Постанова
від 25.07.2018 по справі 821/355/18
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 липня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/355/18

Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Турецької І.О.

при секретарі - Коваль Т.С.

за участю:

представника третьої особи - ОСОБА_2 (ордер від 20.07.2018 року)

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року у справі за позовом Фермерського господарства ВІТА до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, третя особа - ОСОБА_3 про визнання дій протиправними та зобов'язання надати дозвіл, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Фермерське господарство ВІТА звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, третя особа - ОСОБА_3, у якому просить суд:

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у наданні Фермерському господарству ВІТА дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,3133 га із видом цільового використання - для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати Фермерському господарству ВІТА дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки із видом цільового використання - для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області, на якій розташований комплекс нежитлових будівель (ангару) літ. А загальною площею 761,4 кв.м, та споруд: літ. Б навіс; літ. В навіс; трансформатор; №1, №І, замощення, які належать на праві власності Фермерському господарству ВІТА , орієнтовною площею 0,3133 га.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначав, що з прилюдних торгів набув у власність нерухоме майно комплекс нежитлових будівель (ангару) за межами пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області. Для оформлення у користування земельну ділянку, на якій розміщене нерухоме майно, позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки. Листом від 22.12.2017р. позивач отримав відмову із посиланням на те, що вказана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні ОСОБА_3 і для надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою необхідна нотаріально завірена письмова згода землекористувача. Позивач вважає відмову незаконною, посилаючись на норми ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу України та зазначає, що одночасно із набуттям ним у власність об'єкта нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, припинилось право користування цією земельною ділянкою у іншої особи.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити повністю.

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що суди не вправі втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі перебирати на себе функції суб'єктів владних повноважень, оскільки не наділені правом створювати норми права, а вповноважені лише перевіряти вже створені норми на їх відповідність вищим нормативно-правовим актам.

Третя особа, не погодившись з позовними вимогами, надав суду першої інстанції письмові пояснення, якими повідомив суд, що він є головою фермерського господарства Міша , яке знаходиться на території Великолепетиського району Херсонської області. В користуванні ФГ Міша перебуває на підставі Державного акта на право довічного успадковуваного володіння землею, земельна ділянка, площею 45,2 га для ведення фермерського господарства. У 1993 році, його батько, ОСОБА_4, (який є теж головою іншого фермерського господарства Альфа ), побудував ангар на землі ФГ Міша . Будівля ангару належала ФГ Альфа . За рішенням Великолепетиського районного суду з ФГ Альфа стягнута кредитна заборгованість і будівля ангару була продана із торгів. У жовтні 2015 року будівлю ангару придбало ФГ Віта , яке є на теперішній час його власником. У серпні 2017 року голова ФГ Віта звернулась до ОСОБА_3 із заявою про добровільне припинення права постійного користування ФГ Міша земельною ділянкою площею 0,3133 га, на якій знаходиться будівля ангару. Згоду на добровільну відмову від частки земельної ділянки, яке використовує ФГ Міша ОСОБА_4 не давав.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у наданні Фермерському господарству ВІТА дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,3133 га із видом цільового використання - для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області. Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати Фермерському господарству ВІТА (код ЄДРПОУ 21305672) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки із видом цільового використання - для іншого сільськогосподарського призначення із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області, на якій розташований комплекс нежитлових будівель (ангару) літ. А загальною площею 761,4 кв.м, та споруд: літ. Б навіс;, літ. В навіс; трансформатор; №1, №І, замощення, які належать на праві власності Фермерському господарству "ВІТА" (код ЄДРПОУ 21305672), орієнтовною площею 0,3133 га. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281) судовий збір у сумі 3524 грн. на користь Фермерського господарства "ВІТА" (код ЄДРПОУ 21305672).

Не погодившись з ухваленим рішенням Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області звернулось з апеляційною скаргою на вказане рішення. Апелянт просить скасувати судове рішення першої інстанції та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог. Апелянт в своїй апеляційній скарзі зазначає, що судом рішення суду є необґрунтованим та незаконним, таким, що прийняте з істотними порушеннями норм матеріального та процесуального права. Ухвалюючи рішення суд першої інстанції не прийняв до уваги та не дослідив обставини, які мають вагоме значення при прийнятті рішення, у зв'язку з чим дійшов неправильних висновків та неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, крім того, оскаржуване рішення порушує права інших осіб.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Фермерське господарство ВІТА набуло у власність об'єкт нерухомого - комплекс нежитлових будівель (ангару), що розташований за межами населеного смт. Велика Лепетиха в адміністративних межах Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області.

Право власності на вказане майно підтверджується свідоцтвом, виданим державним нотаріусом Великолепетиської державної нотаріальної контори Херсонської області від 07 жовтня 2015 року та зареєстрованого в реєстрі за №1018; витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №45239387 від 07 жовтня 2015 року; інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 63161281 від 11.07.2016 року.

Згідно технічного паспорту БТІ загальна площа використовуваної земельної ділянки під зазначеним об'єктом нерухомого майна становить 0,3133 га.

Відповідно до інформації відділу у Великолепетиському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області земельна ділянка площею 0,3133 га, на якій знаходиться об'єкт нерухомого майна - комплекс нежитлових будівель (ангару), знаходиться і складі 45,2 га земель фермерського господарства Міша та перебуває в користуванні ОСОБА_3 на підставі державного акта на право довічного успадкованого володіння з цільовим призначенням - 01.02. Для ведення фермерського господарства.

Право постійного користування ОСОБА_3 земельною ділянкою підтверджується Державним актом на право довічного успадковуваного володіння землею, виданого на підстав рішення Великолепетиської селищної ради народних депутатів від 16.09.1992 року № 66 на земельну ділянку площею 45.2 га для ведення селянського (фермерського) господарства та зареєстровано у книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за № 7.

Для оформлення у користування земельної ділянки, на якій розміщених об'єкт нерухомості, що належить позивачу, останній звернувся із відповідною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,3133 га із видом цільового використання - для сільськогосподарського призначення (під комплексом нежитлових будівель) із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області.

Відповідач листом від 22 грудня 2017 року №0-21-0.302-9635/2,-17 відмовив позивачу, зазначивши, що за інформацією відділу у Великолепетиському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області вищевказана земельна ділянка перебуває в користуванні іншої особи, на підставі державного акта на право довічного успадковуваного володіння землею. У поданих документах відсутня згода землекористувача, засвідчена нотаріально, що є порушенням вимог статті 123 Земельного кодексу України.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає та враховує наступне.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що право постійного користування землею ОСОБА_3 за державним актом на право довічного успадкованого володіння, у зв'язку з переходом права власності на розташований на спірній земельній ділянці об'єкт нерухомого майна - комплекс нежитлових будівель (ангару) до Фермерського господарства ВІТА припинилось у тій частині, на якій розташований комплекс нежитлових будівель (ангару) та на частку земельної ділянки, яка є необхідною для його обслуговування в силу прямої норми закону з моменту реєстрації права власності Фермерського господарства "ВІТА" в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 07 жовтня 2015 року, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 144326965212. А тому, відсутність нотаріально засвідченої згоди ОСОБА_3 про припинення права користування земельною ділянкою орієнтованою площею 0,3133 га, не може бути перешкодою у наданні відповідачем дозволу Фермерському господарству "ВІТА" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,3133 га

Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції враховуючи наступне.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 123 Земельного кодексу України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, згідно з нормами якої надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верхована Рада Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Нормами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частин першої та другої статі 120 Земельного кодексу України, яка кореспондується зі статтею 377 Цивільного кодекс України, у разі набуття права власності на будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду,розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Матеріалами справи встановлено, що Фермерське господарство ВІТА набуло у власність об'єкт нерухомого - комплекс нежитлових будівель (ангару), що розташований за межами населеного смт. Велика Лепетиха в адміністративних межах Великолепетиської селищної ради Великолепетиського району Херсонської області.

Згідно технічного паспорту БТІ загальна площа використовуваної земельної ділянки під зазначеним об'єктом нерухомого майна становить 0,3133 га.

Відповідно до інформації відділу у Великолепетиському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області земельна ділянка площею 0,3133 га, на якій знаходиться об'єкт нерухомого майна - комплекс нежитлових будівель (ангару), знаходиться і складі 45,2 га земель фермерського господарства Міша та перебуває в користуванні ОСОБА_3 на підставі державного акта на право довічного успадкованого володіння з цільовим призначенням - 01.02. Для ведення фермерського господарства.

Право постійного користування ОСОБА_3 земельною ділянкою підтверджується Державним актом на право довічного успадковуваного володіння землею, виданого на підстав рішення Великолепетиської селищної ради народних депутатів від 16.09.1992 року № 66 на земельну ділянку площею 45.2 га для ведення селянського (фермерського) господарства та зареєстровано у книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за № 7.

Тобто, позивач набув право власності на нерухоме майно, частина якого фактично знаходиться на земельній ділянці, яка знаходиться на праві постійного користування ОСОБА_3. При чому, визначити реальну частку земельної ділянки, на яку може претендувати позивач неможливо.

Таким чином, вимоги позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування (оренду) всієї земельної ділянки є безпідставними, оскільки нерухоме майно знаходиться на спірній земельній ділянці, яка належить іншій особі.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції не в повному обсязі досліджено положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини, не повністю з'ясовані всі обставини справи, що призвело до помилкового висновку щодо задоволення позовних вимог.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб'єкта владних повноважень обов'язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Оскільки судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, це є підставою для її скасування та прийняття нової постанови про залишення без розгляду позовних вимог позивача.

Керуючись ст.ст. 308; 310; 315; 317; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області задовольнити, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року скасувати, ухвалити у справі №821/355/18 нову постанову, якою позовні вимоги Фермерського господарства ВІТА - залишити без задоволення.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст постанови складений та підписаний колегією суддів 31.07.2018 року.

Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Турецька І.О. Вербицька Н. В.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2018
Оприлюднено01.08.2018
Номер документу75591944
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/355/18

Постанова від 04.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 25.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 25.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 19.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні