Рішення
від 07.08.2018 по справі 904/1425/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.08.2018м. ДніпроСправа № 904/1425/18

Господарський суд Дніпропетровської області у складі: суддя Петрова В.І.

за участю секретаря судового засідання Кутяєва В.С.

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС-АГРОМАРКЕТ", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ФІРМА "АГРОСТАР", м. Дніпро

про стягнення заборгованості за договором поставки

Представники:

від позивача: не з'явився

від відповідача: Шелаєва Г.Г., дов. від 01.03.2018р.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС-АГРОМАРКЕТ" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ФІРМА "АГРОСТАР" про стягнення основного боргу у розмірі 238 815,70грн., пені у розмірі 23 822,69грн., 3% річних у розмірі 2 335,81грн., інфляційних у розмірі 8 209,61грн.

Позовні вимоги обгрунтовує неналежним виконанням відповідачем умов договору поставки №21/03/2017-АС від 21.03.2017р. в частині повної та своєчасної оплати поставленого товару.

Ухвалою суду від 10.04.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розпочато розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 10.04.2018р. задоволено заяву позивача про забезпечення позову, накладено арешт на грошові кошти у розмірі ціни позову - 273 183,81грн. та судового збору - 4 097,76грн., всього 277 281,57грн., які обліковуються на поточних рахунках відповідача.

Відповідач позов не визнає, вважає, що позивач не довів належними доказами факт поставки товару, оскільки видаткові накладні підписані невстановленими особами, повноваження яких на таке підписання не надані.

Ухвалою суду від 03.05.2018р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 05.07.2018р.

Ухвалою суду від 05.07.2018р. закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 07.08.2018р.

07.08.2018р. у судовому засіданні проголошені вступна та резолютивна частини рішення відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

21.03.2017р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС-АГРОМАРКЕТ" (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ФІРМА "АГРОСТАР" (покупець) укладено договір поставки №21/03/2017-АС.

Згідно п.1.1. договору постачальник зобов'язаний передати у власність покупця продукцію для сільгоспвиробництва (далі - товар або товари) відповідно до умов договору, а покупець зобов'язаний прийняти такий товар та оплатити його на встановлених цим договором умовах.

За п.1.2. договору найменування, асортимент (номенклатура) товару, походження товару (країна і рік виробництва), його кількість, ціна (вартість) товару та код товару згідно УКТ ЗЕД визначаються у Специфікаціях до договору, кожна з яких складається на окрему партію товару, що поставляється за цим договором, і є невід'ємною частиною договору.

Згідно п.1.3. договору загальний обсяг та асортимент (номенклатура) товару, що поставляється за цим договором, визначається кількістю і асортиментом (номенклатурою) товару, поставленого окремими партіями за всіма Специфікаціями відповідно до умов договору протягом його дії.

Пунктом 2.1. договору передбачено, що детальна інформація про кількісні характеристики товару міститься у Специфікації (додатку) до договору. Сторони погодили, що партією товару вважається товар, поставку якого погоджено сторонами у кожній окремій Специфікації. Кількість партій товару дорівнює кількості Специфікацій.

Згідно п.3.1. договору товар постачається на умовах DDP у відповідності до Міжнародних правил тлумачення торгівельних термінів Інкотермс 2010, якщо інше не передбачено Специфікацією. Конкретна адреса передачі товару покупцю (місце поставки) зазначається у Специфікації.

Строк поставки: постачальник зобов'язаний поставити товар за відповідною Специфікацією протягом 5 календарних днів з дати внесення покупцем попередньої оплати (авансу) згідно п.4.3.1. або п.4.4.1. договору, якщо інше не передбачено Специфікацією. Дострокова поставка товару постачальником допускається виключно за згодою сторін.

Згідно п.3.2. договору на кожну поставлену партію товару постачальник зобов'язаний надати такі документи: рахунок (якщо оригінал не був переданий покупцю раніше), видаткову накладну, сертифікат на насіння України (якщо поставці підлягає насіння), сертифікат якості/підтвердження відповідності, товарно-транспортну накладну, акт прийому-передачі товару та інші документи відповідно до чинного законодавства України і умов цього договору. Постачальник зобов'язаний оформити та зареєструвати податкову накладну в єдиному реєстри податкових накладних у порядку і строки згідно законодавства України.

Відповідно до п.3.3. договору право власності та усі ризики на товар переходять від постачальника до покупця з дати поставки. Датою поставки є дата фактичного отримання покупцем товару у місці поставки, що підтверджується підписанням покупцем видаткової накладної та акту прийому-передачі товару (дата підписання покупцем видаткової накладної повинна співпадати з датою фактичного отримання товару покупцем за актом прийому-передачі товару; у випадку, якщо дата підписання покупцем видаткової накладної не співпадає з датою підписання покупцем акта прийому-передачі товару, датою поставки товару вважається дата підписання покупцем акту прийому-передачі товару).

Загальна вартість/ціна товару за договором (ціна договору) складає суму вартості/ціни партій товару за всіма Специфікаціями до договору (п.4.1. договору).

Згідно п.4.2. договору ціна кожного найменування товару, а також ціна/сума партії товару визначаються сторонами в Специфікаціях, що складені та підписані сторонами, і встановлюється у національній валюті України - гривні (ціна/вартість товару включає витрати постачальника на упаковку, маркування, навантаження, транспортування товару, розвантаження, гарантійні зобов"язання тощо). Збирання, знезараження, перевезення та утилізація використаної тари з-під небезпечних речовин сплачено.

За п.п.4.2.1. п.4.2. договору ціна (вартість) товару може мати еквівалент у іноземній валюті (у такому випадку еквівалент ціни визначається сторонами у відповідній Специфікації).

У випадку, якщо відповідно до підписаної сторонами Специфікації ціна товару має еквівалент у іноземній валюті, - сторони домовились, що вказані у підписаних сторонами Додатках (специфікаціях) у гривнях ціни на товар та загальна сума договору не є фіксованими і можуть бути відкориговані постачальником в залежності від зміни офіційного курсу продажу іноземної валюти до гривні відповідно до умов п.4.2.1.1. договору. Ціна товару заокруглюється до 0,01грн.

Зважаючи на те, що сторони погодились із тим, що ціна товару за цим договором є вільною (може визначатись за згодою сторін), то процедуру коригування ціни товару постачальником у порядку, передбаченому п.4.2.1.1., сторони домовились вважати погодженою на увесь час чинності цього договору та не вважати таке коригування односторонньою зміною умов договору, що потребує окремого погодження сторін. При цьому сторони зобов'язані підписати коригування до відповідного Додатку (специфікації), в якому зазначити остаточну вартість поставленого товару, розраховану у порядку, передбаченому п.4.2.1.1.

Курсом продажу іноземної валюти до гривні слід вважати офіційний курс продажу іноземної валюти до гривні, встановлений Національним банком України, який розміщується за адресою на інтернет-сторінці http://www.bank.gov.ua у розділі Показники валютного ринку Офіційний курс гривні щодо іноземних валют . Офіційний курс продажу іноземної валюти до гривні на дату, що передує даті складання Специфікації, вказується в Специфікації до договору.

Відповідно до п.п.4.2.1.1. п.4.2. договору сторони погодили, що якщо на дату поставки товару офіційний курс продажу іноземної валюти до гривні зміниться (збільшиться або зменшиться) на 5% (п'ять відсотків) і більше по відношенню до офіційного курсу продажу іноземної валюти до гривні на дату, що передує даті складання Специфікації до договору (та який зазначено у відповідній Специфікації), до визначення розміру неоплаченої частини ціни (вартості) товару, оплату якої встановлено на умовах відстрочення (згідно п.4.3.2. цього договору або умов Специфікації), буде застосовано формулу.

Згідно п.4.3. договору у разі, коли ціна (вартість) товару має еквівалент у іноземній валюті за відповідною Специфікацією, то, якщо інше не визначено сторонами у Специфікації, оплата товару за Специфікацією здійснюється покупцем у такому порядку:

4.3.1. оплата у розмірі 30% ціни (вартості) товару, передбаченої у відповідній Специфікації, здійснюється на умовах попередньої оплати (авансу) шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника протягом п'яти банківських днів з дати отримання покупцем наданого постачальником рахунку на оплату.

Постачальник зобов'язаний виставити та надати покупцю рахунок в день підписання сторонами відповідної Специфікації. Ціна, зазначена у рахунку, дійсна протягом п'яти банківських днів з дати отримання такого рахунку покупцем, незалежно від зміни офіційного курсу продажу іноземної валюти до гривні, встановленого Національним банком України. Рахунок дійсний протягом п'яти банківських днів з дати отримання такого рахунку покупцем, незалежно від строку, зазначеного у такому рахунку.

У такому випадку покупець вважається таким, що виконав грошові зобов'язання щодо оплати 30% ціни (вартості) товару, передбаченої у відповідній Специфікації (дата оплати), з дати отримання постачальником (надходження) на його банківський рахунок від покупця або третьої особи, що не є стороною за цим договором, згідно п.4.5. договору, грошових коштів у розмірі, що відповідає грошовому зобов'язанню покупця, розрахованого відповідно до умов цього договору та Додатків до нього.

4.3.2. оплата решти 70% ціни (вартості) товару, передбаченої у відповідній Специфікації (з урахуванням п.4.2.1.1. договору), здійснюється на умовах відстрочення шляхом перерахування грошових коштів з поточного рахунку покупця на поточний рахунок постачальника у строк/термін, визначений сторонами у відповідній Специфікації.

У такому випадку покупець вважається таким, що виконав грошові зобов'язання щодо оплати 70% ціни (вартості) товару, передбаченої у відповідній Специфікації (дата оплати), з дати отримання постачальником (надходження) на його банківський рахунок від покупця або третьої особи, що не є стороною за цим договором, згідно п.4.5. договору, грошових коштів у розмірі, що відповідає грошовому зобов'язанню покупця, розрахованого відповідно до умов цього договору та Додатків до нього.

Пунктом 7.2. договору передбачено, що разом з товаром постачальник зобов'язаний надати покупцю оригінали документів (рахунок, видаткову накладну, товарно-транспортну накладну, акт прийому-передачі товару, залізничні накладні у випадку доставки залізничним транспортом і т.п.), та інші документи відповідно до законодавства України і цього договору, оформлені державною мовою і відповідно до вимог законодавства України.

Договір, згідно п.10.1., набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє по 31.12.2017р., але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань. Закінчення строку дії договору не звільняє сторони від відповідальності за порушення, що мало місце під час дії договору.

Специфікацією (Додатком) №1 від 28.03.2017р. та Специфікацією (Додатком) №2 від 18.08.2017р. сторони узгодили найменування товару, виробника, код УКТ ЗЕТ, одиницю виміру, еквівалент ціни за одиницю виміру у доларах США, ціну, кількість, суму, строк поставки, умови та місце поставки, строк оплати. Так, зокрема загальна сума товару за Специфікацією №1 складала 60 639,84грн., а за Специфікацією №2 - 341 165,28грн.

Відповідно до ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов"язується передати у встановлений строк товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов"язаних з особистими, сімейними, домашніми або іншим подібним використанням, а покупець зобов"язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно ч.2 ст.712 Цивільного кодексу України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Позивач поставив відповідачу товар на загальну суму 401 805,12грн., що підтверджується видатковими накладними №612 від 06.04.2017р. на суму 60 639,84грн. (Специфікація №1) та №2016 від 21.08.2017р. на суму 341 165,28грн. (Специфікація №2), підписаними сторонами без будь-яких зауважень (а.с.25-26).

Відповідно до ст.692 Цивільного кодексу України покупець зобов"язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов'язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.

Покупець зобов"язаний прийняти товар та здійснити відповідні розрахунки згідно умов договору (п.п.6.2.2. п.6.2. договору).

Графік оплати товару за Специфікацією №1: авансова частина у розмірі 18 191,95грн. (30%) - згідно умов п.4.3.1. договору; відстрочений платіж у розмірі 42 447,89грн. (70%) - не пізніше 15.10.2017р.

Графік оплати товару за Специфікацією №2: авансова частина у розмірі 102 349,58грн. (30%) - згідно умов п.4.3.1. договору; відстрочений платіж у розмірі 238 815,70грн. (70%) - не пізніше 01.12.2017р.

Відповідно до ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Із матеріалів справи вбачається, що відповідач здійснив повну оплату поставленого товару за Специфікацією №1 у розмірі 60 639,84грн. згідно платіжних доручень №3001557435 від 04.04.2017р. на суму 18 191,95грн. (авансова частина) та №3001559919 від 01.11.2017р. на суму 42 447,89грн. (відстрочений платіж), а також сплатив авансовий платіж за Специфікацією №2 у розмірі 102 349,58грн. згідно платіжного доручення №3001559188 від 23.08.2017р. Остаточного розрахунку за поставлений товар згідно Специфікації №2 у розмірі 238 815,70грн. відповідач не здійснив.

05.03.2018р. позивач отримав від відповідача лист за №14 від 19.02.2018р., в якому останній визнав заборгованість за 2017р. та просив надати можливість розстрочення погашення цієї заборгованості на 5 місяців (а.с.27).

Однак, як вбачається з матеріалів справи, відповідач платежів на виконання цього листа не здійснив.

Згідно ч.1 ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до приписів ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим до виконання.

За ч.1 ст.625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Згідно ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов"язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов"язання (неналежне виконання).

Станом на момент розгляду справи заборгованість відповідача перед позивачем за договором поставки №21/03/2017-АС від 21.03.2017р. згідно Специфікації №2 складає 238 815,70грн., що підтверджується матеріалами справи, та підлягає до стягнення.

У разі порушення зобов"язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки (ст.611 Цивільного кодексу України).

Статтею 546 Цивільного кодексу України передбачено, що виконання зобов'язання може забезпечуватися, зокрема неустойкою. Одним із видів неустойки є пеня, яка обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).

За ч.6 ст.232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Відповідно до п.9.4. договору у разі прострочення терміну (строку) оплати товару згідно п.4.3.2. або п.4.4.2. договору покупець сплачує пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла на період порушення, від суми простроченого платежу за кожний день прострочення. Сторони погодили, що у випадку порушення покупцем строку внесення попередньої оплати згідно п.4.3.1. або п.4.4.1. договору, покупець не несе відповідальності.

Позивач просить стягнути з відповідача пеню за період з 02.12.2017р. по 29.03.2018р. у розмірі 23 822,69грн.

Перевіривши розрахунок пені, господарський суд встановив, що він здійснений правильно, у зв"язку з чим пеня у розмірі 23 822,69грн. підлягає до стягнення.

Відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов"язання, на вимогу кредитора зобов"язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Позивач просить стягнути з відповідача 3% річних за період з 02.12.2017р. по 29.03.2018р. у розмірі 2 335,81грн., а також інфляційні за період грудень 2017р. - березень 2018р. у розмірі 8 209,61грн.

Господарський суд, перерахувавши 3% річних за період з 02.12.2017р. по 29.03.2018р., встановив, що вони складають 2 316,19грн. та підлягають до стягнення. В іншій частині позовних вимог щодо стягнення 3% річних суд вважає за необхідне відмовити у зв"язку із неправильним нарахуванням.

Перевіривши розрахунок інфляційних, господарський суд встановив, що він здійснений правильно, у зв"язку з чим інфляційні у розмірі 8 209,61грн. підлягають до стягнення.

Твердження відповідача про недоведеність факту поставки товару суд вважає безпідставними, оскільки видаткові накладні №612 від 06.04.2017р., №2016 від 21.08.2017р. підписані відповідачем без будь-яких зауважень та скріплені його печатками. Крім того, видаткова накладна №612 від 06.04.2017р. оплачена відповідачем у повному обсязі, а видаткова накладна №2016 від 21.08.2017р. оплачена ним частково.

У зв'язку із частковим задоволенням позову судовий збір відповідно до ст.129 ГПК України покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ФІРМА "АГРОСТАР" (49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 12, кімн.14, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 33983588) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС-АГРОМАРКЕТ" (04071, м. Київ, вул. Костянтинівська, 2А, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 38050723) основний борг у розмірі 238 815,70грн. (двісті тридцять вісім тисяч вісімсот п"ятнадцять грн. 70коп.), пеню у розмірі 23 822,69грн. (двадцять три тисячі вісімсот двадцять дві грн. 69коп.), 3% річних у розмірі 2 316,19грн. (дві тисячі триста шістнадцять грн. 19коп.), інфляційні у розмірі 8 209,61грн. (вісім тисяч двісті дев"ять грн. 61коп.), судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 4 097,47грн. (чотири тисячі дев"яносто сім грн. 47коп.), судовий збір за подання заяви про забезпечення позову у розмірі 880,94грн. (вісімсот вісімдесят грн. 94коп.).

В іншій частині позову відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та у строки, передбачені ст.256, п.п.17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 17.08.2018р.

Суддя В.І. Петрова

Дата ухвалення рішення07.08.2018
Оприлюднено20.08.2018
Номер документу75946266
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1425/18

Ухвала від 22.04.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Фещенко Юлія Віталіївна

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Фещенко Юлія Віталіївна

Постанова від 27.11.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 23.10.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 24.09.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 13.09.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Судовий наказ від 07.09.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Рішення від 07.08.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 05.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні