ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/2205/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Єресько Л.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
25 червня 2018 року ОСОБА_2 (надалі - позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області (надалі - відповідач) , де просить визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.06.2018 "Про розгляд заяви ОСОБА_2" та зобов'язати повторно розглянути клопотання ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ- 01.03), кадастровий номер НОМЕР_2, загальною площею 2 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області (в межах населеного пункту) з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В обґрунтування позовних вимог посилався на неправомірність рішення відповідача, яким не затверджено поданий ним проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства як учаснику бойових дій, натомість рекомендовано розробнику додати до проекту висновок сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації, оскільки даний проект був погоджений в екстериторіальному порядку експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області та не потребує додаткових документів.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.07.2018 після залишення без руху прийнято до розгляду вказану позовну заяву та постановлено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання на 14.08.2018.
Ухвалою від 23.08.2018 підготовче провадження у даній справі було закрито, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 11.09.2018 на 11.00 год.
В судовому засіданні представник вимоги позовної заяви підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідач явку в судове засідання уповноваженого представника не забезпечив, хоча в матеріалах справи наявні докази, що він був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи. 07.09.2018 через канцелярію суду надійшло клопотання відповідача з проханням проводити розгляд справи у відсутності їх представника (а.с. 142).
В матеріалах справи наявні письмові заперечення Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області на позовну заяву ОСОБА_2, де відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки із контексту ч. 2 ст. 186-1 Земельного кодексу України слідує, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована у межах населеного пункту потребує погодження органу містобудування та архітектури, який має визначити відповідність земельної ділянки, що формується, чинній містобудівній документації, будівельним нормам, державним стандартам і правилам.
Частиною 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
На підставі наведеної норми суд ухвалив проводити розгляд справи за наявними в справі матеріалами та даної явки.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні у справі письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Рішенням Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.12.2016 надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства із земель запасу сільської ради, розташовану в селі Мирне (а.с. 81).
На підставі даного рішення ФОП ОСОБА_3 на замовлення ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ 01.03) в межах с. Мирне Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області (а.с. 77-103).
Висновком експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Татаровою О.В. про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 20.02.2018 № 1426/82-18 за підсумковою оцінкою даний проект землеустрою погоджено (а.с. 103).
19.03.2018 позивачем отримано у Відділі у Решетилівському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5307138972018, згідно якого відомості про обмеження у використанні земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 № 1051, не зареєстровані (а.с. 43-45, 73-74).
30.05.2018 позивач звернувся із заявою до відповідача із клопотанням про затвердження даного проекту землеустрою.
За результатами розгляду клопотання позивача рішенням Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.06.2018 рекомендовано розробнику "Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ 01.03) в межах с. Мирне Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області" ФОП ОСОБА_3 додати висновок сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації на чергову сесії Лиманської Першої сільської ради (а.с. 54).
Таким чином поданий позивачем проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не затверджено.
Не погодившись із такими рішеннями відповідача позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи позовні вимоги, суд виходить із такого.
Відповідно до частин 6-8 статті 118 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (надалі - ЗК України) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Згідно пункту в) ч. 1 ст. 20 Закону України Про землеустрій землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності, зокрема, в разі надання , вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Підставою проведення землеустрою, зокрема, є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (п. а) ч. 1 ст. 22 ЗУ Про землеустрій ).
Як встановлено судом вище, підставою для розроблення даного проекту землеустрою є рішенням Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.12.2016 (а.с. 81).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (абз. 2 ч. 7 ст. 118 ЗК України).
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі, зокрема, формування нових земельних ділянок (ч. 1 ст. 50 ЗУ Про землеустрій ).
Частиною 3 статті 50 ЗУ Про землеустрій встановлено вимоги до проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які вони обов'язково повинні включати, зокрема: 1) завдання на розроблення проекту землеустрою; 2) пояснювальну записку; 3) копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); 4) рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); 5) довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; 6) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); 7) відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); 8) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); 9) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); 10) перелік обмежень у використанні земельних ділянок; 11) викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); 12) кадастровий план земельної ділянки; 13) матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); 14) матеріали погодження проекту землеустрою та інш. (у випадках встановлених законом).
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 50 ЗУ Про землеустрій ).
Частиною 8 статті 118 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Частиною 6 ст. 186-1 ЗК України встановлено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів , документації із землеустрою або містобудівній документації.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 № 580 "Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" затверджено Тимчасовий порядок взаємодії між територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру під час погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки (далі - Тимчасовий порядок).
Відповідно до пунктів 2, 3, 5, 7, 8 Тимчасового порядку визначено, що для погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (далі - проект землеустрою) особа, яка відповідно до вимог статті 26 Закону України "Про землеустрій" є розробником проекту землеустрою (далі - розробник), подає до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою у паперовому та електронному вигляді. Проект землеустрою в електронному вигляді засвідчується за допомогою надійного засобу електронного цифрового підпису розробника, який підтверджує його відповідність оригіналу проекту землеустрою у паперовому вигляді. Територіальний орган Держгеокадастру в день надходження проекту землеустрою: - приймає подані документи за описом та реєструє у системі електронного документообігу Держгеокадастру з обов'язковим нанесенням штрих-коду, який включає реєстраційні індекс і дату документа; - перевіряє відповідність оригіналу проекту землеустрою у паперовому вигляді проекту землеустрою в електронному вигляді; - вносить до системи електронного документообігу Держгеокадастру проект землеустрою в електронному вигляді, засвідчений електронним цифровим підписом розробника, та викопіювання з індексної кадастрової карти (плану), на якому відображено запроектовану земельну ділянку та інформацію про обмеження (у разі їх наявності). Система електронного документообігу Держгеокадастру за принципом випадковості вибирає територіальний орган Держгеокадастру, який здійснюватиме погодження проекту землеустрою, та не пізніше наступного робочого дня з дня надходження проекту землеустрою передає відповідному територіальному органу Держгеокадастру матеріали, зазначені у пункті 5 цього Порядку. Розгляд та погодження або відмова у погодженні проектів землеустрою здійснюються працівниками територіальних органів Держгеокадастру, які вибрані за принципом випадковості системою електронного документообігу Держгеокадастру.
Пунктом 9 цього Тимчасового порядку встановлено вимоги до працівників територіальних органів Держгеокадастру, які здійснюють розгляд та погодження проекту землеустрою, які повинні:
- відповідати критеріям, установленим статтею 23 Закону України Про державну експертизу землевпорядної експертизи ;
- скласти кваліфікаційний іспит у Держгеокадастрі;
- бути визначені експертами державної експертизи.
Як було встановлено судом вище, висновком експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Татаровою О.В. про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 20.02.2018 № 1426/82-18 за підсумковою оцінкою даний проект землеустрою погоджено (а.с. 103).
У п. 9 висновку експертом зазначено, що зауваження та пропозиції до проекту землеустрою відсутні .
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.06.2018 суд виходить із такого.
Як слідує із змісту оскаржуваного рішення відповідач окрім інших норм керувався частиною 2 статті 186-1 Земельного кодексу України.
Однак, нормами статті 186-1 вказаного Кодексу визначено повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ч. 1 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин .
Отже погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок не належить до повноважень відповідача.
Відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) станом на 01.01.2016, виданої Відділом у Решетилівському районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 30.01.2018 № 55/174-18 (а.с. 48), землі, з яких передбачається відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства обліковуються як землі сільськогосподарського призначення (рілля).
На землях такого призначення не може бути здійснено будь-яке будівництво без вирішення уповноваженим органом (в даному випадку відповідачем) питання про зміну цільового призначення цієї земельної ділянки.
Перевірка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на відповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів , документації із землеустрою або містобудівній документації є метою процедури погодження проекту землеустрою (у порядку ст. 186-1 ЗК України), і лише встановлення невідповідності цього проекту вимогам законів та прийнятих до них нормативно-правових актів може бути підставою для відмови у його погодженні. Однак, у пункті 8 висновку від 20.02.2018 № 1426/82-18 про погодження даного проекту землеустрою експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Татаровою О.В. за наслідками аналізу проекту землеустрою на відповідність земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам зазначено, що в цілому проект відповідає законодавству України та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Враховуючи призначення земельної ділянки та мета, з якою вона відводиться позивачу (для ведення особистого селянського господарства), а також відсутність на ній будь-яких будівель чи споруд, експерт державної експертизи не вимагав відповідного висновку сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації, та погодив проект.
За наведених обставин суд приходить до висновку, що відповідач, рекомендуючи розробнику проекту додатково надати документи (висновок сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації) з метою погодження даного проекту із органом містобудування та архітектури, який має визначити відповідність земельної ділянки, що формується, чинній містобудівній документації, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, діяв поза межами своїх повноважень.
А відтак, суд погоджується із доводами позивача та вважає за можливе задовольнити позовні вимоги в цій частині та визнати протиправним і скасувати рішення Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.06.2018 "Про розгляд заяви ОСОБА_2"
Частиною 9 статті 118 цього ж Кодексу встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність .
Конструкція цієї норми не передбачає для відповідного органу виконавчої влади, який передає земельні ділянки державної власності у власність відповідно до своїх повноважень, у випадку отримання погодженого проекту землеустрою альтернативного варіанту поведінки.
Відповідно до п. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 30.08.2018 по страві № 817/586/17 (номер в ЄДРСУ 76138662) за наслідками аналізу правового регулювання, прийшов до висновку, що в разі погодження проекту землеустрою у відповідності до ст. 186-1 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до своїх повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, позбавлений можливості приймати альтернативні рішення, крім як рішень про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
У цій же постанові Верховний Суд, враховуючи приписи Положення про Головне управління Держгеокадастру в області та статті 9 Закону України Про Державний земельний кадастр , дійшов висновку, що відповідний орган виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до своїх повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, не має повноважень на здійснення перевірки документації із землеустрою на відповідність нормам чинного законодавства, оскільки такі повноваження надані лише державному кадастровому реєстратору.
Також, виходячи із принципу верховенства права, Верховний Суд відмітив, що одним із суттєвих елементів принципу верховенства права є принцип юридичної визначеності. Цей принцип має різні прояви, зокрема, через принцип належного урядування . Принцип належного урядування , зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти у найбільш послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов'язків.
Отже, належним та достатнім способом відновлення порушеного законного інтересу позивача буде зобов'язання відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_2 від 30.05.2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2) гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ- 01.03) в межах с. Мирне Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області.
При цьому відповідачу під час повторного розгляду клопотання позивача необхідно враховувати висновки суду у даній справі.
Отже адміністративний позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п. 13 ч.1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір".
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області ( с. Лиман-Перший, Решетилівський район, Полтавська область,38443, код ЄДРПОУ 21044160) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 07.06.2018 "Про розгляд заяви ОСОБА_2".
Зобов'язати повторно розглянути клопотання ОСОБА_2 від 30.05.2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2) гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ- 01.03) в межах с. Мирне Лиманської Першої сільської ради Решетилівського району Полтавської області з урахуванням висновків суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд у відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних Положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повне рішення складено 14 вересня 2018 року.
Суддя Л.О. Єресько
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2018 |
Оприлюднено | 17.09.2018 |
Номер документу | 76475271 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.О. Єресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні