ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2018 року
м. Харків
справа № 635/7143/15-ц
провадження № 22-ц/818/1150/18
Харківський апеляційний суду складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого: Коваленко І.П.,
суддів: Овсяннікової А.І., Сащенко І.С.,
за участі секретаря: Дмитренко А.Ю.,
учасники справи:
позивач: Харківська місцева прокуратура № 6 Харківської області в інтересах держави,
відповідач: Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області,
відповідач: ОСОБА_2
треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_3, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Харкові цивільну справу за позовом Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_2, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_3, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки, за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Харківського районного суду Харківської області від 09 серпня 2018 року (ухвалене суддею Полєхіним А.Ю.),
встановив:
У вересні 2015 року Харківська місцева прокуратура № 6 Харківської області в інтересах держави звернулась до суду з позовом до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_2, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_3, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік Олена Володимирівна про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки, в якому просили визнати незаконним та скасувати рішення Х сесії VІ скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 ОСОБА_3. , рішення ХХІІІ сесії VІ скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_3. , визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 14 листопада 2012 року, встановити нікчемность договору купівлі-продажу, серія та номер: 209 від 05 квітня 2014 року, визнати відсутність у ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку НОМЕР_1 площею 0,1093 га., витребувати із незаконного володіння ОСОБА_2 вищезазначеної земельної ділянки, а також просили стягнути з відповідачів судові витрати.
Позов мотивований тим, що рішенням X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_1, ОСОБА_3. ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1090 га. ПП Бюро землевпорядного проектування виготовило землевпорядну документацію на земельну ділянку, що підлягає до відведення ОСОБА_3 Земельній ділянці, яка підлягає відведенню останньому, присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1. Рішенням XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_3. ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1093 га за адресою: АДРЕСА_1. В подальшому, на виконання вказаного рішення органу місцевого самоврядування ОСОБА_3 видано державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_1 площею 0,1093 га, що розташована за адресою: Харківська область, Харківський район, АДРЕСА_1. Державний акт на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_2 зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062. Відповідно до інформаційно-аналітичної довідки ТОВ Терра-Інвест від 04 червня 2015 року рекомендована вартість земельної ділянки НОМЕР_1 станом на 14 листопада 2012 року складає 3197,20 грн. за 1 сотку. Таким чином, вартість відведеної у власність ОСОБА_3 земельної ділянки складає 34945,39 грн. На даний час земельна ділянка НОМЕР_1 на праві приватної власності належить ОСОБА_2, згідно договору купівлі-продажу, серія та номер 209, виданого 05 квітня 2014 року приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малік О.В. Номер запису про право власності - 5243128. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05 квітня 2014 року № 12202805.
Прокурор вважав, що рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 прийняті органом місцевого самоврядування із порушенням вимог земельного законодавства та підлягають визнанню незаконними і скасуванню, з наступних підстав.
Так, відповідно до Технічного завдання на виконання робіт по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, наданого 29 серпня 2011 року Міськрайонним управлінням Держкомзему у місті Люботин і Харківському районі Харківської області та Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 03 серпня 2012 року спірна земельна ділянка належить до земель державної власності. За даними Державної статистичної звітності (форма 6-зем) ОСОБА_3 відведено земельну ділянку за рахунок земель державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області. Крім того, відповідно до викопіювання з Проекту формування території та встановлення меж Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, який розроблений ХФ Інститут землеустрою УААН та затверджений рішенням ХІІІ сесії ХХІ скликання Харківської районної Ради народних депутатів від 21 вересня 1993 року, відведена у власність ОСОБА_3 земельна ділянка розташована за межами населеного пункту . В той же час, в силу п. 12 Розділу Х Перехідні положення ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів належить відповідним органам виконавчої влади. Таким чином, правові підстави для відведення земельної ділянки ОСОБА_3 у Циркунівській сільській раді Харківського району Харківської області відсутні, оскільки право розпоряджатися спірною земельною ділянкою належить до компетенції відповідних органів виконавчої влади. Також, ЗК України встановлює, що землі житлової та громадської забудови можуть перебувати лише в межах населених пунктів. Земель вказаної категорії за межами населених пунктів бути не може. Враховуючи викладене, відведення органом місцевого самоврядування земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, не ґрунтується на законі.
Крім того, прокурор зазначав, що межі с. Циркуни Харківського району визначені землевпорядною документацією від 1993 року. Інвентаризація земель населеного пункту не проводилась. Генеральний план с. Циркуни чи будь-яка інша містобудівна документація, якою визначені межі населеного пункту, в управлінні Держземагентства у Харківському районі відсутні. Державним актом України межі с. Циркуни Харківського району Харківської області не посвідчено.
Таким чином, рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 прийняті органом місцевого самоврядування із порушенням вимог земельного законодавства та підлягають визнанню незаконними і скасуванню у судовому порядку. Враховуючи, що вказані рішення органу місцевого самоврядування підлягають визнанню незаконними та скасуванню, то, відповідно, виданий на їх підставі державний акт на право власності на земельну ділянку підлягає визнанню недійсним в судовому порядку. Факт незаконності набуття ОСОБА_3 права власності на спірну земельну ділянку виключає саму можливість відчуження права власності на цю землю іншій особі на законних підставах. З огляду на те, що договір купівлі-продажу спірної земельної ділянки спрямований на протиправне відчуження об'єкта права власності Українського народу - землі, то вказаний правочин порушує публічний порядок, тобто є нікчемним. З метою захисту інтересів держави, необхідно встановити нікчемність договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки. Враховуючи, що спірна земельна ділянка вибула з володіння держави всупереч вимогам законодавства, то у ОСОБА_2, на користь якої було відчужено земельну ділянку, не виникло право власності на неї. Таким чином, земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_2 та поверненню у власність держави.
Також, позивач вказував, про порушення відповідачем встановленого законом порядку відведення земельних ділянок - передачі у власність ОСОБА_3 землі поза межами визначених земельним законодавством України повноважень прокуратурі стало відомо лише в травні-червні 2015 року під час вивчення стану законності при використанні громадянами земель на території органу місцевого самоврядування та безпосереднього опрацювання відповідних документів та матеріалів, зокрема, щодо кількісного та якісного складу відведеної земельної ділянки, наслідком якого стало складання відповідного рапорту та внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Загалом про відведення земельної ділянки ОСОБА_3 прокуратурі стало відомо під час виконання доручення прокуратури області від 18 грудня 2012 року № 05/3-1275вих12 щодо скасування в апеляційному порядку постанови Харківського окружного адміністративного суду від 16 серпня 2012 року у справі № 2-а-10757/12/2070.
Прокурор Доценко А.Ю. у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник відповідача Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області у судове засідання не з'явився, суду надав заява за підписом Циркунівського сільського голови ОСОБА_5 про розгляд справи за відсутності представника Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області (том 2 а.с. 209, 236, 238).
Представник третьої особи Державної інспекції сільського господарства в Харківській області у судове засідання не з'явився, суду надав заява за підписом голови ліквідаційної комісії заступника начальника інспекції ОСОБА_6 про розгляд справи за відсутності представника Державної інспекції сільського господарства в Харківській області (том 1 а.с. 197, том а.с. 33, 86).
Третя особа Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, неодноразово належним чином повідомлялася про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилася (том 2 а.с. 201, 208, 215).
Представник третьої особи ОСОБА_3 - ОСОБА_7, який діє на підставі довіреності, в судове засідання не з'явився, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності (том 1 а.с. 200).
Третя особа приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік О.В., неодноразово належним чином повідомлялася про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилася (том 2 а.с. 217).
Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у судове засідання не з'явився, суду надані письмові пояснення за підписом ОСОБА_8 про розгляд справи за відсутності представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, позовні вимоги підтримали у повному обсязі (том 2 а.с. 225-227).
В судовому засіданні відповідач ОСОБА_2 та її представник ОСОБА_9 заперечували проти задоволення позовних вимог прокурора, з наступних підстав.
18 жовтня 2012 року постановою Харківського окружного адміністративного суду за № 2-а-10757/12/2070 зобов'язано Міськрайонне управління Держкомзему у м. Люботин і Харківському районі вчинити дію передбаченою Постановою КМУ від 09 вересня 2009 року №1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги та на право постійного користування земельною ділянкою для здійснення державної реєстрації земельних ділянок шляхом відкриття Поземельних книг та оформленням державних актів на право власності на земельні ділянки, що надані у власність рішенням від 17 серпня 2012 року Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області - ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_1. Постанова набрала законної сили.
На підставі зазначеної постанови ОСОБА_3 12 листопада 2012 року було видано державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2.
На даний час власником земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу є ОСОБА_2
Рішенням Харківського районного суду Харківської області від 09 серпня 2018 року позов заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_2, треті особи: Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, Харківська районна державна адміністрація Харківської області в особі Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, ОСОБА_3, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Малік О.В., про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, встановлення нікчемності договору купівлі-продажу, визнання відсутності права власності на земельну ділянку, витребування із незаконного володіння земельної ділянки - задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано рішення X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_1, ОСОБА_3 .
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_3. .
Визнано недійсним державний акт Серія НОМЕР_2 від 14 листопада 2012 року на право власності на земельну ділянку НОМЕР_1, виданий ОСОБА_3, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062 від 14 листопада 2012 року.
Витребувано на користь держави із незаконного володіння ОСОБА_2 земельну ділянку НОМЕР_1 площею 0,1093 га та вартістю 34945 гривень 39 копійок.
В задоволенні іншої частини позовних вимог заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави - відмовлено.
Стягнуто з Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області та ОСОБА_2, судові витрати з судового збору у дохід держави в розмірі 1827 гривень 00 копійок з кожного.
Не погодившись із зазначеним рішенням, ОСОБА_2 звернулась на це рішення з апеляційною скаргою, в якій, з посиланнями на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить вказане рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави.
Апеляційна скарга мотивована тим, що в оскаржуваному рішенні не дослідженні в повному обсязі термін позовної давності та прийняте не справедливе рішення в питанні позовної давності, порушено принцип рівності можливостей.
Також, апелянт вказує, що рішенням Харківського районного суду Харківської області від 09 серпня 2018 року визнано незаконним та скасовано рішення сесії Циркунівської сільської ради про визнання права власності на земельну ділянку ОСОБА_3, що є порушенням юрисдикції місцевим судом.
Колегія суддів, вислухавши суддю - доповідача, пояснення з'явившихся осіб, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Задовольняючи частково позов заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги обґрунтовані та підтвердженні наявними в матеріалах доказами.
З таким висновком суду першої інстанції судова колегія погоджується виходячи з наступного.
Судовим розглядом встановлено, що рішенням X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована в АДРЕСА_1, ОСОБА_3. ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1090 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 114 том 1).
На замовлення ОСОБА_3 ПП Бюро землевпорядного проектування виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Земельній ділянці загальною площею 0,1093 га присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1.
В подальшому, рішенням XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_3. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд загальною площею 0,1093 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області (а.с. 115 том 1).
На виконання вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування ОСОБА_3 видано державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_1 загальною площею 0,1093 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області. Державний акт на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_2 зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 632518501009062 від 14 листопада 2012 року (а.с. 116 том 1).
Відповідно до інформаційно-аналітичної довідки ТОВ Терра-Інвест від 04 червня 2015 року рекомендована вартість земельної ділянки НОМЕР_1 станом на 14 листопада 2012 року складає 3197,20 грн. за 1 сотку.
На час розгляду справи сформована земельна ділянка НОМЕР_1 загальною площею 0,1093 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області, на праві приватної власності належить ОСОБА_2 за договором купівлі-продажу земельної ділянки від 05 квітня 2014 року серія та номер 209 (а.с. 117-119 том 1).
Також, ОСОБА_2 є власником житлової будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області (а.с. 177, 178 том 1).
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із частин 2, 3 статті 78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно із статті 12 ЗК України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частин 1, 2 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Згідно із часини 1 статті 122 ЗК України сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Пунктом 12 Розділу Х Перехідні положення ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищі, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
З огляду на вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що Циркунівська сільська рада Харківського району Харківської області мала право розпоряджатись виключно землями комунальної власності, які розташовані в межах населених пунктів сільської ради.
Згідно листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 28 травня 2015 року № 2312 за даними Державної статистичної звітності (форма 6-зем) надана у власність ОСОБА_3 земельна ділянка на час відведення належала до земель державної власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Циркунівської сільської ради.
Відповідно до викопіювання із планово картографічних матеріалів - Проекту формування території та встановлення меж Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області, розробленого ХФ Інститут землеустрою УААН та затвердженого рішенням ХІІІ сесії ХХІ скликання Харківської районної ради народних депутатів від 21 вересня 1993 року відведена у власність ОСОБА_3 земельна ділянка НОМЕР_1 загальною площею 0,1093 га розташована за межами населеного пункту . Вказане підтверджується наданим суду листом управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 08 липня 2015 № 2831 із додатком у вигляді вказаного викопіювання.
Також, державна форма власності спірної земельної ділянки безпосередньо вказана в Технічному завданні на виконання робіт по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердженому начальником Міськрайонного управління Держкомзему у місті Люботин і Харківському районі Харківської області ОСОБА_10 29 серпня 2011 року (а.с. 120 том 1), та Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 03 серпня 2012 року № 140 (а.с. 121 том 1), які містяться в розробленій ПП Бюро землевпорядного проектування землевпорядній документації щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 та є невід'ємними його частинами.
Відповідно до частин 1, 2 статті 173 ЗК України межі села - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію села від інших територій. Межі села встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, які розроблюються відповідно до техніко-економічного обґрунтування його розвитку, генеральних планів населених пунктів.
Згідно із частини 1 статті 176 ЗК України межі адміністративно-територіальних одиниць посвідчуються державним актом України.
Відповідно до статті 21 Закону України Про основи містобудування визначення територій для містобудівних потреб здійснюється відповідно до затвердженої містобудівної документації з урахуванням планів земельно-господарського устрою.
Згідно частин 1, 2 статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Невід'ємною частиною генерального плану населеного пункту є план земельно-господарського устрою цього населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Судом встановлено, що в 1974 році проектною організацією Харківпроект розроблено Генеральний план с. Циркуни. Разом з цим, в 1987 році Генеральний план с. Циркуни (інв. № 1395) знищено, як такий, що втратив наукову, історико-культурну та практичну цінність (акт знищення від 08 грудня 1987 № 10). У відділі містобудування та архітектури Харківської районної державної адміністрації Харківської області Генеральний план с. Циркуни від 1974 року відсутній. Вказане підтверджується наданими суду листами відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 24 лютого 2016 року № 17 (а.с. 60 том 2) та ТОВ Інститут Харківпроект від 10 березня 2016 № 01-01/7 (а.с. 62 том 2).
Установлено, що Циркунівською сільською радою Харківського району Харківської області лише розробляється новий, актуальний Генеральний план с. Циркуни, відповідно до якого і будуть встановлені межі с. Циркуни. Даних щодо землевпорядної/містобудівної документації, якою визначені межі с. Циркуни в Циркунівській сільській раді немає. Після розробки генерального плану с. Циркуни Циркунівською сільською радою буде набуте право комунальної власності на землі Циркунівської сільської ради. Вказане підтверджується наданими суду листами виконавчого комітету Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 15 березня 2016 року № 262 (а.с. 63 том 2) та відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 24 лютого 2016 року № 17 (а.с. 60 том 2).
Згідно листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 28 травня 2015 року № 2312 установлено, що Генеральний план с. Циркуни чи будь-яка інша містобудівна документація, якою визначені межі населеного пункту, в Управлінні відсутня.
Відповідно до листа управління Держземагентства у Харківському районі Харківської області від 17 серпня 2015 року № 3357 установлено, що Державним актом України межі с. Циркуни Харківського району Харківської області не посвідчено (а.с. 143 том 1).
Крім того, встановлено, що земельна ділянка НОМЕР_1 не увійшла до оціночної території с. Циркуни, де проведена нормативна грошова оцінка. Дана земельна ділянка межує з межею с. Циркуни, але знаходиться за межами населеного пункту. Вказане підтверджується наданими суду листом управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області від 26 січня 2016 року № 10-20.06-0.5-272/2-16 /а.с. 141 том 1/.
Також, матеріали справи свідчать, що відповідно до рішень X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року (а.с. 114 том 1), XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року (а.с. 115 том 1), державного акта на право власності на земельну ділянку від 14 листопада 2012 року Серія НОМЕР_2 (а.с. 116 том 1), спірна земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області.
В той же час, згідно наданого суду листа відділу містобудування та архітектури Харківської РДА Харківської області від 29 лютого 2016 року № 19 (а.с. 61 том 2), а також рішення XLI сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 12 лютого 2014 року Про присвоєння назви вулиці в с. Циркуни /а.с. 64 том 2/ установлено, що Проектом планування з планом червоних ліній с. Циркуни, розробленого Архітектурним бюро Харківського району, дійсно передбачено в с. Циркуни вулицю Інженерну. Щодо вулиці Механізаторської інформація в зазначеному проекті відсутня. Вулиця АДРЕСА_1 з'явилася в с. Циркуни лише 12 лютого 2014 року за рішенням XLI сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 12 лютого 2014 року Про присвоєння назви вулиці в с. Циркуни . Прийняття даного рішення обумовлене запроектованим масивом земель під індивідуальне житлове будівництво в с. Циркуни поряд з вулицею Інженерна. Даним рішенням лише 12 лютого 2014 року внесено АДРЕСА_1 до Єдиних та Державних реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України.
Таким чином, враховуючи державну форму власності та місцезнаходження земельної ділянки (за межами населеного пункту), в силу встановленого факту відсутності на час прийняття органом місцевого самоврядування спірних рішень містобудівної чи іншої, передбаченої законом документації, яка б чітко встановлювала межі с. Циркуни Харківського району Харківської області, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про перевищення сільською радою повноважень щодо розпорядження землею державної власності, яка розташована за межами населеного пункту.
Такий висновок суду узгоджується із правовими позиціями Верховного Суду України, викладеними у постановах від 23 квітня 2012 року у справі № 6-22цс12, від 14 листопада 2012 року у справі 6-97цс12, від 25 червня 2014 року по справі № 6-67цс14.
Відповідно до частини 1 статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно із частини 1, 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своєї компетенції приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про визнання незаконними та скасування вказаних рішень X сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 06 липня 2011 року, XXIII сесії VI скликання Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області від 17 серпня 2012 року.
Також суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що питання правомірності видачі державного акта на землю безпосередньо залежить від законності прийнятого рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого такий акт видано, а тому наявні підстави для визнання недійним державного акта на право власності на земельну ділянку, виданого ОСОБА_3, на виконання незаконних рішень органу місцевого самоврядування.
Отже, оскільки спірна земельна ділянка вибула з володіння держави всупереч вимогам законодавства, внаслідок грубого перевищення органом місцевого самоврядування своїх повноважень у сфері земельних відносин, то у ОСОБА_2, на користь якої було відчужено земельну ділянку, не виникло права власності на неї.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю.
Статтею 387 ЦК України передбачено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно із п. 3 ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Згідно правового висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 02 листопада 2016 року у справі № 6-2161цс16, встановлення факту перевищення органом місцевого самоврядування своїх повноважень є підставою для витребування майна у добросовісного набувача на підставі статті 388 ЦК України.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 10 червня 2015 року у справі № 6-348цс15, витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору.
З огляду на вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку стосовно того, що підлягає задоволенню вимога прокурора про витребування земельної ділянки у ОСОБА_2 та її повернення у власність держави.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
За таких обставин колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, постановлено з дотриманням вимог матеріального і процесуального права, підстав для його скасування не вбачається.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.
Керуючись статтями 365, 366, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, суд, -
постановив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Рішення Харківського районного суду Харківської області від 09 серпня 2018 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст постанови складений 27 листопада 2018 року.
Головуючий - І.П. Коваленко
Судді - А.І. Овсяннікова
І.С. Сащенко
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78143467 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Коваленко І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні