ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2018 року
Київ
справа №813/269/18
адміністративне провадження №К/9901/63041/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді - доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року (суддя - Костецький Н.В.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року (судді: Шинкар Т.І. (головуючий), Ільчишин Н.В., Пліш М.А.) у справі № 813/269/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" (далі - позивач, ТОВ Фірма Язьм ) звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.10.2017 №0018481406.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення контролюючим органом прийнято безпідставно з огляду на те, що позивач здійснював оплату за користування земельною ділянкою за 2015-2016 роки у відповідності до умов визначених договором та з урахуванням Програми сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік , метою якої було створення сприятливих умов для розвитку львівських товаровиробників, стимулювання діяльності існуючих та розвиток нових форм і видів підприємництва па території м.Львова. Одним із заходів програми згідно п. 3.3.2.1 Ухвали є надання права на коригування орендної плати за земельну ділянку, що використовується для виробничих потреб львівських промислових підприємств із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції дійшли висновку про те, що законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі. При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-яком у разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ТОВ Фірма Язьм .
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що уповноваженими особами контролюючого органу проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Фірма Язьм з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2015 по 12.07.2017, за результатами якої складено акт №23/13-01-14-06/31978707 від 29.09.2017, яким встановлено порушення позивачем вимог підпункту 12.3.7 пункту 12.3 статті 12, підпунктів 14.1.72, 14.1.73, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14, пункту 284.1 статті 284, пунктів 288.1, 288.4, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, у результаті чого встановлено заниження позивачем орендної плати за землю у сумі 1 372 656,04 грн, у т. ч. за 2015 рік - у сумі 564 151,67 грн, за 2016 рік - у сумі 808 504,37 грн.
За результатами перевірки контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення №0018481406 від 19.10.2017, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на 1 715 820,05 грн, у тому числі за податковим зобов'язанням - 1 372 656,04 грн, за штрафними санкціями - 343 164,01 грн.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.03.2008 між позивачем (Орендар) та Львівською міською радою (Орендодавець) укладено договір оренди землі №Ш-1043, згідно з яким, орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м.Львові на вул.Брюховицькій, 35, для обслуговування виробничих будівель. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 12 604 117,68 грн. Договір укладено на 15 (п'ятнадцять) років до 14.02.2023. Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 378123,53 грн. на рік, що становить 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .
На підставі Податкового кодексу України, ухвал Львівської міської ради від 26.07.2012 №1675 Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м.Львові (зі змінами), від 25.12.2014 №4250 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова , якою введено у дію нормативну грошову оцінку земель м. Львова з 01.01.2015, 01.07.2015 внесені зміни в зазначений Договір оренди землі, а саме: пункт 5 викладено у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 47012 638,89 грн; пункт 9 викладено в наступній редакції: Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 410 379,17 грн (один мільйон чотириста десять тисяч триста сімдесят дев'ять гривень 17 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно ними частинами на розрахунковий рахунок №33214812700007 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007662, отримувач: міський бюджет для Шевченківського району, код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.
Також вказаними змінами договір оренди землі №Ш-1043 доповнено п.9.1 та п.9.2 наступного змісту: Відповідно до ухвал Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270 Про затвердження Програми сприяння витку львівських товаровиробників на 2015 рік і від 19.03.2015 №4497 Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік, затвердженою ухвалою міської ради від 29.01.2015 №4270 , від 21.05.2015 №4625 Про внесення змін до ухвали міської ради від 19.03.2015 №4497 надати право на коригування орендної плати на земельну ділянку, що використовується ТОВ-Фірма Язьм : розмір орендної плати за земельну ділянку на вул.Брюховицькій, 35, площею 7,8267 га розраховувати на 2015 рік із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6. Орендна плата за землю вноситься орендарем до міського бюджету м.Львова за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 в сумі 846 227,50 грн в рік (1410379,17*0,6).
У подальшому 01.04.2016 внесені зміни у зазначений Договір та пункт 5 викладено у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 375 364,28 грн; пункт 9 викласти в наступній редакції: Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 2 021 260,93 грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно ними частинами на розрахунковий рахунок №33214812700007 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007662, отримувач: міський бюджет для Шевченківського району, код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним; п.9.1: Відповідно до ухвал Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270 Про затвердження Програми сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік (зі змінами) і від 17.03.2016 №265 Про твердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2016 роки , надати право на коригування орендної плати за мельну ділянку, що використовується ТОВ Фірма Язьм : розмір орендної плати за земельну ділянку на вул.Брюховицька,35 площею 7,8267 га розраховувати на 2016 рік із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6; п.9.2: Орендна плата за землю вноситься орендарем до міського бюджету м. Львова за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 у сумі 1212756,56 грн в рік (2021260,93*0,6).
Ухвалою Львівської міської ради №4270 від 29.01.2015 затверджено Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік, пп. 3.3.2.1 метою реалізації Програми визначено надання права на коригування орендної плати за земельну ділянку, що використовується для виробничих потреб львівських промислових підприємства. Розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 за умови дотримання визначених критерій.
19.03.2015 ухвалою Львівської міської ради №4497 затверджено перелік підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 рік, в який внесено зміни ухвалою Львівської міської ради від 21.05.2015 №4625 та включено до Переліку ТОВ Фірму Язьм .
В подальшому ТОВ Фірму Язьм включено до Переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2016 роки, затвердженого Ухвалою Львівської міської ради від 17.03.2016 №265.
Як зазначено відповідачем в акті перевірки №0018481406 від 19.10.2017, проведеним аналізом задекларованих в Податковій декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) сум визначення розміру орендної плати та представлених в ході проведення перевірки документів встановлено, що за період з 2015 року по І півріччя 2017 року Товариство обраховувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 на земельну ділянку за адресою м.Львів, вул. Брюховицькій, 35, площею 7,8267 га, в результаті чого встановлено заниження орендної плати за землю всього у сумі 1 372 656,04 грн, у тому числі за 2015 рік - в сумі 56 414,67 грн, за 2016 рік - у сумі 808 504,37 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального та права, перелічує порушення, які на його думку допущено контролюючим органом та посилається на те, що позивач у 2015 та 2016 роках сплачував орендну плату за землю з пониженим коефіцієнтом 0,6 на підставі ухвали Львівської міської ради №4270 від 29.01.2015 та відповідно до умов договору. Крім того, позивач посилається на те, що контролюючий орган відповідно до статті 20 Податкового кодексу України не наділений правом давати правову оцінку нормативно-правовим актам органу місцевого самоврядування, однак не позбавлений можливості звернутись до суду про визнання такого акта недійсним. Відповідачем не спростовано того, що Львівська міська рада при прийнятті ухвали від 29.01.2015 №4270 діяла в межах наданих повноважень.
9. Контролюючий орган надав відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а судові рішення першої та апеляційної інстанцій - без змін, з посиланням на необґрунтованість такої скарги.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України
10.1 Стаття 14
10.1.1 Підпункту 14.1.73 пункту 14.1
Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
10.1.2 Підпункту 14.1.136 пункту 14.1
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
10.1.3. Підпункту 14.1.147 пункту 14.1
Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
10.2 Пункт 269.1 статті 269
Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
10.3. Пункту 288.1 статті 288
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
10.4. Підпунктів 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Податковим кодексом встановлено обов'язок орендаря земельної ділянки сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
12. Статтею 288 Податкового кодексу України законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
13. Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК.
Аналогічний правовий висновок щодо застосування зазначених вище норм матеріального права у спорах цієї категорії, міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 02.12.2014 (справа № 21-274а14), 07.04.2015 (справа №21-117а15), 14.04.2015 (справа № 21-165а15), 24.04.2015 (справа № 21-131а15).
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
14. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
15. Доводи касаційної скарги не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені в позовній заяві та в апеляційній скарзі та з урахуванням яких суди попередніх інстанцій вже надавали оцінку встановленим обставинам справи.
16. Колегія суддів Верховного суду погоджується з позицією судів першої та апеляційної інстанцій відносно того, що незважаючи на договірний характер користування земельною ділянкою комунальної форми власності, розмір орендної плати обмежений законодавчо, що спростовує доводи позивача щодо правомірності сплати орендної плати в розмірі встановленому в Договорі оренди №Ш-1043 від 25.03.2008 (з подальшими змінами).
17. Судами попередніх інстанцій в повній мірі встановлено фактичні обставини справи та надано об'єктивний та обґрунтований їх аналіз з урахуванням доводів наведених позивачем як в позовній заяві так і в апеляційній скарзі, у зв'язку з чим, відсутні підстави вважати, що обставини справи встановлено не повно чи неправильно, а отже і наведені скаржником доводи в касаційній скарзі не спростовують правильних по суті висновків судів попередніх інстанцій.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
18. Згідно статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
19. Переглянувши судове рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, враховуючи статей 14, 288 Податкового кодексу України, дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій не допущено неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року слід залишити без задоволення.
20. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
21. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю - Фірма "Язьм" залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 рокута постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року у справі № 813/269/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
І.Я.Олендер
І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 22.11.2018 |
Номер документу | 78002411 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Олендер І.Я.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні