Рішення
від 13.08.2018 по справі 804/3580/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2018 року Справа № 804/3580/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Неклеса О.М., одноособово розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині, -

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Миколаївської селищної ради, в якому з врахуванням уточнень просить: - визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року "Про відкликання депутатів за народною ініціативою" в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 по одномандатному виборчому округу №6 за народною ініціативою.

В обґрунтування поданого позову ОСОБА_1 зазначив, що оскаржувана постанова є незаконною, оскільки процедура відкликання за народною ініціативою депутата Миколаївської селищної ради відбулась з порушенням вимог ст.ст. 37-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, позивач вказав, що відповідач у відповідності до вимог ч. 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання позивача як депутата Миколаївської селищної ради відповідачем здійснено не було. Позивач стверджує, що комісією не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також не було перевірено достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та вибіркову перевірку підписів. Також позивач зазначив, що його та засоби масової інформації не було повідомлено про проведення зборів виборців, на якому розглядались питання щодо його відкликання як депутата селищної ради, як це визначено Законом України "Про статус депутатів місцевих рад". Також позивач зауважив, що ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата селищної ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак в даному випадку позивач вважає, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання його як депутата селищної ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є проитправною.

У зв'язку з зазначеним, позивач вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про відкликання його за народною ініціативою із числа депутатів Миколаївської селищної ради.

Разом з адміністративним позовом ОСОБА_1 звернувся до суду з заявою про забезпечення адміністративного позову, шляхом зупинення дії постанови Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року та постанови №3 від 20 квітня 2018 року на час розгляду справи.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 травня 2018 року позивачу у задоволенні поданої заяви відмовлено.

Адміністративний позов поданий позивачем не відповідав вимогам ст. ст. 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України, тому ухвалою суду від 18 травня 2018 р. був залишений без руху, з встановленням позивачу терміну для усунення недоліків позовної заяви протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.

На виконання ухвали суду від 18.05.2018р. позивач частково виправив вказані недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 29 травня 2018 р. позивачу продовжено строк на усунення недоліків позовної заяви.

На виконання ухвали суду від 29.05.2018р. позивач виправив вказані недоліки позовної заяви та надав до суду уточнену позовну заяву вх. №27593/18.

07 червня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з заявою про забезпечення адміністративного позову, шляхом зупинення дії №3 від 20 квітня 2018 року Миколаївської селищної виборчої комісії в частині призначення проміжних виборів депутатів Миколаївської селищної ради Петриківського району по одномандатному виборчому округу №6 на час розгляду справи за позовом ОСОБА_1 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови №2 від 20 квітня 2018 року Про відкликання депутатів за народною ініціативою .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року заява про забезпечення адміністративного позову залишена без розгляду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року від відповідача витребувані докази по справі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.06.2018 року відкрито провадження по справі №804/3580/18 за вищезазначеним позовом та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. У вказаній ухвалі відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п'ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.

27 червня 2018 року від відповідача до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що Миколаївська селищна виборча комісія при прийнятті оскаржуваних постанов діяла в межах повноважень та у спосіб, що визначені Законом України "Про статус депутатів місцевих рад". Відповідач зазначив, що відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою відбулось у відповідності до норм чинного законодавства та згідно встановленої процедури, оскільки ініціативною групою було дотримано вимоги статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата, відповідають вимогам 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Також відповідач зауважив, що документи, які були складені при ініціюванні відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, були перевірені комісією на дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та встановлено, що такі документи відповідають вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Відповідач вважає, що комісія при проведенні перевірки отриманих документів та при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у спосіб, встановлений чинним законодавством, а підстав для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата селищної ради у комісії не було.

27.06.2018р. на адресу суду від відповідача надійшли документи на виконання вимог ухвали суду від 12 червня 2018 року.

Згідно з ч.ч. 5, 8 ст. 261 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.

Згідно посвідчення №006 ОСОБА_1 є депутатом Миколаївської селищної ради.

Так, 06 квітня 2018 року ОСОБА_2 звернулася до редактора друкованого засобу масової інформації Вісті Петриківщини з повідомленням про проведення зборів виборців одномандатного виборчого округу №6, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Збори відбудуться 09 квітня 2018 року о 15:00 в селищі Миколаївка Петриківського району по вулиці Центральній.

На зборах виборців одномандатного виборчого округу №6 селища Миколаївка від 09.04.2018р. було затверджено порядок денний, а саме:

1. Розгляд пропозиції щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради по одномандатному виборчому округу №6 ОСОБА_1 за народною ініціативою.

2. Обрання ініціативної групи для збирання підписів на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та затвердження її кількісного та персонального складу.

3. Затвердження форми підписного листа.

4. Визначення офіційного представника ініціативної групи.

5. Повідомлення Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району про факт проведення виборів.

На зборах виборців по першому питанню вирішили:

- у зв'язку із систематичним невиконанням своїх депутатських обов'язків, передбачених ЗУ Про статус депутатів місцевих рад та невиконанням депутатом передбачених ст. 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними внести пропозицію щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

По другому питанню вирішили:

- обрати ініціативну групу виборців для збирання підписів пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою у складі 10 осіб та затвердити її персональний склад.

По третьому питанню вирішили:

- затвердити форму підписного листа.

По четвертому питанню вирішили:

- визначити ОСОБА_2 офіційним представником ініціативної групи.

По четвертому питанню вирішили:

- офіційному представнику повідомити Миколаївську селищну виборчу комісію Петриківського району про факт проведення виборів.

За 1-3, 5 питання проголосувало 38 осіб з числа осіб, які були присутні на зборах виборців.

За 4 питання проголосувало 37 осіб з числа осіб, які були присутні на зборах виборців.

Дані збори оформлені протоколом зборів виборців одномандатного виборчого округу №6 селища Миколаївка від 09.04.2018р.

Ініціативна група була створена на підставі заяв, копії яких надані відповідачем та залучені до матеріалів справи.

12 квітня 2018 року офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_2 повідомила Миколаївську селищну виборчу комісію про факт проведення зборів виборців. В якості додатка наданий витяг з протоколу зборів виборців від 09.04.2018р.

12 квітня 2018 року заступник голови Миколаївської селищної виборчої комісії проінформував Миколаївську селищну раду про факт проведення зборів виборців в т.ч. у виборчому окрузі №6, де прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата вказаного округу ОСОБА_1 за народною ініціативою.

12 квітня 2018 року згідно листа №7 ОСОБА_1 як депутату Миколаївської селищної ради надіслано повідомлення від заступника голови Миколаївської селищної виборчої комісії щодо прийнятого рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата вказаного округу ОСОБА_1 за народною ініціативою. Копія листа міститься в матеріалах справи.

Також 12 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії звернулася до голови Петриківської районної державної адміністрації з листом №8 щодо надання виборчої документації за 2015 рік, яка знаходиться на зберіганні в державному архіві.

Ініціативною групою 15 квітня 2018 року були зібрані підписи виборців на підтримку ініціативи про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 25.12.2015 року, самовисуванець, що підтверджується підписними листами за №№ 1-4, належним чином завірені копії яких наявні в матеріалах справи.

16 квітня 2018 року офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів на підтримку пропозицій щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою ОСОБА_2 направлено до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області підписні листи для перевірки у порядку ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

17 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії Пилипів Л.А. направила на адресу начальника Петриківського відділення поліції Новомосковського відділу поліції ГУНП в Дніпропетровській області Єрмоленко О.В. лист з проханням відповідно до положень п.2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад забезпечити вибіркову перевірку підписів в підписних листах на підтримання пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 (не менше 10% від загальної кількості). Про результати перевірки просила повідомити письмово.

17 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії Пилипів Л.А. направила голові Петриківської райдержадміністратиції лист з проханням відповідно до положень ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад забезпечити перевірку підписів в підписних листах на підтримання пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 Про результати перевірки просила повідомити письмово.

Листом від 20.04.2018 № 01-15-765/0/342 голова Петриківської райдержадміністратиції повідомив, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, ст. 26 ЗУ Про державний реєстр виборців не передбачено.

Листом №50.3/2027 від 20.04.2018р. т.в.о. начальника Петриківського відділення поліції Новомосковського відділу поліції ГУНП в Дніпропетровській області Єрмоленко О.В. повідомив, що в порядку п.2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад здійснено перевірку достовірності підписів в підписних листах на підтримку пропозиції по відкликанню депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1, підписи в підписних листах достовірні.

20 квітня 2018 року від Петриківської райдержадміністратиції до Миколаївської селищної виборчої комісії надійшов протокол територіальної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120390 з виборів депутатів Миколаївської селищної ради.

20 квітня 2018 року Миколаївською селищною виборчою комісією винесена постанова №2 "Про відкликання депутатів за народною ініціативою" в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 по одномандатному виборчому округу №6 за народною ініціативою.

Позивач, не погоджуючись з постановою № 2 від 20.04.2018р., звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Спірні відносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-IV), який відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Пунктом 1 частини першої статті 5 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Статтею 37 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Відповідно до положень ч.ч. 1-5 ст. 38 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Згідно з ч. 8 ст. 38 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Статтею 39 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно з ч. 1 ст. 40 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Пунктом 1 частини 2 наведеної статті передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

Відповідач зазначає про, що 17 квітня 2018 року головою Миколаївської селищної виборчої комісії, наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликано засідання з метою перевірки отриманих матеріалів.

Проте, відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів №228 від 05.09.2015р. (-далі порядок №228) територіальна виборча комісія є постійно діючим спеціальним колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб. Перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання. Проект порядку денного засідання виборчої комісії, як правило, не пізніше ніж за день до проведення засідання, готує секретар комісії згідно з планом роботи та за дорученням голови комісії, а також з урахуванням пропозицій членів комісії та погоджує його з головою комісії. Проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно. За результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення.

В матеріалах справи відсутні докази того, що відповідачем проводилися засідання комісії, приймалися будь-які рішення, протоколи.

Процедура роботи Комісії по обробці підписних листів визначена у статті 41 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад".

Так, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Так з метою перевірки підписів у підписних листах відповідач повинен був скликати засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів з залученням органів ведення Державного реєстру виборців, який здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів.

Статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" передбачено, що Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.

Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії, запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Однак в матеріалах справи відсутні докази призначення засідання комісії з вищевказаного питання, докази того, що члени Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області взагалі були повідомлені про призначення засідання.

В зв'язку із чим можна зробити висновок що на засіданнях, на яких вирішувалось питання про дотримання порядку відкликання за народною ініціативою депутата Миколаївської сільської ради, у спосіб, визначений законом, не повідомлялись. Не надано відповідних доказів.

Також суд звертає увагу, що виборча комісія звернулась до Державного реєстру виборців про його залучення для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах.

Листом від 20.04.2018 № 01-15-765/0/342 голова Петриківської райдержадміністратиції повідомив, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, ст. 26 ЗУ Про державний реєстр виборців не передбачено.

Тобто фактично перевірка органом Державного реєстру виборців в даному випадку не відбулася взагалі.

Також неможливо встановити яким чином правоохоронні органи здійснили перевірку достовірності підписів в підписних листах на підтримку пропозиції по відкликанню депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1, та встановили, що підписи в підписних листах достовірні.

Таким чином, підтверджується, що передбачену частиною 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, відповідачем здійснено без залучення Державного реєстру виборців, а тому така перевірка була здійснена у порядок, що не відповідає вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", та визнається судом грубим порушенням вимог зазначеної статті.

Посилання виборчої комісії на те, що після отримання усіх відповідей на звернення, нею колегіально перевірено подані матеріали та уважно розглянуті підписні листи суд оцінює критично, з огляду на наступне.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до розділу 12 Порядку №228 Протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується обговорення питань і прийняття рішень на засіданні комісії (додаток 2), веде секретар комісії (секретар засідання).

Ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії, на якому здійснюється підрахунок голосів виборців, рішенням комісії доручається заступнику голови або іншому члену дільничної комісії, оскільки секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців.

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів виборчої комісії; кількість присутніх на засіданні членів виборчої комісії;кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу засідання виборчої комісії з розгляду кожного питання складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили").

У протоколі засідання виборчої комісії повинні бути відображені зміст та номер постанови, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

До протоколу засідання виборчої комісії долучаються оригінали постанов, прийнятих на цьому засіданні, додатки до них, якщо такі були, інші документи щодо розглянутих на засіданні питань, а також, за наявності, викладені в письмовій формі окремі думки членів комісії.

Окремі думки членів комісії є невід'ємною частиною протоколу засідання виборчої комісії.

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні комісії та секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання дільничної виборчої комісії, на якому проводився підрахунок голосів виборців, складається і підписується у тому самому приміщенні, де проходило голосування.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

З урахуванням вищевказаного суд звертає увагу сторін, що в матеріалах справи відсутній протокол, який повинен був бути складеним за результатами перевірки.

Щодо тверджень відповідача, що позивачем порушено вимоги ст. 37 Закону України Законі України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме:

-порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і Законів України, суд зазначає наступне.

Відповідач на підтвердження вищезазначеного посилається на рішення Петриківського районного суду Дніпропетровської області та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у справі №187/687/16-а.

Зі змісту вказаних рішень, повний текст яких розміщений на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень, вбачається, що спір по справі №187/687/16-а виник у фізичної особи з Миколаївською селищною радою, а не з депутатом ОСОБА_1 У вказаних рішеннях не надається оцінка діяльності саме вищезазначеного депутата, а Миколаївської селищної ради в цілому.

-пропуском депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі.

Відповідач на підтвердження вищевказаного зазначає, що ОСОБА_1 жодного разу

не інформував виборців про роботу місцевої ради, її органів про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; не був присутній на жодному із 3 загальних зборів жителів селища Миколаївка на громадських обговореннях, не вивчав думку громадян з важливих питань, не прийняв до уваги пропозиції, надані жителями селище Миколаївка з приводу добровільного об'єднання територіальних громад, не веде прийом громадян.

Проте на підтвердження вказаного відповідачем не надано жодного доказу.

Суд звертає увагу, що частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

-невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

На підтвердження вказаного відповідачем зазначено, що на громадські слухання 18 березня 2018 року запрошено всіх депутатів Миколаївської селищної ради. Однак з'явилися лише двоє, інші не виявили бажання прозвітувати перед виборцями та надано протокол громадських слухань від 18 березня 2018 року.

Однак вищевказане не може слугувати доказом того, що депутат ОСОБА_1 не виконує зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Щодо тверджень про скликання Миколаївською селищною виборчою комісією засідання з питань перевірки матеріалів підписних листі суд оцінює критично, оскільки як вже було зазначено вище, в матеріалах справи відсутні докази призначення, проведення такого скликання.

З врахуванням вищевикладеного можна зробити висновок, що Миколаївська селищна виборча комісія не перевіряла наявність визначених у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Щодо твердження відповідача, про вимоги, які повинні бути дотримані під час прийняття постанови суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог Порядку №228 постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.

Зі змісту наданої позивачем постанови №2 неможливо встановити час її прийняття.

При цьому Миколаївською селищною виборчою комісією Петриківського району Дніпропетровської області прийнята постанова №2 від 20 квітня 2018 року "Про відкликання депутатів за народною ініціативою" в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 по одномандатному виборчому округу №6 за народною ініціативою.

Щодо посилання відповідача на те, що позивачем пропущено строк на звернення до суду із вказаним позовом.

Відповідно до ч. 7 ст. 95 ЗУ Про місцеві вибори строки судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, встановлюються Кодексом адміністративного судочинства України.

Частиною 6 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства передбачено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Однак спір по вказаній справі не стосується виборчого процесу, ця категорія справ підпадає під розгляд за загальними підставами.

Судом критично оцінюються доводи відповідача, які стосуються обставин справи та містять посилання на загальні норми законодавства, які жодним чином не спростовують обґрунтування позовних вимог.

Згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Крім того, судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В зв'язку з вищевикладеним, оскільки Миколаївською селищною виборчою комісією Петриківського району Дніпропетровської області порушено статтю 41 Закону України "Про відкликання депутатів за народною ініціативою", суд вважає, що адміністративний позов ОСОБА_1 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині підлягає задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи наявність підстав для задоволення позовної заяви ОСОБА_1, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області на користь позивача суму сплаченого ним судового збору у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 139, 241, 243-246, 258, 262 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (вул. АДРЕСА_1, 51842, іпн НОМЕР_1) до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області (вул. Партизанська, 102, смт. Миколаївка, Петриківський район, Дніпропетровська область, 51842, код ЄДРПОУ 34195359) про визнання протиправною та скасування постанови в частині, - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року "Про відкликання депутатів за народною ініціативою" в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_1 по одномандатному виборчому округу №6 за народною ініціативою.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 34195359) на користь ОСОБА_1 (іпн НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 704,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст судового рішення складено та підписано 13 серпня 2018 року.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2018
Оприлюднено14.08.2018
Номер документу75846858
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/3580/18

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 14.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 23.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 13.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні