ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
справа № 813/269/18
11 липня 2018 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючий-суддя Костецький Н.В.,
секретар судового засідання Витвицька В.П.,
за участю:
представник позивача не прибув,
представник відповідача Темник Б.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и в :
товариство з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" (далі - позивач, ТОВ-Фірма "Язьм") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Львівській області), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.10.2017 № 0018481406.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що акті перевірки від 29.09.2017 № 23/13-01-14-06/31978707 зазначено про порушення ТОВ Фірма "Язьм" п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України - занижено суму податкового зобов'язання з орендної плати за землю у сумі 1372656,04 грн, в т. ч. за 2015 рік - в сумі 564151,67 грн, за 2016 рік - в сумі 808504,37 грн. На думку податкового органу порушення пов'язане із тим, що ТОВ-Фірма Язьм здійснювало оплату за користування земельною ділянкою у відповідності до умов договору оренди земельної ділянки без врахування вимог Податкового кодексу України. Вважає, що така позиція податкового органу є помилковою та не грунтується на чинному законодавстві. Між ТОВ-Фірма Язьм та Львівською міською Радою був укладений договір оренди земельної ділянки від 25.03.2008 № 111-1043. Земельна ділянка знаходиться за адресою: м. Львів вул. Брюховицька, 35, площею 7,8267 га. Ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 № 4270 затверджено Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 року . Метою даної програми є створення сприятливих умов для розвитку львівських товаровиробників, стимулювання діяльності існуючих та розвиток нових форм і видів підприємництва па території м. Львова. Відповідно до цієї програми, з метою сприяння розвитку львівських товаровиробників у період економічної кризи, підвищення їх конкурентоспроможності, зменшення фінансового навантаження на підприємства, що виробляють продукцію па території м. Львова, Львівською міською радою заплановано до впровадження ряд заходів, що мають на меті спрощення умов ведення діяльності для виробничих підприємств, місцевих товаровиробників. Одним із заходів програми згідно п. 3.3.2.1 Ухвали є надання права на коригування орендної плати за земельну ділянку, що використовується для виробничих потреб львівських промислових підприємств із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6. Звертає увагу, що період, що охоплений перевіркою, ТОВ-Фірма Язьм входило до переліку підприємств, які відповідали критеріям для використання зазначеної можливості. Стверджує, що в діях позивача відсутня протиправність, оскільки він діяв добросовісно на виконання рішень органу місцевого самоврядування та правочинів. Вважає, що податкове повідомлення-рішення відповідачем прийнято безпідставно, тому просить суд його скасувати.
Представник позивача в судовому засіданні 19.04.2018 позовні вимоги підтримав, посилаючись на обставини, викладені в позові, просив суд позов задовольнити.
Представник позивача в судове засідання 11.07.2018 не прибув, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений вчасно і належним чином.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Згідно ч. 3 ст. 205 КАС України визначено, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що неявка представника позивача не перешкоджає розгляду справи по суті.
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав викладених відзиві на позовну заяву від 13.03.2018 (вх. № 6496). Зазначає, що проведеним аналізом задекларованих в Податкові декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) сум визначення розміру орендної плати та представлених в ході проведення перевірки документів встановлено, що за період з 2015 року по І півріччя 2017 року ТОВ-Фірма Язьм обрахувувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 на земельну ділянку за адресою м. Львів вул. Брюховицька, 35, площа 7,8267 га, землі призначені для обслуговування виробничих будівель, кадастровий номер 4610137500:11:002:0004. Звертає увагу, що, не зважаючи на п.3.3.2.1 Програми сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2017 роки, яка прийнята Ухвалою ЛМР від 29.01.2015 № 4270, із подальшими змінами, розмір орендної плати за землю повинен відповідати вимогам Податкового кодексу.
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив, надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву та просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Суд заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони покликаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, якими такі обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини справи.
Між ТОВ-Фірма Язьм та Львівською міською Радою був укладений договір оренди земельної ділянки від 25.03.2008 № 111-1043. Земельна ділянка знаходиться за адресою: м. Львів вул. Брюховицька, 35, площею 7,8267 га.
На підставі Податкового кодексу України, ухвал Львівської міської ради від 26.07.2012 № 1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" (зі змінами), від 25.12.2014 № 4250 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова", якою введено у дію нормативну грошову оцінку земель м. Львова з 01.01.2015, внесено зміни в договір оренди землі, що зареєстрований у Львівській міській раді 25.03.2008 за № Ш-1043 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 03.04.2008 за № 04:08:438:00051 кн. 04-4 зі змінами зареєстрованими у Львівській міській раді 15.06.2011 за № 111-2231 та в управлінні Держкомзему у місті Львів 05.08.2011 за № 461010004000376, а саме:
- Пункт 5 викласти у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 47012638,89 грн;
- Пункт 9 викласти в наступній редакції : Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 410379,17 грн (один мільйон чотириста десять тисяч триста сімдесят дев'ять гривень 17 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно ними частинами на розрахунковий рахунок № 33214812700007 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007662, отримувач: міський бюджет для Шевченківського району, код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.
- 9.1 Відповідно до ухвал Львівської міської ради від 29.01.2015 № 4270 "Про затвердження Програми сприяння витку львівських товаровиробників на 2015 рік" і від 19.03.2015 № 4497 "Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік, затвердженою ухвалою міської ради від 29.01.2015 № 4270", від 21.05.2015 № 4625 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 19.03.2015 № 4497" надати право на коригування орендної плати на земельну ділянку, що використовується ТОВ-фірма "Язьм": розмір орендної плати за земельну ділянку на вул. Брюховицькій, 35 площею 7,8267 га розраховувати на 2015 рік із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6.
- Орендна плата за землю вноситься орендарем до міського бюджету м. Львова за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 в сумі 846227,50 грн в рік (1410379,17*0,6).
На підставі Податкового кодексу України, ухвал Львівської міської ради від 26.07.2012 № 1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" (зі змінами), від 25.12.2014 № 4250 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова", якою введено у дію нормативну грошову оцінку земель м. Львова з 01.01.2015, внесено зміни в договір оренди землі, що зареєстрований у Іьвівській міській раді 25.03.2008 за № Ш-1043 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 03.04.2008 за № 04:08:438:00051 кн. 04-4 зі змінами зареєстрованими у Львівській міській раді 15.06.2011 за № 111-2231 та в управлінні Держкомзему у місті Львів 15.06.2011 за № Ш-2231 та 01.07.2015 № Ш-3543, а саме:
- Пункт 5 викласти у наступній редакщї: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67375364,28 грн;
- Пункт 9 викласти в наступній редакції: Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 2021260,93 грн (два мільйони двадцять одна тисяча двісті шістесят гривень 93 копійки) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно ними частинами на розрахунковий рахунок № 33214812700007 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007662, отримувач: міський бюджет для Шевченківського району, код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.
9.1 Відповідно до ухвал Львівської міської ради від 29.01.2015 № 4270 Про затвердження Програми сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік (зі змінами) і від 17.03.2016 № 265 Про твердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння ізвитку львівських товаровиробників на 2015-2016 роки , надати право на коригування орендної плати за мельну ділянку, що використовується ТОВ-фірма "Язьм": розмір орендної плати за земельну ділянку на вул. Брюховицька,35 площею 7,8267 га розраховувати на 2016 рік із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6.
9.2 Орендна плата за землю вноситься орендарем до міського бюджету м. Львова за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 в сумі 1212756,56 грн в рік (2021260,93 *0,6).
ГУ ДФС у Львівській області у проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ-Фірма "Язьм" (код ЄДРПОУ 31979707) з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2015 по 12.07.2017, про що 29.09.2017 складено акт № 23/13-01-14-06/31978707 (далі - акт перевірки).
Згідно акта перевірки, відповідачем встановлено порушення позивачем пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12, пп. 14.1.72, п.п. 14.1.73, п. п.14.1.136 п. 14.1 ст. 14, п. 284.1 ст. 284, п. 288.1, 288.4, п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження орендної плати за землю у сумі 1372656,04 грн, в т. ч. за 2015 рік - в сумі 564151,67 грн, за 2016 рік - в сумі 808504,37 грн.
Вказані в актах порушення ґрунтуються на висновках податкового органу про невідповідність зазначеного у договорі розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності положенням підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України , що призвело до заниження позивачем орендної плати за відповідний період.
За результатами перевірки та на підставі складеного акта, відповідачем 19.10.2017 винесено податкове повідомлення-рішення № 0018481406, яким ТОВ-Фірма "Язьм" збільшено суму 1715820,05 грн, в тому числі 1372656,04 грн за основним платежем і 343164,01 грн за штрафними (фінансовими) санкціями.
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач оскаржив його до суду.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався такими нормами законодавства.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зі змісту Земельного кодексу України та Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 161-XIV) вбачається, що користування землею в Україні є платним.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, який відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього Податкового Кодексу плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК). Подібне визначення міститься й устатті 21 Закону № 161-XIV.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК, тому суд не бере до уваги покликання позивача про те, що ТОВ-Фірма "Язьм" при здійсненні платежів з орендної плати за землю керувалося ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 № 4270 "Про затвердження програми сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2016 рік".
Аналогічний правовий висновок щодо застосування зазначених вище норм матеріального права у спорах цієї категорії, міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 02.12.2014 (справа № 21-274а14), 07.04.2015 (справа № 21-117а15), 14.04.2015 (справа № 21-165а15), 24.04.2015 (справа № 21-131а15).
Згідно ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Проте, ТОВ-Фірма "Язьм" в супереч вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України не було переглянуто розмір орендної плати за землю, що призвело до заниження орендної плати за землю у сумі 1372656,04 грн, в т. ч. за 2015 рік - в сумі 564151,67 грн, за 2016 рік - в сумі 808504,37 грн.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що висновки ГУ ДФС у Львівській області викладені в акті перевірки від 29.09.2017 № 23/13-01-14-06/31978707 є обґрунтованими, а податкове повідомлення - рішення від 19.10.2017 № 0018481406 - правомірним.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч. 1 ст. 9 КАС України).
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.".
Відповідач по справі, як суб'єкт владних повноважень, виконав покладений на нього обов'язок щодо доказування наявності в діях позивача ознак неправомірності, а відтак і правомірності вчинених ним дій та прийнятого оскарженого рішення.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Щодо судового збору, то такий на підставі статті 139 КАС України покладається на позивача.
Керуючись ст. ст. 9, 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
1. У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
2. Судові витрати покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Повне судове рішення складено 20.07.2018.
Суддя Костецький Н.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75421879 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні