення №1793 є обґрунтованою та підлягає до задоволення у повному обсязі.
Також суд зазначає, що обраний позивачем спосіб забезпечення адміністративного позову відповідає його предмету та, водночас, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямоване лише на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті заявлених вимог.
Керуючись статтями 150, 151, 154, 156, 241, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В :
Заяву Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області про забезпечення позову у справі №1740/1927/18, - задовольнити.
Вжити заходів забезпечення позову Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області у справі №1740/1927/18 шляхом зупинення дії рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області" до набрання рішенням в адміністративній справі №1740/1927/18 законної сили.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала суду підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повну ухвалу складено 17.07.2018
Суддя Борискін С.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2018 |
Оприлюднено | 19.07.2018 |
Номер документу | 75361766 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні