Рішення
від 28.08.2018 по справі 924/349/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" серпня 2018 р. Справа № 924/349/18

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., секретаря судового засідання Ключки Н.М., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

до товариства з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» м. Хмельницький

про внесення змін до договору оренди землі від 09.06.2009р. №040974200125, укладеного між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» :

- п. 5 викласти в новій редакції „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 25205891 грн. (двадцять п'ять мільйонів двісті п'ять тисяч вісімсот дев'яносто одна гривня)» ;

- п. 9 викласти в новій редакції „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 776341,45 грн. (сімсот сімдесят шість тисяч триста сорок одна гривня сорок п'ять копійок), що становить 8 (вісім) відсотків під будівництво торговельних приміщень, 6 (шість) відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №33218812700002 в ГУДКУ у Хмельницькій області МФО 815013, ЗКПО 23565225, код платежу 13050200, одержувач: міський бюджет.

Представники сторін:

позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю № 02-14-1825 від 15.12.17р.

відповідача: не з'явився

прокуратури: ОСОБА_2 - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області згідно посвідчення від 13.04.17р.

Рішення приймається 28.08.2018р., оскільки в судовому засіданні 22.08.2018р. оголошувалася перерва.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

17.04.2018 року до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 09.06.2009р. №040974200125, укладеного між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» .

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.04.2018р. зазначена позовна заява передана для розгляду судді Танасюк О.Є.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 15.05.2018р. відкрито провадження у справі №924/349/18, справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 13.07.2018р. прийнято заяву заступника прокурора Хмельницької області від 13.06.2018р. №05-935-18 про зміну предмету позову.

Ухвалою господарського суду від 13.07.2018р. продовжено строк підготовчого провадження по справі №924/349/18 на 30 днів.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 13.08.2018р. закрито підготовче провадження у справі № 924/349/18, дану справу призначено до судового розгляду по суті на 22.08.2018р.

В судовому засіданні 22.08.2018р. постановлено протокольну ухвалу про оголошення перерви на 10:00 год. 28.08.2018р.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Заступник прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради звернувся з позовом до суду, в якому з урахуванням заяви про зміну предмету позову просить внести зміни до договору оренди землі від 09.06.2009р. №040974200125, укладеного між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» :

- п. 5 викласти в новій редакції „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 25205891 грн. (двадцять п'ять мільйонів двісті п'ять тисяч вісімсот дев'яносто одна гривня)» ;

- п. 9 викласти в новій редакції „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 776341,45 грн. (сімсот сімдесят шість тисяч триста сорок одна гривня сорок п'ять копійок, що становить 8 (вісім) відсотків під будівництво торговельних приміщень 6 (шість) відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №33218812700002 в ГУДКУ у Хмельницькій області МФО 815013, ЗКПО 23565225, код платежу 13050200, одержувач: міський бюджет.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18, оновлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 500000 кв.м. по вул. Старокостянтинівське шосе, 5/5А у м. Хмельницькому, яку орендує відповідач становить 25205891,00 грн. Враховуючи, що ТОВ „Рембуд-Інвест» в добровільному порядку зміни до договору оренди земельної ділянки в частині розміру її нормативної грошової оцінки, що безпосередньо впливає на розмір орендної плати, не внесло, виникла необхідність у зверненні з даним позовом до суду.

Відповідач у відзиві від 03.08.2018р. проти позову заперечує. Вважає, що поданий прокурором витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18 не є належним доказом у справі, оскільки складений за відсутності рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону України „Про оцінку земель» ) та не затверджений Хмельницькою міською радою (ст. 23 Закону України „Про оцінку земель» ).

При цьому, посилається на практику Верховного Суду України, викладену в постанові від 18.05.2016р. №6-325.

У відзиві відповідач просить визнати поважними причини несвоєчасного подання відзиву на позов у зв'язку з перебуванням повноважного представника у відпустці.

Прокурор у відповіді на відзив від 10.08.2018р. №05/2-935-18 вважає доводи відповідача безпідставними та необґрунтованими.

Позивач у відповіді на відзив від 10.08.2018р. №12-3693-02-14 вважає, що відповідач невірно надає оцінку обставинам справи. Просить позов задовольнити.

Зазначає, що на території міста Хмельницького чинною є нормативна грошова оцінка земель, виконана Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст „Дніпромісто» . Вказує, що рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010 №20 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького.

Звертає увагу, що згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України „Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, стверджує, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18, проведений головним спеціалістом відділу у Хмельницькому районі головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, не потребує затвердження шляхом прийняття окремого рішення міською радою.

Вказує, що правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі №6-325ц16, та на яку посилається відповідач, не спростовує доводів, викладених у позовній заяві заступника прокурора області. У зазначеній постанові Верховний Суд України підтвердив, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Прокурор у поясненнях від 22.08.208р. №05/2-935-18 зазначає, що рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010 №20 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького. Згідно із ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, стверджує, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018 №18-22-0.33-1410/116-18, проведений головним спеціалістом відділу у Хмельницькому районі головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, не потребує затвердження шляхом прийняття окремого рішення міською радою як на це вказує відповідач.

Зазначає, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18, проведений головним спеціалістом відділу у Хмельницькому районі головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, за змістом і формою відповідає додатку 9 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016р. №489.

Позивач у додаткових поясненнях від 23.08.2018р. №02-14-2770 зазначає, що рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010р. № 20 було затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького. На виконання зазначеного рішення управлінням земельних ресурсів та земельної реформи технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького була передана управлінню Держкомзему у м. Хмельницькому для подальшого застосування та надання інформації щодо нормативної грошової оцінки земель міста.

Звертає увагу суду, що наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 р. затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (застосовується з 1 січня 2017 року), яким змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок. При цьому, вказаним Порядком скасовано різницю, згідно якої до 2017 року для визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є базою визначення орендної плати, для об'єктів незавершеного будівництва, застосовувався коефіцієнт 0,5, тоді як для об'єктів, що введені в експлуатацію та використовувались для комерційної діяльності, відповідний коефіцієнт становив 2,5, проте з 01.01.2017 відповідний коефіцієнт є єдиним та становить 2,5.

Вказує, що листом від 21.11.2017 № 3381/02-01-15 управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомляло ТОВ "Рембуд-Інвест" про вищезазначені обставини та у зв'язку з цим необхідність внесення відповідних змін в договір оренди землі, проте жодних дій з боку відповідача вчинено не було. Таким чином, просить позов задовольнити.

Дослідивши фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин, надані по справі докази та пояснення, судом встановлено та приймається до уваги таке.

Рішенням 22-ї сесії Хмельницької міської ради від 17.12.2008р. №30 товариству з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» (код ЄДРПОУ 33761211) передано в оренду під будівництво 10-14 поверхового житлового масиву з вбудовано-прибудованими торгівельними та офісними приміщеннями торгівельно-розважальних комплексів, земельну ділянку площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а.

09.06.2009р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ „Рембуд-Інвест» укладено договір оренди землі №040974200125 відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення 22-ї сесії міської ради від 17.12.2008р. №30 із земель житлової та громадської забудови, що знаходиться в м. Хмельницькому, Старокостянтинівське шосе, 5/5а.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 50000 м.кв., землі відведені під будівництво, в. т.ч. зелені насадження (трава) площею 50000 м.кв (п. 2 договору).

Згідно з п. 3 договору на земельній ділянці знаходяться лінії ЛЕП площею 1973 м.кв.

За умовами п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2554244,00 грн.

Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 78670,65 грн. в рік, що становить 3 відсотки під будівництво житлового масиву, 6 відсотків під будівництво офісних приміщень, 8 відсотків під будівництво торговельних приміщень від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

У п. 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається в разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, назначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. п. 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду під будівництво 10-14 поверхового житлового масиву з вбудовано-прибудованими торгівельними та офісними приміщеннями торгівельно-розважальних комплексів; цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

Пунктом 36 договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Невід'ємними частинами договору є, зокрема, план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); витяг з рішення Хмельницької міської ради; витяг (довідка) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (п. 43 договору).

Договір укладено на 3 роки до 17.12.2011р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

Договір підписаний сторонами, скріплений відтисками їхніх печаток, містить відмітку про реєстрацію у Хмельницькій РФ ДП "ЦДЗК" від 09.06.2009 р. за №125.

У підписаному сторонами договору розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 25.02.2009 р. (під будівництво 10-14 поверхового житлового масиву з вбудовано-прибудованими торгівельними та офісними приміщеннями торгівельно-розважальних комплексів) визначено розмір орендної плати за земельну ділянку площею 50000 м.кв. в м. Хмельницькому, Старокостянтинівське шосе, 5/5а в сумі 78670,65 грн. (3% від нормативної грошової оцінки - 75094,77 грн.; 6% від нормативної грошової оцінки - 1532, 52 грн.; 8% від нормативної грошової оцінки - 2042,36 грн.).

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.12.2009р. №1783/01-15 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а становила 2554244 грн.

Рішенням позачергової 35-ї сесії Хмельницької міської ради від 14.09.2010р. №7 вирішено внести зміни в графу 6 п. 4 додатку 3 рішення 22-ї сесії міської ради від 17.12.2008 р. №30, замінивши слова "на 3 роки" на слова "на 10 років до 17.12.2018р." відповідно до поданого клопотання ТОВ "Рембуд-Інвест". Вирішено внести зміни до договору оренди №040974200125 від 09.06.2009р.

05.10.2013 р. сторонами укладено додаткову угоду №041074200194 до договору, якою внесено зміни в п. 8 договору замінивши слова "Договір укладено на 3 роки" на слова "Договір укладено на 10 років до 17.12.2018р."

Рішенням 48-ї сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015р. №65 внесено зміни в графу 6 п. 4 додатку 3 рішення 22-ї сесії міської ради від 17.12.2008 р. №30 із внесеними змінами на підставі рішення позачергової 35-ї сесії міської ради від 14.09.2010р. №7, замінивши слова: „на 10 років» на слова „на 20 років» , відповідно до поданого клопотання ТОВ "Рембуд-Інвест". Вирішено внести зміни до договору оренди №040974200125 від 09.06.2009р. із внесеними змінами №041074200194 від 05.10.2013 р.

Рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010р. № 20 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького, виконану Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст „Діпромісто» . В п. 4 рішення зазначено, що управління земельних ресурсів та земельної реформи технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького передає управлінню Держкомзему у м. Хмельницькому для подальшого застосування та надання інформації щодо нормативної грошової оцінки земель міста.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.05.2016р. №32-28-99.4-5992/0/15-16 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а становила 11889571 грн.

10.10.2016р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ „Рембуд-Інвест» укладено додаткову угоду №1356/02 до договору, якою п. 5 договору викладено в новій редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11889571,00 грн. (одинадцять мільйонів вісімсот вісімдесят дев'ять тисяч п'ятсот сімдесят одна грн. 00 коп.).» ; п. 9 викладено в новій редакції: „Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 366198,84 грн. (триста шістдесят шість тисяч сто дев'яносто вісім грн. 84 коп.) в рік, що становить 8 (вісім) відсотків під будівництво торгівельних приміщень, 6 (шість) відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а на 2016 рік орендна плата за землю складає 363 702,02 грн. (триста шістдесят три тисячі сімсот дві грн. 02 коп.), що становить 6,8 (шість цілих вісім десятих) відсотка під будівництво торговельних приміщень, 5,1 (п'ять цілих одна десята) відсотка під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на відповідний рахунок; п. 8 викладено в новій редакції: „Договір укладено на 20 (двадцять) років до 17.12.2028 р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію» .

Дана додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі №040974200125 від 09.06.2009 р. Невід'ємною частиною додаткової угоди є: витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.05.2016 р.; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності грошова оцінка яких проведена на 19.05.2016 р.; витяг з рішення сорок восьмої сесії міської ради від 04.03.2015 р. № 65.

Листом від 21.11.2017 р. №3381/02-01-05 управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулось до ТОВ " Рембуд-Інвест", в якому повідомило, що на підставі змін коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), внесених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. №489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, необхідно привести у відповідність нормативну грошову оцінку наданої в оренду земельної ділянки, звернувшись із заявою про проведення розрахунку та виготовлення проекту додаткової угоди до договору.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а становить 25205891 грн.

Згідно інформації Хмельницької міської ради від 04.04.2018р. №12-1432-02-10, наданої на запит прокуратури Хмельницької області, з урахуванням нової нормативної грошової оцінки на 2018р., мінімальний розмір орендної плати за використання земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а становить 776341,45 грн., що становить 8 відсотків під будівництво торговельних приміщень, 6 відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 відсотки під будівництво житлового масиву.

Враховуючи, що ТОВ „Рембуд-Інвест» в добровільному порядку зміни до договору оренди земельної ділянки в частині розміру її нормативної грошової оцінки, що безпосередньо впливає на розмір орендної плати, не внесло, прокурор звернувся в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради з даним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За приписами ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ст. 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Як вбачається з матеріалів справи, 09.06.2009р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ „Рембуд-Інвест» укладено договір оренди землі №040974200125 (зі змінами від 05.10.2010р., від 10.10.2016р.) відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 50000 м.кв. на підставі рішення 22-ї сесії міської ради від 17.12.2008р. №30 із земель житлової та громадської забудови, що знаходиться в м. Хмельницькому, Старокостянтинівське шосе, 5/5а.

У статті 289 Податкового кодексу зазначено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

З урахуванням укладеної між сторонами додаткової угоди №1356/02 від 10.10.2016р. до договору оренди землі, нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 11889571,00 грн.(п. 5 договору), а орендна плата визначена в розмірі 366198,84грн. (п. 9 договору).

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016р. затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (застосовується з 1 січня 2017 року), яким змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Вказаним Порядком скасовано різницю, згідно якої до 2017 року для визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є базою визначення орендної плати, для об'єктів незавершеного будівництва, застосовувався коефіцієнт 0,5, тоді як для об'єктів, що введені в експлуатацію та використовувались для комерційної діяльності, відповідний коефіцієнт становив 2,5, проте з 01.01.2017 відповідний коефіцієнт є єдиним та становить 2,5.

У п. 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається в разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, назначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Листом від 21.11.2017 № 3381/02-01-15 управління земельних ресурсів та земельної реформи повідомляло ТОВ "Рембуд-Інвест" про вищезазначені обставини та у зв'язку з цим необхідність внесення відповідних змін в договір оренди землі. Однак жодних дій з боку відповідача вчинено не було.

Відповідач заперечуючи проти позову стверджує, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18 не є належним доказом у справі, оскільки складений за відсутності рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування та не затверджений Хмельницькою міською радою.

Частиною 1 ст. 15 Закону України „Про оцінку земель» передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 23 Закону України „Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.12.2010р. Хмельницькою міською радою прийнято рішення №20 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького". В п. 4 вказаного рішення передбачено, що управління земельних ресурсів та земельної реформи технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького передає управлінню Держкомзему у м. Хмельницькому для подальшого застосування та надання інформації щодо нормативної грошової оцінки земель міста.

Частиною 3 ст. 23 Закону України „Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (п. 1 р. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.15 № 15), яка здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення).

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018 №18-22-0.33-1410/116-18, виданий відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, не потребує затвердження шляхом прийняття окремого рішення міською радою як на це стверджує відповідач.

Відповідно до п. 1 розділу 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів зазначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18, виданого відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за змістом і формою відповідає додатку 9 до зазначеного Положення.

Враховуючи зазначене, твердження відповідача про те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18 не відповідає вимогам чинного законодавства є безпідставним.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.04.2018р. №18-22-0.33-1410/116-18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а, кадастровий номер 6810100000:18:002:0023 із земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, визначена в розмірі 25205891 грн.

Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст. 289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у договорі (з урахуванням додаткової угоди №1356/02 від 10.10.2016р.) про нормативну грошову оцінку землі в розмірі 11889571,00 грн. суперечить дійсному розміру нормативної оцінки земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а.

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Суд зазначає, що, передбачивши умови про перегляд розміру орендної плати в п. 13 договору, сторони тим самим погодили можливість таких змін в розумінні ст. 651 ЦК України.

При цьому, зміна нормативної грошової оцінки землі з 11889571,00 грн. на 25205891 грн. є підставою для зміни розміру орендної плати, який є істотною умовою договору.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 16.04.2018р. по справі №910/7905/17, від 07.06.2018р. у справі №922/518/14.

При цьому, правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі №6-325ц16, на яку посилається відповідач, не спростовує доводів, викладених у позовній заяві, а навпаки, підтверджує те, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Згідно інформації Хмельницької міської ради від 04.04.2018р. №12-1432-02-10, наданої на запит прокуратури Хмельницької області, з урахуванням нової нормативної грошової оцінки на 2018р., мінімальний розмір орендної плати за використання земельної ділянки площею 50000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 5/5а становить 776341,45 грн., що становить 8 відсотків під будівництво торговельних приміщень, 6 відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 відсотки під будівництво житлового масиву.

Таким чином, враховуючи положення п. 13 договору оренди землі, а також зміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, наявні підстави для внесення змін до договору оренди землі від 09.06.2009р. №040974200125, укладеного між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» , а саме:

- п. 5 викласти в новій редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 25205891 грн. (двадцять п'ять мільйонів двісті п'ять тисяч вісімсот дев'яносто одна гривня)» ;

- п. 9 викласти в новій редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 776341,45 грн. (сімсот сімдесят шість тисяч триста сорок одна гривня сорок п'ять копійок), що становить 8 (вісім) відсотків під будівництво торговельних приміщень, 6 (шість) відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №33218812700002 в ГУДКУ у Хмельницькій області МФО 815013, ЗКПО 23565225, код платежу 13050200, одержувач: міський бюджет.

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ст. 74 ГПК України).

Згідно зі ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються (ст. 77 ГПК України).

Статтями 78, 79 ГПК України встановлено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Враховуючи, що зміна нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки є підставою для зміни орендної плати, позовні вимоги є обґрунтовані та підлягають задоволенню.

У зв'язку із задоволенням позову судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 20, 73, 74, 76-79, 129, 233, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити .

Внести зміни до договору оренди землі від 09.06.2009р. №040974200125, укладеного між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» :

- п. 5 викласти в новій редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 25205891 грн. (двадцять п'ять мільйонів двісті п'ять тисяч вісімсот дев'яносто одна гривня)» ;

- п. 9 викласти в новій редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України „Про оренду землі» та розмірі 776341,45 грн. (сімсот сімдесят шість тисяч триста сорок одна гривня сорок п'ять копійок), що становить 8 (вісім) відсотків під будівництво торговельних приміщень, 6 (шість) відсотків під будівництво офісних приміщень, 3 (три) відсотки під будівництво житлового масиву від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №33218812700002 в ГУДКУ у Хмельницькій області МФО 815013, ЗКПО 23565225, код платежу 13050200, одержувач: міський бюджет.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Рембуд-Інвест» (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівського Підпілля, 63, код ЄДРПОУ 33761211) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ „Перехідні положення» ГПК України.

Повне рішення складено 30.08.2018 р.

Суддя О.Є. Танасюк

Віддрук. 4 прим.: 1 - до справи,

2 - позивачу (29013, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3);

3 - відповідачу (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 63)

4 - Прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, провул. Військоматський, 3).

Всім рек. з пов.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення28.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76155494
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/349/18

Рішення від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 22.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Постанова від 29.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 08.09.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 03.12.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 05.11.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 17.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні