Постанова
від 24.07.2018 по справі 805/1765/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2018 року справа №805/1765/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Сіваченка І.В., Шишова О.О., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року (складене в повному обсязі 15 травня 2018 року в м. Слов'янськ Донецької області) у справі № 805/1765/18-а (суддя в І інстанції Череповський Є.В.) за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Шахтобуріння про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5148 від 18.02.2010, наданого ТОВ Шахтобуріння ,-

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Шахтобуріння (далі - відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5148 від 18.02.2010, наданого ТОВ Шахтобуріння .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 18 лютого 2010 року відповідачу наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5148, невід'ємною частиною якого була угода про умови користування надрами. З моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Відповідач своїх обов'язків не виконав, що, враховуючи п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на їх користування. Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. З огляду на те, що відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року у справі № 805/1765/18-а у задоволенні адміністративного позову було відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

На обґрунтування апеляційної скарги наведено практично ті самі доводи, які були викладені в позовній заяві та протягом розгляду справи в суді першої інстанції.

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Позивач - Державна служба геології та надр України, є суб'єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Відповідач - ТОВ Шахтобуріння , зареєстроване в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 31619520 за адресою: 84500, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Павла Новгородцева, б. 1А, що вбачається з відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch).

18 лютого 2010 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано відповідачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 5148.

Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування пісковику, придатного в якості сировини для виробництва щебеню та лещадних тротуарних плит, на ділянці Троїцьке родовище ділянка Східна , площею 4,6 га. Дозвіл виданий строком на 20 років.

Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, зокрема своєчасно сплачувати податки та інші обов'язкові платежі; подавати щорічну звітність перед Державним науково-виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.

Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 ДНВП Геоінформ України повідомило Держгеонадра про те, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила.

Листом ДНВП Геоінформ України від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 надано перелік надрокористувачів, від яких не надходила інформація щодо руху запасів за формою 5-гр за 2015 рік.

За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідачем в порушення вимог спеціального дозволу не подано до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідної форми статистичної звітності за 2014 та 2015 роки.

19 травня 2015 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 122 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122), Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 18 лютого 2010 року № 5148, виданого відповідачу, у зв'язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.

Перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, яким наказом Державної служби геології та надр України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр 9 червня 2015 року.

Наказом Держгеонадр України № 257 від 16.08.2016 року відповідачу встановлено додатковий в 10 календарних днів термін для усунення вказаних порушень.

Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017 року відповідачу повторно встановлено додатковий термін для усунення вказаних порушень до 01.03.2017 року.

16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до положень ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.

Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 15-денний строк власну позицію (згода/не згода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.

Докази, які б свідчили про те, що відповідач повідомив Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду як першої, так і апеляційної інстанцій не надані.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Відповідно до ст. 13 цього Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно зі ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Колегією суддів встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 18 лютого 2010 року № 5148, є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Аналіз наведеної норми права дозволяє дійти висновку про те, що право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра, припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно, а у судовому порядку лише в разі незгоди користувачів.

Однак факт незгоди відповідача щодо припинення користування надрами позивачем не доведений.

Колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги, що позивач був позбавлений можливості належним чином вручити ТОВ Шахтобуріння накази Держгеонадра шляхом надіслання рекомендованим листом, оскільки згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Шахтобуріння зареєстроване за адресою: 84500, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Павла Новгородцева, б. 1А, тобто на підконтрольній владі України території.

Відповідно, колегією суддів встановлено, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом цих наказів та позбавлений можливості виконання їх вимог, а твердження Держгеонадра про не усунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними.

Однак, колегія суддів враховує, що в ході судового розгляду справи судом першої інстанції відповідач усунув зазначене порушення Угоди про умови користування надрами.

Так, листами від 06 лютого 2018 року та від 25 квітня 2018 року ТОВ Шахтобуріння направило до позивача та ДНВП Геоінформ України щорічні звіти форми 5-гр за 2014-2017 роки.

Отже, на час розгляду та вирішення справи по суті судом першої інстанції ТОВ Шахтобуріння виконало обов'язок щодо подання звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр за 2014-2015 роки.

За загальним правилом, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, визначені у ч. 1 ст. 19 КАС України.

При цьому колегія суддів наголошує, що згідно статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони добросовісно та пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Вказане вимагає від суб'єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеній законом меті та завданням діяльності.

Дотримання принципу пропорційності особливо важливе при прийняті рішень або вжитті заходів, які матимуть вплив на права особи. Метою дотримання цього принципу є досягнення розумного балансу між публічними інтересами, на забезпечення яких спрямовані рішення суб'єкта владних повноважень, та інтересами конкретної особи. Принцип пропорційності, зокрема, передбачає, якщо рішення або дія можуть обмежити права особи, то такі обмеження мають бути виправдані необхідністю досягнення важливіших цілей.

Відповідно до п. 5 ч. 1 цієї статті КАС України, адміністративним судам підсудні справи у публічно - правових спорах за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно - правового спору надано такому суб'єкту законом.

На підставі викладеного, враховуючи, що відповідач усунув порушення Угоди про умови користування надрами, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року у справі № 805/1765/18-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року у справі № 805/1765/18-а - залишити без змін.

Повне судове рішення - 24 липня 2018 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді І.В. Сіваченко

О.О. Шишов

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено26.07.2018
Номер документу75483394
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1765/18-а

Постанова від 14.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 24.07.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 15.05.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 27.04.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 06.04.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні