ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/2257/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Єресько Л.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,
представника позивача - Запорожець В.В.,
представника відповідача - Паращука Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Селянського фермерського господарства "Темп" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
02 липня 2018 року Селянське фермерське господарство "Темп" /надалі по тексту - позивач, СФГ "Темп"/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області /надалі по тексту - відповідач/, де просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 28.02.2018 №1899/0/26-18 у вирішенні по суті питання про наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- зобов'язати Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області протягом одного тижня з моменту набрання судовим рішенням законної сили надати СФГ "Темп", 39140, Полтавська обл., Козельшинський район, село Велика Безуглівка, ідентифікаційний код 13962893, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач має право на отримання запитуваної земельної ділянки в користування без проведення торгів, оскільки розпорядженням голови Козельщинської РДА від 27.01.2011 № 33 надано дозвіл СФГ "Темп" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 28,63 га для ведення фермерського господарства до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів". Вказував, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, адже за наслідками розгляду поданого клопотання відповідач мав прийняти відповідний наказ про надання або про відмову у наданні дозволу.
Ухвалою від 20.07.2018 прийнято до розгляду вказану позовну заяву та постановлено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасником справи.
03.08.2018 від відповідача надійшов відзив, де останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, оскільки в силу положень статей 124,134 Земельного кодексу України, пункту 2 Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" позивач може отримати в оренду спірну земельну ділянку для ведення фермерського господарства лише за результатами земельних торгів. Зазначили, що розглядати клопотання в порядку статті 123 Земельного кодексу України відповідач як уповноважений орган має у випадках, коли передача у користування земельної ділянки буде здійснюватися без проведення земельних торгів.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті, а також інші письмові докази, наявні у матеріалах справ, встановив такі обставини.
До Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області звернулося СФГ "Темп" за підписом голови Обідіона О.В. із клопотанням (вх. від 15.02.2018 № С-2406/0/25-18), в якій просили надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області /а.с. 73-74/.
В обґрунтування зазначено, що оскільки розпорядженням голови Козельщинської РДА № 33 від 27.01.2011 надано дозвіл СФГ "Темп" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 28,63 га для ведення фермерського господарства до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" № 1012-VIII від 18.02.2016, то СФГ "Темп" має право на отримання відповідної земельної ділянки, яка перебуває у володінні станом і на сьогоднішній день в користування без проведення земельних торгів.
За змістом матеріалів справи 10.02.2011 між Козельщинською раойнною державною адміністрацією (орендодавець) та СФГ "Темп (орендар) укладено договір оренди № 429 строком на 1 рік (п. 8 договору), за змістом якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 28,63 га у тому числі рілля 28,63 га (землі запасу), яка знаходиться на території Солоницької сільської ради (п.п. 1,2 договору) /а.с. 60-61/.
Згідно із розпорядженням голови Козельщинської районної державної адміністрації Полтавської області "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою" від 27.01.2011 № 33 вирішено дати дозвіл селянському (фермерському) господарству "Темп" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування (оренди) земельною ділянкою площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради з подальшим укладенням договору оренди та його обов'язковою державною реєстрацією /а.с. 49/.
Згідно переліку додатків СФГ "Темп" до клопотання додано копію технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою, для ведення фермерського господарства СФГ "Темп" на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області (кадастровий номер 5322084900:00:001, 5322084900:00:001), копію договору оренди землі № 429 від 10.02.2011, копію акту приймання - передачі земельної ділянки від 10.02.2011 /а.с. 60-61/.
За результатами розгляду клопотання (вх. від 15.02.2018 № С-2406/0/25-18) ГУ Держгеокадастром у Полтавській області надіслано на адресу СФГ "Темп" лист "Про розгляд клопотання" від 28.02.2018 № 1899/0/26-18, в якому із посиланням на положення статті 124 Земельного кодексу України зазначив, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частиною другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України, у зв'язку із чим відсутні правові підстави щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки /а.с. 77/.
Не погодившись із вищевказаною відповіддю ГУ Держгеокадастру у Полтавській області позивач звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить із такого.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права юридичних осіб на землю урегульовано Земельним кодексом України.
Так, згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду передбачено статтею 124 Земельного кодексу України.
За змістом частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Разом з тим, чинним законодавством не передбачено права уповноважених органів реалізувати ці повноваження у формі листів тощо.
Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333 (далі - Положення №333).
Пунктом 8 Положення №333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру. Відповідно до підпункту 11 пункту 10 начальник Головного управління підписує накази Головного управління.
Відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 №34/5, наказ, розпорядження, постанова, рішення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб'єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.
Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.
Відсутність же належним чином оформленого рішення Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області про надання/ненадання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після спливу встановленого законом строку розгляду клопотання особи, не зважаючи на факт надіслання відповідачем заявнику листа від 28.02.2018 № 1899/0/26-18, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність.
З огляду на вищезазначене, суд вважає, що вищезазначений лист відповідача, направлений у відповідь на клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за змістом та формою не може вважатися рішенням у розумінні частини 1 статті 124 Земельного кодексу України.
За таких обставин суд приходить до висновку, що у даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача в частині не прийняття рішень по суті поставлених питань за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
Така бездіяльність є порушенням прав позивача на розгляд суб'єктом владних повноважень його клопотання у встановленому законодавством порядку, що потребують судового захисту.
Враховуючи викладене вище, суд вважає за необхідне відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача вийти за межі позовних вимог, та визнати протиправною бездіяльність в частині не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені у частині шостій статті 118 Земельного кодексу України, у визначений законом строк, то суд вважає, що з метою обрання належного та ефективного способу відновлення порушених прав позивача, відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України вийти за межі позовних вимог та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області прийняти рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
Натомість позовна вимога про зобов'язання відповідача протягом одного тижня з моменту набрання судовим рішенням законної сили надати СФГ "Темп" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області, є передчасною та не підлягає задоволенню.
Відповідно до норм чинного законодавства повноваження відповідача щодо вирішення клопотань про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
При цьому, ГУ Держгеокадастру у Полтавській області як суб'єкт владних повноважень повинен діяти виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а його дискреційні повноваження обмежені вимогами цих законів. Контроль за тим, щоб суб'єкти владних повноважень не порушували межі цих дискреційних повноважень, не виходили за межі своїх владних повноважень, що може розцінюватися як свавілля, покладено на адміністративне судочинство.
Вищеописане клопотання позивача потребує вирішення у відповідності до вимог Земельного кодексу України із наведенням законних обґрунтувань з посиланням на норми законодавства, а не на оціночні судження відповідача, що виходить за межі його повноважень.
Враховуючи те, що клопотання позивача не вирішувалося по суті уповноваженим органом, адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань по суті, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, позовні вимоги СФГ "Темп" підлягають частковому задоволенню.
За змістом частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки при зверненні з даним позовом СФГ "Темп" сплачено судовий збір в розмірі 1762,00 грн (мінімальної ставки судового збору за одну вимогу немайнового характеру), а позовні вимоги задоволено частково (в розмірі однієї позовної вимоги немайнового характеру), то 50 % від вказаної суми підлягає стягненню на користь СФГ "Темп" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Керуючись статтями 9, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Селянського фермерського господарства "Темп" ( с. Велика Безуглівка, Козельщинський район, Полтавська область,39140, код ЄДРПОУ 13962893) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області ( вул. Уютна, 23,м.Полтава, Полтавська область, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в частині не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області прийняти рішення за результатами розгляду клопотання Селянського фермерського господарства "Темп" (вх. С-2406/0/25-18 від 15.02.2018) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 28,63 га ріллі для ведення фермерського господарства на території Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Селянського фермерського господарства "Темп" (код ЄДРПОУ 13962893) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39767930) витрати зі сплати судового збору у розмірі 881,00 грн (вісімсот вісімдесят одна гривня нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд у відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних Положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повне рішення складено 28 серпня 2018 року.
Суддя Л.О. Єресько
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2018 |
Оприлюднено | 04.09.2018 |
Номер документу | 76133958 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.О. Єресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні