Постанова
від 10.07.2018 по справі 802/2115/17-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/2115/17-а

Головуючий у 1-й інстанції: Дончик В.В.

Суддя-доповідач: Залімський І. Г.

10 липня 2018 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Залімського І. Г.

суддів: Смілянця Е. С. Сушка О.О. ,

секретар судового засідання: Платаш В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу фермерського господарства "Нусі" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 березня 2018 року (ухвалене 06 березня 2018 року, повний текст якого виготовлено 22 березня 2018 року) у справі за адміністративним позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" до державного реєстратора відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Кушнір Валерії Валеріївни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: фермерське господарство "Нусі", ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В :

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Прогрес" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Кушнір Валерії Валеріївни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: фермерське господарство "Нусі", ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 про визнання протиправними та скасування рішень.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2018 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Державного реєстратора Відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Лістафорової Валерії Валеріївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок розташованих на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області:

- індексний номер 32763058 від 07.12.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 01.12.2016 року, укладеного між ОСОБА_3 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_1, площею 1,9424 га;

- індексний номер 32762745 від 07.12.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 21.11.2016 року, укладеного між ОСОБА_4 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_2, площею 1,9429 га;

- індексний номер 32130459 від 31.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 25.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_5 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_3, площею 1,6232 га;

- індексний номер 32130241 від 31.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н. від 25.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_5 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_4, площею 0,8297 га;

- індексний номер 32067488 від 27.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 11.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_6 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_5, площею 2,0886 га;

- індексний номер 31333849 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_7 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_6, площею 1,9429 га;

- індексний номер 31330827 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_8 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_7, площею 1,9428 га;

- індексний номер 31332729 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 08.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_9 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_8, площею 2,000 га;

- індексний номер 31330543 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_10 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_9, площею 2,2809 га;

- індексний номер 31331125 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_11 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_10, площею 2,3287 га;

- індексний номер 31693849 від 04.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 04.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_12 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_11, площею 1,9427 га;

- індексний номер 31693176 від 04.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 04.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_12 га Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_12. площею 3,8031 га.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача фермерське господарство "Нусі" подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2018 року скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з'ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим. Так, для державної реєстрації прав, яка проведена на підставі оскаржуваних рішень, державному реєстратору подано повний пакет документів, а також витяги з Державного земельного кадастру, якими підтверджувався факт відсутності вже зареєстрованих прав на земельні ділянки, тому в державного реєстратора не було підстав вчиняти додаткові дії, спрямовані для їх повторного отримання. Судом першої інстанції не надано належної оцінки порядку укладення та реєстрації договорів оренди укладених між позивачем та власниками земельних ділянок.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу в якому вказав на необхідність закриття провадження у даній справі у зв'язку із тим, що даний спір не має ознак адміністративного та підлягає вирішенню в порядку цивільного судочинства.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу ФГ "Нусі" в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Також позивач подав заперечення проти клопотання в якому наголосив на тому, що даний спір є адміністративним.

10.07.2018 до суду надійшла заява ФГ "Нусі" про розгляд справи за відсутності його представника та повернення судового збору у разі закриття провадження.

Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги.

Решта учасників справи в судове засідання повноважних представників не направили, хоча були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи.

Згідно ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Керуючись положеннями даної норми та враховуючи відсутність заперечень представника відповідача/позивача, колегія суддів вирішила провести розгляд справи за даної явки сторін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, між СТОВ Прогрес , в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_3 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення №64, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,9429 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_1, площею 1,9429 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000264.

Крім того, між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_3 01.10.2012 року укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду було зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004983.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_4 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 47, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,9429 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_2, площею 1,9429 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000189.

Крім того, 01.10.2012 року. між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_4 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004977.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_5 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 130, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,6232 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_3, площею 1,6232 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000173.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_5 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004998.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_5 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 130, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 0,8297 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_4, площею 0,8297 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 05226000400060.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_5 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004999.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_6 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 147, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 2,0886 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_5, площею 2,0886 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000079.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_6 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004005007.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_7 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 28, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,9429 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_6, площею 1,9429 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000180.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_7 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004971.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_8 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 29, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,9428 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_7, площею 1,9428 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000121.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_8 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004972.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянином ОСОБА_9 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення № 113, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 2,000 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_8, площею 2,000 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000039.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_9 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004004994.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_10 укладено Договір оренди землі від 08 лютого 2008 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 2,2809 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_9, площею 2,2809 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.03.2008 року за номером №040886800009.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_15 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 2,3287 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 0522686800:02:000:0208, площею 2,3287 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000178.

Крім того, 01.10.2012 року між СТОВ "Прогрес" та ОСОБА_11 укладено додаткову угоду до Договору, виклавши при цьому його в новій редакції. Додаткову угоду зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2012 року за № 052260004005001.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_12 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 1,9427 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 0522686800:02:000:0140, площею 1,9427 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000252.

Між СТОВ Прогрес в особі директора Страмінського С.М. та громадянкою ОСОБА_12 укладено Договір оренди землі від 12 січня 2010 року, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Суботівської сільської ради загальною площею 3,8031 га (п. 1 Договору). Відповідно до умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 0522686800:02:000:0152, площею 3,8031 га, що розташована на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області. Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору). Договір зареєстровано Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2011 року за номером № 052260004000056.

Зазначені договори оренди землі сторонами достроково не розривались.

В подальшому вказані вище громадяни уклали нові договори оренди землі щодо вищевказаних земельних ділянок з Фермерським господарством Нусі , на підставі яких Державним реєстратором відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Лістафоровою В.В. прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок розташованих на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області:

- індексний номер 32763058 від 07.12.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 01.12.2016 року, укладеного між ОСОБА_3 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_1, площею 1,9424 га;

- індексний номер 32762745 від 07.12.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 21.11.2016 року, укладеного між ОСОБА_4 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_2, площею 1,9429 га;

- індексний номер 32130459 від 31.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 25.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_5 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_3, площею 1,6232 га;

- індексний номер 32130241 від 31.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н. від 25.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_5 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_4, площею 0,8297 га;

- індексний номер 32067488 від 27.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 11.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_6 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_5, площею 2,0886 га;

- індексний номер 31333849 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_7 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_6, площею 1,9429 га;

- індексний номер 31330827 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_8 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_7, площею 1,9428 га;

- індексний номер 31332729 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 08.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_9 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_8, площею 2,000 га;

- індексний номер 31330543 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_10 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_9, площею 2,2809 га;

- індексний номер 31331125 від 12.09.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 07.09.2016 року, укладеного між ОСОБА_11 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_10, площею 2,3287 га;

- індексний номер 31693849 від 04.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 04.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_12 та Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_11, площею 1,9427 га;

- індексний номер 31693176 від 04.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі б/н від 04.10.2016 року, укладеного між ОСОБА_12 га Фермерським господарством "НУСІ" щодо оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер НОМЕР_12. площею 3,8031 га.

Позивач зазначає, що право оренди на вказані земельні ділянки вже було зареєстровано за СТОВ Прогрес на підставі укладених договорів оренди, які достроково не розривались та термін дії яких не закінчився, а тому вказані рішення про державну реєстрацію права оренди землі за ФГ Нусі є протиправними.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваними рішеннями державного реєстратора Відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Лістафорової В.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок розташованих на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області, порушуються законні права та інтереси СТОВ Прогрес , адже договори оренди землі укладені між СТОВ Прогрес та громадянами ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_15, ОСОБА_12, ОСОБА_10, почали свою дію з моменту державної реєстрації, тобто станом на момент прийняття оскаржуваних рішень у 2016 році були чинними.

Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує викладене нижче.

Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

За приписами статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції закону чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Матеріалами справами підтверджується та не спростовано відповідачем та апелянтом те, що державний реєстратор Відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Лістафорова В.В. при проведенні державної реєстрації речових прав за договорами оренди, укладеними орендодавцями ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 з ФГ Нусі , не перевірила факту реєстрації права оренди на такі земельні ділянки за іншими особами, зокрема, відомостей на спростування цієї обставини суду не надано.

Правова позиція щодо обов'язку державного реєстратора здійснювати перевірку факту реєстрації права оренди на земельні ділянки за іншими особами викладена в постанові Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі № 21-760а15

Згідно правової позиції викладеної у рішенні Верховного Суду України від 23.12.2009 року у справі №6-2817св09, строк дії договору оренди землі починається з моменту його державної реєстрації, а не підписання сторонами.

Як обґрунтовано зазначає суд першої інстанції, між СТОВ Прогрес та ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_15, ОСОБА_12 укладено Договори оренди землі від 12 січня 2010 року, які зареєстровані Відділом Держкомзему Могилів-Подільського району, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідні записи від 27.05.2011 року, а також Договір оренди землі від 08 лютого 2008 року із ОСОБА_10, строком на 10 (десять) років, який зареєстрований Вінницькою регіональною філією Центру ДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 04.03.2008 року. Вказані договори почали свою дію з моменту державної реєстрації, тобто станом на момент прийняття оскаржуваних рішень у 2016 році були чинними.

Оскільки строк дії договорів оренди щодо спірних земельних ділянок, укладених СТОВ Прогрес із вказаними громадянами, не закінчився, оскаржуваними рішеннями державного реєстратора Відділу надання адміністративних послуг Могилів-Подільської міської ради Вінницької області Лістафорової В.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельних ділянок розташованих на території Суботівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області допущено подвійну реєстрацію прав оренди на одні і ті ж земельні ділянки.

Колегія суддів наголошує, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну земельну ділянку суперечить засадам офіційного визнання і підтвердження державою фактів виникнення прав на нерухоме майно, є порушенням чинного законодавства та інтересів позивача, за яким право оренди на вказані земельні ділянки зареєстровано первинно та не припинялося.

Щодо доводів відповідача та ФГ "Нусі" про необхідність закриття провадження у справі з огляду на необхідність розгляду даної справи в порядку цивільного судочинства суд зазначає наступне.

Стаття 2 КАС України завданням адміністративного судочинства визначає справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно п.1, 2 ч.1 ст.4КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Публічно-правовий спір спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Ужитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).

Таким чином, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є наявність публічно-правового спору, тобто спору, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції і який виник у зв'язку з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).

Згідно зі статтею 11 цього Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Ураховуючи наведене, державний реєстратор є суб'єктом владних повноважень, а правовідносини, які виникають між ним та заявником прав чи їх обтяжень, - публічно-правовими. Захист прав та інтересів відповідного заявника від порушень з боку цього суб'єкта владних повноважень, якщо ці порушення полягають, наприклад, у перевищенні повноважень, недотриманні строків, процедури, умов та інших визначених законом особливостей вчинення реєстраційних дій, є завданням адміністративного судочинства та має відбуватися у відповідному порядку.

З огляду на положення частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України та пункту 13 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України вимоги щодо реєстрації майна, інших реєстраційних дій можуть розглядатися судами в порядку цивільного чи господарського судочинства (залежно від суб'єктного складу) якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав у зв'язку з оскарженням заінтересованою особою не самої реєстраційної дії (рішення), а підстави її проведення, як-от правочину, свідоцтва тощо.

Таке розмежування обумовлене й обсягом судового контролю в адміністративному судочинстві, визначеним частиною другою статті 2 КАС, який не охоплює оцінку правомірності діянь/рішень суб'єкта владних повноважень з огляду на наслідки, які це діяння/рішення спричинили, чи правомірність юридичного факту, що став підставою реєстрації.

Зі змісту позовних вимог убачається, що предметом перевірки в цій справі є виключно дотримання державним реєстратором (як суб'єктом владних повноважень) під час виконання покладених на нього законом публічно-владних управлінських функцій встановленого законом порядку прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зокрема, правомірність здійснення повторної реєстрації похідного речового права - права користування земельною ділянкою у разі наявного та зареєстрованого тотожного права на ту саму земельну ділянку за іншим користувачем. Питання правомірності/неправомірності набуття позивачем чи третьою особою права користування на згадані вище земельну ділянку, як і питання, пов'язані з реалізацією власниками земельних ділянок права власності на них чи дотримання умов укладених ними цивільно-правових угод перед судом не порушено.

Таким чином, спір у цій справі не має ознак приватноправового та підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

Аналогічний висновок викладений Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 12.06.2018 по справі №823/378/16.

Відповідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, згідно постанови від 12.06.2018 по справі №823/378/16 Велика Палата Верховного Суду не вважає за можливе застосування у справі, що розглядається, правових висновків, викладених у її постановах від 4 та 18 квітня 2018 року (№ 817/1048/16 та № 804/1001/16 відповідно), а також у постанові Верховного Суду України від 14 червня 2016 року (№826/4858/15), оскільки спірні правовідносини у цій справі не пов'язані з виконанням/невиконанням умов договорів оренди та правомірністю чи навпаки укладення цих цивільно-правових угод, на підставі яких здійснювалася реєстрація права. При цьому саме виникненням спірних правовідносин у згаданих справах (за участю державного реєстратора) з невиконання умов цивільно-правових угод обґрунтовано висновки судів про їх непідсудність судам адміністративної юрисдикції.

Крім того, Велика Палата Верховного Суду зважає на те, що товариство за яким проведено державну реєстрацію на підставі оскаржуваних в рамках справи №823/378/16 рішень, не позбавлене права на звернення до державного реєстратора та розгляд цим суб'єктом владних повноважень його заяви про державну реєстрацію права з учиненням відповідних записів за відсутності передбачених для цього законом перешкод, адже скасування рішення про державну реєстрацію не призводить до скасування підстави її проведення.

Колегія суддів враховує дані висновки Великої Палата Верховного Суду при вирішенні питання щодо підсудності даної справи, а тому вважає безпідставними доводи відповідача та ФГ "Нусі" в цій частині.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу фермерського господарства "Нусі" залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 березня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 17 липня 2018 року.

Головуючий Залімський І. Г. Судді Смілянець Е. С. Сушко О.О.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2018
Оприлюднено19.07.2018
Номер документу75368563
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/2115/17-а

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 22.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 28.09.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 22.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 10.07.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Постанова від 10.07.2018

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні