Рішення
від 18.07.2018 по справі 914/452/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.07.2018р. Справа №914/452/18

Господарський суд Львівської області у складі судді Іванчук С.В., при секретарі судового засідання Дубенюк Н.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом: Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Галицьке будівництво» , м. Львів

про стягнення 98693,65грн. заборгованості.

За участю представників:

від позивача: ОСОБА_1- представник;

від відповідача: ОСОБА_2 - представник;

присутній: ОСОБА_3

Заяв про відвід не поступало, та в судових засіданнях присутніми представниками сторін не заявлено.

Суть спору : На розгляд господарського суду Львівської області поступив позов Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради Товариства з обмеженою відповідальністю «Галицьке будівництво» про стягнення основного боргу в розмірі 98693,65грн.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним. Позивач зазначає, що між Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради, правонаступником якого є управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та ТзОВ Галицьке будівництво укладено договір від № 3-483-15 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення. Відповідно до розділу 7 договору термін дії договору встановлюється з 03 серпня 2015 року до 10 липня 2020 року включно. Згідно із п. 2.1.1 предметом цього договору є надання орендодавцем орендареві права на тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 207,9 кв. м. підземного переходу (тротуар, газон, тощо) за адресою: м. Львів, вул. Городоцька (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4). За умовами Договору (п.3.2.) передбачено, що орендар сплачує орендодавцеві плату за користування об'єктом площею 207,90 кв.м. щомісячно до 25 числа поточного місяця. Пунктом 2.2.2 Договору визначено обов'язок орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення. Проте, як зазначає позивач, згідно з Довідкою про заборгованість від 20.02.2018 № 4-2302-400 орендна плата вносилась невчасно та не в повному обсязі, тому станом на 12.02.2018 допущено заборгованість в сумі 98693,65грн. (довідку долучено до матеріалів справи).

Ухвалою суду від 13.03.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.03.2018р. Ухвалою суду від 27.03.2018р. продовжено строк підготовчого провадження у справі та розгляд справи призначено на 08.05.2018р. Ухвалою суду від 08.05.2018р. закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 12.06.2018 р. В судових засіданнях 12.06.2018р. та 10.07.2018р. оголошувались перерви до 18.07.2018р.

В судове засідання 18.07.2018р. представник позивача явку забезпечив, позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві і відповіді від 04.05.2018р. (вх.№15994/18 від 07.05.2018р.) на відзив, просить суд позов задоволити. У відповіді на відзив позивач зазначає, що п.3.2. ухвали Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року передбачено, що внесення змін до договорів на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (тимчасових споруд, атракціонів, ярмарків, відкритих літніх майданчиків та літніх майданчиків без прив'язки до стаціонарних об'єктів ресторанного господарства у м. Львові) у частині розрахунку орендної плати згідно з Методикою розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова, затвердженої цією ухвалою, не потребує підписання додаткових угод зі сторони орендаря та орендодавця, а проводиться управлінням комунальної власності в односторонньому порядку на підставі цієї ухвали з дати її прийняття. Позивач зазначає, що нарахування за грудень 2016р. відбувалося за наступною формулою відповідно до Методики затвердженою вказаною ухвалою ЛМР: 207,90 (площа орендованого приміщення орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності)*0,4 (зональний коефіцієнт згідно ухвали ЛМР від 01.12.2016р. № 1273)*75,72 (базова вартість 1 кв. м. орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності згідно ухвали ЛМР від 01.12.2016 № 1273)* 1,2 (ПДВ)=7556,26грн. Позивач зазначає, що ухвала Львівської міської ради від 01.12.2016р. №1273 Про затвердження Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення була оприлюднена 12.09.2016 року. Позивач стверджує, що проект даної ухвали підлягає оприлюдненню з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, проте зауважень та пропозицій від відповідача не надходило. Позивач зазначає, що пунктом 2.2.2 договору визначено обов'язок орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення. Однак, як стверджує позивач, згідно з Довідкою про заборгованість від 20.02.2018р. №4-2302-400 орендна плата вносилась невчасно та не в повному обсязі, тому станом на 12.02.2018р. допущено заборгованість в сумі 98693,65грн.

05.06.2018р. через канцелярію суду за вх.№20178/18 представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач зазначає, що жодних змін до договору оренди з часу його укладення сторонами не вносились та позивачем односторонньо застосовано формулу, яка наведена у новій Методиці розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м.Львова, затверджена ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року без внесення змін в умови договору від 03.08.2015р. №3-483-15. Відповідач зазначає, що п.3.2. ухвали Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року не відповідає положенням ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , ст. 653, 654 ЦК України, ст. 188 ГК України щодо підстав та порядку зміни розміру орендної плати встановленої договором про оренду комунального майна.

В судове засідання 18.07.2018р. відповідач явку повноважного представника забезпечив, який позовні вимоги заперечив з підстав викладених у відзиві (вх.№15110/18 від 27.04.2018р.) на позовну заяву та запереченнях (вх.№20178/18 від 05.06.2018р.) на відповідь на відзив. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що 10.07.2015р. виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення №434 Про облаштування торговельних майданчиків з тимчасовими торговельними павільйонами у підземних переходах на вул. Любінській, 100 та вул. Городоцькій (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4) , відповідно до п.п. 1.2. якого дозволено ТзОВ Галицьке будівництво облаштувати торговельні майданчики з тимчасовими торговельними павільйонами у підземних переходах на: вул. Городоцькій (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4). Відповідач зазначає, що 03.08.2015р. року між ТзОВ Галицьке Будівництво (орендар) та Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради (станом на даний час - Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради) (орендодавець) укладено договір №3-483-15 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення. Відповідно до п. 3.2. договору орендар сплачує орендодавцеві плату за користування об'єктом площею 207,9 кв.м. щомісячно до 25 числа поточного місяця в сумі 1650,31 грн. (35,0*207,90*27*10*0,0084)/12*1,2) за місяць, в т.ч. ПДВ - 275,05 грн. Пунктом 3.3. договору встановлено, що ставка орендної плати за користування об'єктом та розміри орендованої площі встановлюється сторонами при укладенні цього договору і не можуть бути нижчими від розрахункових ставок та розмірів площі, визначених у п. 3.2. цього договору. Розрахункові ставки орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначаються шляхом коригування розміру ставки попереднього року на рівень інфляції за цей рік. Відповідач зазначає, що абз. 2 цього пункту встановлено, що у разі зміни розрахункових ставок та розмірів орендованої площі, внесення плати орендарем здійснюється у розмірі нових ставок з дати набрання ними чинності і орендар зобов'язаний не пізніше 3-х днів з цієї дати підписати з орендодавцем зміни до цього договору. Відсутність або не підписання змін орендарем не звільняє його від внесення плати у розмірі і за ставками згідно з цим пунктом, у тому числі за зміненими, як це встановлено цим абзацом. П. 5.1. договору встановлено, що всі зміни та доповнення до цього договору мають однакову з ним юридичну силу, якщо вони оформлені письмово і підписані уповноваженими представниками сторін. Додатки (незалежно від дати їх оформлення), підписані сторонами з метою належного виконання цього договору, є його невід'ємною частиною (п. 6.2. договору). Відповідач стверджує, що з часу укладення договору зміни до його умов, в тому числі щодо розміру орендної плати, у порядку встановленому п. 5.1. договору, жодною стороною не пропонувались та не вносились. Відповідач зазначає, що одностороння зміна позивачем істотної умови договору - розміру орендної плати, способу її розрахунку без внесення змін до умов договору оренди у порядку встановленому законодавством, не змінює зобов'язання відповідача, що виникли згідно договору, у тому числі в останнього не виникає обов'язок щодо сплати орендної плати у розмірі іншому ніж встановлений умовами укладеного між сторонами договору. Відповідач зазначає, що ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року затверджено Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення та Методику розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова. Пунктом 4 цієї ухвали встановлено, вважати ухвалу міської ради від 05.03.2009 року № 2451 такою, що втратила чинність. Вищенаведені обставини, порівняння Методики розрахунку орендної плати, яка затверджена ухвалою Львівської міської ради № 2451 від 05.03.2009 року та нової Методики розрахунку, яка затверджена ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року та була застосована позивачем при розрахунку заборгованості, стягнення якої є предметом позовних вимог, на думку відповідача, доводять наступне: позивачем при розрахунку заборгованості було самостійно, без погодження у встановленому порядку та формі з орендарем, застосовано нову Методику розрахунку орендної плати, яка затверджена ухвалою Львівської міської ради № 1273 від 01.12.2016р., якою встановлено іншу формулу розрахунку та складові формули, коефіцієнти та інший порядок розрахунку розміру орендної плати; умовами укладеного між сторонами договору передбачено можливість перегляду орендної плати виключно у випадку зміни розрахункових ставок розрахунку орендної плати (п.п. 2.2.2., абз. 2 п. 3.3. договору), проте умовами договору не передбачено спеціального порядку зміни орендної плати у випадку зміни формули та Методики розрахунку орендної плати, ніж внесення змін до умов договору (п. 5.1. договору); до нарахування позивачем заборгованості з орендної плати призвела не зміна розрахункових ставок орендної плати, а застосування позивачем нової Методики розрахунку із іншою формулою розрахунку, складовими формули та іншими коефіцієнтами; зміна розрахункових ставок орендної плати і зміна Методики розрахунку орендної плати є відмінними поняттями, оскільки зміна розрахункової ставки передбачає зміну кількісного показника (складової формули) при незмінному способі розрахунку (формули, складових), натомість зміна Методики розрахунку передбачає зміну способу та порядку розрахунку (формули та її складових).

Відповідач стверджує, що орендар сплачує орендну плату у розмірі, порядку та строки, які встановлені умовами договору, а нарахована позивачем сума 98693,65 грн. є наслідком одностороннього перерахунку орендної плати за новою Методикою з використанням іншої формули та складових, без внесення відповідних змін в умови договору. Відповідач зазначає, що він як орендар, не погоджується зі збільшенням розміру орендної плати позивачем у спосіб, який не передбачений законодавством та умовами договору, а саме без внесення відповідних змін до умов договору щодо розміру орендної плати у порядку, який встановлений п. 5.1., 6.2. договору, ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , ст. 188 ГК України та ст.ст. 651-654 ЦК України. Враховуючи вищенаведені обставини відповідач просить в задоволенні позовних вимог відмовити.

Дослідивши подані суду документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, господарський суд Львівської області, в с т а н о в и в:

03.08.2015р. між Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Галицьке будівництво» (орендар) укладено договір оренди №З-483-15 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (надалі по тексту - договір оренди № З-483-15 від 03.08.2015р.).

Згідно із розділом 1 договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., предметом цього Договору є надання орендодавцем орендареві права на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (надалі - об'єкт) на умовах оренди на термін відповідно до рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.07.2015 № 434 Про облаштування торговельних майданчиків з тимчасовими торговельними павільйонами у підземних переходах на вул. Любінській, 100 та вул. Городоцькій (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4) .

Відповідно до п.2.1.1. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., орендодавець зобов'язаний надати у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 207,9 кв. м. підземного переходу (тротуар, газон, тощо) за адресою: м. Львів, вул Городоцька (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4).

За умовами п.п. 3.1., 3.2. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., обов'язок внесення орендної плати орендарем виникає з часу укладення договору оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення. Орендар сплачує орендодавцеві плату за користування об'єктом площею 207,9 кв.м. щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі (35,0*207,90*27*10*0,0084)/12*1,2) = 1650,31 грн. за місяць, в тому числі ПДВ 275,05 грн.

Пунктами п. 3.3., 3.4. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р. встановлено, що ставка плати за користування об'єктом та розміри орендованої площі встановлюються сторонами при укладенні цього Договору і не можуть бути нижчими від розрахункових ставок та розмірів площі, визначених у пункті 3.2 цього Договору. Розрахункові ставки орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначаються шляхом коригування розміру розрахункової ставки попереднього року на рівень інфляції за цей рік. У разі зміни розрахункових ставок та розмірів орендованої площі, внесення плати орендарем здійснюється у розмірі нових ставок з дати набрання ними чинності і орендар зобов'язаний не пізніше 3-х днів з цієї дати підписати з орендодавцем зміни до цього Договору. Відсутність або не підписання змін орендарем не звільняє його від внесення плати у розмірі і за ставками згідно з цим пунктом, у тому числі за зміненими, як це встановлено цим абзацом. Орендна плата за використання підземного переходу на вул. Городоцькій (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4) площею 207,9 кв.м. встановлюється з дати укладення даного договору та до закінчення терміну його дії.

Згідно із п. 2.2.2. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., орендар зобов'язується своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.

Відповідно до п. 7.1. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., термін дії договору встановлюється з 03 серпня 2015 року до 10 липня 2020 року включно.

Ухвалою Львівської міської ради № 2451 від 05.03.2009 року Про затвердження Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення затверджено Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення та Методику розрахунку вартості окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності і розміру орендної плати за розміщення на них об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.

Згідно із п. п. 2, 3, 4, 5, 6 Методики розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова, затвердженою ухвалою Львівської міської ради № 2451 від 05.03.2009 року та яка діяла на момент укладення спірного договору, оцінка вартості орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності визначається за формулою: Вп=Вб S Ві(1), де Вп - вартість орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності; Вб - базова вартість одного квадратного метра конструктивного елемента благоустрою комунальної власності; S - площа орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності; Ві - індекс виду конструктивного елемента благоустрою комунальної власності. Значення коефіцієнтів Вб, S, Ві: Вб=35грн., S - визначається відповідно до пункту 2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, Ві - залежить від виду орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності та наведений у таблиці 1(газони - 27, асфальтовані, бруковані елементи вулично-дорожньої мережі - 27). Річна орендна плата за орендований конструктивний елемент благоустрою комунальної власності будівель і споруд визначається за формулою: Опл = Вп Кзон Сор (2), де Вп - вартість орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності, що визначається за формулою (1); Кзон - зональний коефіцієнт; Сор - орендна ставка у відсотках до вартості орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності. Значення коефіцієнтів Сор, Кзон: Сор - орендна ставка складає 0,0084, Кзон - зональний коефіцієнт. Відповідно до пункту 3.1 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, наведений у таблиці 1. Таблиця 1 І зона - 18, ІІ зона - 12, ІІІ зона - 10. Розмір орендної плати визначається за формулою Опл/міс.=Опл./12 (3), де Опл - річна орендна плата.

Вказана формула розрахунку орендної плати та застосовані розрахункові ставки наведені у п. 3.2. договору: 35,0*207,90*27*10*0,0084)/12*1,2 = 1650,31 грн. за місяць (в т.ч. ПДВ).

01.12.2016 року Львівською міською радою ухвалою №1273 затверджено Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення з Методикою розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова.

Пунктами 3.2. та 4 ухвали Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року передбачено, що внесення змін до договорів на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (тимчасових споруд, атракціонів, ярмарків, відкритих літніх майданчиків та літніх майданчиків без прив'язки до стаціонарних об'єктів ресторанного господарства у м. Львові) у частині розрахунку орендної плати згідно з Методикою розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова, затвердженої цією ухвалою, не потребує підписання додаткових угод зі сторони орендаря та орендодавця, а проводиться управлінням комунальної власності в односторонньому порядку на підставі цієї ухвали з дати її прийняття. Вважати ухвалу міської ради від 05.03.2009 року № 2451 Про затвердження положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення такою, що втратила чинність.

Відповідно до п. 1 Методики розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м. Львова, затвердженою ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року розрахунок місячної орендної плати за орендований конструктивний елемент благоустрою комунальної власності проводиться за формулою: Ппл=Вп*S*Кзон, де Опл - місячна орендна плата за орендований конструктивний елемент благоустрою комунальної власності; Вп - базова вартість 1кв.м. орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності, визначена для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення; S - площа орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності, яка надається згідно з дозвільним документом; Кзон - зональний коефіцієнт.

Підставою заявленого позову є не внесення відповідачем орендної плати в розмірі 98693,65грн. за період з серпня 2015р. по січень 2018р. При цьому, позивач зазначає, що нарахування починаючи з грудня 2016р. відбувалося за наступною формулою відповідно до Методики затвердженою вказаною ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016 року: 207,90 (площа орендованого приміщення орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності)*0,4 (зональний коефіцієнт згідно ухвали ЛМР від 01.12.2016р. № 1273)*75,72 (базова вартість 1 кв. м. орендованого конструктивного елемента благоустрою комунальної власності згідно ухвали ЛМР від 01.12.2016 № 1273)* 1,2 (ПДВ)=7556,26грн. Позивач стверджує, що згідно з Довідкою про заборгованість від 20.02.2018р. №4-2302-400 орендна плата вносилась відповідачем невчасно та не в повному обсязі, тому станом на 12.02.2018р. допущено заборгованість в сумі 98693,65грн. за період з серпня 2015р. по січень 2018р. та вказану заборгованість позивач просить стягнути з відповідача.

Відповідач зазначає, що орендар сплачує орендну плату у розмірі, порядку та строки, які встановлені умовами договору, а нарахована позивачем сума 98693,65 грн. є наслідком одностороннього перерахунку орендної плати за новою Методикою, затвердженою ухвалою Львівської міської ради №1273 від 01.12.2016р. з використанням іншої формули та складових, без внесення відповідних змін в умови договору. Відповідач, як орендар, не погоджується зі збільшенням розміру орендної плати позивачем у спосіб, який не передбачений законодавством та умовами договору, а саме без внесення відповідних змін до умов договору щодо розміру орендної плати у порядку, який встановлений п. 5.1., 6.2. договору, ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , ст. 188 ГК України та ст.ст. 651-654 ЦК України та просить в задоволенні позовних вимог відмовити.

За змістом ст.11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (ст.626 ЦК України).

Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст.628 ЦК України).

Згідно ст.630 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Статтею 509 ЦК України встановлено, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов'язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

За умовами ст.525 ЦК України та ст.193 ГК України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору тощо. Згідно ст.599 ЦК України, ст.202 ГК України зобов'язання припиняється його виконанням, проведеним належним чином.

Відповідно до ч.1 ст.530 ЦК України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно із ч.1 ст.283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Відповідно до ст. 287 ГК України орендодавцями щодо комунального майна є органи, уповноважені місцевими радами управляти майном, яке є у комунальній власності.

Відповідно до ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Відносини щодо оренди державного та комунального майна регулюються спеціальним Законом України «Про оренду державного та комунального майна» .

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін (ч.1 ст. 21 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» ).

Згідно із ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України та ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, зміна договору в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За змістом статті 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» , однією з істотних умов договору оренди є, зокрема, орендна плата з урахуванням її індексації.

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об'єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об'єктів, що перебувають у державній власності. Орендна плата, встановлена за відповідною методикою, застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах (ч. 2 ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» ).

Частиною 2 ст. 21 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Згідно із статтею 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Частиною 3 ст. 762 ЦК України визначено, що договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Відповідно п. 3.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013р. №12 "Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна» " спори про внесення змін до договору оренди (найму) у зв'язку із запровадженням нових тарифів, ставок орендної плати (в т. ч. внесенням змін до відповідних методик) мають вирішуватися з урахуванням вимог приписів статті 632 ЦК України та частини другої статті 21 Закону "Про оренду державного та комунального майна", згідно з якими розмір орендної плати в договорі встановлюється за домовленістю сторін і може бути змінено за погодженням сторін або у випадках та на умовах, встановлених законом.

Як вбачається з матеріалів справи, станом на момент укладення договору оренди 03.08.2015р. діяла Методика розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м.Львова, затверджена ухвалою Львівської міської ради № 2451 від 05.03.2009р.

В подальшому, після укладення договору оренди, ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016 року №1273 затверджено нову Методику розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м.Львова, якою, зокрема змінено формулу розрахунку та складові формули розрахунку розміру орендної плати.

При цьому, зміни до договору оренди у зв'язку із зміною Методики внесені не були, що не заперечено сторонами. Доказів внесення зміни до договору оренди не представлено.

Більше того, у самому Положенні про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, затвердженого ухвалою Львівською міською радою №1273 від 01.12.2016р. разом з Методикою розрахунку розміру орендної плати за оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності м.Львова, зокрема в п. 1.19, зазначено, що у разі зміни Методики розрахунку орендної плати орендар зобов'язаний не пізніше 14-днів з дати прийняття відповідного документу підписати запропоновані орендодавцем зміни до договору.

Позивачем не подано жодних доказів повідомлення відповідача про зміну розміру орендної плати у зв'язку із затвердженням нової Методики.

Згідно із п. 2.2.2. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., орендар зобов'язується своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.

В пункті 3.2. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29 травня 2013 року № 12 «Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна» роз'яснено, що судам у вирішенні відповідних спорів необхідно з'ясовувати, чи погоджувалися сторонами при укладенні договору оренди умови щодо перегляду орендної плати, в тому числі з підстави внесення змін до методики розрахунку орендної плати. Відповідний перегляд орендної плати є обґрунтованим, якщо господарський суд встановить факт погодження сторонами при укладенні договору оренди такої підстави перегляду орендної плати, як внесення змін до методики розрахунку орендної плати.

Пунктом п. 3.3. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р. встановлено, що ставка плати за користування об'єктом та розміри орендованої площі встановлюються сторонами при укладенні цього Договору і не можуть бути нижчими від розрахункових ставок та розмірів площі, визначених у пункті 3.2 цього Договору. Розрахункові ставки орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначаються шляхом коригування розміру розрахункової ставки попереднього року на рівень інфляції за цей рік. У разі зміни розрахункових ставок та розмірів орендованої площі, внесення плати орендарем здійснюється у розмірі нових ставок з дати набрання ними чинності і орендар зобов'язаний не пізніше 3-х днів з цієї дати підписати з орендодавцем зміни до цього Договору. Відсутність або не підписання змін орендарем не звільняє його від внесення плати у розмірі і за ставками згідно з цим пунктом, у тому числі за зміненими, як це встановлено цим абзацом.

Згідно із п. 3.4. договору оренди №З-483-15 від 03.08.2015р., орендна плата за використання підземного переходу на вул. Городоцькій (на ділянці між вул. Ряшівською та вул. ОСОБА_4) площею 207,9 кв.м. встановлюється з дати укладення даного договору та до закінчення терміну його дії.

Умовами договору №З-483-15 від 03.08.2015р., зокрема п.п. 2.2.2., п. 3.3., не передбачено порядку зміни орендної плати у випадку зміни формули та Методики розрахунку орендної плати. Крім того, суд зазначає, що зміна розрахункових ставок орендної плати та зміна Методики розрахунку орендної плати є відмінними поняттями, оскільки зміна розрахункової ставки передбачає зміну кількісного показника (складової формули) при незмінному способі розрахунку (формули, складових), натомість зміна Методики розрахунку передбачає зміну способу та порядку розрахунку (формули та її складових).

В договорі №З-483-15 від 03.08.2015р. сторонами передбачено можливість перегляду орендної плати виключно у випадку зміни розрахункових ставок чи розміру орендованої площі, а не зміни формули та Методики розрахунку орендної плати. Таким чином застосування позивачем при нарахуванні орендної плати нової Методики розрахунку з іншою формулою розрахунку, складовими формули та іншими коефіцієнтами суперечить умовам договору та законодавству.

Із поданої позивачем довідки про заборгованість від 20.02.2018р. №4-2302-400 вбачається, що позивачем починаючи з грудня 2016р. проведено нарахування орендної плати згідно нової Методики, затвердженою ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016 року №1273, якою змінено формулу розрахунку та складові формули, та у зв'язку із затвердженням якої позивачем не запропоновано та сторонами не внесено змін в договір оренди. Окрім цього, не надано доказів повідомлення відповідача про внесення змін до розміру орендної плати, ні як пропозиції про внесення змін до договору, ні листами повідомленнями, ні шляхом виставлення відповідачу рахунків на оплату.

Враховуючи те, що позивачем у зв'язку із затвердженням нової Методики не запропоновано і не внесено змін до договору оренди, та те, що договором оренди не передбачено порядку зміни орендної плати у випадку зміни Методики та формули розрахунку орендної плати, а також враховуючи те, що заявлена до стягнення заборгованість з орендної плати є наслідком нарахування її за новою Методикою, відтак у суду відсутні правові підстави для задоволення позову та стягнення заборгованості, яка нарахована згідно до нової Методики.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, зокрема проведених позивачем нарахувань орендних платежів за період з серпня 2015р. по січень 2018р. на загальну суму 71441,56грн., яка визнається відповідачем, здійснених за методикою затвердженою ухвалою Львівської міської ради № 2451 від 05.03.2009р., та проведених відповідачем оплат на загальну суму 66640,51грн., що підтверджується платіжними квитанціями, копії яких долучено до матеріалів справи (арк. 61-86), яка визнається позивачем, доданих до справи актів звірки взаємних розрахунків станом на 27.02.2018р. зі сторони позивача та станом на 11.05.2018р. зі сторони відповідача, відповідачем за період з серпня 2015р. по січень 2018р. допущено заборгованість за договором оренди №З-483-15 від 03.08.2015р. в сумі 4801грн. 05коп. (71441,56грн. - 66640,51грн.), яка підлягає стягненню з відповідача.

Як вбачається із пояснень позивача та долученої довідки розрахунку, частина оплати відповідачем коштів як орендних платежів зараховано позивачем в оплату пені. Однак, доказів нарахування пені, виставлення рахунків, як щодо нарахування орендних платежів з врахуванням Методики, затвердженою ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016 року №1273, так і щодо пені суду не представлено. Окрім цього, одностороння зміна призначення платежу не допускається. Тому, помилковим є віднесення позивачем частини проведених відповідачем орендних платежів в погашення пені.

Станом на день прийняття рішення, доказів оплати заборгованості в сумі 4801грн. 05коп. не представлено, відтак заборгованість з орендних платежів відповідача перед позивачем становить 4801грн. 05коп.

Згідно із ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Відповідно до ч.1 ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Статтею 77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи вищевикладене, подані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги до відповідача щодо стягнення основного боргу в розмірі 4801грн. 05коп. є обґрунтованими, не спростованими, підтвердженими належними доказами та підлягають задоволенню. В решті позовних вимог належить відмовити у зв'язку необґрунтованістю та безпідставністю заявлення.

На підставі положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір необхідно віднести на відповідача пропорційно задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 86, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задоволити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Галицьке будівництво» (79022, м.Львів, вул.Городоцька, буд.174, ідентифікаційний код 34605505) на користь Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (79008, м.Львів, пл.Галицька, 15, ідентифікаційний код 25558625) 4801грн. 05коп. - заборгованості по орендній платі та 85грн. 71коп.- судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Повне рішення складено 20.07.2018р.

Суддя Іванчук С.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення18.07.2018
Оприлюднено24.07.2018
Номер документу75450205
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/452/18

Постанова від 21.11.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.10.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 26.09.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 28.08.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 13.08.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Рішення від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Рішення від 08.05.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 27.03.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 13.03.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні