Рішення
від 02.08.2018 по справі 922/1039/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" серпня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/1039/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Рильової В.В.

при секретарі судового засідання Горбачовій О.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави в особі Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, смт. Покотилівка, Харківський район, Харківська область треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, Головне управління ДФС у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківська рублівка", м. Харків про внесення змін до договору оренди за участю представників:

прокурор - Зливка К.О. посвідчення № 047938 від 13.09.2017;

позивача - не з'явився;

відповідача - ОСОБА_1 наказ про вступ на посаду генерального директора № 1 від 25.10.2017;

3-я особа 1 - ОСОБА_2 довіреність № 32-20-0.14-7/62-18 від 10.01.2018;

3-я особа 2 - ОСОБА_3 довіреність № 9132/9/20-40-10-09-01 від 23.04.2018;

ВСТАНОВИВ:

Керівник Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави в особі Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області (позивача) звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківська рублівка" (відповідача) про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 10.02.2010, укладеного між Покотилівською селищною радою Харківського району та Товариством з обмеженню відповідальністю "Харківська рублівка" (ЄДРПОУ 34567140), зареєстрованого в Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.03.2010 № 041070300001, виклавши положення п. п. 5, 9 вказаного договору в наступній редакції:

- "Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1844399,09 грн."

- "Пункт 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в сумі 184439,90 грн. на рік".

Прокурор також просить стягнути з відповідача на користь прокуратури Харківської області судовий збір.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 14.05.2018 позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/1039/18; вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі; залучено до участі у справі ГУ Держгеокадастру у Харківській області та ГУ ДФС у Харківській області в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.

04 червня 2018 року Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (третя особа) надало до суду письмові пояснення щодо позовної заяви (вх. №16135)

05 червня 2018 року Головне управління ДФС у Харківській області (третя особа) також надало до суду письмові пояснення (вх. № 16165).

Надані учасниками судового процесу письмові пояснення були досліджені та долучені судом до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 26.06.2018 підготовче провадження у справі № 922/1039/18 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 05 липня 2018 року.

05 липня 2018 року за результатами проведення судового засідання господарським судом оголошено протокольну ухвалу про перерву на підставі ст. 202 ГПК України до 12:00 год. 02 серпня 2018 року.

Прокурор, який брав участь в судовому засіданні 02.08.2018, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить суд задовольнити їх з підстав зазначених у позові.

Представник позивача в судове засідання 02.08.2018 не з`явився. В наданій до суду 01.08.2018 заяві (електронною поштою вх. № 1739) позивач просив суд розглянути справу по суті без участі представника Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області.

Розглянувши вказану заяву суд зазначає, що її надіслано на офіційну електронну адресу суду без електронного цифрового підпису Покотилівської селищної ради, у зв`язку з чим у суду відсутня можливість ідентифікувати особу, яка направила даний документ. Оригінал заяви про розгляд справи без участі представника позивача до суду не надходив, а відтак суд не вбачає підстав для розгляду відповідної заяви.

Представник відповідача, який брав участь в судовому засіданні 02.08.2018, заявив усну пропозицію прокурору про укладення мирової угоди. Однак, жодних клопотань в письмовому вигляді або документів в обґрунтування своєї правової позиції відповідачем надано не було.

Прокурор, в свою чергу, в судовому засіданні 02.08.2018 зазначив, що не має повноважень на укладання мирової угоди, оскільки не може виступати стороною мирової угоди.

Представники третіх осіб додаткових заяв, клопотань та доказів в обґрунтування своєї правової позиції не надали.

Представник третьої особи (ГУ Держгеокадастру у Х/о) в судовому засіданні 02.08.2018 позовні вимоги прокурора підтримав, та просив суд порзов задовольнити.

Представник третьої особи (ГУ ДФС у Х/о) в судовому засіданні 02.08.2018 залишив позов прокурора на розсуд суду.

Враховуючи, що неявка учасників справи в судове засідання, згідно приписів ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, не перешкоджає розгляду справи по суті, приймаючи до уваги обмежені строки розгляду справи, визначені ч. 2 ст. 195 Господарського процесуального кодексу України, а також з огляду на те, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи по суті, суд, з'ясувавши обставини справи та дослідивши подані сторонами докази, перевіривши відповідність доводів фактичним обставинам справи, встановив таке.

На підставі рішень XXI від 26.12.2008 та XXVI сесій від 16.10.2009 V скликання Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області між останньою та ТОВ "Харківська рублівка" (код ЄРДПОУ - 34567140) 10.02.2010 укладено Договір оренди земельної ділянки рекреаційного призначення, що знаходиться по вул. Інтернаціональній, 156 в с. Покотилівка Харківського району Харківської області загальною площею 2,1102 га. Строк дії договору - 49 років.

Договір оренди землі від 10.02.2010 (далі - Договір) зареєстрований у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.03.2010 № 041070300001.

Відповідно до пункту 2 Договору в оренду передається земельна ділянка - землі рекреаційного призначення, загальною площею 2,1102 га.

Пунктом 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 318 851,22 грн.

Відповідно до пункту 9 розділу "Орендна плата" Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівськї селищної ради в розмірі 3% від грошової оцінки земельної ділянки, в загальній сумі 9 565,54 грн. на рік.

Водночас, пунктом 9 Договору визначено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України нормами.

Пунктом 12 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, у тому числі у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та інших випадках, передбачених законом.

Разом з тим, рішенням XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21.05.2013 затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель вказаного населеного пункту у складі текстових та графічних матеріалів, яку введено в дію з 01.01.2014 та з указаної дати втратила чинність попередня технічна документація. Затверджено базову вартість 1 кв. метру землі у розмірі 112,68 грн. Вирішено у відповідності до ст. 286.2. ПК України платникам плати за землю подати до XОДІТІ Харківської області ДПС довідку (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Зазначена нормативна грошова оцінка сел. Покотилівка введена в дію з 01.01.2014.

Рішенням XXVI сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 13.12.2013 "Про встановлення розмірів орендної плати за землю та укладення додаткових угод до договорів оренди землі, переукладення раніше укладених договорів, що не зареєстровані" у п.1 затверджено додаток до рішення № 1 "Розмір орендної плати за земельні ділянки, що надаються в оренду на території с. Покотилівка" та встановлено розміри орендної плати на рік у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в залежності від виду цільового використання земельної ділянки; п. 3 визначено, що для встановлення розміру орендної плати за землю згідно додатку №1 до цього рішення, укласти додаткові угоди до раніше зареєстрованих договорів оренди землі з орендарями, вказаними у переліку (додатку №2); п. 4 вказано, що орендарям вказаним у переліку в додатку № 2 цього рішення в строк до 01.04.2014 для проведення державної реєстрації необхідно надати до Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області укладені додаткові угоди до договорів оренди землі.

Так, згідно із додатком № 1 до вказаного рішення розмір орендної плати за орендовані земельні ділянки на території с. Покотилівка з цільовим призначенням - рекреація встановлюються у розмірі 7%. У додатку № 2 вказано, що згідно із Договором № 041070300001 від 02.03.2010, укладеного Покотилівською селищною радою з ТОВ "Харківська рублівка", розмір орендної плати встановлено у розмірі 3%, однак повинен становити 7%.

Рішенням IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18.02.2016 "Про упорядкування розміру ставок на оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради" встановлено розмір орендної плати за землю у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки землі для фізичних та юридичних осіб (без винятку); п. 2 Рішення зобов'язано орендарів до 01.05.2016 надати до Покотилівської селищної ради витяг з технічної документації з грошової нормативної оцінки земельної ділянки для укладення додаткових угод.

Згідно із листами Покотилівської селищної ради від 15.06.2015 за №397/ 02-21, від 10.03.2016 за № 167/02-21, від 07.10.2016 за № 694/02-21, від 06.07.2017 за № 544/02-21, від 14.0?..2018 за 151/02-21 (останній направлений рекомендованим листом на дві адреси відповідача, номери ідентифікаторів на та фіскальних чеках 6245802365076 та 6245802365068, повернуті за спливом строку зберігання) позивач, з метою досудового врегулювання спору, звертався до ТОВ "Харківська рублівка" з пропозицією щодо внесення змін до Договору оренди землі.

Разом з цим, прокурор зазначає, що опрацюванням Інформації Покотилівської селищної ради від 07.06.2017 за вихідним № 162/02-21/1 та від 06.03.2018 за № 228/02-21 встановлено, що з ТОВ "Харківська рублівка", після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель населеного пункту та зміненої орендної плати відповідачем зазначені листи та рішення Покотилівської селищної ради проігноровано, зміни до Договору з вищевазаних обставин не внесено, додаткові угоди до нього не укладено та не зареєстровано.

Згідно з інформацією ГУ ДФС у Харківській області від 27.12.2017 за № 15488/9/20-40-12-10-11 відповідачем надано до органу контролю податкові декларації з плати за землю у яких самостійно обчислено розмір орендної плати у меншому розмірі, ніж це визначено умовами Договору та вищезазначеними Рішеннями селищної ради. Так, обрахований відповідачем розмір річної орендної плати за 2014 рік склав 9 565,56 грн., за 2015 рік - 11 947,32 грн., за 2016 рік - 17 120,64 грн., за 2017 рік - 18 147,79 грн.

Проте, згідно із інформацією міського управління Держгеокадастру у Харківському районі та м. Люботині ГУ Держгеокадастру у Харківській області № 10-20-0.23,061-452/126-17 від 07.07.2017 нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки складала у 2014 році - 972 380,16 грн., 2015 році - 1 214 420,10 грн., 2016 році - 1 740 492,96 грн., 2017 році - 1 844 525,82 грн.

Також, згідно із витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №6325158200:00:011:0019 остання в 2018 році складає 1 844 399,09 грн.

Отже, відповідач у 2014 році мав сплатити 680 66,61 грн. (7% від 972 380,16 грн.), а не 9 565,56 грн.; у 2015 році - 85 009,41 грн. (7% від 1 214 420,10 грн.), а не 11 947,32 грн.; у 2016 році - 121 834,51 грн. (7% від 1 740 492,96 грн.), а не 17 120,64 грн., у 2017 році -184 452,58 грн. (10% від 1 844 525,82 грн.), а не 18 147,79 грн.

Однак, прокурор зазначає, що до теперішнього часу ТОВ "Харківська рублівка" ухиляється від внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 041070300001 від 10.02.2010 шляхом укладання додаткової угоди з метою приведення положень Договору до вимог чинного законодавства. Як наслідок, відповідач зберігає кошти, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою у повному обсязі за відсутності реєстрації додаткової угоди до Договору, тим самим збільшує вартість власного майна, а держава в особі позивача втрачає належне їй майно (кошти від орендної плати). Покотилівською селищною радою, в свою чергу, не вживаються передбачені чинним законодавством заходи, направлені на укладення додаткової угоди з метою наповнення місцевого бюджету та поновлення порушених інтересів держави.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу закріплено ст.16 вказаного Кодексу.

При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред'явлено позов та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права, в свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі, щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з'ясувати чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Відповідно до приписів ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор, серед іншого, звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, при цьому прокурор, який звертається до суду в інтересах держави в позовній, чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження у справі за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави.

Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.

Конституційний Суд України у рішенні від 08.04.1999 у справі №1-1/99 зазначив, що із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до ст. ст. 6, 7, 13, 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Суд зазначає, що дотримання належного економічного регулювання земельних відносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового (в тому числі договірного) врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безпосередньо належить до інтересів держави.

В той же час, органом державної влади - Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області, як стороною договірних відносин, до цього часу не вжито будь-яких істотних заходів щодо усунення вищевказаних порушень в частині ініціювання питання та приведення умов договору в частині розміру сплати орендної плати до вимог чинного законодавства. Питання щодо припинення дії Договору або внесення змін до нього в частині розміру орендної плати не вирішено, що свідчить про бездіяльність з даного приводу.

Таким чином, прокурор правомірно звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області.

Господарський суд враховує, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Положеннями ст. 13 названого Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст.15 Закону).

Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з рахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України (далі - ПК), який відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 ПК).

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.2 зазначеного пункту).

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу з орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі, тобто річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Відповідно ч. 1 ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування" повноваження у сфері регулювання земельних відносин, у тому числі справляння плати за землю, віднесено саме до компетенції органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України входить до повноважень органів місцевого самоврядування (п. 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Згідно із п. п. 12, 33 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, то підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Зміна умовов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Прийняті Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області Рішення є чинними та не оскаржені у судовому порядку, відповідають вимогам Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та положенням Постанови Кабінету Міністрів України №413 від 07.06.2017 "Про деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядженнями ними, у якій, зокрема, зазначено, що мінімальний розмір орендної плати за користування землями сільськогосподарського призначення має становити не менше 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

При цьому виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп. 288.5.1 п. 288.5 ст.288 ПК.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 02.12.2014 (справа № 21-274а14).

Станом на час звернення прокурора з відповідним позовом до суду Договір № 041070300001 від 02.03.2010, укладений між Покотилівською селищною радою з ТОВ "Харківська рублівка", щодо оренди земельної ділянки у відповідність до вимог чинного земельного та податкового зобов'язання приведений не був.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 06.12.2010 у справі №2-1/10068-2008, від 23.05.2011 у справі №7/105-10 (30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд.

У ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ч. ч. 1,2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, положеннями спірного договору та нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 з подальшими змінами).

Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Аналогічні положення містяться в ч. 5 ст.188 Господарського кодексу України.

З викладеного вбачається, що зазначені зміни для сторін набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду.

На підставі вищевикладеного, господарський суд вважає за необхідне привести у відповідність до чинного законодавства нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки та орендну плату за земельну ділянку, задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та внести відповідні зміни до Договору оренди земельної ділянки від 10.02.2010, укладеного між Покотилівською селищною радою Харківського району та Товариством з обмеженню відповідальністю "Харківська рублівка".

Відповідно до частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати у разі задоволення позову в сумі 1 762,00 грн. покладаються на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 15, 16, 632, 651, 653 Цивільного кодексу України ст. ст. 4, 20, 53, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 10.02.2010, укладеного між Покотилівською селищною радою Харківського району та Товариством з обмеженню відповідальністю "Харківська рублівка" (ЄДРПОУ 34567140), зареєстрованого в Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.03.2010р. № 041070300001, виклавши положення п. п. 5, 9 вказаного договору у наступній редакції:

- "Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1844399,09 грн."

-"Пункт 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в сумі 184439,90 грн. на рік".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківська рублівка" (ЄДРПОУ 34567140, вул. Данилевського, 32 Б, м. Харків, 61058) на користь Прокуратури Харківської області (код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України, м. Київ, код 820172, рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір у розмірі 1 762,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 256 ГПК України та п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено 03.08.2018 р.

Суддя ОСОБА_4

Справа № 922/1039/18.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення02.08.2018
Оприлюднено03.08.2018
Номер документу75661780
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1039/18

Постанова від 11.12.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Ухвала від 08.11.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Ухвала від 16.10.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Ухвала від 25.09.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Ухвала від 10.09.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Слободін М.М.

Рішення від 02.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 05.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 26.06.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 05.06.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 14.05.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні