Справа № 635/7143/15-ц
Провадження № 2/635/381/2018
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
09 серпня 2018 року сел. Покотилівка Харківського району Харківської області
Харківський районний суд Харківської області у складі:
головуючого - судді Полєхіна А.Ю.
за участю секретаря судового засідання - Власенко К.С.,
позивача - прокурора Доценка А.Ю.,
відповідача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в сел. Покотилівка Харківського району Харківської області цивільну справу за позовом заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_4, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна, про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки,
в с т а н о в и в:
Заступник керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави звернувся до суду з позовною заявою до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_4, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік О.В., про визнання незаконним та скасування рішення Х сесії VІ скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_3 гр. ОСОБА_4 , рішення ХХІІІ сесії VІ скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_4 , визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3 від 14 листопада 2012 року, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, серія та номер: 209 від 05 квітня 2014 року, визнання відсутності у ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку НОМЕР_4 площею 0,1093 га., витребування із незаконного володіння ОСОБА_1 вищезазначеної земельної ділянки, а також просить стягнути з відповідачів судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що рішенням X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_3, гр. ОСОБА_4 ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1090 га. ПП Бюро землевпорядного проектування виготовило землевпорядну документацію на земельну ділянку, що підлягає до відведення ОСОБА_4 Земельній ділянці, яка підлягає відведенню останньому, присвоєно кадастровий номер НОМЕР_4. Рішенням XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_4 ОСОБА_4 передано у власність земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1093 га за адресою: АДРЕСА_3. В подальшому, на виконання вказаного рішення органу місцевого самоврядування ОСОБА_4 видано державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_4 площею 0,1093 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_3. Державний акт на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_3 зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062. Відповідно до інформаційно-аналітичної довідки ТОВ Терра-Інвест від 04 червня 2015 року рекомендована вартість земельної ділянки НОМЕР_4 станом на 14 листопада 2012 року складає 3197,20 грн. за 1 сотку. Таким чином, вартість відведеної у власність ОСОБА_4 земельної ділянки складає 34945,39 грн. На даний час земельна ділянка НОМЕР_4 на праві приватної власності належить ОСОБА_1, згідно договору купівлі-продажу, серія та номер 209, виданого 05 квітня 2014 року приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малік О.В. Номер запису про право власності - 5243128. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05 квітня 2014 року № 12202805.
Прокурор вважає, що рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 прийняті органом місцевого самоврядування із порушенням вимог земельного законодавства та підлягають визнанню незаконними і скасуванню, з наступних підстав.
Так, відповідно до Технічного завдання на виконання робіт по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, наданого 29 серпня 2011 року Міськрайонним управлінням Держкомзему у місті Люботин і Харківському районі Харківської області та Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 03 серпня 2012 року спірна земельна ділянка належить до земель державної власності. За даними Державної статистичної звітності (форма 6-зем) ОСОБА_4 відведено земельну ділянку за рахунок земель державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області. Крім того, відповідно до викопіювання з Проекту формування території та встановлення меж Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, який розроблений ХФ Інститут землеустрою УААН та затверджений рішенням ХІІІ сесії ХХІ скликання Харківської районної Ради народних депутатів від 21 вересня 1993 року, відведена у власність ОСОБА_4 земельна ділянка розташована за межами населеного пункту . В той же час, в силу п. 12 Розділу Х Перехідні положення ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів належить відповідним органам виконавчої влади. Таким чином, правові підстави для відведення земельної ділянки ОСОБА_4 у Циркунівській сільській раді Харківського району Харківської області відсутні, оскільки право розпоряджатися спірною земельною ділянкою належить до компетенції відповідних органів виконавчої влади. Також, ЗК України встановлює, що землі житлової та громадської забудови можуть перебувати лише в межах населених пунктів. Земель вказаної категорії за межами населених пунктів бути не може. Враховуючи викладене, відведення органом місцевого самоврядування земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, не ґрунтується на законі.
Крім того, прокурор зазначає, що межі с. Циркуни Харківського району визначені землевпорядною документацією від 1993 року. Інвентаризація земель населеного пункту не проводилась. Генеральний план с. Циркуни чи будь-яка інша містобудівна документація, якою визначені межі населеного пункту, в управлінні Держземагентства у Харківському районі відсутні. Державним актом України межі с. Циркуни Харківського району Харківської області не посвідчено.
Таким чином, рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 прийняті органом місцевого самоврядування із порушенням вимог земельного законодавства та підлягають визнанню незаконними і скасуванню у судовому порядку. Враховуючи, що вказані рішення органу місцевого самоврядування підлягають визнанню незаконними та скасуванню, то, відповідно, виданий на їх підставі державний акт на право власності на земельну ділянку підлягає визнанню недійсним в судовому порядку. Факт незаконності набуття ОСОБА_4 права власності на спірну земельну ділянку виключає саму можливість відчуження права власності на цю землю іншій особі на законних підставах. З огляду на те, що договір купівлі-продажу спірної земельної ділянки спрямований на протиправне відчуження об'єкта права власності Українського народу - землі, то вказаний правочин порушує публічний порядок, тобто є нікчемним. З метою захисту інтересів держави, необхідно встановити нікчемність договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки. Враховуючи, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави всупереч вимогам законодавства, то у ОСОБА_1, на користь якої було відчужено земельну ділянку, не виникло право власності на неї. Таким чином, земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та поверненню у власність держави.
Також, позивач вказав, про порушення відповідачем встановленого законом порядку відведення земельних ділянок - передачі у власність ОСОБА_4 землі поза межами визначених земельним законодавством України повноважень прокуратурі стало відомо лише в травні-червні 2015 року під час вивчення стану законності при використанні громадянами земель на території органу місцевого самоврядування та безпосереднього опрацювання відповідних документів та матеріалів, зокрема, щодо кількісного та якісного складу відведеної земельної ділянки, наслідком якого стало складання відповідного рапорту та внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Загалом про відведення земельної ділянки ОСОБА_4 прокуратурі стало відомо під час виконання доручення прокуратури області від 18 грудня 2012 року № 05/3-1275вих12 щодо скасування в апеляційному порядку постанови Харківського окружного адміністративного суду від 16 серпня 2012 року у справі № 2-а-10757/12/2070.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 18 вересня 2015 року провадження по справі відкрито.
Прокурором Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області Доценко А.Ю. заявлено клопотання про залучення до участі у справі правонаступника заступника Харківського міжрайонного прокурора Харківської області - заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області та Харківського районного управління юстиції в Харківській області в особі Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції у Харківській області - Харківське районне управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 27 січня 2016 року заяву прокурора Харківської місцевої прокуратури №6 Доценка А.Ю. про залучення правонаступників - задоволено. Залучено до участі у цивільній справі за позовом заступника Харківського міжрайонного прокурора Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківське районне управління юстиції в Харківській області в особі Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області, ОСОБА_4, про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки, правонаступника заступника Харківського міжрайонного прокурора Харківської області - заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області та Харківського районного управління юстиції в Харківській області в особі Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції у Харківській області - Харківське районне управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області
Представником відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 заявлено клопотання щодо витребування з Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області журналів вихідної документації за 2011-2015 роки.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 27 січня 2016 року клопотання представника відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 про витребування доказів - задоволено. Витребувано з Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області журнали вихідної документації за 2011 - 2015 роки.
Преставником відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 заявлено клопотання щодо виклику в суд в якості свідка колишню голову Циркунівської сільської ради Харківської району Харківської області ОСОБА_7
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 27 січня 2016 року клопотання представника відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 про виклик свідка - задоволено. Викликано в судове засідання для допиту в якості свідка ОСОБА_7, яка проживає за адресою: АДРЕСА_4.
Прокурором Харківської місцевої прокуратури №6 Доценко А.Ю. заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області та приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Малік О.В.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 28 березня 2016 року залучено до участі у цивільній справі за позовом заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківське районне управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області, ОСОБА_4, про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки, в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Харківській області та приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Малік О.В.
Заступником керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області Ломакіною О. надано до суду заяву про залучення до участі у справі правонаступника Харківського районного управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області - Харківську районну державну адміністрацію Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 13 травня 2016 року заяву заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області Ломакіної О. про залучення правонаступника - задоволено. Залучено до участі у цивільній справі за позовом заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківське районне управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області, ОСОБА_4, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік О.В., про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки, правонаступника Харківського районного управління юстиції в Харківській області в особі Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського районного управління юстиції у Харківській області - Харківську районну державну адміністрацію Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області.
Представником відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 заявлено клопотання щодо витребування з архівного відділу Харківської районної державної адміністрації журналів вихідної документації Циркунівської сільської ради за 2011-2012 роки.
Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 31 березня 2017 року клопотання представника відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 про витребування доказів - задоволено. Витребувано з архівного відділу Харківської районної державної адміністрації журнали вихідної документації Циркунівської сільської ради за 2011-2012 роки.
Прокурор Доценко А.Ю. у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник відповідача Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області у судове засідання не з'явився, суду надана заява за підписом Циркунівського сільського голови Сікаленко М.В. про розгляд справи за відсутності представника Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області том 2 а.с. 209, 236, 238/.
Представник третьої особи Державної інспекції сільського господарства в Харківській області у судове засідання не з'явився, суду надана заява за підписом голови ліквідаційної комісії заступника начальника інспекції Манукян К.А. про розгляд справи за відсутності представника Державної інспекції сільського господарства в Харківській області /том 1 а.с. 197, том а.с. 33, 86/.
Третя особа Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, неодноразово належним чином повідомлялася про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилася /том 2 а.с. 201, 208, 215/.
Представник третьої особи ОСОБА_4 - ОСОБА_11, який діє на підставі довіреності, в судове засідання не з'явився, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності /том 1 а.с. 200/.
Третя особа приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік О.В., неодноразово належним чином повідомлялася про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилася /том 2 а.с. 217/.
Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у судове засідання не з'явився, суду надані письмові пояснення за підписом ОСОБА_12 про розгляд справи за відсутності представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, позовні вимоги підтримали у повному обсязі /том 2 а.с. 225-227/.
В судовому засіданні відповідач ОСОБА_1 та її представник ОСОБА_2 заперечували проти задоволення позовних вимог прокурора, з наступних підстав.
18 жовтня 2012 року постановою Харківського окружного адміністративного суду за №2-а-10757/12/2070 зобов'язано Міськрайонне управління Держкомзему у м. Люботин і Харківському районі вчинити дію передбаченою Постановою КМУ від 09 вересня 2009 року №1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги та на право постійного користування земельною ділянкою для здійснення державної реєстрації земельних ділянок шляхом відкриття Поземельних книг та оформленням державних актів на право власності на земельні ділянки, що надані у власність рішенням від 17 серпня 2012 року Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області - ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_3. Постанова набрала законної сили.
На підставі зазначеної постанови ОСОБА_4 12 листопада 2012 року було видано державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_3.
На даний час власником земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 на підставі договору купівлі-продажу є ОСОБА_1
Вислухавши пояснення прокурора, відповідача ОСОБА_1 та її представника ОСОБА_2, дослідивши письмові докази по справі, суд приходить до наступного.
Судом встановлено, що рішенням X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_3, гр. ОСОБА_4 ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1090 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 /а.с. 114 том 1/.
На замовлення ОСОБА_4 ПП Бюро землевпорядного проектування виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Земельній ділянці загальною площею 0,1093 га присвоєно кадастровий номер НОМЕР_4.
В подальшому, рішенням XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_4 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_4 земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд загальною площею 0,1093 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_3 /а.с. 115 том 1/.
На виконання вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування ОСОБА_4 видано державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_4 загальною площею 0,1093 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_3. Державний акт на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_3 зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062 від 14 листопада 2012 року /а.с. 116 том 1/.
Відповідно до інформаційно-аналітичної довідки ТОВ Терра-Інвест від 04 червня 2015 року рекомендована вартість земельної ділянки НОМЕР_4 станом на 14 листопада 2012 року складає 3197,20 грн. за 1 сотку.
На час розгляду справи сформована земельна ділянка НОМЕР_4 загальною площею 0,1093 га, розташована за адресою: АДРЕСА_3, на праві приватної власності належить ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу земельної ділянки від 05 квітня 2014 року серія та номер 209 /а.с. 117-119 том 1/.
Також, ОСОБА_1 є власником житлової будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 /а.с. 177, 178 том 1/.
В той же час, в силу ст. 19 Конституції України, ст. 23 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 7 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із ч. ч. 2, 3 ст. 78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно із ст. 12 ЗК України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Згідно із ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Пунктом 12 Розділу Х Перехідні положення ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищі, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
З огляду на викладене, Циркунівська сільська рада Харківського району Харківської області має право розпоряджатися виключно землями комунальної власності, які розташовані в межах населених пунктів сільської ради.
В той же час, згідно наданого суду листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 28 травня 2015 року № 2312 за даними Державної статистичної звітності (форма 6-зем) надана у власність ОСОБА_4 земельна ділянка на час відведення належала до земель державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Циркунівської сільської ради.
Відповідно до викопіювання із планово картографічних матеріалів - Проекту формування території та встановлення меж Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, розробленого ХФ Інститут землеустрою УААН та затвердженого рішенням ХІІІ сесії ХХІ скликання Харківської районної ради народних депутатів від 21 вересня 1993 року відведена у власність ОСОБА_4 земельна ділянка НОМЕР_4 загальною площею 0,1093 га розташована за межами населеного пункту . Вказане підтверджується наданим суду листом управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 08 липня 2015 № 2831 із додатком у вигляді вказаного викопіювання.
Також, державна форма власності спірної земельної ділянки безпосередньо вказана в Технічному завданні на виконання робіт по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердженому начальником Міськрайонного управлінням Держкомзему у місті Люботин і Харківському районі Харківської області Гармашем Ю.С. 29 серпня 2011 року /а.с. 120 том 1/, та Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 03 серпня 2012 року № 140 /а.с. 121 том 1/, які містяться в розробленій ПП Бюро землевпорядного проектування землевпорядній документації щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 та є невід'ємними його частинами.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 173 ЗК України межі села - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію села від інших територій. Межі села встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розроблюються відповідно до техніко-економічного обґрунтування його розвитку, генеральних планів населених пунктів.
Згідно із ч. 1 ст. 176 ЗК України межі адміністративно-територіальних одиниць посвідчуються державним актом України.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про основи містобудування визначення територій для містобудівних потреб здійснюється відповідно до затвердженої містобудівної документації з урахуванням планів земельно-господарського устрою.
Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Невід'ємною частиною генерального плану населеного пункту є план земельно-господарського устрою цього населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Судом встановлено, що в 1974 році проектною організацією Харківпроект розроблено Генеральний план с. Циркуни. Разом з цим, в 1987 році Генеральний план с. Циркуни (інв. № 1395) знищено, як такий, що втратив наукову, історико-культурну та практичну цінність (акт знищення від 08 грудня 1987 № 10). У відділі містобудування та архітектури Харківської районної державної адміністрації Харківської області Генеральний план с. Циркуни від 1974 року відсутній. Вказане підтверджується наданими суду листами відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 24 лютого 2016 року № 17 /а.с. 60 том 2/ та ТОВ Інститут Харківпроект від 10 березня 2016 № 01-01/7 /а.с. 62 том 2/.
Установлено, що Циркунівською сільською радою Харківського району Харківської області лише розробляється новий, актуальний Генеральний план с. Циркуни, відповідно до якого і будуть встановлені межі с. Циркуни. Даних щодо землевпорядної/містобудівної документації, якою визначені межі с. Циркуни в Циркунівській сільській раді немає. Після розробки генерального плану с. Циркуни Циркунівською сільською радою буде набуте право комунальної власності на землі Циркунівської сільської ради. Вказане підтверджується наданими суду листами виконавчого комітету Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 15 березня 2016 року № 262 /а.с. 63 том 2/ та відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 24 лютого 2016 року № 17 /а.с. 60 том 2/.
Згідно листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 28 травня 2015 року № 2312 установлено, що Генеральний план с. Циркуни чи будь-яка інша містобудівна документація, якою визначені межі населеного пункту, в Управлінні відсутня.
Відповідно до листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 17 серпня 2015 року № 3357 установлено, що Державним актом України межі с. Циркуни Харківського району Харківської області не посвідчено /а.с. 143 том 1/.
Крім того, встановлено, що земельна ділянка НОМЕР_4 не увійшла до оціночної території с. Циркуни, де проведена нормативна грошова оцінка. Дана земельна ділянка межує з межею с. Циркуни, але знаходиться за межами населеного пункту. Вказане підтверджується наданими суду листом управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області від 26 січня 2016 року № 10-20.06-0.5-272/2-16 /а.с. 141 том 1/.
Також, суд враховує, що відповідно до рішень X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року /а.с. 114 том 1/, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року /а.с. 115 том 1/, державного акта на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_3 /а.с. 116 том 1/, спірна земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_3.
В той же час, згідно наданого суду листа відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 29 лютого 2016 року № 19 /а.с. 61 том 2/, а також рішення XLI сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 12 лютого 2014 року Про присвоєння назви вулиці в с. Циркуни /а.с. 64 том 2/ установлено, що Проектом планування з планом червоних ліній с. Циркуни, розробленого Архітектурним бюро Харківського району, дійсно передбачено в АДРЕСА_6. Щодо АДРЕСА_3 інформація в зазначеному проекті відсутня. АДРЕСА_3 з'явилася в с. Циркуни лише 12 лютого 2014 року за рішенням XLI сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 12 лютого 2014 року Про присвоєння назви вулиці в с. Циркуни . Прийняття даного рішення обумовлене запроектованим масивом земель під індивідуальне житлове будівництво в с. Циркуни поряд з АДРЕСА_6. Даним рішенням лише 12 лютого 2014 року внесено АДРЕСА_3 до Єдиних та Державних реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України.
Таким чином, враховуючи державну форму власності та місцезнаходження земельної ділянки (за межами населеного пункту), в силу встановленого факту відсутності на час прийняття органом місцевого самоврядування спірних рішень містобудівної чи іншої, передбаченої законом документації, яка б чітко встановлювала межі с. Циркуни Харківського району Харківської області, суд на підставі ст. ст. 12, 116, 122, 155, п. 12 Розділу Х Перехідні положення ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) приходить до висновку про перевищення сільською радою повноважень щодо розпорядження землею державної власності, яка розташована за межами населеного пункту.
Такий висновок суду узгоджується із правовими позиціями Верховного Суду України, викладеними у постановах від 23 квітня 2012 року у справі № 6-22цс12, від 14 листопада 2012 року у справі 6-97цс12, від 25 червня 2014 року по справі № 6-67цс14.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно із ч. ч. 1, 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своєї компетенції приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на викладене, суд задовольняє позовні вимоги прокурора щодо визнання незаконними та скасування вказаних рішень X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року.
В силу вимог ст. 378 ЦК України право власності на земельну ділянку може бути припинено за рішенням суду, у випадках, встановлених законом.
Враховуючи, що питання правомірності видачі державного акта на землю безпосередньо залежить від законності прийнятого рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого такий акт видано, тому суд приходить до висновку щодо наявності підстав для визнання недійним державного акта на право власності на земельну ділянку, виданого ОСОБА_4, на виконання незаконних рішень органу місцевого самоврядування.
Щодо вимоги місцевої прокуратури про встановлення нікчемності договору купівлі-продажу земельної ділянки, то суд зазначає наступне.
Статтею 16 ЦК України визначено невичерпний перелік способів захисту цивільних прав та інтересів.
В той же час, враховуючи характер спірних правовідносин, обставини справи та послідуючу вимогу прокурора про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння, суд приходить до висновку, що вимога про встановлення нікчемності правочину є неналежною та не підлягає задоволенню, з огляду на те, що одночасне застосування статей 216 і 388 ЦК України, є помилковим та взаємовиключним.
Аналогічна правова позиція викладена у правовому висновку Верховного Суду України від 18 січня 2017 року у справі № 6-2723цс16.
Разом з цим, суд зазначає, що факт незаконності набуття ОСОБА_4 права власності на спірну земельну ділянку виключає саму можливість відчуження права власності на цю землю іншим особам на законних підставах. Враховуючи, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави всупереч вимогам законодавства, внаслідок грубого перевищення органом місцевого самоврядування своїх повноважень у сфері земельних відносин, то у ОСОБА_1, на користь якої було відчужено земельну ділянку, не виникло права власності на неї.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю.
Статтею 387 ЦК України передбачено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно із п. 3 ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Згідно правового висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 02 листопада 2016 року у справі № 6-2161цс16, встановлення факту перевищення органом місцевого самоврядування своїх повноважень є підставою для витребування майна у добросовісного набувача на підставі статті 388 ЦК України.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 10 червня 2015 року у справі № 6-348цс15, витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору.
В даному випадку - держава в особі уповноважених органів спірну земельну ділянку а ні ОСОБА_4, а тим більше ОСОБА_1 не відводила, у власність останнім не передавала.
Таким чином, суд вважає правомірною та такою, що підлягає задоволенню вимогу прокурора про витребування земельної ділянки у ОСОБА_1 та її повернення у власність держави.
В той же час, суд зазначає, що ОСОБА_1, як власник нерухомого майна, яке розташоване на спірній земельній ділянці, не позбавлена можливості для звернення до належного уповноваженого законом органу для вирішення питання щодо відведення та оформлення речових прав на землю.
Також, суд вважає за необхідне зазначити наступне, що згідно із правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 29 червня 2016 року у справі № 6-1376цс16 покупець, у якого вилучається майно, не позбавлений можливості порушувати питання про відшкодування завданих збитків на підставі статті 661 ЦК України, яка встановлює, що у разі вилучення за рішенням суду товару у покупця на користь третьої особи на підставах, що виникли до продажу товару, продавець має відшкодувати покупцеві завдані йому збитки, якщо покупець не знав або не міг знати про наявність цих підстав.
Щодо строків позовної давності.
Відповідно до ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно із ст. 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
В силу вимог ч. 1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Таким чином, перебіг позовної давності почався від дня, коли органи прокуратури довідалися про факт порушення Циркунівською сільською радою Харківського району Харківської області вимог земельного законодавства при відведенні спірної земельної ділянки, а, отже, про необхідність захисту інтересів держави.
Вказане узгоджується із позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеній у постанові від 22 травня 2018 року у справі № 469/1203/15-ц.
В даному випадку це день отримання прокуратурою листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 28 травня 2015 року № 2312 в якому на запит прокурора від 19 травня 2015 року № 04-28-3148 вих. 15 повідомляється про форму власності та місцезнаходження спірної земельної ділянки, яка відведена у власність ОСОБА_4 (вхідний Харківської міжрайонної прокуратури Харківської області від 04 червня 2015 року № 6262вх15). Вказане відповідачами під час судового розгляду справи не спростовано, іншого суду належними доказами не доведено.
Суд приймає до уваги той факт, що отримання інформації про якісні характеристики наданої землі можливо лише в уповноваженому органі у сфері земельних відносин. Довідатися про такі дані зі змісту рішень органу місцевого самоврядування або виданого державного акта на право власності на земельну ділянку неможливо.
Отже, строки позовної давності прокурором не порушено.
Питання про розподіл судових витрат суд вирішує відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України.
На підставі викладеного і керуючись ст.ст. 12, 81, 141, 263-265 ЦПК України, суд, -
у х в а л и в :
Позов заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_4, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна, про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки - задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_3, гр. ОСОБА_4 .
Визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_4 .
Визнати недійсним державний акт Серія НОМЕР_3 від 14 листопада 2012 року на право власності на земельну ділянку НОМЕР_4, виданий ОСОБА_4, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062 від 14 листопада 2012 року.
Витребувати на користь держави із незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку НОМЕР_4 площею 0,1093 га та вартістю 34945 (тридцять чотири тисячі дев'ятсот сорок п'ять) гривень 39 (тридцять дев'ять) копійок.
В задоволенні іншої частини позовних вимог заступника керівника Харківської місцевої прокуратури №6 Харківської області в інтересах держави - відмовити.
Стягнути з Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області та ОСОБА_1, судові витрати з судового збору у дохід держави в розмірі 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) гривень 00 копійок з кожного.
Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складення повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Харківський районний суд Харківської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - Харківська місцева прокуратура №6 Харківської області, місцезнаходження: м. Харків, Григорівське шосе, 52.
Відповідач - Циркунівська сільська рада Харківського району Харківської області, місцезнаходження - с. Циркуни Харківського району Харківської області, вул. Соборна, буд. 26.
Відповідач - ОСОБА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, паспорт громадянина України серія НОМЕР_5, виданий Московським МВ ХМУ УМВС України в Харківській області 18 квітня 2003 року, місце проживання (перебування): АДРЕСА_1.
Третя особа - Державна інспекція сільського господарства в Харківській області (код ЄДРПОУ 38000054), місцезнаходження - м. Харків, вул. Артема, 14.
Третя особа - Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, місцезнаходження - м. Харків, Григорівське шосе, 52.
Третя особа - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, паспорт громадянина України серії НОМЕР_6, виданий 1МВМ Жовтневого РВХМУУМВС України в Харківській області 21 січня 2000 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2, місце проживання (перебування): АДРЕСА_2.
Третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (Код ЄДРПОУ 39792822), місцезнаходження - майдан Свободи, 5, Держпром, під'їзд 1, поверх 6, 7, м. Харків.
Третя особа - приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна, місце роботи: АДРЕСА_5.
Повне судове рішення складено 13 серпня 2018 року.
Суддя А.Ю. Полєхін
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2018 |
Оприлюднено | 14.08.2018 |
Номер документу | 75838967 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський районний суд Харківської області
Полєхін А. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні