ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 серпня 2018 року справа №805/4809/17-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сухарька М.Г., при секретарі судового засідання Борисові А.А., за участю представника позивача Різниченко О.О., представника відповідача Буданцевої К.М. , розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "АПК-ІНВЕСТ" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року (повний текст складено 27 квітня 2018 року в м. Слов'янськ) у справі № 805/4809/17-а (суддя І інстанції - Мозговая Н.А.) за позовом Приватного акціонерного товариства "АПК-ІНВЕСТ" до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправними та скасування наказів про проведення перевірки та визнання протиправними дій, -
В С Т А Н О В И В:
26 грудня 2017 року позивач, Приватне акціонерне товариство "АПК-ІНВЕСТ", звернувся до суду позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, у якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №374-ДК від 05.12.2017 року про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства, визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 13-ДК від 12.01.2018 року про здійснення державного контролю за дотримання земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності та визнати протиправними дії щодо прийняття оскаржуваних наказів.
В обґрунтування позовних вимог, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог позивач зазначає, що спірні накази було винесено відповідачем в порушення вимог Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", яким встановлено мораторій на проведення перевірок у 2017році, в тому числі органами Держгеокадастру. Також, позивач зауважив, що землі історико-культурного призначення, які є об'єктами перевірки не мають жодного відношення до позивача.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 805/4809/17-а у задоволенні позову - відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив оскаржене рішення суду скасувати та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що об'єктом перевірки Держгеокадастром були лише земельні ділянки, а не господарська діяльність Позивача, з огляду на особливості та обмеження щодо перевірок, визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності нібито не відносяться до перевірок Держгеокадастром та його територіальними органами, тобто даний закон не має бути застосовано в даному випадку. Крім того, позивач зазначає на порушення порядку проведення перевірок, визначених вищезазначеним законом. На вказану обставину суд першої інстанції не звернув уваги..
Відповідачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу зилишити без задоволення, а судове рішення без змін.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник відповідача, наголошуючи на законності ухваленого судом першої інстанції рішення.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Позивач - Приватне акціонерне товариство "АПК-ІНВЕСТ" зареєстроване, в якості юридичної особи 20.09.2006року (код ЄДРПОУ 34626750), що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 16).
Відповідач, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, є юридичною особою та у відповідності до норм Земельного кодексу України є органом державної влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Ухвалою слідчого судді Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 29.11.2017року по справі №233/5702/17 було задоволено клопотання прокурора Костянтинівської місцевої прокуратури про надання дозволу Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області на проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПрАТ "АПК-Інвест" за період з 01.01.2017року по теперішній час під час використання земельних ділянок, на яких знаходяться об'єкти культурної спадщини (кургани) на території Іллінівської сільської ради та Миколайпільської сільської ради з питань наявності документів, що посвідчують право власності чи право користування на земельні ділянки, з обєктами культуної спадщини (курганами); площі земельних ділянок історико-культурного призначення, які використовуються самовільно, за відсутності правовстановлюючих документів; використання вказаних земельних ділянок відповідно до цільового призначення; -сума шкоди, заподіяна власнику (користувачу) внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, чи використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням; чи правомірно використовується земельні ділянки історико-культурного призначення (а.с.74).
На виконання вищезазначеної ухвали Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області, Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області в межах компетенції прийнято наказ №374-ДК від 05.12.2017року про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороної земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки земельних ділянок з кадастровими номерами 1422485000:14:000:0054, 1422485000:14:000:0053, 1422485000:14:000:0040, 1422485000:07:000:0062, 1422485000:01:000:0003, 1422484200:27:000:0010, №1422484200:21:000:0010, 1422484200:21:000:0009, 1422484200:20:000:0009, 1422485000:17:000:0007, 1422485000:12:000:0005, 1422485000:12:000:0007, 1422485000:12:000:0006, 1422485000:14:000:0172, на яких знаходяться об'єкти культурної спадщини (кургани), що розташовані на території Іллінівської сільської ради та Миколайпільської сільської ради у термін з 05.12.2017року по 22.12.2017року (а.с.45).
Листом від 13.12.2017року позивача було повідомлено про проведення перевірки згідно наказу №374-ДК від 05.12.2017року з проханням посприяти проведенню перевірки, яка відбудеться 20.12.2017року (а.с.18).
За результатами проведеної перевірки, відповідачем було складено акти обстеження земельних ділянок та акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, якими, зокрема, встановлені факти самовільного зайняття спірних земельних ділянок (а.с.82-157).
Листом Дружківської міської ради від 12.06.2017року за №12-1386-01 рада звернулась з проханням до відповідача вжити заходи щодо проведення перевірки з питань оформлення та державної реєстрації права користування на земельних ділянках, зокрема, за адресою вул. Громової, 34, вул.. Урожайна, 2в та вул. Громової 32а.
Відповідно до вимог Земельного кодексу України, доповідної записки державного інспектора від 10.01.2018року (а.с.224) відповідачем було прийнято спірний наказ №13-ДК від 12.01.2018року про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороної земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки земельних ділянок з кадастровими номерами 1411700000:00:003:0202 площею 0,1132га, 1411700000:00:003:0203 площею 0,0612га, 1411700000:00:005:0182 площею 1,3406 га (а.с.226).
Листом від 15.01.2018року позивача було повідомлено про проведення перевірки згідно наказу №13-ДК від 12.01.2018року з проханням посприяти проведенню перевірки та бути присутнім представнику підприємства при проведенні перевірки та надати всі наявні правовстановлюючи документи на зазначені земельні ділянки (а.с.228).
Водночас, у зв'язку з несприятливими погодними умовами в період проведення перевірки, та неможливістю обстеження земельних ділянок, провідним спеціалістом було спрямовано на ім'я начальника Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області доповідну записку з проханням продовжити терміни перевірки земельних ділянок з кадастровими номерами 1411700000:00:003:0202 площею 0,1132га, 1411700000:00:003:0203 площею 0,0612га, 1411700000:00:005:0182 площею 1,3406 га до 22.02.2017року (а.с.230).
З урахуванням вказаної доповідної записки відповідачем було прийнято наказ №13/1-ДК від 22.01.2018року про внесення змін до наказу від 12.01.2018 року за №13-ДК в частині термінів проведення перевірки, які змінились з "з 12.01.2018року по 22.01.2018року" на "з 12.01.2018року по 05.02.2018року".
За результатами проведеної перевірки, відповідачем було складено акти обстеження земельних ділянок та акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, приписи про припинення порушень (а.с.203-217).
Надаючи оцінку правомірності дій відповідача зі складання спірних наказів про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, суд першої інстанції зазначив наступне..
Відповідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14 січня 2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Зі змісту вказаного Положення також вбачається, що Держгеокадастр реалізує свої повноваження, крім іншого, через свої територіальні органи та посадових осіб.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ст. 1 вказаного Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок, що визначено ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Статтями 5 та 6 Закону № 877-V передбачені планові та позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 6 статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Тобто, акт є документом, що складається за наслідком перевірки та має містити інформацію про стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (далі - Положення), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Статтею 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі Закон № 963-IV) визначено повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно ст.10 Закону № 963-IV повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до ст.4 Закону № 963-IV об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Частиною 3 ст.19 Господарського кодексу України передбачено, що держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у сфері земельних відносин - за використанням і охороною земель.
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно зі ч.1 ст.4 ЗК України земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин.
Статтею 15-2 ЗК України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Відповідно до пп.25-1 п.4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань зокрема організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Отже, повноваження визначені ст. 15-2 ЗК України покладені на Держгеокадастр як на центральний орган виконавчої влади що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин.
Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
З огляджу на зазначене, Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" є спеціальним нормативно-правовим актом, який врегульовує, зокрема, покладену на Держгеокадастр функцію контролю за використанням та охороною земель.
Відповідно до ст.9 Закону № 963-ІV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.
Стаття 10 Закону № 963-ІV містить перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких вповноважено державних інспекторів.
Отже, державні інспектори уповноважені безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності, передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.
Аналізуючи вищезазначені норми чинного законодавства, суд першої інстанції вірно зазначив, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов'язком Держгеокадастру, а одною з законодавчо встановлених форм здійснення контролю є перевірка земельної ділянки. Законодавством визначено повноваження державного інспектора в рамках проведення перевірки земельної ділянки.
Таким чином, відповідач був наділений повноваженнями здійснювати заходи контролю за використанням спірних земельних ділянок, зокрема, шляхом проведення перевірок, проведення яких оформлюється наказами, що в свою чергу доводить правомірність дій контролюючого органу зі складання спірних наказів про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства.
З метою належного виконання вищезазначених обов'язків та у зв'язку з листом Дружківської міської ради від 12.06.2017року, відповідачем прийнято оспорюваний Наказ №13-ДК стосовно здійснення контролю за дотриманням земельного законодавства. Об'єктом перевірки Держгеокадастру в даному випадку є саме земельні ділянки.
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст.2 Закон № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Частина 4 ст.2 Закону № 877-V містить перелік державних органів які здійснюють заходи контролю, а саме: контроль здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що Держгеокадастр не відноситься до перелічених органів, а тому посилання заявника апеляційної скарги на недотримання вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" при прийнятті наказів та проведенні перевірки, колегія суддів вважає помилковою.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", у цьому Законі терміни "державний нагляд (контроль)", "заходи державного нагляду (контролю)", "органи державного нагляду (контролю)" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Особливості та обмеження перевірок визначені у вищезазначених законах не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами.
Колегія суддів зазначає, що наказ відповідача за №13-ДК стосовно здійснення перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства, об'єктом якої є саме земельні ділянки, прийнятий контролюючим органом відповідно до норм діючого законодавства та не порушували права позивача як суб'єкта господарювання.
Стосовно правомірності прийняття відповідачем спірного наказу №374-ДК від 05.12.2017 року, колегія суддів, окрім вищезазначеного наголошує наступне.
З матеріалів справи вбачається, що дозвіл на проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПрАТ "АПК-ІНВЕСТ" наданий Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області ухвалою слідчого судді Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 20 листопада 2017 року по справі № 233/5702/17, оскільки матеріали перевірки Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, у сукупності з іншими матеріалами кримінального провадження, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні № 42017051660000158 від 07 вересня 2017 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 298 КК України.
Вказана ухвала суду на час розгляду цієї справи судом першої інстанції набрала законної сили та не скасована судами вищих інстанцій.
Згідно зі ст. 129-1 Конституції України судове рішення є обов'язковим до виконання.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про правомірність здійснення перевірки позивача на підставі ухвали суду у межах збирання доказів у кримінальному провадженні, у зв'язку з чим не заслуговують на увагу посилання товариства з цього приводу.
Суд має визначити та забезпечити справедливу рівновагу між інтересами відповідної особи та необхідністю підтримання ефективної системи контролю за використанням та охороною земель, тобто регулювати відповідність втручання контролюючого органу у господарську діяльність підприємства легітимній меті такого втручання.
Ухвалою апеляційного суду Донецької області від 24 липня 2018 року ухвала слідчого судді Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 20 листопада 2017 року по справі № 233/5702/17 скасована.
У задоволенні клопотання прокурора Костянтинівської місцевої прокуратури про надання дозволу Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області на проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПрАТ "АПК-Інвест" при використанні земельних ділянок, на яких знаходяться об'єкти культурної спадщини (кургани) на території Іллінівської сільської ради та Миколайпільської сільської ради у кримінальному провадженні № 42017051660000158 відмовлено.
Факт скасування вищевказаної ухвали слідчого судді Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 20 листопада 2017 року по справі № 233/5702/17 саме 24 липня 2018 року, на думку колегії суддів, не може слугувати безумовною підставою для скасування наказу № 374-ДК від 05.12.2017 року, оскільки вказана ухвала слідчого судді на час видання спірного наказу набрала законної сили та підлягала обов'язковому виконанню у відповідності до приписів КПК.
Крім того, колегія суддів зазначає наступне.
З текстів оскаржуваних наказів № 374-ДК від 05.12.2017 року та від 12.01.2018року за №13-ДК убачається, що відповідач наказував здійснити державний контроль за дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель шляхом проведення перевірки земельних ділянок, та не стосувались перевірки господарської діяльності позивача.
Позивач оскаржував накази відповідача щодо проведення перевірки, дій або бездіяльності контролюючих органів щодо призначення та/або проведення перевірок можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки. В іншому разі в задоволенні відповідних позовів має бути відмовлено, оскільки правові наслідки оскаржуваних дій за таких обставин є вичерпаними, а отже, задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав позивача, оскільки після проведення перевірки права позивача порушують лише наслідки проведення відповідної перевірки.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що станом на момент розгляду даної справи відповідач, який є суб'єктом владних повноважень при вчиненні певних дій, діяв з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та з дотриманням принципу верховенства права.
Слід зазначити, що спірні накази не порушували суб'єктивних прав позивача в адміністративних правовідносинах, тому позовні вимоги товариства є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
При викладених обставинах, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "АПК-ІНВЕСТ" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 805/4809/17-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року у справі № 805/4809/17-а - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 06 серпня 2018 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді Т.Г. Гаврищук
М.Г. Сухарьок
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2018 |
Оприлюднено | 08.08.2018 |
Номер документу | 75700587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні