Рішення
від 02.08.2018 по справі 808/1864/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2018 року Справа № 808/1864/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазаренка М.С., розглянувши в порядку письмового провадження правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Селянського (фермерського) господарства «ДДК» до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

21 травня 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Селянського (фермерського) господарства «ДДК» (далі - позивач, СФГ ДДК ) до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:

визнати протиправною відмову відповідача, оформлену листом від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18, у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області;

зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Ухвалою суду від 23.05.2018 відкрито загальне позовне провадження.

11 червня 2018 року підготовче судове засідання відкладено.

В судовому засіданні 09.07.2018 оголошено перерву до 02.08.2018.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що СФГ ДДК звернулося до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради. Разом з тим, відповідачем безпідставно та необґрунтовано було відмовлено у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки. Так, позивача вважає, що доводи відповідача про те, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки позивач звернувся не за дозволом на розробку проекту землеустрою і не для формування земельної ділянки. Вважає, що відповідач неправомірно ототожнив два різні види землевпорядної документації, які мають різні призначення, а саме проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки передбачений статтею 50 Закону України Про землеустрій та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель передбачену статтею 57 зазначеного Закону.

В заяві від 02.08.2018 представник позивача просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, а справу розглянути в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання призначене на 02.08.2018 не прибув. В поданих до суду письмових поясненнях проти задоволення позовних вимог заперечив та зазначив, що на розгляді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області перебувала заява голови СФГ ДДК щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. Подання вказаної заяви позивачем було обґрунтовано необхідністю проведення інвентаризації земельної ділянки для виявлення проектантами можливих помилок в геодезії, зокрема відповідність фактичного місця розташування об'єктів нерухомого майна за відображенням їх на картографічному матеріалі проекту землеустрою. Проте, проект землеустрою вказаної земельної ділянки був затверджений розпорядженням Василівської районної державної адміністрації від 24.04.2009 №280, що свідчить про те, що земельна ділянка є сформованою, тобто визначені межі, площа, визначено місце розташування та цільове призначення, тому відсутні підстави проведення інвентаризації відповідної земельної ділянки. Вважає, що відповідачем було правомірно відмовлено у задоволенні заяви СФГ ДДК , що на думку відповідача свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Згідно ч.4 ст.229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, повно та всебічно встановивши обставини справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, встановив наступне.

З матеріалів справи встановлено, що розпорядженням Василівської РДА від 20.10.2017 №428 Про розроблення детального плану території площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області , яким визначено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області, а також визначено селянське (фермерське) господарство ДДК відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення (а.с.11).

09 січня 2018 року між Василівською РДА - замовник, СФГ ДДК - інвестор та ФОП ОСОБА_2 - виконавець, укладено договір №07/18-дпт на строворення містобудівної документації (а.с.12).

19 лютого 2018 року СФГ ДДК звернулося до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18 позивача повідомлено про те, що Головне управління не має правових підстав для прийняття рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га.

Позивач, не погодившись з правомірністю оскаржуваного рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га, звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Під час судового розгляду справи судом встановлено, що підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га стало те, що на земельну ділянку на яку СФГ ДДК просить надати дозвіл вже є розпорядження голови Василівської РДА від 24.04.2009 за №280 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,2973 га для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області . Крім того, зазначено, що земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування, а формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Суд зазначає, що правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначаються Законом України Про землеустрій .

Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Статтею 13 Закону України Про землеустрій до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належать: а) забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм щодо використання та охорони земель; в) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; г) координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; ґ) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; д) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Як встановлено з матеріалів адміністративної справи розпорядженням голови районної державної адміністрації від 20.10.2017 №428 вирішено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області, а також визначено СФГ ДДК відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення.

Відповідно до пункту в частини 1 статті 14 Закону України Про землеустрій до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать: здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель.

Статтею 35 Закону України Про землеустрій визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (далі - Порядок №513), який установлює вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі - технічна документація).

Відповідно до пункту 2 Порядку №513 інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.

Як встановлено з матеріалів справи позивач звернувся до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель з метою визначення правильного розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються не раціонально або не за цільовим призначенням.

При цьому, сторонами не заперечувалась та обставина, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою державної власності, відведена на підставі проекту землеустрою СФГ ДДК для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Також, судом встановлено, що розпорядженням голови Василівської РДА від 24.04.2009 №280 затверджено СФГ ДДК проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, а також вирішено передати СФГ ДДК в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Відповідно до пункту в статті 57 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності).

Тобто, для проведення інвентаризації спірної земельної ділянки необхідне відповідне рішення ГУ Держгеокадастру, оскільки земельна ділянка відноситься до земель державної власності.

Відповідно до пункту 8 Порядку №513 підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Згідно пункту 9 Порядку №513 замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (далі - замовники).

При цьому, суд звертає увагу на ту, обставину, що чинним законодавством України не передбачено підстав за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації, в тому числі і за бажанням землекористувача та/або органу виконавчої влади.

Також, суд вважає за необхідне зазначити те, що інвентаризація земельної ділянки відповідно до статті 35 Закону України Про землеустрій не змінює та не встановлює прав власності/користування на земельну ділянку, а лише спрямоване на усунення недоліків такої земельної ділянки.

Посилання відповідача на розпорядження Василівської РДА від 24.04.2009 №280, яким затверджено проект землеустрою СФГ ДДК суд вважає безпідставними, оскільки відповідачем фактично ототожнено поняття проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок з поняттям технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель .

Суд зазначає, що чинне законодавство України не забороняє проведення інвентаризації земельної ділянки після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність/користування.

Суд наголошує, що зі змісту рішення про відмову в наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрої щодо інвентаризації земель не можливо встановити, яким саме вимогам і нормам законодавства не відповідає звернення позивача. Оскаржуване рішення не містить посилань на конкретні приписи нормативно-правових актів, які не були додержані позивачем.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами розгляду адміністративної справи в суді, суд дійшов висновку, що при прийнятті рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації щодо інвентаризації земель відповідач діяв необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Селянського (фермерського) господарства ДДК .

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 78, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства «ДДК» (72202, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 30980673) до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною відмову ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, оформлену листом від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18, у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву Селянського (фермерського) господарства «ДДК» про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Стягнути на користь Селянського (фермерського) господарства «ДДК» судовий збір в розмірі 3524,00 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі виготовлено та підписано 09.08.2018.

Суддя М.С. Лазаренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2018
Оприлюднено14.08.2018
Номер документу75847583
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1864/18

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 10.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 24.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Постанова від 24.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 12.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 12.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні