ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" липня 2018 р.Справа № 924/332/18 м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 306
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк", м. Київ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд", м. Київ
до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області
про визнання недійсними результатів конкурсу оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років
Представники сторін:
позивача: ОСОБА_2 - згідно довіреності від 21.05.2018 року
відповідача: ОСОБА_3 - довіреність від 18.04.2017 р. №08-14/422; ОСОБА_4 - директор (присутній в судовому засіданні 12.07.2018 р.)
третіх осіб (на стороні позивача): ОСОБА_5 - довіреність від 21.05.2018 р.
третіх осіб (на стороні відповідача): ОСОБА_1 (присутня в судовому засіданні 12.07.2018 р.)
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.05.2018р. відкрито провадження у справі № 924/332/18 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 29.05.2018 року залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - благодійну організацію всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд", м. Київ та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 12.07.2018р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" звернулось до суду з позовом, в якому просить визнати недійсними результати конкурсу оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста ОСОБА_6 - Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років.
В обґрунтування позовних вимог вказує, зокрема, що пропозицію позивача для участі в оголошеному конкурсі 18.07.2017р. з метою передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Кам'янця-Подільського було необґрунтовано знято з конкурсу, оскільки ні в законодавстві України, ні в оголошенні про проведення конкурсу, ні в конкурсній документації не було встановлено конкретних вимог щодо змісту бізнес-пропозиції. На думку товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк", відповідачем порушено п.п. 5.3., 5.4. Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, затвердженого рішенням 10 сесії міської ради 29.03.2016р. № 3/10 та припускає, що конкурс розпочався без запрошення учасників та конверт було розпаковано без присутності учасників, або ж конверти було відкрито до початку засідання і відбулося розголошення бізнес-пропозиції. Крім того, позивач вказує, що конкурс, всупереч п. 8.3. Положення, проведено лише з одним заявником. Разом з тим, як вказує позивач у позовній заяві, витяг з протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського від 15.08.2017р. № 12 не містить всіх обов'язкових реквізитів, які передбачені для документу - витяг з протоколу. Таким чином, відповідач не оформив належним чином своє рішення та не обґрунтував причину зняття конкурсної пропозиції позивача.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримує в повному обсязі, вважаючи їх правомірними та обґрунтованими. У письмових поясненнях від 11.07.2018 року додатково наголосив на обставинах, викладених у позові та звернув увагу суду на неналежній реєстрації учасників секретарем конкурсної комісії, оскільки саме на організаторів конкурсу покладено обов'язок по безпосередній організації такого конкурсу.
Відповідач в судовому засіданні, у надісланому на адресу суду відзиві на позовну заяву від 29.05.2018р. та додаткових поясненнях до відзиву просить відмовити в позові. Свої заперечення мотивує тим, що оскаржуваний конкурс проводився відповідно до Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського, а конкурсну комісію було повідомлено про присутність всіх учасників конкурсу. За результатами розгляду комісією визначено переможця, при цьому, заслуховування учасників конкурсу не є обов'язковим. Окрім того, відповідач наголошує, що мета використання позивача не є комерційною, всупереч умовам конкурсу. З зазначеного, просить відмовити в позові в повному обсязі.
Позивач у відповіді на відзив від 06.05.2018 року зазначає, що журнал реєстрації був відсутній, тому у позивача не було змоги зареєструватися.
Посилається на п. 5.3. Положення, згідно якого бізнес-пропозиція відкривається виключно на засіданні конкурсної комісії під час проведення конкурсу в присутності учасників конкурсу. Проте зауважує, що конкурс розпочався без запрошення учасників та конверт було відкрито без їх присутності. Також додатково звертає увагу суду на відсутності тлумачення терміну "бізнес-пропозиція" та неправомірності, у зв'язку з цим, зняття пропозиції позивача з конкурсу.
Третя особа - благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд" у письмових поясненнях від 06.06.2018 року позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить суд визнати недійсними результати оскаржуваного конкурсу. Зазначає, що він вчасно прибув для участі в конкурсі, проте, секретарем засідання не запропоновано зареєструватися в журналі реєстрації, а в подальшому було повідомлено про зняття конкурсної пропозиції благодійного фонду. Вважає, що таке прямо суперечить Положенню про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, затвердженого рішенням 110 сесії міської ради 29.03.2016 року №3/10 та призвело до порушення прав позивача та третьої особи.
Третя особа - ФОП ОСОБА_1 в судовому засіданні та у наданих суду письмових поясненнях просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Вважає, що конкурс було проведено у відповідності до чинних вимог законодавства. Зокрема, зазначила, що нею було подано заява та документи для участі в оскаржуваному конкурсі. В подальшому, ФОП ОСОБА_1 прибула на місце проведення конкурсу та за результатами розгляду конкурсних пропозицій останній було повідомлено про те, що прийнято рішення про передачу їй в оренду приміщення, право оренди якого було предметом конкурсу. На виконання такого рішення із ФОП ОСОБА_1 було підписано договір оренди приміщення.
З наведеного, третя особа ОСОБА_1 просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
ОСОБА_7 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.05.2018р. Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, майдан Відродження, 1, ідентифікаційний код 26293407.
Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського 14.07.2017р. на офіційному веб-сайті Кам'янець-Подільської міської ради та у номері газети "Ключ" розміщено оголошення про комунальне майно, відповідно до якого Департамент з метою передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського оголошує конкурс на нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м, терміном оренди до 3-х років, для розгляду бізнес-пропозицій. До заяви надаються наступні документи: для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: завірена копія виписки або витягу є ЄДРПОУ; завірена копія довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України; довідка про банківські та податкові реквізити; завірена копія Статуту; погодження та пропозиції балансоутримувача; бізнес-пропозиція (у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника). Конкурс відбудеться в кабінеті № 209 міськвиконкому (32300, Майдан Відродження, 1, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область).
Бізнес-пропозиція від 10.07.2017р. по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду від ТОВ „Гранд-Мілк» містить наступні дані: назва об'єкта оренди: нерухоме майно - нежитлове приміщення загальною площею 715,7 кв.м.; місцезнаходження об'єкта оренди: Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, пл. Польський ринок, 10; балансоутримувач: Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста; цільове використання об'єкта оренди: розміщення Вірменської благодійної організації, капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди. Обґрунтування оренди: 1) за користування об'єктом оренди сплачувати орендну плату, розрахунок якої здійснюється на підставі ОСОБА_6 розрахунку орендної плати, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів; 2) використовувати орендоване майно тільки за його прямим призначенням; 3) відшкодовувати витрати пов'язані зі сплатою за землю, пропорційно займаній площі; 4) щорічно надавати довідку про грошову оцінку земельної ділянки; 5) проводити поточний ремонт орендованого приміщення за рахунок власних коштів; 6) страхування об'єкта оренди; 7) забезпечення протипожежних норм експлуатації об'єкта оренди; 8) дотримання санітарно-екологічних норм експлуатації об'єкта оренди; 9) утримання прилеглої території в належному санітарно-технічному стані; 10) капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди проводити виключно за погодженням орендодавця з наданням кошторисної, проектно-кошторисної документації, виготовленої за власний рахунок до початку проведення робіт і затвердженої у встановленому порядку, відповідно до рішення виконкому щодо дозволу на їх виконання та форми взаєморозрахунків.; 11) затвердження у встановленому порядку усіх змін та реконструкції по об'єкту оренди за власний рахунок.
Рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради від 28.07.2016р. № 1013 затверджено Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради, відповідно до п. 1.1. якого цей Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради відповідно до Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні» визначає організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради, департаментів, управлінь, відділів та інших виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради.
Рішенням 10 сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10 затверджено Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. Положення надання майна в оренду може здійснюватися за ініціативою фізичних чи юридичних осіб або балансоутримувачів майна. З метою набуття права на оренду заявник (фізична або юридична особа) звертається до балансоутримувача з письмовою заявою у довільній формі з пропозицією щодо оренди майна. Балансоутримувач має право відмовити заявнику, надавши при цьому обґрунтовану відмову. У випадку надання згоди, погоджена заява з пропозицією щодо надання в оренду, подається на ім'я міського голови або директора ДЕРІМ, і в подальшому виноситься на розгляд конкурсної комісії.
ОСОБА_7 п. 4.1. Положення конкурс оголошується за рішенням конкурсної комісії за ініціативою орендодавця або за наявності заяви, погодженої балансоутримувачем, про оголошення конкурсу від претендента на укладення договору оренди, шляхом повідомлення про оголошення конкурсу в газеті „Кам'янець-Подільський вісник» інших ЗМІ, також на офіційному сайті Кам'янець-Подільської міської ради.
Як передбачено у п. 4.2. Положення, повідомлення про оголошення конкурсу повинно містити такі відомості: назву та місцезнаходження об'єкта оренди; площу та інші характеристики об'єкта оренди; умови конкурсу; перелік документів, які повинен надати претендент на участь в конкурсі; кінцевий термін та місце прийняття заяв на участь у конкурсі; за необхідності - іншу інформацію.
Пунктом 5.1. Положення передбачено, що фізичні та юридичні особи, які бажають взяти участь у конкурсі протягом 15 днів з дня опублікування оголошення про проведення конкурсу, подають на розгляд конкурсної комісії заяву та свої пропозиції щодо виконання умов конкурсу.
У відповідності до умов п. 5.2. Положення до заяви претенденти подають такий перелік документів: для юридичних осіб: завірену копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності або виписку з ЄДР; завірену копію свідоцтва про реєстрацію платника податку (за потреби); довідку про банківські та податкові реквізити; копію Статуту; погодження балансоутримувача (крім майна, яке перебуває на балансі ДЕРІМ); бізнес-пропозицію по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду.
Бізнес-пропозиція подається у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом претендента. Конверт відкривається виключно на засіданні конкурсної комісії під час проведення конкурсу в присутності учасників конкурсу (п. 5.3. Положення).
Відповідно до п. 5.4. Положення відомості про учасників конкурсу, їх кількість та бізнес-пропозиції не підлягають розголошенню до початку конкурсу.
ОСОБА_7 п. 5.11. Положення орендодавець має право відмовити потенційному орендареві в праві оренди майна, надавши обґрунтовану письмову відмову із зазначенням причин такої відмови.
Як передбачено п.п. 6.1., 6.2., 6.3. Положення для проведення конкурсів створюється постійно діюча конкурсна комісія в складі голови, заступника, секретаря та членів загальною кількістю 15 осіб. Склад комісії, а також зміни в її склад, затверджуються сесією міської ради. До складу конкурсної комісії входять депутати міської ради, працівники структурних підрозділів виконавчого комітету. До повноважень конкурсної комісії входить, зокрема, визначення переліку об'єктів, які можуть бути передані в оренду, визначення умов та терміну проведення конкурсу, оголошення конкурсу, отримання та розгляд пропозицій учасників конкурсу, визначення переможця конкурсу.
Пунктом 6.7. Положення передбачено, що після закінчення засідання комісії складається протокол, в якому зазначається: відомості про учасників, пропозиції учасників, обґрунтування визначення переможця, інші відомості (інформація) та пропозиції, прийняті за наслідками розгляду питань, включених до порядку денного засідання комісії.
У відповідності до п. 8.1. Положення конкурс на право оренди майна полягає у визначенні орендаря, який запропонував найкращі умови подальшої експлуатації об'єкта або найбільшу орендну плату.
Право участі в конкурсі мають юридичні та фізичні особи, які можуть згідно з законодавством бути орендарями комунального майна (п. 8.2. Положення).
Відповідно до п. 8.3. Положення у разі надходження на конкурс пропозиції лише від одного претендента, конкурсна комісія може прийняти рішення про те, що конкурс не відбувся або про те, щоб передати претенденту об'єкт оренди без конкурсу на запропонованих умовах.
ОСОБА_7 п. 8.5. Положення представлені на конкурс пропозиції оголошуються на засіданні конкурсної комісії. При проведенні конкурсу після оголошення конкурсних пропозицій учасники конкурсу можуть вносити нові пропозиції, які відрізняються від викладених ними в поданих на конкурс документах у бік збільшення.
Відповідно до п. 8.6. Положення для отримання додаткової інформації від учасників конкурсу щодо їх зобов'язань стосовно умов конкурсу, комісія має право заслуховувати на своїх засіданнях пояснення учасників конкурсу.
Як передбачено п. 8.12. Положення учасники конкурсу або їх уповноважені представники реєструються конкурсною комісією. Реєстрація здійснюється після подання паспорта або документа, що його замінює, та довіреності (у разі необхідності). Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 10 хвилин до початку конкурсу. Незареєстровані учасники конкурсу або їх представники та їх заяви і бізнес-пропозиції до конкурсу не допускаються.
Пунктом 8.14. Положення передбачено, що головуючий на засіданні після оголошення умов конкурсу розкриває конверти та оголошує бізнес-пропозиції, подані учасниками конкурсу.
Як вбачається із витягу журналу реєстрації учасників конкурсу на передачу в оренду приміщень, наданого представником Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, 15.08.2017р. о 13 год. 50 хв. для участі в конкурсі для передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Кам'янця-Подільського зареєстровано учасника конкурсу ОСОБА_1, про що міститься підпис останньої.
ОСОБА_7 протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського від 15.08.2017р. № 12 проведено конкурс № 1 щодо надання в оренду нежитлового приміщення по пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста). Площа приміщення: 481,0 кв.м. Профіль використання приміщення: під розгляд бізнес-пропозиції. Крім того, на засіданні ОСОБА_4 повідомила, що для участі в конкурсі надійшло три заяви від: ФОП ОСОБА_8 (заява № 5/13975-г/17 від 28.07.2017р.), благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» (заява № 5/13061-ю/17 від 18.07.2017р.), ТОВ „Грант Мілк» (заява № 5/13047-ю/17 від 18.07.2017р.). Разом з тим, ОСОБА_4 після розкриття конвертів з бізнес-пропозиціями учасників конкурсу довела до відома членів комісії, що, оскільки, згідно ОСОБА_4, орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно запропонованої бізнес-пропозиція ФОП ОСОБА_1, а саме для використання приміщення для розміщення офісних приміщень та закладу харчування становить 15 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 13,26 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції. Також, оскільки, згідно ОСОБА_4, орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно запропонованих бізнес-пропозицій благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» та ТОВ „Грант Мілк» , а саме для розміщення громадської організації становить 7 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 6,19 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції. ОСОБА_9 зазначено, що у двох претендентів пропозиції щодо використання комунального майна не відповідають заявленим умовам конкурсу, де чітко вказується умова для розгляду бізнес-пропозиції, тобто комерційне використання нежитлового приміщення. Як вбачається з витягу з протоколу, ОСОБА_10 запропонував врахувати роз'яснення начальника юридичного управління міської ради та не розглядати заяви благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» та ТОВ „Грант Мілк» щодо участі у конкурсі, як такі, що не відповідають умовам конкурсу. За результатами голосування: „За» - 12, „Проти» - 0, „Утримались» - 2. ОСОБА_4 подано пропозицію розглянути конкурс з одним заявником. Голосували: „За» - 11, „Проти» - 0, „Утримались» - 3.
За результатами розгляду пропозицій та після заслуховування ФОП ОСОБА_1 комісією прийнято рішення визнати ФОП ОСОБА_1 переможцем конкурсу із передачі в оренду нежитлового приміщення за адресою: площа Польський ринок, 10 (балансоутримувач - Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста) загальною площею 481,0 кв.м. терміном оренди до 3 років із розміром орендної плати 13,26 грн. за 1 кв. м. в місяць без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції для розміщення офісних приміщень та закладу харчування.
Протокол №12 від 15.08.2017 року затверджений рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради №871 від 31.08.2017 року.
Відповідно до листа виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради № 2/02-16-3704 від 21.08.2017р., надісланого в.о. керівника ТОВ "Гранд Мілк" ОСОБА_11, та листа №2/02-16-3705 від 21.08.2017 року, надісланого третій особі, останніх повідомлено, що пропозиція використання приміщення комунального майна під розміщення громадської організації не відповідає заявленій основній умові конкурсу для розгляду-бізнес-пропозиції. Крім того, повідомлено, що 15.08.2017р. відбулося засідання конкурсної комісії з надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, на якій заява ТОВ "Гранд Мілк" та Благодійного фонду знята з участі в конкурсі.
З викладеного, не погоджуючись з результатами торгів, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
На основі вищевказаного положення Конституції України в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 59, ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Як передбачено п. 19 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень районних і обласних рад віднесено вирішення питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України „Про оренду державного та комунального майна» державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", за ініціативою фізичних або юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до ст. 6 цього Закону, орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.
ОСОБА_7 п. 6 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
Порядок оголошення та проведення конкурсу регламентовано у рішенні Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10, яким затверджено Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, яке є обов'язковим до виконання на всій території міста Кам'янця-Подільського, а процедура передачі в оренду майна комунальної власності має повністю відповідати його приписам. Відповідач, як орендодавець, має право передавати майно в оренду лише у порядку, який визначений органом місцевого самоврядування, і конкурсна комісія не наділена повноваженнями змінювати встановлену процедуру конкурсу. Порушення установлених правил організації та проведення конкурсу може бути підставою для визнання результатів конкурсу недійсними, але за умови порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює (аналогічна позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 19.07.2017р. по справі № 916/3145/16).
Як вбачається з матеріалів справи, Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського оголошено конкурс на передачу в оренду нежитлового приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10, площею 481,0 кв. з терміном оренди до 3 років для розгляду бізнес-пропозицій. Серед документів, що додаються до заяви на участь в конкурсі, вказано, в тому числі, бізнес-пропозицію (у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника).
Для участі у вказаному конкурсі позивачем та третіми особами подано заяву з документами.
У п. 8.12. Положення передбачено, що учасники конкурсу або їх уповноважені представники реєструються конкурсною комісією. Реєстрація здійснюється після подання паспорта або документа, що його замінює, та довіреності (у разі необхідності). Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 10 хвилин до початку конкурсу.
Журналом реєстрації учасників конкурсу стверджується, що позивач та третя особа на стороні позивача не зареєструвались у журналі реєстрації, як це передбачено у п. 8.12. наведеного вище Положення.
Пункт 8.12. Положення передбачає наслідки відсутності реєстрації учасника. Зокрема, у випадку, якщо учасник конкурсу не зареєструвався, його заяви і бізнес-пропозиції до конкурсу не допускаються.
Натомість, як стверджується протоколом № 12 від 15.08.2017 року та не заперечується відповідачем, конкурсні пропозиції ТОВ "Гранд Мілк" та третьої особи на стороні позивача були розглянуті на засіданні конкурсної комісії, а бізнес-пропозиції - розпечатані та досліджені.
Одночасно, п. 8.3. Положення прямо передбачає, що у разі надходження на конкурс пропозиції лише від одного претендента, конкурсна комісія може прийняти рішення про те, що конкурс не відбувся або про те, щоб передати претенденту об'єкт оренди без конкурсу на запропонованих умовах. Однак, комісією розпочато конкурс з трьома учасниками, та вже в подальшому вирішено проводити конкурс з одним заявником у зв'язку з невідповідністю бізнес-пропозицій інших учасників та прийняттям рішення не розглядати заяви останніх. Хоча Положенням не передбачено можливості в ході проведення конкурсу після розгляду пропозицій учасників прийняти рішення про не розгляд заяв таких учасників.
З наведених положень суд приходить до висновку, що конкурсна комісія, здійснивши розгляд заяв та бізнес-пропозицій позивача та благодійного фонду, тим самим допустила останніх до конкурсу, а тому повинна була дотримуватись вимог Положення, який регламентує порядок проведення конкурсу, в тому числі, відкриття бізнес-пропозицій.
У п. 5.3. Положення передбачено, що бізнес-пропозиція подається у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом претендента. Конверт відкривається виключно на засіданні конкурсної комісії під час проведення конкурсу в присутності учасників конкурсу.
Як вбачається з протоколу засідання конкурсної комісії 15.08.2017р. та не заперечується учасниками справи, відбулось розкриття конвертів з бізнес-пропозиціями усіх учасників, якими подані заяви з відповідними документами для участі в конкурсі, проте, без участі останніх, що прямо суперечить Положенню.
Розкриття конвертів з конкурсними пропозиціями у присутності конкурсантів є одним із засобів забезпечення прав та інтересів учасників конкурсу, які мають право засвідчитися, що конкурсна комісія розглядає саме ті пропозиції, які дійсно були вкладені в конверт. Окрім того, п. 8.15. Положення передбачено право учасника конкурсу після оголошення всіх бізнес-пропозицій, з дозволу головуючого на засіданні, протягом п'яти хвилин оголосити додаткові пропозиції, що мають перевищувати найбільшу з оголошених бізнес-пропозицій.
Таким чином, з огляду на зміст п.п. 5.3 та 8.12. Положення конкурсною комісією було допущено до конкурсу незареєстрованих учасників та розглянуто їхні бізнес-пропозиції без їх участі. Тобто, під час проведення оскаржуваного конкурсу конкурсною комісією не дотримано процедури передачі в оренду майна комунальної власності та приписів Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, затвердженого рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10, зокрема, п.п. 5.3., 8.12. Положення.
Дотримання нормативно встановлених правил призначення та проведення конкурсу є обов'язковою умовою його правомірності, тому встановлені конкурсною комісією порушення процедури проведення конкурсу в сукупності вплинули на права позивача, як претендента на оренду приміщення.
Вказане вище та встановлене судом спростовує доводи відповідача, викладені у відзиві на позов, стосовно правомірності проведення конкурсу та дій комісії у відповідності до чинного законодавства та Положення, оскільки навіть відмова позивача та третьої особи від реєстрації не може призводити до порушення Положення, а таким Положенням, як зазначалося вище, чітко передбачені подальші дії відповідача за подібної ситуації. При цьому, позиція відповідача щодо вчасного повідомлення про конкурс, реєстрації тощо, не можуть слугувати підставою для відмови у позові, враховуючи встановлені судом факти.
Позиція третьої особи (ФОП ОСОБА_1А.), викладена у поясненнях до справи, також не може бути самостійною підставою для відмови у позові, з огляду на порушення самої процедури проведення конкурсу відповідачем, що не позбавляє можливості третю особу захистити свої порушені права у передбачений законом спосіб, в т.ч. шляхом відшкодування понесених збитків.
ОСОБА_7 зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст.ст. 76, 77, 78, 79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Враховуючи викладене вище в сукупності, оцінюючи надані сторонами докази, суд прийшов до висновку, що оскаржуваний конкурс проведено з невідповідностями передбаченої процедури, що призвело до порушення прав позивача, тому позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені належними у справі доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у зв'язку із задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
позов товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк", м. Київ третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд", м. Київ до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області про визнання недійсними результатів конкурсу оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років задовольнити.
Визнати недійсними результати конкурсу, оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років.
Стягнути з Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради (Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, майдан Відродження, 1, ідентифікаційний код 26293407) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" (м. Київ, вул. Пирогова, 2/37, ідентифікаційний код 39501220) 1762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Рівненського апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 23.07.2018 року.
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 6 прим. : 1 - до справи, 2, 3 - позивачу, (01030, м. Київ, вул. Пирогова, буд. 2/37; Адвокатське об'єднання "Войченко і Дульський, 01010, м. Київ, а/с 88), 4 - відповідачу, (32300, ОСОБА_6 - Подільський, майдан Відродження, 1); 5 - третій особі ОСОБА_1 (м. Кам'янець-Подільський, вул. князів Коріатовичів, 25/5, кв. 46); 6 - третій особі Благодійний фонд (01004, м. Київ, вул. Червоноармійська, буд. 5, корпус "Д", 6 поверх, код 38451043);
Всім рекомендованим з повідомленням про вручення.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75426607 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Філіпова Тетяна Леонідівна
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні