Справа № 822/2092/18
РІШЕННЯ
іменем України
31 липня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Гнатовецької загальноосвітньої школи I-II ступенів Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення №3 від 29 березня 2018 року,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Гнатовецької загальноосвітньої школи I-II ступенів Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області звернулась до суду з позовом до Лісовогринівецької сільської ради в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення №3 36 чергової сесії Лісогринівецької сільської ради від 29.03.2018 "Про створення та перейменування опорного закладу та його філій".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення прийняте органом місцевого самоврядування без обговорення з громадськістю, питання про реформування закладів освіти на території Лісогринівецької сільської ради, без урахування потреб територіальної громади та з порушенням порядку створення опорних закладів та без дотримання встановленої процедури та не на законних підставах. При цьому, позивач зазначає, що вказаним рішенням село позбавляють школи.
Тому вважає, що дії Лісогринівецької сільської ради щодо винесення оскаржуваного рішення були здійсненні без дотримання встановленої процедури та законних підстав.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.06.2018 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Від представника відповідача на адресу суду 09.07.2018 надійшов відзив в якому останній зазначив, що рішення №3 тридцять шостої чергової сесії Лісогринівецької сільської ради від 29.03.2018 "Про створення та перейменування опорного закладу та його філії" було прийнято в межах і спосіб передбачених законодавством України.
Додатково відповідач зазначає, що дане рішення було прийняте на пленарному засіданні чергової 36-ої сесії Лісогринівецької сільської ради після обговорення більшості депутатів від загального складу ради, що підтверджується результатами голосування.
Відповідач стверджує, що оскаржуване рішення було прийняте відповідно до вимог ст.ст. 46, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
В зв'язку із цим, відповідач просить в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Від представника третьої особи на адресу суду надійшли письмові пояснення, в яких останній просив задовольнити позовні вимог з огляду на те, що готуючи реорганізацію навчальних закладів, представники Лісогринівецької сільської ради не вважали за потрібне провести громадські слухання, або зустрітися із батьками та учителями в селах, де залишилися лише початкові школи.
Позивач 20.07.2018 надіслав до суду відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, оскільки відповідач не висвітлив питання, які планувалось виносити на розгляд та відповідний проект рішень по вказаному питанню не було оприлюднено. У відзиві наданому відповідачем останнім не спростовано такі твердження, а тому позивач вважає, що відповідач діяв протиправно та всупереч нормам чинного законодавства України.
Дослідивши позовну заяву, відзиви на позовну заяву, відповідь на відзив, письмові пояснення та заперечення на відповідь на відзив позивача та оцінивши у взаємозв'язку та сукупності наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що ОСОБА_1, є матір'ю ОСОБА_3, що підтверджується копією свідоцтва про народження НОМЕР_2, який навчається у третьому класі Гнатовецької ЗОШ І-ІІ ступенів Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області згідно довідки від 01.06.2018 №28 виданої Гтановецькою ЗОШ І-ІІ ступенів.
ОСОБА_1 згідно протоколу №3 від 02.09.2017 є головою загальношкільного батьківського комітету Гнатовецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
На тридцять шостій черговій сесії Лісогринівецької сільської ради 29 березня 2018 року прийнято рішення №3 від 29.03.2018 "Про створення та перейменування опорного закладу та його філії" яким відповідно до п.1 реорганізовано Аркадіївецьку загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25879855), Гнатовецьку загальноосвітню школу I-II ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 23563817), Печеську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25978965), Терешовецьку загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25978284), Шпичинецьку загальноосвітню школу І ступеня Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 22765217) шляхом приєднання до Стуфчинецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 33457386) з пониженням ступеня в Аркадіївецьку початкову школу, Гнатовецьку початкову школу, Печеську початкову школу, Терешовецьку початкову школу, Шпичинецьку початкову школу, як філію, без права юридичної особи.
Згідно п.2,3 даного рішення вирішено створити опорний заклад освіти - Стуфчинецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району, Хмельницької області (ЄДРПОУ 33457386) шляхом приєднання Аркадіївецької початкової школи, Гнатовецької початкової школи, Печеської початкової школи, Терешовецької початкової школи, Шпичинецької початкової школи Лісовогринівецької сільської ради, Хмельницького району, Хмельницької області. Перейменувати опорний заклад "Стуфчинецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області" у "Стуфчинецький ліцей Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області", скорочена назва: Стуфчинецький ліцей (ЄДРПОУ 33457386).
Також, вказаним вище рішенням вирішено, вважати, що "Стуфчинецький ліцей Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 33457386) є правонаступником усіх майнових та немайнових прав та об'єктів, Стуфчинецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 33457386) та Аркадіївецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25879855), Гнатовецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 23563817), Печеської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25978965), Терешовецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 25978284), Шпичинецької загальноосвітньої школи І ступеня Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (ЄДРПОУ 22765217).
Позивач не погоджується з таким рішенням винесеним на сесії Лісогринівецької сільської ради, оскільки на його думку оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм чинного законодавства України та з порушенням передбаченої законом процедури, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).
Згідно ст.2 Закону №280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону №280/97-ВР, громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Згідно ст.4 Закону №280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Статтею 25 цього Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до абзацу 2 пункту 30 статті 26 Закону №280/97-ВР, реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
На підставі ч.1 ст.46 Закону №280/97-ВР, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Положенням ч.10 ст.46 цього Закону встановлено, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
При цьому, згідно ч.ч.1,5 ст.59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Також частина 15 статті 46 цього Закону передбачає, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Враховуючи наведений перелік нормативної бази та проаналізувавши вказані норми чинного законодавства, суд звертає увагу сторін, що рішення, які приймає місцева рада на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом прийнятим на першій сесії ради, однак як встановлено з офіційного веб-сайту Лісогринівецької територіальної громади, що питання "Про створення та перейменування опорного закладу та його філії" не було внесено до порядку денного сесії.
Також, згідно з ч.11 ст.59 Закону №280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону є зокрема, органи місцевого самоврядування.
Розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами (п.1 ч.1 ст.14 Закону України "Про доступ до публічної інформації").
При цьому, згідно ч.3 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
З матеріалів справи суд встановив, а також стверджує сам відповідач у поданому відзиві, що проект оскаржуваного рішення в установлений законодавством строк оприлюднити не було можливості, оскільки остаточний варіант змісту проекту рішення доопрацьовувався та перебував на погодженні у Департаменті освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації.
Суд встановив, що на офіційному веб-сайті Лісогринівецької громади (http://lisovogrynivecka-rada.gov.ua/35-chergova-sesiya-vid-29-bereznya-2018-11-02-22-07-03-2018/) станом на день розгляду даної справи відсутній проект рішення "Про створення та перейменування опорного закладу та його філії", однак оскаржуване рішення було прийняте 29 березня 2018 року на тридцять шостій черговій сесії Лісогринівецької сільської ради, тобто без попереднього оприлюднення відповідного проекту рішення не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою подальшого прийняття.
Наведене свідчить про порушення відповідачем при прийнятті спірного рішення обов'язкової процедури його оприлюднення, так як наслідок, порушення відповідачем приписів частини 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини 3 статті 15 та частини 1 статті 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені в постанові Верховного Суду від 28 лютого 2018 року у справі №200/11264/16-а (2-а/200/461/16) провадження №К/9901/2895/18.
Згідно ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи вище наведене, суд дійшов висновку, що відповідачем вчинено протиправні дії щодо прийняття оскаржуваного рішення, при цьому останній діяв з порушенням норм права та не у спосіб, встановлений законодавством.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Враховуючи наведене вище, суд вважає, що в процесі судового розгляду спору відповідач не довів правомірності прийнятого рішення від 29.03.2018, а тому вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
За змістом частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд встановив, що позивач при зверненні до суду сплачено судового збору на суму 704,80 грн, що підтверджується квитанцією №110 від 15.06.2018.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер - НОМЕР_1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Гнатовецька загальноосвітня школа I-II ступенів Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (31324, Хмельницька область, Хмельницький район, село Гнатівці, вулиця Центральна, 61, ідентифікаційний - 23563817) до Лісовогринівецької сільської ради (31340, Хмельницька область, Хмельницький район, село Лісові Гринівці, вулиця Центральна, 4, ідентифікаційний код - 04403717) про визнання протиправним та скасування рішення №3 від 29 березня 2018 року - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення тридцять шостої чергової сесії Лісогринівецької сільської ради №3 від 29 березня 2018 року "Про створення та перейменування опорного закладу та його філії".
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) сплачений судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп, за рахунок бюджетних асигнувань Лісовогринівецької сільської ради (ідентифікаційний код - 04403717).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його підписання.
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2018 |
Оприлюднено | 01.08.2018 |
Номер документу | 75590920 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні