Рішення
від 15.08.2018 по справі 822/1735/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/1735/18

РІШЕННЯ

іменем України

15 серпня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" до Шепетівської районної ради Хмельницької області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Шепетівська центральна районна лікарня про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Шепетівської районної ради Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Шепетівська центральна районна лікарня, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Шепетівської районної ради Хмельницької області (VII скликання) "Про припинення юридичної особи - комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" в результаті реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи - комунальна організація "Шепетівська центральна районна лікарня" від 11.05.2018 № 1/30-2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 11 травня 2018 року на пленарному засіданні 30-тої (чергової) сесії Шепетівської районної ради Хмельницької області (VII скликання) прийняте Рішення "Про припинення юридичної особи - комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" в результаті реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи - комунальна організація "Шепетівська центральна районна лікарня" від 11.05.2018 № 1/30-2018. Позивач вважає зазначене рішення відповідача протиправним, оскільки ним порушено вимоги статті 49 Конституції України та статті 16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я , внаслідок чого звернувся до суду.

04.06.2018 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що проти позову заперечує в повному обсязі та вказав, що на виконання вимог частини 2 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , 04.03.2016 Шепетівська районною радою було прийнято рішення № 45/5-2016 Про прийняття повноважень , яким районна рада прийняла делеговані попередньо від селищної та сільських рад Шепетівського району повноваження по здійсненню правомочностей щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами спільної власності територіальних громад району, визначені ч.ч. 4, 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Із врахуванням викладеного, районна рада на законних підставах володіє, користується та розпоряджається майном спільної власності територіальних громад сіл, селища району та здійснює управління таким майном на праві комунальної власності зміст якого полягає в тому, що це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ). Вказана позиція викладена у ч. 1 ст. 319 ЦК України, де вказано, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Частиною 2 цієї ж статті передбачено, що власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. З огляду на це, районною радою, як власником комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка при здійсненні управління нею було проведено її реорганізацію, що дозволено ч. 1 ст. 143 Конституції України, ч. 4 ст.16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я . Разом з тим, повноваження районної ради щодо реорганізації комунальної організації Вузлова лікарня станції Шепетівка визначені ще й статутом Вузлової лікарні станції Шепетівка в новій редакції (п. 8.1. Статуту), затвердженим рішенням районної ради № 9/23-2017 від 24.11.2017. Зазначає, що позивач у своєму позові не навів доказів того, що рішення Шепетівської районної ради Про припинення юридичної особи - комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка в результаті реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи - комунальної організації Шепетівська центральна районна лікарня від 11 травня 2018 року № 1/30-2018 є незаконним (протиправним), в тому числі позивач не зміг довести, що скорочення мережі закладів охорони здоров'я району - це є реорганізація.

04.06.2018 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Шепетівська центральна районна лікарня, надала до суду пояснення на позов та відзив, в яких зазначила, що проти позову заперечує, оскільки Шепетівська районна рада 7-го скликання, як орган місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селища Шепетівського району, була сформована (утворена) територіальними громадами сіл та селища, які входять до складу Шепетівського району за результатами місцевих виборів у 2015 році, то районна рада за законом наділена повноваженнями щодо управління майном, що перебуває у комунальній власності (спільній власності територіальних громад, сіл, селища району) та повноваженнями щодо реорганізації комунальних підприємств, установ, організацій, а тому районна рада вправі приймати рішення про реорганізацію комунального закладу охорони здоров'я, яким відповідно до ч.4 ст.16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я є комунальна організація Вузлова лікарня станції Шепетівка . Відповідно до статуту Вузлової лікарні станції Шепетівка в новій редакції (п. 1.3. Статуту), затвердженим рішенням районної ради № 9/23-2017 від 24.11.2017 Власником Лікарні як цілісного майнового комплексу є територіальна громада Шепетівського району, від імені та в інтересах якої виступає Шепетівська районна рада . Окрім того, зазначає, що оскаржуване рішення районної ради не може вплинути на доступ громадян до медичного обслуговування, гарантованого Конституцією України, оскільки скорочення мережі медичних закладів не відбулося, так як має місце реорганізація ( приєднання) Вузлової лікарні, а не її ліквідація.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений судом належним чином. 02.08.2018 надіслав до суду клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, оскільки представник знаходиться у відпустці, а явку іншого представника забезпечити не має можливості.

Суд дослідивши подане позивачем клопотання, не вбачає підстав для відкладення розгляду справи, і вважає можливим розглянути її на підставі наявних доказів.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив суд відмовити в задоволені позову.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Шепетівська центральна районна лікарня, в судове засідання не з'явилася, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена судом належним чином. 06.08.2018 надіслала до суду клопотання про розгляд справи за її відсутності.

Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, зважаючи на достатність наявних у матеріалах справи доказів для розгляду та вирішення справи по суті, а також відсутність заперечень з цього приводу з боку представника відповідача, у відповідному судовому засіданні протокольною ухвалою від 08.08.2018 перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.

Позивач - Комунальна організація "Вузлова лікарня станції Шепетівка", зареєстрована, як юридична особа, код ЄДРПОУ 01110937 та згідно статуту останньої власником Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" є територіальна громада Шепетівського району, від імені та в інтересах якої виступає Шепетівська районна рада.

06.04.2018 голова Шепетівської районної державної адміністрації запропонував голові Шепетівської районної ради внести на розгляд чергової сесії Шепетівської районної ради питання "Про реорганізацію "Вузлової лікарні станції Шепетівка" Шепетівського району шляхом приєднання до Шепетівської центральної районної лікарні.

10.04.2018 головою Шепетівської районної ради винесено розпорядження "Про скликання чергової (30-ї) сесії Шепетівської районної ради VII, яким запропоновано депутатам районної ради серед інших розглянути питання про "Про реорганізацію "Вузлової лікарні станції Шепетівка" Шепетівського району шляхом приєднання до Шепетівської центральної районної лікарні.

11.05.2018 на пленарному засіданні 30-тої (чергової) сесії Шепетівської районної ради Хмельницької області (VII скликання) прийняте Рішення "Про припинення юридичної особи - комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" в результаті реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи - комунальна організація "Шепетівська центральна районна лікарня" від 11.05.2018 № 1/30-2018.

Позивач не погоджуючись із прийнятим відповідачем рішенням від 11.05.18 № 1/30-2018, звернувся до суду з позовними вимогами про його скасування.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно із ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ч. 1 ст. 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Згідно із ст. 59 Господарського кодексу України, припинення суб'єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 106 Цивільного кодексу України, злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Згідно із ст. 137 Господарського кодексу України, власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.

Відповідно до ч. 4 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Пунктом 20 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішуються питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно положень Статуту Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка", заклад заснований на майні спільної власності територіальних громад сіл, селищ Шепетівського району. Власником Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка", як цілісного майнового комплексу, є територіальна громада Шепетівського району, від імені та в інтересах якої виступає Шепетівська районна рада.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Фактично позивачем оскаржується доцільність прийняття відповідачем рішення про реорганізацію комунального підприємства, що є виключною компетенцією відповідача як органу місцевого самоврядування, до відання якого законодавством віднесенні питання створення, реорганізації та ліквідації комунальних підприємств.

Таким чином, Шепетівська районна рада, у спірних правовідносинах виступає розпорядником майна комунальної власності, а саме Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка", а відтак як розпорядник майна відповідач вправі приймати рішення щодо реорганізації вказаної установи.

Окрім того, з матеріалів справи встановлено, що ініціатором внесення питання "Про реорганізацію "Вузлової лікарні станції Шепетівка" Шепетівського району шляхом приєднання до Шепетівської центральної районної лікарні, був голова Шепетівської районної державної адміністрації, що підтверджується листом № 7/02-32-757/2018 від 29.03.18, який у відповідності до положень статті ст. 22 Закону України Про місцеві державні адміністрації , забезпечує організацію роботи медичних закладів по поданню допомоги населенню.

Оскаржуване рішення на пленарному засіданні 30-тої (чергової) сесії Шепетівської районної ради Хмельницької області (VII скликання) підтримано усіма депутатами Шепетівської районної ради одноголосно.

А тому, враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що рішення Шепетівської районної ради, яке оскаржує позивач прийнято на підставі вимог законодавства, з дотриманням процедури передбаченої Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , та в межах наданих повноважень.

Позивач, також, зазначає, що оскаржуване рішення районної ради може вплинути на доступ громадян до медичного обслуговування, гарантованого Конституцією України, оскільки на сьогоднішній день позивач обслуговує понад 18000 людей. За рік на ліжках відділень лікарні проліковується від 3000 до 3500 хворих, а кількість відвідувань її поліклінічного відділення за рік з профілактичною та лікувальною метою становить понад 100000. Із них біля 3000 працюючих на даний час залізничників, що пов'язані з забезпеченням безпеки руху потягів, можуть проходити періодичні медичні огляди виключно ліцензованою комісією МСЕK (лікувально-експертна комісія), яка діє тільки в Вузловій лікарні станції Шепетівка і в залізничних лікарнях міста Києва. На думку позивча оскаржуване рішення може створити передумови для зростання соціальної напруги серед залізничників та іншого населення району, що обслуговується Комунальною організацією Вузлова лікарня станції Шепетівка .

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Зміст поняття медична допомога не розкривається ні в Конституції України, ні в Основах законодавства України про охорону здоров'я, ані в інших нормативних актах. Проте, по своїй суті надання медичної допомоги передбачає надання її поліклініками, лікарнями, диспансерами, клініками науково-дослідних інститутів і інших акредитованих установ охорони здоров'я, службою швидкої медичної допомоги, а також окремими медичними працівниками, що мають на це відповідний дозвіл. До видів такої допомоги відносяться консультація лікаря, проста діагностика і лікування основних розповсюджених захворювань, травм і отруєнь, профілактичні міри, направлення пацієнта для надання спеціалізованої і високоспеціалізованої допомоги.

У той же час, предметом спору у даній справі є рішення Шепетівської районної ради, яке стосується реорганізації комунального закладу та питання передачі комунального майна.

Матеріали справи не містять жодних належних доказів безпосереднього впливу реорганізації закладу охорони здоров'я на якість надання медичних послуг та звуження кола надання медичних послуг.

Стаття 3 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я визначає поняття мережі закладів охорони здоров'я як сукупність закладів охорони здоров'я, що забезпечують потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території.

Відповідно до ст. 16 вказаного Закону, планування розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я, прийняття рішень про її оптимізацію, створення, реорганізацію, перепрофілювання державних і комунальних закладів охорони здоров'я здійснюються відповідно до закону органами, уповноваженими управляти об'єктами відповідно державної і комунальної власності.

Тобто, чинним законодавством передбачена можливість реорганізації закладів охорони здоров'я за рішенням уповноваженого органу.

Суд звертає увагу, що відповідно до положень ст. 49 Конституції України у державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.

Судовим розглядом встановлено, що оскаржуваним рішенням проведено реорганізацію медичної установи, а відтак порушення норм ст. 49 Конституції України відсутні. Скорочення закладу охорони здоров'я не відбулося, оскільки заклад не ліквідовується, а лише реорганізовується шляхом приєднання.

А тому суд зазначає, що оскаржуваним рішенням не обмежено доступ громадян до медичного обслуговування, гарантованого Конституцією України.

Наведене в сукупності спростовує доводи позивача про порушення відповідачем при прийнятті рішення "Про припинення юридичної особи - комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" в результаті реорганізації шляхом приєднання до юридичної особи - комунальна організація "Шепетівська центральна районна лікарня" від 11.05.2018 № 1/30-2018, вимог статті 49 Конституції України та статті 16 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я .

За таких обставин, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення Шепетівська районна рада діяла в межах наданих чинним законодавством повноважень та на виконання покладених на неї завдань, обґрунтованих підстав для визнання вищевказаного рішення незаконним позивачем не доведено та не встановлено судом під час розгляду даної адміністративної справи, а відтак підстави для визнання оскаржуваного рішення протиправним та його скасування відсутні.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність правових підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Комунальної організації "Вузлова лікарня станції Шепетівка" до Шепетівської районної ради Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Шепетівська центральна районна лікарня про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Судові витрати в порядку ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його підписання.

Позивач:Комунальна організація "Вузлова лікарня станції Шепетівка" (вул. Чкалова, 14, оф. 3, с. Пліщин, Шепетівський район, Хмельницька область, 30420 , код ЄДРПОУ - 01110937) Відповідач:Шепетівська районна рада Хмельницької області (вул. Героїв Небесної Сотні, 47, м. Шепетівка, Хмельницька область, 30400 , код ЄДРПОУ - 04060677) Третя особа:Шепетівська центральна районна лікарня (вул. Миру, 50А, с. Пліщин, Шепетівський район, Хмельницька область, 30421 , код ЄДРПОУ - 02004812)

Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2018
Оприлюднено15.08.2018
Номер документу75871034
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1735/18

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 11.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 21.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні