Рішення
від 03.09.2018 по справі 812/1434/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

6.2.1

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 вересня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1434/18

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Секірської А.Г.,

за участю секретаря - Вакуленка А.В.,

позивача - не прибув;

представника відповідача - не прибув;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

13.06.2018 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1) до Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області (далі - відповідач, Лиманська сільська рада) про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 з 14.04.2003 по 22.05.2003 працювала обліковцем тракторної бригади СТОВ Діброва Старобільського району, з 27.04.2010 по теперішній час працює соціальним працівником відділення соціальної допомоги на дому в Старобільському територіальному центрі соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян. Позивачеві стало відомо, що вона має право на отримання земельної ділянки (паю) для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства розміром 2,0 га як працівник соцсфери, та звернулася до відповідача з питання виділення земельної ділянки, однак повідомили, що на території Лиманської сільської ради немає вільних земельних ділянок.

З посиланням на положення Указу Президента України від 12.04.2000 № 584/2000 Про забезпечення економічних інтересів і соціального захисту працівників соціальної сфери села та вирішення окремих питань, що виникли в процесі проведення земельної реформи , статті 6, 121-123 Земельного кодексу України, позивач вважає, що Лиманська сільська рада протиправно не внесла на розгляд сесії заяву про надання земельної ділянки, а просто надала відповідь про те, що на території сільради відсутні вільні земельні ділянки, не обґрунтовуючи цю відповідь ніяким чином. За твердженням позивача, їй достовірно відомо, що земельні ділянки є, оскільки мається і резерв земель, також є земельні ділянки, які знаходяться у віданні і розпорядженні сільради і власники яких померли.

На підставі викладеного позивач просить суд:

1) визнати протиправною бездіяльність Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області щодо неприйняття рішення з розгляду заяви про надання ОСОБА_1 земельної ділянки;

2) зобов'язати Лиманську сільську раду Старобільського району Луганської області надати ОСОБА_1 у користування земельну ділянку розміром 2,0 га на території Лиманської сільської ради як працівнику соцсфери.

Ухвалою від 29.05.2018 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків (арк.спр. 17-18).

08.06.2018 позивачем усунуто недоліки позовної заяви (арк.спр. 21).

Ухвалою суду від 13.06.2018 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та витребувано від відповідача докази (арк.спр. 1-2).

02.07.2018 відкладено підготовче засідання у зв'язку з неявкою сторін (арк.спр. 37).

Ухвалою суду від 17.07.2018 відкладено підготовче засідання на 02.08.2018, витребувано докази від ГУ Держгеокадастру у Луганській області та від Лиманської сільської ради (арк.спр. 37-38).

Ухвалою суду від 02.08.2018 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, витребувано докази від ГУ Держгеокадастру у Луганській області (арк.спр. 47-48).

Ухвалою суду від 20.08.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (арк.спр. 59).

Позивач у судове засідання не прибула, про дату, час та місце судового розгляду повідомлена належним чином, надала заяву від 03.09.2018 за вх. № 20833/2018 про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує (арк.спр. 64).

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк.спр. 65-66), 16.07.2018 за вх. № 16888/2018 надав заяву про розгляд справи без його участі, та в якій зазначив, що позовні вимоги не визнає, оскільки вільних земельних ділянок комунальної власності в межах населених пунктів сільської ради для ведення особистого селянського господарства немає. Згідно з Указом Президента України від 12.04.2000 № 584/2000 на території Лиманської сільської ради були сформовані земельні ділянки площею 171,6091 га 112-и працівникам соціальної сфери сел Лиманської сільської ради, середній розмір земельної ділянки на працівника соціальної сфери становить 1,6000 га, всі земельні ділянки були надані в 2002 році (арк.спр. 35).

Також на виконання вимог ухвали суду від 17.07.2018 відповідачем надано заяву від 02.08.2018 за вх. № 18367/2018, в якій зазначено, що Лиманською сільською радою на сесії не розглядалася заява ОСОБА_1 щодо виділення земельної ділянки і не приймалося рішення, оскільки вільних земельних ділянок комунальної власності в межах населених пунктів сільської ради для ведення особистого селянського господарства немає (арк.спр. 45).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

Правовідносини, що виникли між сторонами, врегульовано Земельним кодексом України, Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом установлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1 (арк.спр. 6) з 27.04.2010 працює соціальним працівником у відділі соціальної допомоги на дому, що підтверджується копією трудової книжки АТ-VІІІ № 7365110 (арк.спр. 7-8), має посвідчення № 4 соціального робітника, видане 11.08.2015 комунальною установою Старобільський територіальний центр соціального обслуговування (арк.спр. 10).

30.11.2017 позивач звернулася до голови Лиманської сільської ради з заявою про виділення їй на території Лиманської сільської ради земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства розміром 2,0 га, в якій зазначила, що працює з 27.04.2010 по теперішній час соціальним працівником відділення соціальної допомоги на дому в Старобільському територіальному центрі соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, та їй стало відомо про право на отримання земельної частки для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства розміром 2,0 га. Раніше ОСОБА_1 не знала про те, що має право на земельну частку, тому з заявою до сільської ради про виділення земельної ділянки не зверталась (арк.спр. 11).

26.12.2017 № 630 виконавчий комітет Лиманської сільської ради надав лист № 630, підписаний сільським головою ОСОБА_2, в якому зазначено, що вільних земельних ділянок комунальної власності в межах населених пунктів сільської ради для ведення особистого селянського господарства немає. З посиланням на статті 116, 118, 122, 125, 126 Земельного кодексу України роз'яснено, що у разі бажання отримати земельну ділянку з земель державної власності, яка знаходиться за межами населених пунктів ради позивачу необхідно звернутися до Головного управління у Луганській області з клопотанням, до якого додаються документи у відповідності до статті 118 Земельного кодексу України (арк.спр. 12).

14.08.2018 за вх. № 19399/2018 на виконання вимог ухвали суду Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області надано інформацію, згідно з якою державна статистична звітність з кількісного обліку земель форми 6-зем Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності , встановленою наказом Держкомстату від 05.11.1998 № 377 Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) втратила чинність з 01.01.2016 згідно з наказом Державної служби статистики України від 19.08.2015 № 190. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 30.12.2015 № 337 Про затвердження форм адміністративної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 11-зем, 12-зем, 15-зем, 16-зем) та Інструкції щодо їх заповнення були затверджені нові форми адміністративної звітності, які зараз знаходяться в стані наповнення та підготовки для подальшої експлуатації, шляхом верифікації звіти форми 6-зем станом на 01.01.2016 - внесення та уточнення даних по власникам (користувачам) земельних ділянок, кадастрових номерів земельних ділянок… За даними форми 6-зем станом на 01.01.2016 в шифрі 93 (землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів, які ще не надані у тимчасове користування) на території Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області в межах населених пунктів обліковуються землі загальною площею 533,0205 га, з них сільськогосподарські землі - 167,4560 га (земельні угіддя - пасовища), забудовані землі - 185,3140 га, відкриті заболочені землі - 65,0000 га, відкриті землі без рослинного покрову або з незначним рослинним покровом - 2,0000 га, води - 113,2505 га (арк.спр. 56-57).

Вирішуючи спір в межах позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України визначено, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Згідно із частиною першою статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:

а) розпорядження землями територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;

д) організація землеустрою;

е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;

є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;

ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;

з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;

и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;

і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;

ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;

й) вирішення земельних спорів;

к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (частина перша статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Згідно із частиною першою статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні регламентовано виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад.

Так, пунктом 34 частини першої статті 26 зазначеного Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання - вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

З огляду на наведені норми, вирішення питання щодо виділення ОСОБА_1 на території Лиманської сільської ради земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства на підставі її заяви від 30.11.2017 відноситься до виключної компетенції Лиманської сільської ради, і має вирішуватися виключно на пленарному засіданні ради.

Також суд зауважує, що повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища регламентовано статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Пунктом 19 частини четвертої статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільський, селищний, міський голова здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів.

Таким чином, розгляд заяви ОСОБА_1 про виділення земельної ділянки не входить до повноважень ні виконавчого комітету Лиманської сільської ради, ні сільського голови.

Разом з тим, відповідачем у листі від 02.08.2018 за вх. № 18367/2018 підтверджено, що заява ОСОБА_1 на сесії не розглядалася, оскільки відсутні вільні земельні ділянки комунальної власності, що є порушення процедури розгляду відповідних заяв, визначеної вищенаведеними нормами, та свідчить про те, що відповідь виконавчого комітету Лиманської сільської ради від 26.12.2017 № 630, підписана сільським головою, надана поза межами визначених Земельним кодексом України та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні повноважень, тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області щодо не розгляду у встановленому Законом порядку заяви ОСОБА_1 про виділення земельної ділянки є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Позовна вимога про зобов'язання відповідача надати ОСОБА_1 у користування земельну ділянку розміром 2,00 га на території Лиманської сільської ради як працівнику соцсфери задоволенню не підлягає, оскільки, як зазначено вище, Лиманською сільською радою взагалі не розглядалася відповідна заява позивача на пленарному засіданні, тоді як вирішення питання щодо виділення ОСОБА_1 на території Лиманської сільської ради земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства на підставі її заяви від 30.11.2017 відноситься до виключної компетенції Лиманської сільської ради, і суд не може перебирати на себе повноваження сільської ради.

Разом з тим, згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об'єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім та необхідним (ефективним).

Зважаючи на викладене, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.11.2017 на пленарному засіданні Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області.

Щодо посилань позивача на Указ Президента України від 12.04.2000 № 584 Про забезпечення економічних інтересів і соціального захисту працівників соціальної сфери села та вирішення окремих питань, що виникли в процесі проведення земельної реформи , суд зауважує, що цей Указ втратив чинність на підставі Указу Президента України від 20.07.2007 № 650/2007 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України .

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду з позовом позивачем квитанцією від 07.06.2018 № 46 сплачено судовий збір у сумі 704,80,00 грн (арк.спр. 22).

Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, судові витрати належить відшкодувати на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до задоволеної частини вимог, тому стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь ОСОБА_1 підлягають судові витрати в сумі 352,40 грн (704,80 грн / 2).

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області щодо не розгляду заяви ОСОБА_3 від 30 листопада 2017 року про виділення земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства розміром 2,0 га на пленарному засіданні Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області.

Зобов'язати Лиманську сільську раду Старобільського району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_3 від 30 листопада 2017 року про виділення земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства розміром 2,0 га на пленарному засіданні Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області (92720, Луганська область, Старобільський район, село Лиман, вул. Дибко, буд.100, ідентифікаційний код юридичної особи 04337481) на користь ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: 92722, АДРЕСА_1) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 352,40 грн (триста п'ятдесят дві гривні 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено та підписано 04 вересня 2018 року.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2018
Оприлюднено05.09.2018
Номер документу76211870
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1434/18

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 31.10.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Рішення від 03.09.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 02.08.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 13.06.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні