ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2018 року Справа № 926/1016/18 Господарським судом Чернівецької області у складі головуючого судді Миронюка С.О за участю секретаря судового засідання Панкратова Р.П. розглянуто у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 926/1016/18
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СМКД»
до Приватного підприємства «Будмонтаж-2001»
про стягнення заборгованості у сумі 839 330,87 грн.
Представники:
Від позивача - не з'явився .
Від відповідача -ОСОБА_1 - представник. Довіреність від 30.11.2017 р.
СУТЬ СПОРУ: Товариство з обмеженою відповідальністю «СМКД» звернулось з позовом до Приватного підприємства «Будмонтаж-2001» про стягнення заборгованості за Договором поставки № 30/09/2/0916 від 30.09.2016 р. у розмірі 900 441,46 грн., з яких 621258,29 грн. сума основного боргу, 97 818,30 грн. пеня, 34 169,21 грн. інфляційні втрати та 147 195,66 грн. 46 % річних.
Провадження у справі відкрито ухвалою господарського суду Чернівецької області від 03.05.2018 року, справу до розгляду в підготовчому засіданні призначено на 17.05.2018 року.
Ухвалами суду від 17.05.2018 р., 30.05.2018 р. підготовче засідання відкладено на 20.06.2018 р.
19.06.2018 р. відповідачем подано відзив на позов в якому позов не визнає, стверджуючи, що заборгованість відповідача перед позивачем складає 579 874,64 грн., а не 621258,29 грн. як зазначає позивач, оскільки 13.10.2017 р. ПП. Будмонтаж-2001 проведено оплату в сумі 41 383,65 грн.
19.06.2018 р. позивачем подано заяву про забезпечення позову, а саме: «Застосувати забезпечення позову шляхом накладення арешту на грошові кошти ПП. «Буд монтаж-2001» в межах ціни позову 900 441,46 грн., які знаходяться на рахунках: в банках АТ «УкрСиббанк» та АБ «Південний» , або в інших банківських рахунках.
Заява мотивована тим, що з копій рішень та ухвал судів по справах № 926/3515/17, № 926/1074/18 та № 910/6252/18 позивачу стало відомо, що загальна заборгованість відповідача перед кредиторами складає 1 037 500,86 грн. Дана сума є досить значною, що свідчить про складний фінансовий стан відповідача, що може потягти витрачання коштів не для здійснення розрахунків з позивачем та призвести до утруднення виконання рішення суду у даній справі в разі задоволення позову.
У задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено ухвалою суду від 20.06.2018 р.
Ухвалою суду від 20.06.2018 р. підготовче засідання відкладено на 02.07.2018 р.
Ухвалою від 02.07.2018 р. прийнято до розгляду заяву позивача про зменшення розміру позовних вимог до 839 330,87 грн., продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів, судове засідання відкладено на 30.07.2018 р.
Ухвалою суду від 30.07.2018 р. закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду на 16.08.2018 р., участь представників сторін в судовому засіданні визнано обов'язковою.
15.08.2018 р. представник позивача подав заяву про проведення засідання без його участі.
Ухвалою суду від 16.08.2018 р. розгляд справи було відкладено на 03.09.2018 р.
У судовому засіданні 03.09.2018 року представником відповідача визнано суму основного боргу в розмірі 579 874,64 грн., щодо стягнення 97 818,30 грн. пені, 34 169,21 грн. інфляційних втрат та 147 195,66 грн. 46 % річних представник позовні вимоги не визнає, оскільки вважає, що обов'язок оплати боргу не настав.
Заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд встановив.
30.09.2016 року між сторонами укладено Договір підряду № 3 (Договір підряду), згідно з умовами якого Товариство з обмеженою відповідальністю СМКД (Субпідрядник), як підрядник зобов'язався виконати комплекс будівельно-монтажних робіт на об'єкті Завершення будівництва 3-го пускового комплексу V черги будівництва житлових будинків по вулиці Онуфрія Трутенка, 3 у Голосіївському районі м. Києва .
Початок робіт - вересень 2016 року, а завершення робіт - березень 2017 року (п. 3.1. Договору підряду).
Договірна ціна будівельно-монтажних робіт визначається на підставі Додаткових угод.
03.04.2017 року сторонами укладено Додаткову угоду № 1 до Договору підряду згідно з умовами якої договірна ціна будівельно-монтажних робіт складає 35 000 000,00 грн., а початок робіт - грудень 2016 року, та завершення робіт - 20 серпня 2017 року.
Товариством з обмеженою відповідальністю СМКД авансом отримано від Приватного підприємства Будмонтаж-2001 кошти на виконання в подальшому робіт і за будівельні матеріали, які при цьому використовуватимуться, на суму 20 300 000,00 грн.
На виконання умов Договору підряду ТзОВ СМКД було виконано робіт на суму 8 768 139,60 грн., включаючи використані будівельні матеріали, що підтверджується ОСОБА_1 приймання виконаних будівельних робіт: № 1, № 1а від 27.03.2017 р., № 2, № 2а від 27.03.2017 р., № 5, № 6 від 10.05.2017 р.
Пунктом 16.2. Договору підряду передбачено право ПП Будмонтаж-2001 (Підрядник) зупиняти виконання робіт за договором за певних умов, в тому числі якщо ТзОВ СМКД (Субпідрядник) допустив відставання темпів виконання робіт від передбачених договором на 20 днів, надіславши про це письмове повідомлення
03.05.2017 року ПП Будмонтаж-2001 листом № 91 повідомило ТзОВ СМКД про зупинення виконання робіт по Договору підряду у зв'язку з відставанням останнього від графіку виконання робіт.
Крім того, 30.09.2016 року між ПП Будмонтаж- 2001 (Покупець) та ТзОВ СМКД (Постачальник) був укладений Договір поставки будівельних матеріалів для будівництва № 30/09/2/0916, згідно якого постачальник зобов'язується за заявками покупця передавати у встановлений строк будівельні матеріали (товар) у власність останнього, а покупець зобов'язується приймати товар і сплатити за нього грошову суму.
10.05.2017 р. сторонами підписано Додаткову угоду № 1 до Договору поставки № 30/09/2/0916, якою змінено та вилучено ряд пунктів основного правочину, а саме:
1.1. В розділі Терміни викласти в наступній редакції:
- термін заявка - документ, що надається Покупцем на підставі, якого здійснюється поставки Товару. В якому зазначається найменування Товару, кількість кожної асортиментної позиції, строк, час, кінцевий пункт доставки та інше.
1.2. викласти пункт 2 3. договору в наступній редакції:
п.2.3 Якість продукції повинна відповідати чинним вимогам нормативних документів на Товар. У випадках передбачених законодавством разом із Товаром Постачальник надає документи, то підтверджують якість Товару (паспорти якості, сертифікати відповідності тощо) .
1.3. вилучити із тексту договору наступні пункти:
2.4. При виробництві бетонних сумішей використовується цемент, наповнювачі та добавки по стандартам і технічним умовам на матеріали конкретних видів у відповідності з ДСТУ Б.В.2-7-43-96, використовуючи рекомендації і технологію Покупця.
2.5. Постачальник несе відповідальність за відповідність нормам і ГОСТам рекомендованих добавок.
2.6. Контроль якості бетонної суміші здійснюється шляхом відбору проб Продукції уповноваженими представниками Сторін в момент передачі Продукції, про що складається відповідний акт з підписом Сторін. Відбір проб Продукції здійснюється в двох екземплярах, з обов'язковим маркуванням зразків, включаючи підпис уповноваженого представника Покупця, по одному для кожної із Сторін. Зразки підлягають зберіганню Сторонами і можуть бути використані для визначення якості партії Продукції, із якої дані зразки були відібрані.
3.3. Сторони погодились проводити узгодження Заявок за допомогою факсимільного зв'язку (заявка за підписом повноважної особи) чи електронною поштою (відсканована копія). Заявка на поставку товару буде вважатись погодженою якщо Постачальник в письмовому вигляді, в тому числі по факсу або електронній пошті, направив повідомлення Покупцеві про прийняття Заявки.
4.4.1. На вивантаження кожного автобетонозмішувача Постачальника відведено 90 хвилин з моменту прибуття на будівельний майданчик Покупця. Час прибуття, час розвантаження та загальний час простою фіксується в товарно-транспортній накладній/видатковій накладній. Вартість простою на об'єкті Покупця більше вказаного часу оплачується Покупцем додатково з розрахунку, що вартість 1 (однієї) хвилини простою коштує 0,42 грн. (нуль гривень 42 коп.), в тому числі ПДВ помножена на кількість замовленого/поставленого Товару, але не менше як на 6 м 3 .
4.4.2. У випадку знаходження автотранспорту Постачальника на об'єкті Покупця понад час казаний у п. 4.4.1. з вини Покупця, останній зобов'язується у будь-якому випадку розвантажити Товар або дозволити виїзд автотранспорту Постачальника, підписати відповідні товаро-транспортні накладні/видаткові накладні і здійснити оплату Товару та послуг на умовах цього Договору.
5.5. Ціна Товару підлягає обов'язковому переглядові Постачальником в односторонньому порядку у випадку зміни цін на сировину про, що Постачальник зобов'язаний повідомити Покупця не пізніш як за 1 (Одну) добу до дня поставки Товару. У разі незгоди Покупця з новими цінами, Покупець має право відмовитись від цього Договору попередивши про це Постачальника та вимагати від Постачальника повернення коштів сплачених у якості передплати за Товар, що ще не був поставлений (у випадку якщо Покупцем була здійсненна передплата).
У випадку здійснення поставки Товару без здійснення Покупцем попередньої оплати, Покупець отримує Товар за ціною Постачальника, встановленою на момент відвантаження Товару.
5.7. Покупець здійснює оплату Товару шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника, вказаний в цьому Договорі або інший рахунок, повідомлений Покупцеві належним чином.
5.8. Датою оплати Товару вважається дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника.
6.2.2. За порушення строків оплати Товару, передбачених даним Договором, Покупець сплачує Постачальнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період прострочення, від простроченої суми за кожен день прострочення та у відповідності до ст. 536 Цивільного кодексу України, проценти в розмірі сорок шість відсотків річних. В разі виникнення заборгованості Покупця перед Постачальником, Сторони погодили наступний порядок здійснення розрахунків по мірі надходження коштів: спочатку сплачується пеня, штрафи, збитки Сторін, оплата додаткових послуг передбачених цим Договором, платежі за послуги минулих періодів, вартість перевезення та Товару за минулі періоди, після чого залишок коштів зараховується як оплата за поточну поставку Товару/надання послуг.
1.4. викласти пункт 2.7. договору в наступній редакції:
п.2.7. Постачальник гарантує якість поставленого Товару протягом встановлених законодавчими актами термінів або згідно термінів товаровиробників.
1.5. викласти пункт 2.8. в наступній редакції:
2.8. Якщо протягом терміну гарантії Товар (його частина) виявиться дефектним або таким, що не відповідає умовам договору, то, незалежно від того, чи можливо це )уло встановити при монтажі та/або екслуатаціі Постачальник на вимогу Покупця негайно . без будь-якої додаткової оплати з боку Покупця повинен в 3-денний термін з моменту отримання письмового повідомлення про недоліки Товару (його частини) усунути виявлені дефекти шляхом виправлення або заміни дефектного Товару або його частин новими. Дефекти/недоліки Товару, виявлені в період гарантійного терміну, що призвели або можуть призвести до аварійної ситуації, усуваються Постачальником протяіом 2 (двох) календарних днів з моменту їх виявлення і повідомлення про це Постачальника Покупцем по телефону. Якщо недоліки не усунені або на їх усунення потрібно більше 10 днів, то Покупець має право відмовитися від Договору в цілому або від дефектного Товару. У випадку відмови від товару Постачальник зобов'язаний повернути сплачені Покупцем кошти за це товар із додатковим нарахуванням на них 30% річних за користування коштами.
1.6. викласти п.3.2 договору в наступній редакції:
3.2. Заявка Покупця повинна бути завірена підписом уповноваженої особи та штампом або печаткою Покупця і направлена факсимільним зв'язком чи електронною поштою (відсканована копія) не пізніше ніж 15 години попередньої доби виконання поставки.
1.7. викласти в наступній редакції п.4.1. договору:
п.4.1. Товар постачається Покупцю силами Постачальника на умовах DDP - поставка здійснюється Постачальником на об'єкт Покупця - вул. Онуфрія Трутенка, 3 у Голосіївському районі м. Києва або інший об'єкт визначений у заявці Покупця.
1.8. викласти в наступній редакції п.5.2. договору:
п.5.2. Ціна Товару, що постачається за цим Договором є договірною і формується Постачальником на підставі звичайних цін і зазначена в Специфікації (додаток 1) до цього договору. До повного виконання Постачальником своїх зобов язань за цим договором ціна на Товар не підлягає зміні, крім випадків її зменшення. .
1.9. викласти в наступній редакції п.5.6. договору:
п.5.6. На момент підписання цієї додаткової угоди Покупець провів авансом оплату за весь Товар, зазначений в специфікації. В зв'язку із повною оплатою Товару ціна в сторону збільшення переглядатись не може .
1.10. доповнити договір пунктом 6.1.6. наступного змісту:
6.1.6. У випадку невиконання або неналежного виконання зобов язань Постачальник несе відповідальність в розмірі та порядку, визначеному ст. 231 Господарського кодексу України.
1.11. викласти пункт 8.1. договору в наступній редакції:
8.1. Договір вступає в силу з моменту його підписання Сторонами і скріплення відтисками їхніх печаток та діє до 01.10.2017 року, але в будь-якому випадку до повного виконання Постачальником взятих на себе зобов'язань.
Згідно Додаткової угоди № 1 та листа № 91 від 03.05.2017 року невідпрацьований за Договором підряду аванс в сумі 11 531 860,40 грн. був перенесений на Договір поставки № 30/09/2/0916 від 30.09.2016 року.
В період з 01.01.2016 року по 31.10.2017 року позивачем поставлено відповідачу будівельних матеріалів загальною вартістю 29 884 800,00 грн., що підтверджується матеріалами справи та не заперечується представником Приватного підприємства «Будмонтаж-2001» .
Однак відповідач свої зобов'язання за Договором поставки виконав частково сплативши позивачу 29 304 925,36 грн. (в тому числі невідпрацьований за Договором підряду аванс в сумі 11 531 860,40 грн. та будівельні матеріали на суму 143 300,71 грн. які було повернуто відповідачем та прийнято позивачем 24.10.2017 року) за отриманий товар, що призвело до виникнення боргу станом на 30.06.2018 р. в розмірі 579 874,64 грн.
Додатковою угодою № 1 від 10.05.2017 р. до Договору поставки № 30/09/2/0916 змінено п. 5.6. яким передбачено: термін сплати поставки товару не пізніше 2 банківських днів до дати поставки на п.5.6. з таким змістом: на момент підписання цієї додаткової угоди Покупець провів авансом оплату за весь Товар, зазначений в специфікації. В зв'язку із повною оплатою Товару ціна в сторону збільшення переглядатись не може . Від так, сторонами в договорі поставки № 30/09/2/0916 строк оплати товару не визначений.
Відповідно до ч. 2 статті 712 Цивільного кодексу України, до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Стаття 526 даного Кодексу передбачає, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
22.12.2017 року на адресу ПП Будмонтаж-2001 було направлено претензії за № 2012/1, № 2012/2 з вимогою сплатити вищевказану заборгованість в 30-денний термін, які були залишені без задоволення.
За таких обставин, суд дійшов висновку що останній день сплати заборгованості в розмірі 579 874,64 грн. настав 28.01.2018 р. а не 23.10.2017 р., як зазначено у позовній заяві, оскільки згідно з умовами, які розміщенні на сайті Укрпошти, термін доставки листів по Україні складає до 7 днів.
Відповідно ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивач заявив вимогу про стягнення з відповідача інфляційних втрат в розмірі 37111,98 грн. за період з 24.10.2017 року по 31.05.2018 року.
Відповідно до статті 252 Цивільного кодексу України строк визначається роками, місяцями, тижнями днями або годинами, а термін визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати.
Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок (ст. 253 Цивільного кодексу).
Таким чином, суму нарахованих інфляційних втрат слід вважати 25 331,06 грн. відповідно проведеного розрахунку:
Період заборгованостіСума боргу (грн.)Сукупний індекс інфляції за період№Інфляційне збільшення суми боргуІСума боргу з врахуванням індексу інфляціїі 29.12.2017 - 31.05.2018 579874.64 1.044 25331.06 605205.70 Одночасно суд, вказує на те, що пункт 6.2.2. Договору поставки було вилучено пунктом 1.3 Додаткової Угоди № 1 від 10.05.2017 р., а тому у задоволенні вимоги позивача про стягнення з відповідача пені в розмірі 88 607,68 грн. та 46 % річних в сумі 133 736,57 грн. слід відмовити.
Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Згідно п. 4 частини третьої статті 129 Конституції України та ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, відповідач не надав доказів зменшення або погашення суми заборгованості.
За приписами статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. (ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює доказ за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Встановивши, що Товариство з обмеженою відповідальністю «СМКД» зменшило позовні вимоги з 900 441,46 грн. до 839 330,87 грн., суд дійшов висновку повернути позивачу з Державного бюджету України надмірно сплачений судовий збір у розмірі 916,67 грн.
За таких обставин суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити частково з покладанням судових витрат відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. 526, 530, 625 Цивільного кодексу України ст. ст. 2, 4, 5, 194, 196, 219, 222, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Приватного підприємства Будмонтаж-2001 (вул. Миколаївська, 36 Б, каб. 304, м. Чернівці, код 38345730) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СМКД (вул. Мельникова, 81, корп.. 20, м. Київ, код 37727853) заборгованість в сумі 579 874,64 грн., інфляційні втрати в розмірі 25 331,06 грн. та судовий збір в сумі 9 078,08 грн.
3. У стягненні пені в розмірі 88 607,68 грн. та 46 % річних в сумі 133 736,57 грн. відмовити.
4. Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю СМКД (вул. Мельникова, 81, корп. 20, м. Київ, код 37727853) з Державного бюджету України судовий збір в сумі 916,67 грн. сплачений згідно платіжного доручення № 1339 від 17.04.2018 р.
5. З набранням рішення законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Повний текст рішення складено та підписано 11.09.2018 року.
Суддя С.О. Миронюк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2018 |
Оприлюднено | 12.09.2018 |
Номер документу | 76378949 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Миронюк Сергій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні