Рішення
від 17.08.2018 по справі 924/233/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"17" серпня 2018 р. Справа № 924/233/17

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Устіновій А.П., розглянувши матеріали справи

за позовом керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський

до товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс", м. Кам'янець-Подільський

про стягнення 553811,51 грн. збитків за використання земельної ділянки площею 4,7955 га, яка розташована за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4, без правовстановлюючих документів

Представники учасників:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 11.10.2016р.

від відповідача: ОСОБА_2 - за договором про надання правової допомоги від 04.06.2018р.

від прокуратури: ОСОБА_3 за службовим посвідченням від 21.08.2017р.

Рішення виноситься 17.08.2018р., оскільки в судовому засіданні 23.07.2018р. та 09.08.2018р. оголошувалась перерва.

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: керівник Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Кам'янець-Подільської міської ради звернувся до суду з вимогою про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс" 553811,51 грн. збитків за використання земельної ділянки площею 4,7955 га, яка розташована за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4, без правовстановлюючих документів.

В обґрунтування позову зазначає, що рішенням другої сесії Кам'янець - Подільської міської ради від 20.05.1998р. №32 за ТОВ "Далланс" закріплено на праві постійного користування земельну ділянку площею 4,8 га, розміщену за адресою: вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський. Проте, відповідач право користування (оренди) вказаною ділянкою відповідно до вимог законодавства не оформив, хоча використовує земельну ділянку до цього часу. Відповідач своєю протиправною поведінкою, яка полягає у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід у розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти у сумі 553811,51 грн.

Присутні у судовому засіданні представники позивача та прокуратури підтримують позовні вимоги.

Відповідач у письмових поясненнях та його представник у судовому засіданні зазначав, що сплачував кошти - земельний податок, а тому підстави для нарахування більших сум у позивача відсутні.

Відповідач вважає, що у даній справі не підлягає застосуванню Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувача, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р.

Також відповідач зазначив, що згідно з положеннями чинного законодавства покладення на особу обов'язку здійснювати плату за землю у формі земельного податку та орендної плату за одну і ту саму земельну ділянку одночасно чинним законодавством не передбачено.

З врахуванням викладеного просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні представник відповідача заперечує щодо задоволення позовних вимог.

13.07.2018р. на адресу суду від відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі.

В судовому засіданні 09.08.2018р. судом в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження відмовлено.

Також представник відповідача подав заяву від 17.08.2018р. про залучення Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Хмельницькій області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Суд, розглянувши дане клопотання дійшов висновку про відмову в його задоволенні, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов'язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов'язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов'язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, мають процесуальні права та обов'язки, встановлені статтею 42 цього Кодексу.

Вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не тягне за собою розгляду справи спочатку.

Однак, суд звертає увагу на те, що відповідачем не наведено належних обґрунтувань щодо того, як рішення у даній справі може вплинути на права або обов'язки Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Хмельницькій області щодо однієї з сторін.

Посилання відповідача на адміністрування земельного податку, можливу зміну порядку нарахування платежів ніяким чином не впливає на права або обов'язки Кам'янець-Подільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Хмельницькій області по даній справі.

За таких підстав, суд відмовляє в задоволенні клопотання відповідача про залучення третьої особи, що не заявляє вимог щодо предмета спору.

Представник відповідача також подав клопотання від 17.08.2018р. про повернення позову заявнику, зазначаючи, що згідно чинного законодавства прокуратура не мала та не має законних повноважень на подання позовів і представництво в суді інтересів територіальних громад в особі відповідних місцевих рад.

Розглянувши клопотання відповідача про повернення позову заявнику, судом враховується наступне.

Як свідчать матеріали справи, прокурор при зверненні до суду з позовом у даній справі обґрунтовує необхідність такого звернення в інтересах держави таким.

Згідно зі ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За нормами статей 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Протиправне безоплатне використання земельної ділянки комунальної власності без оформлення відповідних правовстановлюючих документів грубо порушує інтереси держави у сфері ефективного використання земельних ресурсів, оскільки унеможливлює реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних ресурсів з урахуванням економічних та інших інтересів суспільства та призводить до ненадходження коштів до бюджету, що створює перешкоди в реалізації державою, в особі органу місцевого самоврядування, своїх завдань та функцій.

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Кам'янець-Подільська міська рада. Враховуючи те, що на даний час останньою не вжито жодних заходів до стягнення збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів, позов заявляється прокурором.

Судом враховується, що відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року у справі №1-1/99, державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної економічної інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Розглянувши відповідні доводи прокурора, суд зазначає про те, що вони можуть бути підставами для звернення до суду в інтересах держави в особі Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський.

Відповідно, в клопотанні відповідача про повернення позову заявнику суд відмовляє.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Рішенням другої сесії Кам'янець - Подільської міської ради від 20.05.1998р. №32 за ТОВ "Далланс" закріплено на праві постійного користування земельну ділянку площею 4,8 га, розміщену за адресою: вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський, для обслуговування виробничої бази.

Пунктами третім та четвертим вказаного рішення дозволено Державним проектним та іншим землевпорядним організаціям виготовити ТОВ "Далланс" державний акт на право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою, а відповідача зобов'язано сплатити борг по земельному податку з моменту виникнення у нього права користування означеною земельною ділянкою.

16.09.2016р. Кам'янець-Подільська міська рада направила ТзОВ "Далланс" лист №2/02-14-4310, у якому повідомила про те, що 15 вересня 2016р. проведено засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, на якому визначено перелік суб'єктів господарювання - землекористувачів, які пропонується розглянути на черговому засіданні комісії. На 23 вересня 2016р. заплановано проведення обстеження земельних ділянок, тому Кам'янець-Подільська міська рада просила забезпечити присутність уповноваженого представника та доступ членів комісії для його здійснення. Запрошено до участі в роботі комісії, засідання якої мало відбутися 27 вересня 2016р. з метою визначення суми заподіяних міській раді збитків за фактичне користування ТзОВ "Далланс" земельною ділянкою за адресою м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4. Вручення листа підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення 22.09.2016р.

Відповідно до довідки про нарахування Кам'янець-подільської об'єднаної державної податкової інспекції (додаток до листа від 22.09.2016р.) загальна сума сплати ТзОВ "Далланс" за земельну ділянку за адресою м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4 складає 393956,69, з яких: 2014 рік - 119302,51 грн., 2015 рік - 136971,71 грн. 2016 рік - 137682,47 грн.

27.09.2016р. відбулося засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, на якому в присутності представника ТзОВ "Далланс" розглядалося питання відшкодування збитків. Направлення листа підтверджується фіскальним чеком №215600426655 від 04.10.2016р.

Відповідно до листа Відділу Держгеокадастру у м. Кам'янці - Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №2-28-0.2-792/32-16 від 20.09.2016р., у відповідь на лист фінансового управління Кам'янець-Подільської міської ради від 19.09.2016р. №04-19/855, надано нормативну грошову оцінку земельних ділянок по землекористувачах, в тому числі - по ТзОВ "Далланс", за якою нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2014 рік складала 9178107,45 гривень, на 2015 рік - 11463163,20 гривень, на 2016 рік - 16426505,70 гривень.

Протоколом від 27.09.2016р. оформлено засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, якою визначено збитки, заподіяні міській раді суб'єктом господарювання - землекористувачем ТзОВ "Далланс".

Відповідно до п. 6 вказаного протоколу, згідно із розрахунком річного розміру орендної плати за землю за 2014-2015 роки та 8 місяців 2016р. за земельну ділянку площею 47955,0 кв. м за адресою вул. Індустріальна, 4 розрахункові втрати орендної плати за землю (за період з 01.01.2014 по 01.10.2016р.) складають 553811,51 гривень. Уповноваженим представником підприємства ОСОБА_4 зазначено, що використання земельної ділянки відбувається на підставі рішення сесії міської ради від 20.05.1998 № 32 "Про закріплення земельної ділянки за ТзОВ "Далланс". Головою комісії зауважено, що документом, що надає право на користування земельною ділянкою є державний акт або договір оренди. Тому зобов'язано представника товариства до 30.09.2016 надати документи на землю (державний акт). В іншому випадку, пропозиція комісії - направити матеріали з розрахунковими втратами орендної плати за землю у прокуратуру міста для подальшого вжиття ними заходів представницького характеру.

Кам'янець-Подільська міська рада направила ТзОВ "Далланс" лист №07-19/899-01 від 03.10.2016р., у якому повідомила про те, що 27.09.2016р. відбулося засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, на якому в присутності представника ТзОВ "Далланс" розглядалося питання відшкодування збитків. Направлення листа підтверджується фіскальним чеком №215600426655 від 04.10.2016р.

Рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради № 1291 від 13.10.2016р. "Про затвердження актів засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам від 30.09.2016р." було затверджено Акти засідання комісії по визначенню та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 30.09.2016р., в т.ч.

Відповідно до акту від 30.09.2016р. ТзОВ "Далланс" було нараховано розрахункові втрати по орендній платі за землю в розмірі 553811,51 грн. за вирахуванням сплачених ТзОВ "Далланс" коштів в розмірі 393956,69 грн. за період з 01.01.2014р. по 01.09.2016р. (за наданою податковою інспекцією довідкою). У акті засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам м. Кам'янець-Подільський зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2014 рік складає 9178107,45 гривень. Річний розмір орендної плати на 2014 рік: 9178107,45 грн. х 3,0% = 275343,22 грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 рік складає 11463163,20 гривень. Річний розмір орендної плати на 2015 рік: 11463163,20 грн. х 3,0% = 343894,90 грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2016 рік складає 16426505,70 гривень. Річний розмір орендної плати на 2016 рік: 16426505,70 грн. х 3,0% - 492795,17 грн. (нараховано за 8 місяців 2016р. - 41066,26 грн. х 8 = 328530,08 грн.). Нарахування було проведено після направлення ТзОВ "Далланс" повідомлення із запрошенням до участі в засіданні комісії 27.09.2016р. про час розгляду матеріалів стосовно них та на підставі акту обстеження земельної ділянки від 23.09.2016р. В акті зазначено, що розгляд матеріалів по ТзОВ "Далланс" проводився в присутності представника товариства.

20.10.2016р. виконавчим комітетом Кам'янець-Подільської міської ради на адресу позивача направлено претензію з вимогою в місячний термін сплатити 553811,51 грн. завданих міській раді збитків.

Листом, надісланим на адресу позивача 25.11.2016р., відповідач заперечив підставність пред'явлених вимог щодо сплати 553811,51 грн. збитків, посилаючись на факт відсутності між ТОВ "Далланс" та Кам'янець-Подільською міською радою будь-яких відносин зобов'язального характеру. Тобто, позивач в обґрунтування власних доводів зазначив про те, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку може бути виключно договір оренди такої земельної, який на разі між сторонами не укладався. Також позивач звернув увагу відповідача на те, що останнім до надісланої претензії не було додано копії самого рішення виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради від 13.10.2016р. №1291 "Про затвердження акту засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам" і Акту засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам від 30.09.2016р.

23.06.2017р. ТОВ "Далланс" подало заяву міському голові Кам'янець-Подільської міської ради, у якій просило надати згоду на відновлення меж земельної ділянки, яка перебуває в користуванні ТзОВ "Далланс", згідно до Рішенням Кам'янець-Подільської міської ради II сесії ХХШ скликання від 20.05.1998 року №32, зазначаючи, що рішенням Кам'янець - Подільської міської ради II сесії XXIII скликання від 20.05.1998р. року №32 "Про закріплення земельної ділянки за ТзОВ "Далланс", закріплено в постійне користування земельну ділянку по вул. Індустріальна, 4 м. Кам'янець - Подільський, площею 4,8 га для обслуговування виробничої бази.

У листі від 08.09.2017р. Виконавчий комітет Кам'янець-Подільської міської ради повідомив ТзОВ "Далланс" про те, що розглянувши заяву з питання надання згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 4,8 га. по вул.Індустріальна, 4, повідомляє, що на пленарному засіданні сесії Кам'янець-Подільської міської ради розглядався проект рішення з порушеного питання, але при голосуванні не набрав необхідної кількості голосів.

26.09.2017р. ТОВ "Далланс" повторно подало заяву міському голові Кам'янець-Подільської міської ради, у якій просило надати згоду на відновлення меж земельної ділянки, яка перебуває в користуванні ТзОВ "Далланс", згідно до Рішенням Кам'янець-Подільської міської ради II сесії ХХШ скликання від 20.05.1998 року №32.

В матеріалах справи наявний договір на розроблення документації з землеустрою від 07.11.2016р., укладений між ТОВ "Далланс" та ФОП ОСОБА_5 щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що розташована вул. Індустріальна, 4 в м. Кам'янець-Подільський.

Також наявна технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що розташована вул. Індустріальна, 4 в м. Кам'янець-Подільський з площею 4,6994 га.

Відповідно до листа №2/02-14-6334 від 14.12.2016р. Виконавчий комітет Кам'янець-Подільської міської ради повідомив ТзОВ "Далланс" про те, що в місті ставка земельного податку встановлена в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, за інформацією податкової інспекції товариством подано декларацію по платі за землю на 2016р. із застосуванням ставки у розмірі 1,5 відсотки від нормативної грошової оцінки землі.

Також в матеріалах справи наявний затверджений рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради № 1268 від 29.09.2016р. склад комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. В примітці зазначено, що до складу комісії вважаються включеними власники землі або землекористувачі, яким заподіяно збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які їх заподіяли та будуть відшкодовувати.

Відповідно до довідок про грошову оцінку земельної ділянки за 2003р., 2004р., 2005р., витягів з технічної документації нормативної грошової оцінки земель міста Кам'янця-Подільського на 2007р., на 2008р. Кам'янець - Подільського міського управління земельних ресурсів, за ТзОВ "Далланс" зареєстровано земельна ділянка площею 447955,0 м. кв., розміщеної за адресою: вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський.

ТзОВ "Далланс" в добровільному порядку збитки не відшкодувало, що й стало підставою для звернення з позовом до суду.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги таке:

Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За змістом статей 122, 123 цього Кодексу сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Аналогічну норму наведено у статті 16 Закону України "Про оренду землі".

Як вже зазначалось, рішенням другої сесії Кам'янець - Подільської міської ради від 20.05.1998р. №32 за ТОВ "Далланс" закріплено на праві постійного користування земельну ділянку площею 4,8 га, розміщену за адресою: вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський, для обслуговування виробничої бази.

Таким чином, міська рада, закріпила на праві постійного користування земельну ділянку саме для обслуговування нерухомого об'єкту - виробничої бази.

Пунктами третім та четвертим вказаного рішення дозволено Державним проектним та іншим землевпорядним організаціям виготовити ТОВ "Далланс" державний акт на право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою.

Не зважаючи на це, відповідач здійснив дії (уклав договір) на розроблення документації з землеустрою щодо вказаної земельної ділянки лише в листопаді 2016р.

Таким чином, відповідач, у тому числі, у період січень 2014р. - серпень 2016р. користувався зазначеною земельною ділянкою без належних правових підстав.

Статтею 157 ЗК України визначено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

19 квітня 1993р. Кабінет Міністрів України своєю постановою №284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відповідно до п. 1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п. п. 3, 5 Порядку).

Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена ОСОБА_6 Судом України у постанові від 14.09.2016р. у справі №703/5377/14-ц.

Наведеним спростовуються доводи відповідача щодо того що у даній справі не підлягає застосуванню Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувача, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р.

Актом комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 30.09.2016р. встановлено розмір збитків (розрахункові втрати по орендній платі), завданих ТзОВ "Далланс" Кам'янець-Подільській міській раді у період січень 2014р. - серпень 2016р., який складає 553811,51 грн.

Зазначений акт затверджено рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради № 1291 від 13.10.2016р. "Про затвердження актів засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам від 30.09.2016р.".

Вказане рішення оскаржувалося відповідачем та не скасоване у встановленому законом порядку.

Судом враховується, що рішення № 1291 від 13.10.2016р. прийнято на підставі Порядку визначення та відшкодування збитків, який затверджений рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради №1268 від 13.10.2016р., яке в свою чергу затверджене керуючись "Порядком визначення вартості безпідставного користування земельною ділянкою", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів №284 від 19.04.1993р.

Таким чином, вказані нарахування здійснені на підставі "Порядку визначення вартості безпідставного користування земельною ділянкою", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів №284 від 19.04.1993р.

Статтями 152, 156, 157 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

За змістом статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Зазначена норма кореспондується з положеннями статті 224 Господарського кодексу України, відповідно до якої учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначено у статті 1166 Цивільного кодексу України, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки), так і ступінь вини у розумінні статті 1193 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 Земельного Кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

У матеріалах справи не міститься доказів звернення відповідачем до органу місцевого самоврядування (позивача) з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Також у матеріалах справи не міститься доказів оформлення відповідачем у встановленому законом порядку права користування земельною ділянкою, хоча, саме на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій з оформлення права користування землею, зокрема, вчинити дії з виготовлення та погодження технічної документації із землеустрою і подальшого звернення до уповноваженого органу із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, після чого їй присвоюється кадастровий номер. Покладення такого обов'язку на землевласника не ґрунтується на нормах чинного законодавства.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові ВСУ від 17.02.2016р. у справі №3-1160г15 (№904/5857/14).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач протягом тривалого часу з 1998 року по 2016 рік не вчиняв жодних дій для укладення договору оренди землі.

Тільки 07.11.2016р. відповідач уклав договір на розроблення документації з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що розташована вул. Індустріальна, 4 в м. Кам'янець-Подільський.

Окремі дії, як то замовлення розроблення документації з землеустрою щодо земельної ділянки, що використовується відповідачем, не можна вважати належними заходами, спрямованими на своєчасне оформлення правовстановлюючих документів. Із наведених відповідачем доводів не вбачається, що у нього були об'єктивні перешкоди для оформлення належним чином права постійного користування, або укладення договору оренди землі, а також того, що відповідач звертався до позивача з приводу укладення такого договору, або ж з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, як і не вбачається, що за наслідками звернення відповідач не міг укласти договір з незалежних від його волі причин.

Наведені вище обставини свідчать про те, що відповідач тривалий час використовував земельну ділянку без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення не наведено, що дає підстави для висновку про бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою. Сплата земельного податку, на який посилається відповідач, не звільняло його від обов'язку укладення договору оренди землі, або вчинення дій для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

При цьому звернення ТзОВ "Далланс" до суду з позовною заявою про скасування рішення, яким затверджено акт про нарахування збитків (справа №676/223/17), а також про визнання за відповідачем права користування земельною ділянкою площею 4,6994 га в певних межах (справа №924/498/18) не свідчать про правомірність дій відповідача, зокрема щодо ухилення від укладення договору оренди земельної ділянки, або вчинення дій для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідно, сплати плати у визначеному органом місцевого самоврядування розмірі, а отже і відсутність його вини у збитках, завданих територіальній громаді внаслідок використання земельної ділянки без належної правової підстави.

Судом не беруться до уваги посилання відповідача на використання ним земельної ділянки за вказаною адресою меншої площі, оскільки рішенням Кам'янець - Подільської міської ради від 20.05.1998р. №32, на підставі якого відповідач і надано право постійного користування земельною ділянкою за адресою вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський, вказана площа 4,8 га.

Щодо посилань відповідача на те, що покладення на особу обов'язку здійснювати плату за землю у формі земельного податку та орендної плату за одну і ту саму земельну ділянку одночасно чинним законодавством не передбачено, судом враховується те, що ст. 14 (п. 14.1.147) Податкового кодексу України (чинного у період спірних правовідносин січень 2014р. - серпень 2016р.) чітко визначено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Таким чином, чинним на час існування спірних правовідносин одночасно могли сплачуватись як орендна плата, так і земельний податок.

Більше того, сам відповідач у заяві від 23.06.2017р. просив позивача надати згоду на відновлення меж земельної ділянки, яка перебуває в користуванні ТзОВ "Далланс", згідно Рішення Кам'янець-Подільської міської ради II сесії ХХШ скликання від 20.05.1998 року №32, вказуючи площу земельної ділянки 4,8 га.

У відповідь на лист від 08.09.2017р., у якому Виконавчий комітет Кам'янець-Подільської міської ради повідомив ТзОВ "Далланс" про не набраня необхідної кількості голосів з питання надання згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 4,8 га, 26.09.2017р. ТОВ "Далланс" повторно подало заяву про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки, яка перебуває в користуванні ТзОВ "Далланс".

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідач не заперечував щодо використання вказаної ним земельної ділянки площею 4,8 га за адресою вул. Індустріальна, 4.

В свою чергу, відповідно до довідок про грошову оцінку земельної ділянки за 2003р., 2005р., витягів з технічної документації нормативної грошової оцінки земель міста Кам'янця-Подільського на 2007р., на 2008р., за ТзОВ "Далланс" зареєстровано земельна ділянка (за адресою: вул. Індустріальна, 4, м. Кам'янець - Подільський) площею 4,47955 га, тобто площею, щодо якої й здійснювався розрахунок позивачем.

Отже, користування відповідачем вказаною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, позбавило орендодавця можливості одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би одержати, якби його право не було порушено.

Аналогічні висновки, викладені у постанові Верховного Суду України від 14.09.2016р. у справі № 703/5377/14-ц.

Відсутність договору оренди не звільняє від обов'язку оформити відповідне право користування земельною ділянкою та, відповідно, від обов'язку відшкодувати збитки, завдані у зв'язку з використанням земельної ділянки без такого договору.

Наведена правова позиція викладена у пункті 12 постанови Верховного Суду від 24.04.2018 у справі № 924/587/17.

Окремо судом береться до уваги, що відповідно до листа Відділу Держгеокадастру у м. Кам'янці - Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №2-28-0.2-792/32-16 від 20.09.2016р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2014 рік складала 9178107,45 гривень, на 2015 рік - 11463163,20 гривень, на 2016 рік - 16426505,70 гривень.

Саме вищезазначені показники нормативної грошової оцінки й були застосовані при розрахунку збитків.

Таким чином, розмір збитків, заявлений позивачем, суд вважає обґрунтованим, оскільки він здійснений з врахуванням площі земельної ділянки, розмір якої сам відповідач неодноразово зазначав в листах і заявах; розмір річної орендної плати та відповідно орендної плати за місяць розраховано з урахуванням ст. 288 Податкового кодексу України, згідно якої розмір річної орендної плати не може бути меншим ніж 3% нормативної грошової оцінки землі; збитки нараховано за період користування відповідачем земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.

При цьому, судом враховується, що позивач у розрахунку відняв суми, які були сплачені відповідачем за заявлений період (січень 2014р. - серпень 2016р.), що відображені у довідці про нарахування Кам'янець-подільської об'єднаної державної податкової інспекції (додаток до листа від 22.09.2016р.).

Також судом враховується, що позивач повідомляв відповідача про ставку земельного податку в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі.

Отже, доводи відповідача про сплату земельного податку у будь-якому розмірі, що менший 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, які визначені Податковим кодексом України, у тому числі - 1,5% від нормативної грошової оцінки землі, судом до уваги не приймаються.

Судом враховується, що відповідач є землекористувачем. З врахуванням того, що за ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, відповідач не навів пояснень, за якими відповідач мав би право використовувати земельну ділянку безоплатно, або сплачуючи кошти у розмірі, який є меншим від найменше встановленого Податковим кодексом України.

При цьому, судом враховується, що навіть у випадку вчасного укладення договору, або ж оформлення права постійного користування, відповідач, мав би сплачувати плату за заявлений період січень 2014р. - серпень 2016р., а отже, позивач отримав би заявлені в позові кошти, розраховані на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки та Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Тобто, розмір розрахованих збитків дорівнює сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету за період січень 2014р. - серпень 2016р. в разі, якщо б відповідач уклав договір оренди вказаної земельної ділянки, або оформив належним чином право постійного користування.

З огляду на наведене, враховуючи, що у 1998 році прийнято рішення, яким закріплено земельну ділянку площею 4,8 га саме за відповідачем, дозволено виготовити ТОВ "Далланс" державний акт на право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою, в той час як відповідач, всупереч вимогам наведених норм, на час звернення з цим позовом не оформив право користування земельною ділянкою, що не спростовано останнім, суд приходить до висновку про підставність здійснених позивачем нарахувань.

Неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача, яким являється відповідач, та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками. Отже, у діях відповідача наявні усі чотири елементи складу цивільного правопорушення. Доводи відповідача, викладені у відзиві спростовуються викладеними вище обставинами та нормами законодавства, тому до уваги не приймаються.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, доведені матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський до товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс", м. Кам'янець-Подільський про стягнення 553811,51 грн. збитків за використання земельної ділянки площею 4,7955 га, яка розташована за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4, без правовстановлюючих документів задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс" (м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4; код 20040929) на користь Кам'янець-Подільської міської ради (Хмельницька обл., м. Кам'янець-Подільський, Майдан Відродження, 1; код 26571846) 553811,51 грн. (п'ятсот п'ятдесят три тисячі вісімсот одинадцять гривень 51 коп.) збитків за використання земельної ділянки площею 4,7955 га, яка розташована за адресою: м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4, без правовстановлюючих документів.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Далланс" (м. Кам'янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4; код 20040929) на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 8307,17 грн. (вісім тисяч триста сім гривень 17 коп.) судового збору.

Видати наказ.

Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п'ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Повний текст складено 17.08.2018р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя В.В. Димбовський

Віддруковано 5 примірників:

1 - до справи,

2 - позивачу (Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, майдан Відродження, 1),

3 - відповідачу (Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Індустріальна, 4),

4 - Кам`янець-Подільській місцевій прокуратурі (Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Драгоманова, 11),

5 - прокуратурі Хмельницької області (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3).

Всім рекомендованим з повідомленням.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення17.08.2018
Оприлюднено19.08.2018
Номер документу75928534
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/233/17

Постанова від 05.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 06.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 18.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 03.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 04.09.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 28.08.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 13.08.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 01.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Рішення від 02.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні