ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2018 року Справа № 924/332/18
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Мельник О.В. , суддя Розізнана І.В.
секретар судового засідання Гладка Л.А.
за участю представників сторін:
позивача: Пархета А.А.
відповідача: Семенов С.В.
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - не з'явився
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Мазур А.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради та Чалої Лілії Ананіївни на рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.18 у справі №924/332/18, ухвалене суддею Заверухою С.В., повний текст складено 23.07.2018 р.
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк", м. Київ
до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд", м. Київ
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Чала Лілія Ананіївна, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області
про визнання недійсними результатів конкурсу оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років
Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" звернулось до господарського суду Хмельницької області з позовом до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд" та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Чалої Лілії Ананіївни, з вимогою визнати недійсними результати конкурсу, оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема, нежитлового приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що пропозицію позивача для участі в оголошеному конкурсі 18.07.2017р. з метою передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Кам'янця-Подільського було необґрунтовано знято з конкурсу, оскільки ні в законодавстві України, ні в оголошенні про проведення конкурсу, ні в конкурсній документації не було встановлено конкретних вимог щодо змісту бізнес-пропозиції. На думку товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк", відповідачем порушено п. 5.3., 5.4. Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, затвердженого рішенням 10 сесії міської ради 29.03.2016р. № 3/10. Позивач вважає, що конкурс розпочався без запрошення учасників та конверт з пропозиціями було розпаковано без присутності учасників, або ж конверти було відкрито до початку засідання і відбулося розголошення бізнес-пропозиції. Крім того, позивач вказує, що конкурс, всупереч п.8.3. Положення, проведено лише з одним заявником. Разом з тим, як вказує позивач у позовній заяві, витяг з протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського від 15.08.2017р. №12 не містить всіх обов'язкових реквізитів, які передбачені для такого документу як витяг з протоколу. Таким чином, відповідач не оформив належним чином своє рішення та не обґрунтував причину зняття конкурсної пропозиції позивача.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради за участю третіх осіб про визнання недійсними результатів конкурсу задоволено.
Не погоджуючись із рішенням господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р., Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради звернулося до апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. по справі №924/332/18 та прийняти нове рішення, яким в позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" відмовити в повному обсязі.
В апеляційній скарзі скаржник посилається на ряд обставин, які помилково не враховані господарським судом як такі, що мають істотне значення для розгляду справи по суті. Вважає, що суд першої інстанції не врахував, що відповідно до умов конкурсу, місцем проведення конкурсу було визначено конкретно місце, куди позивач мав з'явитися для проходження реєстрації та перевірки повноважень. Таким місцем, про що наголошувалось вище, було визначено кабінет №209 за адресою майдан Відродження, 1, м.Кам'янець-Подільський.
Також, судом першої інстанції не було враховано, що згідно пункту 6.6 Положення, засідання комісії було відкритим, що передбачає і відкритий доступ до місця, де відбувається засідання комісії, а згідно п. 8.12 реєстрація учасників здійснюється саме конкурсною комісією.Залишивши поза увагою ці обставини, суд першої інстанції не врахував, що позивач не зазначав в підставах позову про наявність обставин, які перешкоджали йому в доступі саме до місця проведення конкурсу. Вказані обставини ставлять під сумнів правильність оцінки доказів, яку здійснив суд першої інстанції, а від так і висновків стосовно набуття позивачем статусу учасника конкурсу.
Також до суду апеляційної інстанції третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Чала Лілія Ананіївна надіслала заяву про приєднання до апеляційної скарги відповідача.
В заяві Чала Лілія Ананіївна зазначила, що вважає висновки суду першої інстанції невірними та такими, що прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Зокрема вказала, що 28.07.2017 року нею, Чалою Лілією Ананіївною була подана заява про участь в конкурсі з усіма необхідними документами. За результатами розгляду пропозиції комісією було прийнято рішення визнати Чалу Лілію Ананіївну переможцем конкурсу із передачі в оренду нежитлового приміщення за адресою: площа Польський ринок, 10 (балансоутримувач - Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста) загальною площею 481,0 кв. м. терміном оренди до 3 років із розміром орендної плати 13,26 грн. за 1 кв. м. в місяць без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції для розміщення офісних приміщень та закладу харчування.
На підставі виготовленої проектної документації та отриманих дозволів Чалою Лілією Ананіївною були виконані роботи з прокладання зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення загальною вартістю 123 тис. грн. З метою недопущення руйнації цілого будинку, на підставі наданого відповідачем погодження, Чалою Лілією Ананіївною почались виконуватись роботи з ліквідації аварійного стану відгороджувального муру домоволодіння по вул. Польський ринок 10 на загальну вартість 201 266 грн. Вказані роботи є наслідком безвідповідального користування комунальним майном з боку попереднього орендаря, який також є стороною у вказаній справі.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 27.08.2018р. відкрито провадження за апеляційною скаргою Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, приєднано заяву Чалої Лілії Ананіївни до апеляційної скарги Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради та призначено розгляд справи на 04.10.2018 р..
Автоматизованою системою документообігу суду визначено колегію суддів для розгляду справи №924/332/18 у складі: головуючий суддя Гудак А.В., суддя Василишин А.Р., суддя Філіпова Т.Л.
У відповідності до абз. 3 п. 3 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" апеляційні суди, утворені до набрання чинності цим Законом, продовжують здійснювати свої повноваження до утворення апеляційних судів у відповідних апеляційних округах. Такі апеляційні суди у відповідних апеляційних округах мають бути утворені та розпочати здійснювати правосуддя не пізніше трьох років з дня набрання чинності цим Законом.
Указом Президента України №454/2017 від 29.12.2017 ліквідовано Рівненський апеляційний господарський суд та створено Північно-західний апеляційний господарський суд в апеляційному окрузі, що включає Вінницьку, Волинську, Житомирську, Рівненську та Хмельницьку області, з місцезнаходженням у місті Рівному.
Частиною 6 ст.147 Закону України Про судоустрій і статус суддів встановлено, що у разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті "Голос України" повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.
05.10.2018 р. в газеті "Голос України" опубліковано оголошення про початок роботи Північно-західного апеляційного господарського суду.
У відповідності до наказу керівника апарату Рівненського апеляційного господарського суду №992 від 01.10.2018 Про комісію для передачі судових справ та матеріалів згідно акта здачі судових справ від 03.10.2018 до Північно-західного апеляційного господарського суду передана апеляційна скарга Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради та Чалої Лілії Ананіївни у справі №924/332/18.
Автоматизованою системою документообігу суду визначено колегію суддів для розгляду справи №924/332/18 у складі: головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Мельник О.В., суддя Розізнана І.В.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.10.2018 р. прийнято апеляційну скаргу Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради та Чалої Лілії Ананіївни на рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 року у справі №924/332/18 до провадження колегією суддів Північно-західного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Мельник О.В., суддя Розізнана І.В. та призначено справу до розгляду.
Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" надіслав на адресу апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що конкурсна комісія необґрунтовано зняла пропозицію Товариства з участі у конкурсі, при цьому грубо порушила порядок проведення конкурсу, затверджений в Положенні про його проведення. Позивачем було надано пакет документів, визначений в оголошенні, зокрема з дотриманням вимоги про подання у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника. Тобто пакет документів був повним та правильним. Однак, в день проведення конкурсу конкурсною комісією було грубо порушено конкурсну процедуру - учасників не було допущено до розкриття конвертів з бізнес-пропозиціями або бізнес-пропозиції було розкрито та розголошено до початку конкурсу.
Крім того, конкурсна комісія прийняла рішення про проведення конкурсу з одним учасником, а також комісія належним чином не оформила своє рішення та не обґрунтувала (з посиланням на положення, регламенти, законодавчі акти) причину зняття конкурсної пропозиції позивача.
Таким чином, рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. по справі №924/332/18 відповідає вимогам норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.
В судовому засіданні представник Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради підтримав доводи апеляційної скарги в повному обсязі та надав свої пояснення щодо обставин справи. Вважає рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 незаконним та необґрунтованим, та таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Мазур А.П. підтримав доводи апеляційної скарги та надав додаткові пояснення щодо суті спору.
Представник позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" заперечив проти доводів апеляційної скарги, вважаючи її безпідставною та необґрунтованою. Просить суд рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд" не реалізував процесуальне право на участь в судовому засіданні апеляційної інстанції, причин неявки суду не повідомив.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Північно-західний апеляційний господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.05.2018р. Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради зареєстрований за адресою: Хмельницька області, м.Кам'янець-Подільський, майдан Відродження, 1, ідентифікаційний код 26293407.
Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського 14.07.2017р. на офіційному веб-сайті Кам'янець-Подільської міської ради та у номері газети "Ключ" розміщено оголошення , відповідно до якого Департамент з метою передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського оголошує конкурс на право оренди нежитлового приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м, терміном оренди до 3-х років, для розгляду бізнес-пропозицій. Згідно оголошення, до заяви надаються наступні документи: для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: завірена копія виписки або витягу є ЄДРПОУ; завірена копія довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України; довідка про банківські та податкові реквізити; завірена копія Статуту; погодження та пропозиції балансоутримувача; бізнес-пропозиція (у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника). Конкурс відбудеться в кабінеті №209 міськвиконкому (32300, Майдан Відродження, 1, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область).
Бізнес-пропозиція від 10.07.2017р. по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду від ТОВ Гранд-Мілк містить наступні дані: назва об'єкта оренди: нерухоме майно нежитлове приміщення загальною площею 715,7 кв.м.; місцезнаходження об'єкта оренди: Хмельницька область, м.Кам'янець-Подільський, пл.Польський ринок, 10; балансоутримувач: Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста; цільове використання об'єкта оренди: розміщення Вірменської благодійної організації, капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди.
Обґрунтування оренди: 1) за користування об'єктом оренди сплачувати орендну плату, розрахунок якої здійснюється на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів; 2) використовувати орендоване майно тільки за його прямим призначенням; 3) відшкодовувати витрати пов'язані зі сплатою за землю, пропорційно займаній площі; 4) щорічно надавати довідку про грошову оцінку земельної ділянки; 5) проводити поточний ремонт орендованого приміщення за рахунок власних коштів; 6) страхування об'єкта оренди; 7) забезпечення протипожежних норм експлуатації об'єкта оренди; 8) дотримання санітарно-екологічних норм експлуатації об'єкта оренди; 9) утримання прилеглої території в належному санітарно-технічному стані; 10) капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди проводити виключно за погодженням орендодавця з наданням кошторисної, проектно-кошторисної документації, виготовленої за власний рахунок до початку проведення робіт і затвердженої у встановленому порядку, відповідно до рішення виконкому щодо дозволу на їх виконання та форми взаєморозрахунків.; 11) затвердження у встановленому порядку усіх змін та реконструкції по об'єкту оренди за власний рахунок.
Рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради від 28.07.2016р. №1013 затверджено Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради, відповідно до п. 1.1. якого цей Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради відповідно до Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні визначає організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради, департаментів, управлінь, відділів та інших виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради.
Рішенням 10 сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. №3/10 затверджено Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування.
Згідно з п.3.1., 3.2., 3.3., 3.4. Положення, надання майна в оренду може здійснюватися за ініціативою фізичних чи юридичних осіб або балансоутримувачів майна. З метою набуття права на оренду заявник (фізична або юридична особа) звертається до балансоутримувача з письмовою заявою у довільній формі з пропозицією щодо оренди майна. Балансоутримувач має право відмовити заявнику, надавши при цьому обґрунтовану відмову. У випадку надання згоди, погоджена заява з пропозицією щодо надання в оренду, подається на ім'я міського голови або директора ДЕРІМ, і в подальшому виноситься на розгляд конкурсної комісії.
Згідно п. 4.1. Положення конкурс оголошується за рішенням конкурсної комісії за ініціативою орендодавця або за наявності заяви, погодженої балансоутримувачем, про оголошення конкурсу від претендента на укладення договору оренди, шляхом повідомлення про оголошення конкурсу в газеті Кам'янець-Подільський вісник інших ЗМІ, також на офіційному сайті Кам'янець-Подільської міської ради.
Як передбачено у п. 4.2. Положення, повідомлення про оголошення конкурсу повинно містити такі відомості: назву та місцезнаходження об'єкта оренди; площу та інші характеристики об'єкта оренди; умови конкурсу; перелік документів, які повинен надати претендент на участь в конкурсі; кінцевий термін та місце прийняття заяв на участь у конкурсі; за необхідності іншу інформацію.
Пунктом 5.1. Положення передбачено, що фізичні та юридичні особи, які бажають взяти участь у конкурсі, протягом 15 днів з дня опублікування оголошення про проведення конкурсу подають на розгляд конкурсної комісії заяву та свої пропозиції щодо виконання умов конкурсу.
У відповідності до умов п. 5.2. Положення до заяви претенденти подають такий перелік документів: для юридичних осіб: завірену копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності або виписку з ЄДР; завірену копію свідоцтва про реєстрацію платника податку (за потреби); довідку про банківські та податкові реквізити; копію Статуту; погодження балансоутримувача (крім майна, яке перебуває на балансі ДЕРІМ); бізнес-пропозицію по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду.
Бізнес-пропозиція подається у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом претендента. Конверт відкривається виключно на засіданні конкурсної комісії під час проведення конкурсу в присутності учасників конкурсу (п. 5.3. Положення).
Відповідно до п. 5.4. Положення відомості про учасників конкурсу, їх кількість та бізнес-пропозиції не підлягають розголошенню до початку конкурсу.
Згідно п. 5.11. Положення орендодавець має право відмовити потенційному орендареві в праві оренди майна, надавши обґрунтовану письмову відмову із зазначенням причин такої відмови.
Як передбачено п. 6.1., 6.2., 6.3. Положення, для проведення конкурсів створюється постійно діюча конкурсна комісія в складі голови, заступника, секретаря та членів загальною кількістю 15 осіб. Склад комісії, а також зміни в її складі, затверджуються сесією міської ради. До складу конкурсної комісії входять депутати міської ради, працівники структурних підрозділів виконавчого комітету. До повноважень конкурсної комісії входить, зокрема, визначення переліку об'єктів, які можуть бути передані в оренду, визначення умов та терміну проведення конкурсу, оголошення конкурсу, отримання та розгляд пропозицій учасників конкурсу, визначення переможця конкурсу.
Пунктом 6.7. Положення передбачено, що після закінчення засідання комісії складається протокол, в якому зазначається: відомості про учасників, пропозиції учасників, обґрунтування визначення переможця, інші відомості (інформація) та пропозиції, прийняті за наслідками розгляду питань, включених до порядку денного засідання комісії.
У відповідності до п. 8.1. Положення конкурс на право оренди майна полягає у визначенні орендаря, який запропонував найкращі умови подальшої експлуатації об'єкта або найбільшу орендну плату.
Право участі в конкурсі мають юридичні та фізичні особи, які можуть згідно з законодавством бути орендарями комунального майна (п. 8.2. Положення).
Відповідно до п. 8.3. Положення у разі надходження на конкурс пропозиції лише від одного претендента, конкурсна комісія може прийняти рішення про те, що конкурс не відбувся або про те, щоб передати претенденту об'єкт оренди без конкурсу на запропонованих умовах.
Згідно п. 8.5. Положення представлені на конкурс пропозиції оголошуються на засіданні конкурсної комісії. При проведенні конкурсу після оголошення конкурсних пропозицій учасники конкурсу можуть вносити нові пропозиції, які відрізняються від викладених ними в поданих на конкурс документах у бік збільшення.
Відповідно до п. 8.6. Положення для отримання додаткової інформації від учасників конкурсу щодо їх зобов'язань стосовно умов конкурсу, комісія має право заслуховувати на своїх засіданнях пояснення учасників конкурсу.
Як передбачено п. 8.12. Положення, учасники конкурсу або їх уповноважені представники реєструються конкурсною комісією. Реєстрація здійснюється після подання паспорта або документа, що його замінює, та довіреності (у разі необхідності). Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 10 хвилин до початку конкурсу. Незареєстровані учасники конкурсу або їх представники та їх заяви і бізнес-пропозиції до конкурсу не допускаються.
Пунктом 8.14. Положення передбачено, що головуючий на засіданні після оголошення умов конкурсу розкриває конверти та оголошує бізнес-пропозиції, подані учасниками конкурсу.
Як вбачається із витягу журналу реєстрації учасників конкурсу на передачу в оренду приміщень, наданого представником Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, 15.08.2017р. о 13 год. 50 хв. для участі в конкурсі для передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Кам'янця-Подільського зареєстровано учасника конкурсу Чалу Л.А., що підтверджується підписом останньої.
Згідно протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського від 15.08.2017р. № 12, проведено конкурс № 1 щодо надання в оренду нежитлового приміщення по пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста). Площа приміщення: 481,0 кв.м. Профіль використання приміщення: під розгляд бізнес-пропозиції.
Як вбачається зі змісту протоколу, на засіданні конкурсної комісії ОСОБА_6 повідомила, що для участі в конкурсі надійшло три заяви від: ФОП Чалої Л.І. (заява № 5/13975-г/17 від 28.07.2017р.), благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду Вірменський Фонд (заява № 5/13061-ю/17 від 18.07.2017р.), ТОВ Грант Мілк (заява № 5/13047-ю/17 від 18.07.2017р.).
ОСОБА_6 після розкриття конвертів з бізнес-пропозиціями учасників конкурсу довела до відома членів комісії, що, згідно Методики, орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно запропонованої бізнес-пропозиції ФОП Чалої Л.А., а саме для використання приміщення для розміщення офісних приміщень та закладу харчування становить 15 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 13,26 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції.
Водночас з цим, згідно Методики орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно бізнес-пропозицій благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду Вірменський Фонд та ТОВ Грант Мілк , а саме для розміщення громадської організації, становить 7 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 6,19 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції. Членом комісії ОСОБА_8 зазначено, що у двох претендентів пропозиції щодо використання комунального майна не відповідають заявленим умовам конкурсу, в яких встановлено умову для розгляду бізнес-пропозиції, тобто комерційне використання нежитлового приміщення.
Як вбачається з витягу з протоколу, член комісії ОСОБА_9 запропонував врахувати роз'яснення начальника юридичного управління міської ради та не розглядати заяви благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду Вірменський Фонд та ТОВ Грант Мілк щодо участі у конкурсі як такі, що не відповідають умовам конкурсу. За результатами голосування: За - 12, Проти - 0, Утримались - 2. ОСОБА_6 подано пропозицію розглянути конкурс з одним заявником. Голосували: За - 11, Проти - 0, Утримались - 3.
За результатами розгляду пропозицій та після заслуховування ФОП Чалої Л.А. комісією прийнято рішення визнати ФОП Чалу Л.А. переможцем конкурсу із передачі в оренду нежитлового приміщення за адресою: площа Польський ринок, 10 (балансоутримувач - Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста) загальною площею 481,0 кв.м. терміном оренди до 3 років із розміром орендної плати 13,26 грн. за 1 кв. м. в місяць без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції для розміщення офісних приміщень та закладу харчування.
Протокол №12 від 15.08.2017 року затверджений рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради №871 від 31.08.2017 року.
Відповідно до листа виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради №2/02-16-3704 від 21.08.2017р., надісланого в.о. керівника ТОВ "Гранд Мілк" Таперку Д.І., та листа №2/02-16-3705 від 21.08.2017 року, надісланого третій особі, останніх повідомлено, що пропозиція використання приміщення комунального майна під розміщення громадської організації не відповідає заявленій основній умові конкурсу для розгляду-бізнес-пропозиції. Крім того повідомлено, що 15.08.2017р. відбулося засідання конкурсної комісії з надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, на якій заява ТОВ "Гранд Мілк" та Благодійного фонду знята з участі в конкурсі.
Не погоджуючись з результатами конкурсу, Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" звернулося до господарського суду Хмельницької області визнання недійсними його результатів .
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" про визнання недійсними результатів конкурсу задоволено. Задовольняючи позов, суд першої інстанції прийшов до висновку, що конкурс проведено з порушенням встановленого порядку всупереч правилам затвердженого Положення про проведення конкурсу, що мало наслідком порушення прав учасників.
Апеляційний суд, перевіривши наведені доводи апеляційної скарги, встановивши обставини, які підлягали встановленню на підставі доказів, наявних у матеріалах справи, не знайшов підстав для задоволення поданої скарги.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
На підставі указаних конституційних положень Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч.1 ст.59, ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Як передбачено п. 19 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень районних і обласних рад віднесено вирішення питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", за ініціативою фізичних або юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до ст. 6 цього Закону, орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно п. 6 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
Порядок оголошення та проведення конкурсу регламентовано у рішенні Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10, яким затверджено Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, яке є обов'язковим до виконання на всій території міста Кам'янця-Подільського, а процедура передачі в оренду майна комунальної власності має повністю відповідати його приписам. Відповідач як орендодавець має право передавати майно в оренду лише у порядку, який визначений органом місцевого самоврядування, і конкурсна комісія не наділена повноваженнями змінювати встановлену процедуру конкурсу. Порушення установлених правил організації та проведення конкурсу може бути підставою для визнання результатів конкурсу недійсними, але за умови порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює (аналогічна позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 19.07.2017р. по справі № 916/3145/16).
Як вбачається з матеріалів справи, Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського оголошено конкурс на передачу в оренду нежитлового приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10, площею 481,0 кв. з терміном оренди до 3 років для розгляду бізнес-пропозицій. Серед документів, що додаються до заяви на участь в конкурсі, вказано, в тому числі, бізнес-пропозицію (у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника).
Для участі у вказаному конкурсі позивачем та третіми особами подано заяву з документами.
У п. 8.12. Положення передбачено, що учасники конкурсу або їх уповноважені представники реєструються конкурсною комісією. Реєстрація здійснюється після подання паспорта або документа, що його замінює, та довіреності (у разі необхідності). Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 10 хвилин до початку конкурсу.
Журналом реєстрації учасників конкурсу стверджується, що позивач та третя особа на стороні позивача не зареєструвались у журналі реєстрації, як це передбачено у п. 8.12. наведеного вище Положення. Пункт 8.12. Положення передбачає також наслідки відсутності реєстрації учасника. Зокрема, у випадку, якщо учасник конкурсу не зареєструвався, його заяви і бізнес-пропозиції до конкурсу не допускаються.
Натомість, як стверджується протоколом №12 від 15.08.2017 року та не заперечується відповідачем, конкурсні пропозиції ТОВ "Гранд Мілк" та третьої особи на стороні позивача були розглянуті на засіданні конкурсної комісії, а бізнес-пропозиції - розпечатані та досліджені. Після розкриття цих пропозицій конкурсна комісія прийшла до висновку про їх неприйнятність, оскільки на думку комісії пропозиція позивача та третьої особи на стороні позивача не відповідали заявленим умовам конкурсу.
Виходячи з встановлених обставин, апеляційний суд вважає, що дії конкурсної комісії не відповідали правилам затвердженого Положення, оскільки пропозиції учасників, які не були зареєстровані належним чином і не були присутні при проведенні конкурсу всупереч Положенню про конкурс були розкриті і їм було надано оцінку як таким, що не відповідають заявленим умовам конкурсу. Таким чином, твердження відповідача про те, що конкурс проведений при наявності одного учасника апеляційним судом сприймається критично, оскільки спростовується тими доказами, які містяться у справі, зокрема протоколом про проведення конкурсу.
Дійсно, у п. 8.3. Положення міститься правило, яке передбачає, що у разі надходження на конкурс пропозиції лише від одного претендента, конкурсна комісія може прийняти рішення про те, що конкурс не відбувся або про те, щоб передати претенденту об'єкт оренди без конкурсу на запропонованих умовах. Однак, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, що конкурсна комісія, розпочавши конкурс, виходила з того, що є наявними пропозиції від трьох учасників, та вже в подальшому вирішила проводити конкурс з одним заявником у зв'язку з невідповідністю бізнес-пропозицій інших учасників та прийняла рішення не розглядати заяви двох учасників. Таким чином, дії комісії були суперечливими і не відповідали вимогам затвердженого порядку, оскільки Положенням не передбачається можливості в ході проведення конкурсу після розкриття пропозицій учасників приймати рішення про зняття з розгляду пропозицій окремих учасників. Як вбачається з наведених вище норм Положення про проведення конкурсу, розкриття пропозицій учасників здійснюється тільки за умови їхньої реєстрації та особистої участі, і передбачає прийняття одного з двом можливих рішень - прийняття або відхилення. Натомість, за твердженнями відповідача, пропозиції позивача і третьої особи - ГО Вірменський фонд були залишені без розгляду як неприйнятні.
Не є переконливою також позиція відповідача стосовно недотримання позивачем умов конкурсу при складанні конкурсної пропозиції.
Відповідач наполягає, що умови конкурсу передбачали участь в ньому лише тих пропозицій, які є комерційними, тобто передбачали б використання приміщення з комерційною метою, у той час як позивач та третя особа взяли участь в конкурсі з метою використання його для розміщення громадської організації. Проте, зміст оголошення про проведення конкурсу не містить прямої вказівки на вищенаведене, а лише вимогу про надання бізнес-пропозицій, що могло тлумачитись потенційними учасниками конкурсу по-різному. Іншими доказами, крім згаданих, позиція відповідача не підтверджується.
Дотримання нормативно встановлених правил призначення та проведення конкурсу є обов'язковою умовою його правомірності, тому встановлені конкурсною комісією порушення процедури проведення конкурсу в сукупності вплинули на права позивача, як претендента на оренду приміщення.
Враховуючи вище викладене, колегія суддів критично оцінює доводи відповідача стосовно правомірності проведення конкурсу та дій комісії у відповідності до чинного законодавства та Положення, оскільки навіть відмова позивача та третьої особи від реєстрації не може призводити до порушення правил проведення конкурсу, встановлених Положенням, з огляду також і на те, що Положення, як зазначалося вище, передбачає подальші дії відповідача у випадку неприбуття учасників конкурсу та відсутності їхньої реєстрації.
Позиція третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Чалої Лілії Ананіївни, викладена у заяві про приєднання до апеляційної скарги та поясненнях, не містить інших доводів, які давали б підстави для висновку про необгрунтованість прийнятого рішення.
З врахуванням вище викладеного, рішення господарського суду Хмельницької області від 23 липня 2018 року у справі №924/332/18 ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів за наслідком апеляційного перегляду приходить до висновку, що доводами апеляційної скарги висновків господарського суду не спростовано, підстав скасування чи зміни рішення, передбачених ст.277-279 Господарського процесуального кодексу України не встановлено, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, рішення господарського суду - без змін.
Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянта згідно ст.129 ГПК.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради та Чалої Лілії Ананіївни на рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 у справі №924/332/18 залишити без задоволення, рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції в порядку ст.284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строк та в порядку встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Справу №924/332/18 повернути господарському суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений "05" грудня 2018 р.
Головуючий суддя Філіпова Т.Л.
Суддя Мельник О.В.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78345089 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Філіпова Т.Л.
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Філіпова Тетяна Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні