Рішення
від 19.09.2018 по справі 815/2739/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2739/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючої судді Потоцької Н.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю фірма КАТРАЛ про застосування заходів реагування шляхом призупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами,-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю фірма «КАТРАЛ» в якому позивач просить:

винести постанову про застосування заходів реагування до товариства з обмеженою відповідальністю фірма «КАТРАЛ» , а саме: призупинити господарську діяльність до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Державною екологічною інспекцією в Одеській області на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду контролю Державної екологічної інспекції України на 2018 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 30.11.2017 №710, та відповідно до ст.ст.5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017року №652 проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю фірма КАТРАЛ .

В ході перевірки встановлено факт не отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на стаціонарні заправки газу СЗГ-10-ГТРС на АЗС №1 та АЗС №3. Даний факт свідчить, що провадження господарської діяльності TOB ФІРМА КАТРАЛ здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Оскільки виявлені під час перевірки порушення відповідачем не усунені, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 13.06.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд справи здійснюється в спрощеному позовному провадженні та призначено дату судового засідання на 02.07.2018 року.

Ухвалою суду від 02.07.2018 року задоволено клопотання товариства з обмеженою відповідальністю фірми «КАТРАЛ» . Розгляд справи продовжено в порядку загального позовного провадження. Замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

У строк, встановлений судом, відповідач подав відзив на адміністративний позов за вхід. №21593/18 від 26.07.2018 року, в якому зазначив, що позовні вимоги є передчасними і тому необгрунтованими.

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області на підставі наказу № 240 від 11.04.2018 року була проведена перевірка додержання ТОВ ФІРМА КАТРАЛ вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої був складений акт № 46/13 від 08.05.2018 року.

На підставі зазначеного акту Державним інспектором був винесений припис №19/13 від 08.05.2018 року про усунення виявлених порушень та в строк до 08.08.2018 року отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на стаціонарні заправники газу СЗГ-10-ГТРС на АЗС № 1 по вул. Банківській 54/1 та на АЗС № 3 по Дніпропетровській дорозі (вул. ОСОБА_1), 123-А в місті ОСОБА_2.

Зазначені заправники газу були придбані відповідачем в жовтні та грудні 2017 року, а дозвіл № 5110137600-65 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на АЗС № 3 по Дніпропетровській дорозі (вул. ОСОБА_1), 123-А та дозвіл № 5110137500-68 на викиди на АЗС № 1 по вул. Банківській 54/1 в місті Одесі були видані 25.10.2016 року

14.05.2018 року TOB ФІРМА КАТРАЛ (Замовник) уклало з НВПО Еко ОСОБА_3 (Виконавець) договір № 14/5-18 виконання робіт, за яким виконавець взяв на себе зобов'язання:

1) провести інвентаризацію викидів в атмосферне повітря з стаціонарних джерел, іщ розташовані по згаданим вище адресам;

2) розробити документи, що обґрунтовують обсяги викидів для отримання дозволів на викиди в атмосферне повітря цими джерелами;

3) отримати в Департаменті екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Таким чином, оскільки позовна заява подана до суду до спливу строку (до 08.08.2018 року), який наданий ТОВ ФІРМА КАТРАЛ для усунення виявлених під час перевірки порушень, відповідач може зазнати непропорційних збитків до виявлених порушень.

Відповідно до статті 205 КАСУ, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Учасники справи про дату, час і місце судового засідання повідомлені, що підтверджується матеріалами справи, а тому їх неявка не перешкоджає розгляду справи по суті в порядку письмового провадження.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Державною екологічною інспекцією в Одеській області на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду контролю Державної екологічної інспекції України на 2018 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 30.11.2017 №710, та відповідно до ст.ст. 5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017року №652 проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю фірма КАТРАЛ .

В ході перевірки встановлено факт не отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на стаціонарні заправки газу СЗГ-10-ГТРС на АЗС №1 та АЗС №3. Даний факт свідчить, що провадження господарської діяльності TOB ФІРМА КАТРАЛ здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

08.05.2018 року TOB ФІРМА КАТРАЛ видано Припис № 19/13 щодо усунення виявлених порушень, шляхом отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин на встановлені стаціонарні заправки газу СЗГ-10-ГТРС на АЗС №1 та АЗС №3.

За результатами перевірки відносно директора TOB ФІРМА КАТРАЛ ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення №000428 від 08.05.2018 року.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Згідно ст. 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

У відповідності до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 (далі - Положення № 275) Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: виконання загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм; наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання; порядку провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря (пп. "г" п. 4 Положення № 275).

Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 Положення №275).

В силу статті 4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Частиною 5 ст. 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Із аналізу вищенаведених норм видно, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Згідно ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

Згідно ст. 11 вищезазначеного закону викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу.

Господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства (ст. 12 Закону України"Про охорону атмосферного повітря").

Аналіз викладених норм свідчить про те, що суб'єкти господарювання можуть здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами лише на підставі дозволу.

Як вбачається із матеріалів справи, за результатами перевірки виявлено, що відповідач в порушення вимог ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами за відсутності відповідного дозволу.

У зв'язку з виявленими порушеннями видано припис від 08.05.2018 року № 19/13 з вимогою отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

На час розгляду справи, 19.09.2018 року, доказів виконання вимог припису щодо усунення порушень відповідачем суду не надано.

Разом з цим, заперечуючи проти позову відповідач вказав, що позов є передчасним, оскільки строк на усунення недоліків встановлено до 08.08.2018 року. Однак, на час винесення рішення (19.09.2018 року) відповідачем не виконано вимоги припису. При цьому, припис у встановленому законом порядку не оскаржено. Натомість, відповідачем вживаються заходи для отримання дозволу, що свідчить про визнання вимог Державної екологічної інспекції в Одеській області.

Беручи до уваги те, що виявлені під час перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства у галузі охорони атмосферного повітря відповідач не усунув, що підтверджується матеріалами справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Процесуальні гарантії статті 6 § 1 застосовуються до усіх сторін процесу, а не лише до тих осіб, які не виграли справи у національних судах (Philis v. Greece (Філіпс проти Греції) (No. 2), § 45).

Керуючись ст. ст. 139, 242, 246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю фірма КАТРАЛ про застосування заходів реагування шляхом призупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до товариства з обмеженою відповідальністю фірма КАТРАЛ , а саме: призупинити господарську діяльність до отримання відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Стягнути з Державної екологічної інспекції в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань суму судового збору у розмірі 1762, 00 грн. за подання адміністративного позову та перерахувати:

- Отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський район

- Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923

- Банк отримувача Казначейство України (ЕАП)

- Код банку отримувача (МФО) 899998

- Рахунок отримувача 34310206084032

- Код класифікації доходів бюджету 22030101

Призначення платежу *;101;


(код клієнта за ЄДРПОУ для юридичних осіб (доповнюється зліва нулями до восьми цифр, якщо значущих цифр менше 8), реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України, в разі якщо платник через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомив про це відповідний орган Міністерства доходів і зборів України і має відповідну відмітку у паспорті);Судовий збір, за позовом
(ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд (назва суду, де розглядається справа).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.5 розділу VII «Перехідні положення» КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Державна екологічна інспекція в Одеській області - адреса: 65058, м. Одеса, проспект Шевченко, 12, код ЄДРПОУ 38017120, телефон: (048) 728-38-86, E-mail: od@dei.gov.ua

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Катрал» - адреса: 65014, м. Одеса, вул. Степова, 23/25, код ЄДРПОУ 23858263

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2018
Оприлюднено21.09.2018
Номер документу76572574
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2739/18

Постанова від 16.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 26.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні