ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2018 року Справа № 804/8225/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Врони О.В.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім.Я.Ю.Осади" до Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дії, визнання протиправним рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
Державне підприємство "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю.Осади" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про:
- визнання протиправними дії Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2,3113 га (кадастровий номер НОМЕР_1) за адресою: АДРЕСА_1, згідно з витягом № 273/86-17 від 03.02.2017 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 2,0 до всієї площі земельної ділянки;
- визнання недійсним рішення Управління Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області, видане у формі витягу № 273/86-17 від 03.02.2017 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання у розмірі 2,0 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 2,3113га (кадастровий номер НОМЕР_1) за адресою: АДРЕСА_1;
- зобов'язання Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2,3113 га (кадастровий номер НОМЕР_1) за адресою: АДРЕСА_1, на підставі чого надати Державному підприємству Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю.Осади витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, використавши коефіцієнт функціонального використання - до всієї площі земельної ділянки 1,2.
В обґрунтування позову зазначено, що наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року, а тому затверджений порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 1 січня 2017 року. Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, при формуванні оскаржуваного витягу неправомірно змінено коефіцієнт, який характеризує функціональне використання орендованої земельної ділянки та застосовано значення 2.0, оскільки ніяких змін до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпро в 2017 році не вносилось, у зв'язку із чим, витяг повинен був бути сформований на підставі відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі із застосуванням коефіцієнта 1,2. Таким чином, відповідачем необґрунтовано у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 273/86-17 від 03.02.2017 завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок застосування коефіцієнта функціонального використання на рівні 2,00, що призвело до зміни бази оподаткування для плати за землю та збільшення місячної орендної плати для позивача в 2017 році.
Відповідачем було подано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, мотивуючи тим, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є технічними документами, які формуються автоматично без втручання посадових осіб управління Держгеокадастру, а тому витяг № 273/86-17 від 03.02.2017 сформовано за відомостями Державного земельного кадастру та Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська, які існували в цих документах на день формування оскаржуваного витягу. Оскільки, позивачем не було своєчасно подано заяву про внесення даних до Державного земельного кадастру про вид цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться у його користуванні, при формуванні витягу в серпні 2017 року враховано загальний коефіцієнт - 2,0, що узгоджується з нормами діючого законодавства.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач користується земельною ділянкою на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 12.10.2006 року №286/5 Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 21.03.1996 року №317 Про надання земельної ділянки по вул.Пісаржевського, 1-а Державному науково-дослідному та конструкторсько-технічному Інституту трубної промисловості у постійне користування по фактичному розміщенню інституту . Згідно до Державного акту на постійне користування земельною ділянкою за вул. Пісаржевського,1а зазначено цільове призначення (використання) земельної ділянки: фактичне розміщення інституту. Категорія землі та вид цільового призначення землі не визначено.
За заявою позивача Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську 03.02.2017 року надано Витяг №273/86-17 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, відповідно якого, до вказаної земельної ділянки застосований коефіцієнт функціонального використання 2,0.
З огляду на те, що в попередні періоди коефіцієнт функціонального використання визначався на рівні 1,2, що підтверджується витягом №03-07/280116/113від 28.01.2016 року, ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю.Осади" звернулось до відповідача за роз'ясненням та з вимогою про надання нового витягу з Кф 1.2.
Листом від 08.06.2017 року №8-28-022-8714/2-17 Управління повідомлено позивача про те, що оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки , застосовується зі значенням 2.0.
Не погодившись з позицією відповідача, позивач звернувся до суду.
При вирішенні спору суд виходить з того, що справляння орендної плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу ХІІІ Податкового кодексу України (далі ПК України).
Згідно ст.271 ПК України, ст.ст. 5, 13 Закону України Про оцінку земель , ст.201 Земельного кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом згідно п.271.2 ст.271 ПК України.
У відповідності до вимог ст.5 Закону України Про оцінку земель грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема: для визначення розміру земельного податку; орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності - ст. 13 Закону України Про оцінку земель .
Згідно до ч.1 ст.15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій - ст.18 Закону України Про оцінку земель .
Статтею 20 вказаного Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У відповідності до вимог ст. 23 Закону України Про оцінку земель , технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською,селищною, міською радою.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
Відповідно до п.1 Положення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016р. № 308, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
За п.п.4 п.4 вказаного Положення, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що на відповідача як суб'єкта владних повноважень покладені обов'язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, при цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою, тобто до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не віднесено проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, у тому числі і визначення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф).
25.11.2016 року Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ № 489, яким затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489) та визначено, що він застосовується з 01.01.2017 року.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 489 за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки (додаток 9).
При цьому, в новій формі заяви заявником обов'язково повинна бути зазначена інформація про категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 . В новій формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на відміну від форми, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук України Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 року №18/15/21/11, також повинно бути зазначено категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), та зазначається, що Витяг сформовано.
Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку, коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.
Додатком 1 до Порядку, який має назву Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначено дві примітки наступного змісту:
1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Суд звертає увагу на те, що вперше класифікація видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів була розроблена відповідно до вимог пункту г статті 15, статті 19 Земельного кодексу України та пункту г статті 14 Закону України Про землеустрій та затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548 Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель та був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
Тобто, з 15.02.2011 року (дата набрання чинності Наказу № 548) в Україні для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення стали застосовуватись поняття код та цільове призначення земель (п. 1.2 Наказу № 548).
Відповідно до статті 1 Закону України Про Державний земельний кадастр (далі - Закон України № 3613-VI), Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
До Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив'язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку, а також інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ст. 15 Закон України № 3613-VI).
Тобто, з 01.01.2013 року (з моменту запровадження роботи Державного земельного кадастру) відомості щодо цільового призначення земельної ділянки повинні були вміщувати інформацію як про категорію земель так і вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель.
Статтею 21 Закону України № 3613-VI передбачено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок, в тому числі, щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони).
Листом від 03.02.2017 року № 22-28-0,211591/2-17 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру Про інформування з питань ведення Державного земельного кадастру надала роз'яснення, яким чином врегульовується приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за №1011/18306, інформація про цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового призначення землі або відсутності інформації про підрозділ коду КВЦПЗ.
Так, вказаний лист рекомендує при надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ та листа Управління/Відділу Головного управління Держгеокадастру в області за підписом керівника, який надається на запит власника, користувача земельної ділянки або розробника електронного документа з врахуванням матеріалів по формуванню земельної ділянки щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, Державний кадастровий реєстратор вносить відповідні зміни до відомостей про зареєстровану земельну ділянку.
Разом з тим, у частині 3 статті 26 Закону України № 3613-VI закріплено, що зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.
За таких обставин, законодавством не передбачено жодного іншого способу внесення даних до Державного земельного кадастру ніж відповідно до вимог статі 26 Закону України № 3613-VI та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №105.
Разом з тим, позивачем не надано суду доказів звернення до відповідача з заявою про встановлення цільового призначення земельної ділянки.
Таким чином, на момент формування та видачі витягу в березні 2017 року, в Державному земельному кадастрі відомості про цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, не відповідали вимогам наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548 Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель , відповідно у витязі з технічної документації в автоматизованому режимі правомірно був відображений показник Кф на рівні - 2,0, що узгоджується з правилами, встановленими п. 5 Порядку № 489, який повинен був застосовуватись при формуванні та видачі останнього з 01.01.2017 року.
При цьому суд зауважує, що відповідачем коефіцієнт функціонального використання (Кф) не розраховувався, цей коефіцієнт визначений у додатку 1 табл. 1.1. Наказу від 25.11.2016 року №489. Більш того, працівники управління Держгеокадастру не наділені повноваженнями самостійно змінювати вказані показники в Державному земельному кадастру, а тому суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
У зв'язку з відмовою у задоволенні позову, питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується.
Керуючись, ст.ст. 205, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Державного підприємства "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут трубної промисловості ім. Я.Ю.Осади" до Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дії, визнання протиправним рішення, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2018 |
Оприлюднено | 17.09.2018 |
Номер документу | 76470200 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні