Рішення
від 20.07.2018 по справі 815/2201/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2201/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Танцюри К.О.,

за участю секретаря Потурнак А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” шляхом зобов'язання Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” повністю зупинити експлуатацію: ліфту пасажирського, зав. №25516, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5316; ліфту пасажирського, зав. № 131022, 1988 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5317; ліфту пасажирського, зав. № 25515, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5318; ліфту пасажирського,зав. №25517, 1990року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. №5319; ліфту пасажирського, зав. №25518, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. №5320; ліфту пасажирського,зав. №131021, 1988року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5321, які знаходяться за адресою: вул. Жоліо-Кюрі, буд. 60, м. Одеса, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Головного управління від 16.03.2018р. № 195 у період з 10.04.2018 р. по 16.04.2018 р. посадовими особами Головного управління було проведено планову перевірку Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Неодім» з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, під час проведення якої було виявлено всього 52 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 13 створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Позивач, посилаючись на положення ст. 4 Закону України «Про охорону праці», яким визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці та на виявлені порушення законодавства, викладені у рядках №№           1-13 розділу Акту перевірки суб'єкта господарювання від 16.04. 2018р. № 15/14.1/06-207, у зв'язку з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім”.

Представник позивача, посилаючись на обґрунтування викладені у позовній заяві, просила суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 24.05.2018р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Представник відповідача повідомлявся про день та час слухання справи однак у судове засідання не з'явився.

18.06.2018р. до суду надійшов відзив на адміністративний позов, згідно якого відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, законодавство чітко встановлює спосіб яким повинен діяти Держгірпромнагляд України для реалізації свого права на на зупинення виконання робіт по експлуатації об'єктів господарської діяльності, а саме, шляхом видачі відповідного розпорядження. При цьому, не пізніше наступного дня з дня видання розпорядження територіальне управління повинно звернутися до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням суб'єкта господарювання з адміністративним позовом. Окрім того, на думку відповідача, позивачем не доведено належним чином, що порушення експлуатації пасажирських ліфтів є такі, що прямо загрожують життю та здоров'ю людей та останнім не надано належної оцінки характеру технічних несправностей/недоліків пасажирських ліфтів, як таких що прямо загрожують життю та здоров'ю людей.

25.06.2018р. до суду від Головного управління Держпраці в Одеській області надійшла відповідь на відзив згідно якої посилання відповідача на Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 408 є, на думку позивача, безпідставним з наступних підстав. Позивач пояснив, що головним державним інспектором Царелунгом Сергієм Сергійовичем, у приписі від 16 квітня 2018 року № 15/14.1/06-207-286 було допущено технічну помилку, а саме: у розділі 1 припису № 15/14.1/06-207-286 від 16.04.2018 р. було зазначено «...Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 408...» замість «... Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 ...» та відповідно до вказаного положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 функції та повноваження територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області покладені на Головне управління Держпраці в Одеській області. Також, відповідачем наголошено що виявлені під час перевірки порушення норм чинного законодавства створюють загрозу життю та здоров'ю людей та що до Головного управління надійшов лист ОСББ «Неодім» щодо усунення порушень вказаних у приписах від 16 квітня 2018 року №№ 15/14.1/06-207-286, 15/14.1/06-207-287, але документальних підтверджень фактичного виконання усунення порушень Головному управлінню не надано.

Заслухавши пояснення представника позивача та дослідивши докази по справі, судом встановлено наступне.

Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до видів діяльності Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” відносяться: Код КВЕД 81.10 Комплексне обслуговування об'єктів (основний)

У період з 10.04.2018р. по 16.04.2018р. Головним управлінням Держпраці в Одеській області була проведена планова перевірка дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ОСББ «Неодім», за результатами якої складено акт №15/14.1/06-207 від 16.04.2018р.(а.с.16-21).

Під час проведення перевірки перевіряючими Головного управлінням Держпраці в Одеській області встановлено 52 порушення ОСББ «Неодім» Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року N 2694-XII, у тому числі які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- ліфтам не проведено позачергові технічні огляди, силами уповноваженої організації, у зв'язку з закінченням граничного строку експлуатації (25 років), чим порушено п. 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02-08 «Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів»;

- корпуса електродвигуна лебідки ліфта облік №2875 не має підключення до контуру захисного заземлення, чим порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98 ПБЕЕС, п. 1.7.77 ПУЕ;

- прокладення, з'єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинних приміщеннях не відповідають вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски або лотків). Порушено п.1.1.7 НПАОП 40.1- 1.21-98 ПБЕЕС; п.2.1.21, 2.1.26 ПУЕ;

- шахти ліфтів не забезпечені постійним електричним освітленням, чим порушено п.6.4.26. НПАОП 0.00-1.02-08;

- відсутні електрозахисні засоби у машинних приміщеннях ліфтів, чим порушено п. 4.1.1. НПАОП 40.1-1.07-01 ПЕЕЗ;

- підходи до машинних приміщень ліфтів не освітлені. Порушено п.6.5.17 НПАОП 0.00- 1.02-08;

- у машинних приміщеннях зберігаються обладнання та матеріали, які не використовуються для технічного обслуговування і ремонту ліфтів, чим порушено п. 6.5.24. НПАОП 0.00-1.02-08 ПББЕЛ;

- на основних посадочних площадках не вивішені табличці з відомостями щодо найменування (призначення) ліфтів, їх вантажопідйомності (з зазначенням допустимого числа пасажирів) та номером телефону аварійної служби. Порушено п.9.7.14. НПАОП 0.00-1.02-08;

- машинні приміщення не захищені від попадання атмосферних опадів (вікна не мають суцільне скління). Порушено п.6.5.8. НПАОП 0.00-1.02-08;

- не забезпечено утримання ліфта облік. №5318 у справному стані, а саме: у приямку відсутній буфер противаги. Порушено п. 9.7.1. НПАОП 0.00-1.02-08;

- не забезпечено утримання ліфтів у справному стані, а саме: у лебідках ліфтів теча мастила через манжетні ущільнення. Порушено п. 9.7,1. НПАОП 0.00-1.02-08;

- не забезпечено утримання ліфта облік. №5320 у справному стані, а саме: має місце значний люфт у черв'ячній парі лебідки. Порушено п. 9.7.1. НПАОП 0.00-1.02-08;

- ключі від машинних приміщень зберігаються у сторонніх осіб. Порушено вимоги п. 3.3 НПАОП 0.00-5.09-86.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. N 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» вирішено утворити державну службу України з питань праці, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з питань праці та Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки і поклавши на Службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (крім функцій з реалізації державної політики у сфері охорони надр), а також функції з реалізації державної політики у сфері гігієни праці та функції із здійснення дозиметричного контролю робочих місць.

Пунктом 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96 встановлено, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007р. N 877-V.

Відповідно до п.3 Положення №96 основними завданнями Держпраці є: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні;здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.

Таким чином Державна служба України з питань праці та її територіальні органи, зокрема Головне управління Держпраці в Одеській області є повноважним органом щодо реалізації державної політики охорони праці із здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки

Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Статтею 1 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 р.

N 2694-XII визначено, що охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Згідно з ст. 37 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до положень ч.6,7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» 05.04.2007р. № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

При цьому, відповідно до ч.5 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Положеннями ст. 13 Закону України «Про охорону праці» визначено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів затверджені наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду

від 1 вересня 2008 р. N 190, які поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють виготовлення, монтаж, експлуатацію, ремонт, реконструкцію та модернізацію ліфтів, підйомників та їх складових частин.

У розділі 9 вказаних Правил визначені такі вимоги до безпечної експлуатації ліфтів, як технічний огляд, експертне обстеження і введення в експлуатацію.

При цьому у розділі 3 акту перевірки від 16.04.2018р. встановлено, що на балансі ОСББ числиться шість пасажирських ліфтів, облік №№5317, 5318, 5319, 5320, 5321, 5322          виробництва Могільовського ліфтобудівного заводу, виробництва 1990 року. Зазначені ліфти введені в експлуатацію 1991 році. ОСББ уклало договір від 01.12.2017р. №822 на технічне обслуговування зазначених ліфтів, а також договір на надання послуг з організації експлуатації ліфтів від 02.01.2018р. №29, з Філією «Одесліфт» ПАТ «Виробниче об'єднання «Стальканат — Сілур» (дозвіл на виконання технічного обслуговування та ремонт ліфтів від 18.12.2013р. № 905.13.51, дозвіл на експлуатацію ліфтів від 18.12.2013р. №907.13.51). Зазначені ліфти експлуатуються понад 25 років. У 2016 році ліфтам було проведено експертне обстеження щодо подальшої експлуатації. Рекомендації експертів не виконані. Позачергові технічні огляди, силами уповноваженої організації, не проведені.

Відповідно до п. п. 9.5.1 п. 9.5 Правил №190, зареєстрованого Міністерством юстиції України 07.10.2008 року № 937/15628, позачерговий технічний огляд ліфта проводять у разі: - введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації; - перерви в експлуатації більше як на 12 місяців; - демонтажу та встановлення на новому місці; - закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження); - експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів; - аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру. В інших випадках позачерговий технічний огляд проводиться відповідно до вимог нормативно правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця. У разі проведення позачергового технічного огляду в паспорті ліфта зазначається причина його проведення. До складу робіт з проведення позачергового технічного огляду входять перевіряння і випробовування такі ж, як при проведенні первинного технічного огляду згідно з розділом 9.3, за винятком пунктів 9.3.7-9.3.9 цих Правил.

Згідно п.п. 9.5.4, 9.5.5 п. 9.5 вказаних Правил після закінчення технічного огляду фахівець, який його провів, робить відповідний запис у паспорті устаткування про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації і строк наступного технічного огляду, скріплюючи запис підписом і печаткою. Суб'єкт господарювання за підсумками технічного огляду зазначає дані про дозволені параметри експлуатації і строк наступного технічного огляду в експлуатаційних або організаційно-методичних документах.

Отже, з аналізу вказаних норм законодавства, вбачається, що зазначені в акті перевірки порушення, є такими, що несуть загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідно до ст. 9 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Докази усунення порушень, встановлених в акті перевірки Головного управління Держпраці в Одеській області від 16.04.2018р. №15/14.1/06-207, зокрема які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, до суду надано не було.

Частиною 1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області підлагає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

          

          ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області -задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” (код ЄДРПОУ 40481810, м.Одеса, вул.Жоліо -Кюрі).

Зобов'язати Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Неодім” (код ЄДРПОУ 40481810, м.Одеса, вул. Жоліо -Кюрі) повністю зупинити експлуатацію: ліфту пасажирського, зав. №25516, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5316; ліфту пасажирського, зав. № 131022, 1988 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5317; ліфту пасажирського, зав. № 25515, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5318; ліфту пасажирського,зав. №25517, 1990року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. №5319; ліфту пасажирського, зав. №25518, 1990 року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. №5320; ліфту пасажирського,зав. №131021, 1988року випуску, виробництва Могільовського Ліфтобудівного заводу, облік. № 5321, які знаходяться за адресою: вул. Жоліо-Кюрі, буд. 60, м. Одеса.

          Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено 20.07.2018р.

Суддя           К.О. Танцюра

.

          

          

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2018
Оприлюднено30.07.2018
Номер документу75481064
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2201/18

Постанова від 19.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 28.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 20.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 11.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні