ПОСТАНОВА
Іменем України
07 серпня 2018 року м. Кропивницький
справа № 394/314/17
провадження № 22-ц/781/916/18
Апеляційний суд Кіровоградської області в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
Дьомич Л.М. (суддя доповідач)
Єгорової С.М.; Кіселика С.А.
за участю секретаря: Кравченко Я.С.
учасники справи:
позивач - перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури;
відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області;
відповідач - ОСОБА_4;
третя особа без самостійних вимог - фермерське господарство ОСОБА_4 ;
третя особа з самостійними вимогами - Розсохуватецька сільська рада Новоархангельського району
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_4 на рішення Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 21 лютого 2018 року у складі судді Запорожця О.М. у справі за позовом першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_4, третя особа фермерське господарство ОСОБА_4 , Розсохуватецька сільська рада Новоархангельського району Кіровоградської області про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії та за позовом Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_4, третя особа фермерське господарство ОСОБА_4 про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
У травні 2017 року перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_4, третя особа фермерське господарство ОСОБА_4 з врахуванням заяви від 19.06.2017 року про збільшення позовних вимог просив :
- визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-246/14-14-СГ від 28.05.2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства строком на 15 років;
- визнати недійсним договір оренди землі № 03/04/15-06 від 03 квітня 2015 року, загальною площею 44,4 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області,укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_4 (орендар);
- зобов'язати ОСОБА_4 повернути на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області земельну ділянку загальною площею 44,4 га ріллі, нормативна грошова оцінка якої становить 1 196 585,00 грн., кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, шляхом складання акту приймання - передачі земельної ділянки.
В обґрунтування вимог зазначено, що у відповідності до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. За наявності відповідних підстав прокурор має право звертатися до суду із позовами (заявами).
Згідно ст.2 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель , основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, серед іншого забезпечення одержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Таким чином, в основі інтересу держави лежить потреба у здійсненні дій, спрямованих на охорону землі як національного багатства, який полягає у дотриманні органом державної влади конституційного обов'язку здійснювати повноваження щодо реалізації прав на землю Українського народу виключно до вимог Закону.
Новоукраїнською місцевою прокуратурою встановлено грубе порушення Головним управлінням Держгеокадастру (Держземагенства) в Кіровоградській області вимог земельного законодавства при передачі в оренду земельних ділянок громадянину ОСОБА_4.
Так, наказом Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області ОСОБА_4 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду 7-ми земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, розташованих на території Новоархангельського району, в число яких входить спірна земельна ділянка.
А саме, 28 травня 2014 року наказом Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-246/14-14-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду ОСОБА_4 земельної ділянки загальною площею 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 для ведення фермерського господарства, строком на 15 років.
Приймаючи рішення про передачу в оренду вищевказаної земельної ділянки Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, всупереч вимогам ст.7 Закону України Про фермерське господарство , не прийняті до уваги суттєві обставини, так як в заяві про надання земельної ділянки не вказано кількість членів фермерського господарства, наявність у них чи у самого ОСОБА_4 права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, а також про наявність в нього техніки для обробітку землі. У редакції Закону, чинного на час укладення спірного договору оренди, у заяві не обґрунтовано розмір земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, необхідність отримання такої площі земельної ділянки, можливості її обробітку, не зазначені перспективи діяльності фермерського господарства та не долучено до заяви необхідних документів.
Відповідно до витягу з ЄДРПОУ ОСОБА_4 створив фермерське господарство ОСОБА_4 на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, яка розташована на значній відстані (майже 90 км.) від фактичного місця проживання останнього. Він є єдиним засновником фермерського господарства, члени та наймані працівники у вказаному фермерському господарстві відсутні. На території сільської ради ніколи не проживав та зареєстрований не був, його зареєстрованим місцем постійного проживання є: АДРЕСА_1, місце проживання та місце реєстрації не змінював, що підтверджується відповідними довідками сільських рад.
При реєстрації фермерського господарства відповідач зазначив, що юридична особа ФГ ОСОБА_4 розташована по АДРЕСА_2, хоча, відповідно до довідки Новоархангельської селищної ради № 305 від 10 квітня 2017 року, за цією адресою розміщені господарські будівлі та споруди приватного сільськогосподарського підприємства Лан , з яким укладено договір оренди на користування земельною ділянкою на підставі рішення Новоархангельської селищної ради № 833 від 22 березня 2012 року, строком на 49 років.
Бездіяльність органів виконавчої влади, відсутність належної перевірки та формальний підхід до вирішення заяви ОСОБА_4 створило передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Вищезазначені обставини не дають можливості пересвідчитися в дійсній наявності волевиявлення ОСОБА_4 на створення фермерського господарства, спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою і реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства та раціонального використання земель державної власності як того вимагає преамбула та ст. 7 Закону України Про фермерське господарство , що свідчить про недотримання вимог цих норм та вказує на зловживання правом отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства поза аукціоном, як це передбачено ч. 2 ст. 134 ЗК України.
Крім того, земельна ділянка відведена не єдиним масивом, знаходиться на значній відстані від інших шести земельних ділянок, що унеможливлює утворення єдиної зовнішньої межі для них та суперечить вимог ст. 7 Закону України Про фермерське господарство ( у редакції, яка була чинною на час видачі спірного наказу).
Таким чином, вищевказаний наказ прийнято з порушенням вимог земельного законодавства і всупереч встановленій законом процедурі набуття права оренди, внаслідок чого є недійсним і підлягає скасуванню.
За оскаржуваним наказом між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_4 (орендар) укладено договір оренди землі № 03/04/15-06 від 03 квітня 2015 року відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 44,4 га ріллі, яка розташована на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району (кадастровий номер НОМЕР_1). Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на момент укладення договору оренди становить 1 196 585,00 грн.
Підставою для надання в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності та передумовою укладення відповідного договору є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження землею від імені власника.
Внаслідок протиправних дій та рішень відповідачів, вищевказана земельна ділянка вибула з володіння держави. В результаті чого державу позбавлено можливості здійснити реалізацію права оренди земельних ділянок на більш вигідних засадах в умовах конкурентного ринку та попередити неефективне використання землі некомпетентним суб'єктом господарювання, а тому договір оренди землі є недійсним.
Крім того, грубо порушено процедуру набуття права оренди на земельну ділянку.
Головним управлінням Держземагентства в Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагентства в Новоархангельському районі Недоступ Г.В. вищевказаний правочин з ОСОБА_4 укладено без затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є порушенням вимог ст.13 Закону України Про оцінку земель .
Оскільки чинним законодавством визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду, тому прокурор наділений правом пред'явити позов в інтересах держави як позивач.
В листопаді 2017 року Розсохуватецькою сільською радою Новоархангельського району подано позов до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, ОСОБА_4, третя особа фермерське господарство ОСОБА_4 також щодо вищевказаної земельної ділянки про:
- визнання недійсним та скасування наказу Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області №11-246/14-14-СГ від 28.05.2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства строком на 15 років;
- визнання недійсним договір оренди землі № 03/04/15-06 від 03 квітня 2015 року, загальною площею 44,4 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області,укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_4 (орендар);
- зобов'язання ОСОБА_4 повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 44,4 га ріллі, нормативна грошова оцінка якої становить 1 196 585,00 грн., кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, шляхом складання акту приймання - передачі земельної ділянки.
В обґрунтування якого зазначено, що рішенням тринадцятої сесії п'ятого скликання Розсохуватецької сільської ради № 66 від 12 грудня 2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради в розрізах по формах власності.
Аналогічне рішення прийнято сімнадцятою сесією п'ятого скликання Новоархангельської районної ради за № 242 від 19 грудня 2008 року.
Розпорядженням голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області за № 705-р від 31 грудня 2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами Розсохуватецької сільської ради.
Рішенням двадцять третьої сесії п'ятого скликання Кіровоградської обласної ради за № 688 від 14 травня 2009 року погоджено проект розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради загальною площею 2545,50 га з яких: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, рекомендовано обласній державній адміністрації затвердити проект щодо розмежування земель за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації за № 339-р від 4 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з яких: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Згідно з картою до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка розміром 44,4 га віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради.
Відповідно до витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права від 01 листопада 2017 року за Розсохуватецькою сільською радою 27 жовтня 2017 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1, тобто на земельну ділянку, стосовно якої заявлено позовні вимоги.
Таким чином Розсохуватецька сільська рада є законним власником спірної земельної ділянки.
ОСОБА_4, повинен був звернутись із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельної ділянки до її власника, тобто до Розсохуватецької сільської ради, а не до Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, правонаступником якого є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградської області.
Всупереч вимогам Конституції України Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області досконало не вивчило матеріали справи, не встановило належність земельної ділянки до державної чи комунальної власності, не будучи розпорядником земель комунальної власності вийшло за межі своїх повноважень помилково видавши наказ №11-246/14-14-СГ від 28.05.2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, строком на 15 років та уклавши договір оренди землі № 03/04/15-06 від 03 квітня 2015 року, що розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області і належить до комунальної власності.
Оспорювані наказ та договір оренди землі підлягають скасуванню, оскільки їх видано та укладено не уповноваженим на те органом.
Дана сторона позов прокурора в частині визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним договору оренди визнає обґрунтованим, а в частині повернення земельної ділянки Головному управлінню Держземагенства у Кіровоградській області, вважає, що задоволенню не підлягає.
Ухвалою Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 15 листопада 2017 року залучено до участі у справі Розсохуватецьку сільську раду Новоархангельського району в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета позову. Об'єднано в одне провадження позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району (т.2 а.с.42-43).
Рішенням Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 21 лютого 2018 року частково задоволено позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та задоволено в повному обсязі позов Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-246/14-14-СГ від 28.05.2014 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, строком на 15 років.
Визнано недійсним договір оренди землі № 03/04/15-06 від 03 квітня 2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Кіровоградській області в особі заступника начальника відділу Держземагенства у Новоархангельському районі Кіровоградської області Недоступ Г.В. (орендодавець) та ОСОБА_4 (орендар), відповідно до якого орендодавець передав орендарю земельну ділянку загальною площею 44,4 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Зобов'язано ОСОБА_4 після набрання рішенням законної сили повернути у власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області земельну ділянку загальною площею 44,4 га ріллі, кадастровий номер НОМЕР_1, яка розташована за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, шляхом складання акту приймання - передачі земельної ділянки.
В частині позовних вимог прокурора про повернення земельної ділянки Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області - відмовлено.
ОСОБА_4 звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить про скасування рішення суду та ухвалення нового про відмову в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що суд першої інстанції приймаючи рішення не повно з'ясував обставини, що мають істотне значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального і процесуального права. А саме, судом не взято до уваги та не досліджено той факт, що рішення тридцятої сесії п'ятого скликання Розсохуватецької сільської ради № 66 від 12 грудня 2008 року є незаконним та недійсним, так як фактично є три різних рішення виданих сільською радою, що стосуються розмежування земель державної та комунальної власності. Суд дійшов помилкового висновку про час набуття права власності на земельну ділянку вказавши, що з прийняттям розпорядження голови Кіровоградської ОДА № 339-р від 04 червня 2009 року Держава в особі Кіровоградської ОДА втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на цю земельну ділянку. Однак на момент видачі розпорядження голови Кіровоградської ОДА та прийняття рішення сесії сільської ради спірна земельна ділянка не була сформована і право на неї не підлягало державній реєстрації. Право володіння, користування та розпорядження своїм майном, а саме спірною земельною ділянкою у сільської ради виникло лише 01 листопада 2017 року, тобто через три роки після набуття ним права оренди на спірну земельну ділянку, що судом при ухваленні рішення було проігноровано. Пунктом 12.6 договору оренди від 03 квітня 2015 року визначено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору оренди. Відповідачу не було відомо, що сільською радою було розроблено проекти землеустрою про розмежування земель державної та комунальної власності, а враховуючи, що землі за межами населених пунктів перебувають у державній власності, він для отримання в оренду земельної ділянки звернувся до Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області, яке своїм наказом підтвердило, що спірна земельна ділянка дійсно перебуває у державній власності. Під час перебування земельної ділянки в оренді у відповідача, тобто три роки, сільська рада жодного разу будь-яким чином не повідомила його про наявність проекту розмежувань земель державної та комунальної власності. Відповідач вчинив всі необхідні дії для правомірного набуття в оренду земельних ділянок для створення фермерського господарства.
Не погоджуючись з доводами апеляційної скарги, Розсохуватецькою сільською радою подано відзив на апеляційну скаргу. Зазначається, що спірні наказ та договір оренди видано та укладено неупоноваженим на те органом, який мав право розпоряджатись тільки землями державної власності. З прийняттям розпорядження голови Кіровоградської облдержадміністрації № 339-р від 04 червня 2009 року держава в особі Кіровоградської облдержадміністрації втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії сільської ради № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право комунальної власності на спірну земельну ділянку, тому ОСОБА_4 повинен був звернутись із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельної ділянки до її власника, тобто до сільської ради. Договір оренди земельної ділянки було укладено у 2015 році, тобто після прийняття у комунальну власність сільською радою спірної земельної ділянки, стороною у договорі могла бути лише сільська рада (т.3 а.с.115-123).
У відзиві на апеляційну скаргу перший заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду без змін. Зазначає, що сільська рада набула у комунальну власність землі сільськогосподарського призначення на території сільської ради поза межами населеного пункту 11 вересня 2009 року, тобто на час передачі землі та на час ухвалення рішення суду сільська рада є власником спірної земельної ділянки. Судом правильно встановлено власника земельної ділянки, а також те, що ОСОБА_4 отримав спірну земельну ділянку шляхом штучного використання процедури створення фермерського господарства, як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів (т.3 а.с.89-103).
ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області також подано відзив н апеляційну скаргу. В якому заявляється про скасування рішення суду та відмову в задоволенні позовних вимог. Зазначено, що підстави для звернення прокуратури до суду з позовом про захист порушених прав або інтересів держави відсутні. Визнання недійсним наказів та договору оренди в результаті призведе до невикористання землі і неотримання сільською радою орендної плати та відповідно до зменшення надходжень до бюджету. Будь-яких порушень прав, свобод та інтересів позивача з боку Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області немає (т.3 а.с.129-132).
Апеляційне провадження відкрито 14 травня 2018 року. Розгляд справи призначено на 11 червня 2018 року. У зв'язку з відсутністю підтвердження про отримання повідомлення ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області про час та місце розгляду справи, судове засідання відкладено на 21 червня 2018року. В подальшому за клопотання прокурора Кіровоградської області розгляд відкладено на 07 серпня 2018 року.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши письмові докази по справі, перевіривши рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, за наступного.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 5 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
За статтею 264 ЦПК України - під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема, питання про те, які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин та яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.
Частково задовольняючи позов першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури та повністю задовольняючи позов Розсохуватецької сільської ради, суд першої інстанції враховуючи предмет та підстави позову, виходив з того, що спірною земельною ділянкою розпорядився неналежний власник, який не був наділений законом відповідними повноваженнями, а також, що ОСОБА_4 набув право користування земельною ділянкою з порушенням передбаченої законом процедури отримання землі для ведення фермерського господарства, яке створено після набуття ним земельної ділянки у користування.
Враховуючи належність на даний час земельної ділянки органу місцевого самоврядування, вона підлягає поверненню Розсохуватецькій сільській раді Новоархангельського району Кіровоградської області.
Висновок суду першої інстанції, перевірений колегією суддів в межах доводів апеляційної скарги і встановлено про відповідність його обставинам справи, спірним правовідносинам.
Судом встановлено, що 08 травня 2014 року першим заступником начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області винесено наказ № 11-58/14-14-СГ, яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 44,4000 га, в тому числі ріллі 44,4000 га в оренду строком на 15-ть років, розташованої за межами населеного пункту на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства (т. 1 а.с.194).
Наказом першого заступника начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області № 11-246/14-14-СГ від 28 травня 2014 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 44,4000 га, кадастровий № НОМЕР_1 в оренду ОСОБА_4. Надано в оренду останньому строком на 15 років вищезазначену земельну ділянку,зі сплатою орендної плати в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки землі (т. 1 а.с.22).
03 квітня 2015 року між Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області та ОСОБА_4 укладено договір оренди землі № 03/04/15-06 площею 44,4000 га в тому числі рілля 44,4000 га, з цільовим призначенням - ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. Договір укладено на 15 років, зі сплатою орендної плати у розмірі 4 % від нормативно грошової оцінки (пункти 1.1, 2.1., 3.1, 4.1 договору) (т. 1 а.с.19-21).
03 квітня 2015 року ОСОБА_4 та заступник начальника управління Держземагенства у Новоархангельському районі склали акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі об'єкта оренди (т. 1 а.с. 155-156).
15 квітня 2015 року рішенням державного реєстратора реєстраційної служби Новоархангельського районного управління юстиції Кіровоградської області індексний номер 36303340, номер запису 9376769 здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки (т. 1 а.с.147-148).
Рішенням тринадцятої сесії 5 скликання Розсохуватецької сільської ради № 66 від 12 грудня 2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради в розрізах по формах власності (т.2 а.с.63).
Аналогічне рішення прийнято сімнадцятою сесією п'ятого скликання Новоархангельської районної ради за № 242 від 19 грудня 2008 року (т. 2 а.с.66).
Розпорядженням голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області № 705-р від 31.12.2008 року погоджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами Розсохуватецької сільської ради (т.2 а.с.85).
Рішенням двадцять третьої сесії п'ятого скликання Кіровоградської обласної ради за №688 від 14 травня 2009 року погоджено проект розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Розсохуватецької сільської ради загальною площею 2545,50 га з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району. Рекомендовано обласній державній адміністрації затвердити проект щодо розмежування земель за межами населеного пункту Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області (т.2 а.с.132 на звороті -133).
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №339-р від 4 червня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель за межами населеного пункту загальною площею 2545,50 га, з них: 215,340 га земель державної власності, 773,75 га земель комунальної власності, 1556,41 га земель приватної власності на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області (т.2 а.с.132)
Відповідно до карти до проекту землеустрою, щодо розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів та території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області спірна земельна ділянка віднесена до комунальної власності Розсохуватецької сільської ради (т. 2 а.с.69-83).
Зазначене також підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01 листопада 2017 року про те,що за Розсохуватецькою сільською радою 27 жовтня 2017 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 44,4 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (т.2 а.с.27).
Рішенням сесії № 95 від 11 вересня 2009 року Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району розмежовані землі прийнято у комунальну власність Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району (т.3 а.с.6).
У відповідності до статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
У відповідності до статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Згідно частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Тобто, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
При цьому, відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, крім ЗК України, регулюються Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах цей Закон є спеціальним нормативно-правовим актом.
Згідно частин першої та другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 цього Закону).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом України Про фермерське господарство .
Згідно з абзацами 1, 2 частини першої статті 7 цього Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Тобто, спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті правового регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає в створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).
Також, Закон України Про фермерське господарство передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми цього Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для такої відмови.
Таким чином, при вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
За змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Вказане узгоджується з правовими позиціями викладеними в постановах Верховного Суду України від 03 лютого 2016 року № 6-2902цс15, від 11 травня 2016 року № 6-2903цс15, від 18 травня 2016 року № 6-248цс16.
Клопотання ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, жителя с. Котовка Гайворонського району Кіровоградської області, містить прохання про надання йому земельної ділянки в оренду площею 44,4000 га, розташованої на території Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району строком на 15 років для ведення фермерського господарства. В клопотанні також зазначено, що він один член фермерського господарства, правом на безоплатне оформлення ділянки у власність скористався, на земельній ділянці планує вирощувати зернові культури. До клопотання додані документи: викопіювання з кадастрової карти, копія паспорту, копія ідентифікаційного номера, копія диплому про закінчення аграрного навчального закладу (т.1 а.с.195).
Зміст вказаного клопотання та додані до нього документи свідчать про відсутність як обґрунтування розміру земельної ділянки так і спроможності заявника вести фермерське господарство.
Крім вищевказаного клопотання про надання земельної ділянки в оренду площею 44,4000 га, ОСОБА_4 одночасно подав ще шість клопотань про надання йому на території Розсохуватецької сільської ради земельних ділянок в оренду теж для створення фермерського господарства, зокрема площами 22,9 га, 157,8 га, 7 га, 17,9 га, 50 га, 89,5 га, які були задоволені та наказами Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області від 28 травня 2014 року земельні ділянки передані йому в оренду для створення фермерського господарства (т. 1 а.с.35;37-41).
Більш того, до подання вищевказаного клопотання у власності ОСОБА_4 з 2002 року перебувала земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яку він сам не обробляє, а передав в оренду приватному підприємству Гурьєво за додатковим договором від 09 грудня 2016 року на строк до 31 грудня 2025 року (т.1 а.с.32).
Техніки для обробітку землі ОСОБА_4 у власності не має, його фермерське господарство зареєстровано в АДРЕСА_2 за місцем знаходження нерухомого майна іншої юридичної особи (т.1 а.с.44;49) та створене після набуття ним спірної земельної ділянки у користування, а саме 30 квітня 2015 року. Доказів заміни у встановленому законодавством порядку орендаря земельної ділянки: ОСОБА_4 на фермерське господарство чи припинення в будь-якій інший спосіб орендних відносин саме між ОСОБА_4 і Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області матеріали справи не містять.
Враховуючи вищевикладене в сукупності, ОСОБА_4 в порушення ст.134 ЗК України та ст.7 Закону України Про фермерське господарство (чинних на час виникнення спору) скористався правом на отримання спірної земельної ділянки у пільговому порядку, поза передбаченою законом процедурою - без проведення земельних торгів, що є самостійною підставою для визнання незаконним наказу Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області від 28 травня 2014 року та недійсним договору оренди від 03 квітня 2015 року.
Доводи апеляційної скарги такого висновку суду не спростовують.
Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відносить рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до правовстановлюючих документів, на підставі яких встановлюються, змінюються та припиняються цивільні права та обов'язки.
Колегія суддів погоджується з висновком суду, що з прийняттям розпорядження Голови Кіровоградської облдержадміністрації №339-р від 4 червня 2009 року держава у особі Кіровоградської облдержадміністрації втратила, а Розсохуватецька сільська рада на підставі рішення сесії Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області № 95 від 11 вересня 2009 року про прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки набула право власності на вказану земельну ділянку, тому саме до компетенції Розсохуватецької сільської ради відносилося вирішення питання про передання земельної ділянки в оренду, а Головне управління Держземагенства в Кіровоградській області, передаючи спірну земельну ділянку в оренду ОСОБА_4, перевищило свої повноваження.
Всі рішення органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади з даного питання ніким не оскаржувались і мають силу з дня їх прийняття.
У зв'язку з чим, ОСОБА_4 для отримання в оренду вищевказаної земельної ділянки повинен був звернутись з відповідною заявою до Розсохуватецької сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, як законного володільця земельної ділянки.
А управління Держгеокадастру в свою чергу повинно було діяти в межах та у спосіб визначений законом, а саме встановити належність земельної ділянки, саме державі, а потім вирішувати процедурні питання з приводу передачі її в оренду та схвалення в подальшому правочину.
Крім того, обов'язок внесення змін до земельно-облікової документації покладався безпосередньо на Головне управління Держкомзему в області, оскільки форма Державного акту на право комунальної власності на землю не затверджувалася.
Зазначеним спростовуються доводи апеляційної скарги про помилковість рішення суду щодо належності спірної земельної ділянки до комунальної власності.
Посилання ОСОБА_4 на п. 12.6 договору оренди, згідно якого перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору, є безпідставними. Оскільки відповідно до ч.1 ст.236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Судом відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду справи, що розглядається в порядку адміністративного судочинства, не встановлена обґрунтованість такої вимоги та її доцільність. Позов про визнання недійсним наказу та договору оренди судом першої інстанції задоволено з двох підстав: використання процедури надання земельної ділянки для створення фермерського господарства як пільгового порядку отримання земельної ділянки без проведення земельних торгів та факт розпорядження земельною ділянкою комунальної власності не Розсохуватецькою сільською радою, а Головним управлінням Держземагенства в Кіровоградській області. Задоволення адміністративного позову може вплинути тільки на обставини щодо повернення земельної ділянки в державну чи комунальну власність та не матиме правового значення для вирішення позову щодо визнання недійсним наказу та договору оренди.
Судом першої інстанції також надано правильну правову оцінку доводам Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо правомірності звернення прокуратури до суду з вказаним позовом.
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Прокурор має право подати позов в разі порушення порядку набуття права на земельну ділянку державної або комунальної власності.
Вказане не свідчить про непропорційне втручання держави у право ОСОБА_4 на мирне володіння майном, оскільки таке право він набув з порушенням передбаченої законом процедури отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, при цьому земельною ділянкою розпорядився неналежний власник.
Крім того, ОСОБА_4 не позбавлений права отримати право оренди цієї земельної ділянки у встановленому законом порядку.
Також колегія суддів погоджується з висновком суду, що прокурором невірно визначено підставу позову з приводу відсутності грошової оцінки земельної ділянки, оскільки під час схвалення правочину грошова оцінка на земельну ділянку була наявна у відділі Держземагенства (назва на час укладення договору), яка виготовлена попереднім орендарем. Вказане відповідає положенням ст. ст. 5 ч. 5, 13, 18, 20, 21, 23 Закону України Про оцінку земель , повторна нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз 5-7 років.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду та не дають підстав вважати, що рішення суду ухвалене з порушенням норм права, а відтак є незаконним.
Рішення ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому, відповідно до ст.375 ЦПК України, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення.
Керуючись ст.ст. 368, 374, 375, 381, 382, 384 ЦПК України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_4 - залишити без задоволення.
Рішення Новоархангельського районного суду Кіровоградської області від 21 лютого 2018 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складено 16 серпня 2018 року.
Суддя доповідач:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2018 |
Оприлюднено | 19.08.2018 |
Номер документу | 75932146 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Кіровоградської області
Дьомич Л. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні