Рішення
від 10.09.2018 по справі 817/1449/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 вересня 2018 року м. Рівне №817/1449/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; представника позивача - адвоката ОСОБА_1 (довіреність від 25 травня 2018 року); представника відповідача 1 - ОСОБА_2 (довіреність від 29 грудня 2017 року); представника відповідача 2 - ОСОБА_3 (довіреність від 04 січня 2017 року); представника третьої особи - ОСОБА_4 (наказ від 01 жовтня 2012 року); розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів до Рівненської міської ради та Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправними та скасування наказу і рішень.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів (далі іменується - позивач) до Рівненської міської ради (далі іменується - відповідач 1), Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (далі іменується - відповідач 2), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21.03.2018 №31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне ; визнати протиправним та скасувати всі рішення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , оформлені протоколами засідання конкурсної комісії №1 від 27.03.2018, №2 від 04.04.2018, №3 від 11.04.2018, №4 від 24.04.2018.

Ухвалою суду від 30.05.2018 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання. Крім того, до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача 1 залучено - Товариство з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс .

Ухвалою суду від 25.07.2018 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що 22 лютого 2018 року Рівненською міською радою було прийнято рішення № 4006 Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду . За результатом проведення конкурсу переможцем на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне було визнано ТОВ Рівне Дім Сервіс . Однак, на думку позивача, конкурс проведений з порушенням вимог чинного законодавства. А саме, позивач вказує, що відповідно до пункту 3 рішення Рівненської міської ради № 4006 від 22.02.2018 р. Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду Управлінню комунальною власністю Виконавчого комітету Рівненської міської ради: 1) розмістити в Рівненському тижневику Сім днів оголошення про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне ; 2) за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди ухвалити рішення щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне в порядку визначеному статтею 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна .

Таким чином, Управління комунальною власністю Виконавчого комітету Рівненської міської ради зобов'язане було лише вивчити попит на оренду цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , за результатом якого визначити або проводити конкурс на право оренди, або ні. Однак, Управління комунальною власністю Виконавчого комітету Рівненської міської ради в супереч рішенню Рівненської міської ради № 4006 від 22.02.2018 Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду після встановлення необхідності проведення конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне не приймає рішення про проведення конкурсу і не повідомляє про це Рівненську міську раду, а безпосередньо розпочинає дії щодо проведення конкурсу. Відповідно до пунктів 2 та 3 Розділу 1 Порядку, а також пункту 3 рішення Рівненської міської ради від 26.04.2012 №1904, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради є орендодавцем лише нерухомого майна.

Позивач вказує, що ні Порядком, ні рішенням Рівненської міської ради від 26.04.2012 №1904 не визначено, хто є орендодавцем цілісного майнового комплексу комунальних підприємств, а тому в силу частини 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні орендодавцем цілісного майнового комплексу комунальних підприємств є Рівненська міська рада.

Порядком не передбачено, хто і в якій спосіб створює конкурсну комісію на право оренди цілісного майнового комплексу комунального підприємства. Однак, всупереч вище викладеному, Управління комунальною власністю Виконавчого комітету Рівненської міської ради видає наказ від 21.03.2018 № 31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне . При цьому Рівненська міська рада не створювала конкурсну комісію з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне . Тому, позивач вважає наказ від 21.03.2018 №31 протиправним, оскільки склад конкурсної комісії було встановлено в кількості 13 чоловік, а пунктом 1 Розділу 2 Порядку встановлено, що конкурсна комісія утворюється в кількості від 5 до 7 осіб; голова комісії призначений ОСОБА_5 - депутат Рівненської міської ради, а повинен був бути призначений представник орендаря Рівненської міської ради. При цьому відповідно до статті 49 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та статті 2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат ради є представником територіальної громади і може бути представником відповідної ради лише за дорученням такої ради. Рівненська міська рада не доручала депутату Рівненської міської ради ОСОБА_5 бути її представником у конкурсній комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне .

Тому, позивач вважає, що конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне був проведений неуповноваженою комісією, що робить протиправними всі рішення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , оформлених протоколами засідання конкурсної комісії №1 від 27.03.2018, №2 від 04.04.2018, №3 від 11.04.2018, №4 від 24.04.2018.

Крім того, ТОВ Теплий Млинів наголошує, що умови проведення конкурсу, які були затверджені конкурсною комісією, відрізняються від умов проведення конкурсу, які опубліковані в газеті Сім днів №15 (1266) від 12.04.2018.

Однією з умов проведення конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне була державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне. Однак, на думку позивача, така умова проведення конкурсу є дискримінаційною. У зв'язку з цим, позивач звернувся до Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, яке, в свою чергу, надало Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради рекомендацію щодо виключення з умов проведення конкурсу пункту 16 ( державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне ), а до моменту виконання рекомендації та повідомлення про зміни в умовах конкурсу - утриматися від підведення підсумків конкурсу.

Однак, дані вимоги відповідач не врахував та провів конкурс з порушенням статті 31 Господарського кодексу України та статті 15 Закону України Про захист економічної конкуренції .

Таким чином, позивач вважає, що проведення конкурсу відбулося з грубим порушенням вимог законодавства, а тому наказ Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21.03.2018 №31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та рішення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , оформлені протоколами засідання конкурсної комісії №1 від 27.03.2018, №2 від 04.04.2018, №3 від 11.04.2018, №4 від 24.04.2018, підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Рівненська міська рада подала відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що вважає позовні вимоги безпідставними, оскільки конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне проведено відповідно до Закону України Про оренду державного та комунального майна , Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 26.04.2012 №1904, та рішення Рівненської міської ради від 22.02.2018 №4006 Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду . Повноваження орендодавця в частині розміщення оголошення про намір та прийняття рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди Рівненською міською радою делеговані Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради. Крім того, рішенням Рівненської міської ради від 26.04.2012 №1904 Управлінню надані повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного.

Крім того, відповідач 1 наголошує, що комісія створена управлінням відповідно до пункту 3 Порядку проведення конкурсу на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, а склад комісії затверджений наказом Управління від 21.03.2018 №31. Тому, всі оскаржувані рішення та наказ є правомірними, обгрунтованими, прийнятими в межах повноважень. Відтак, відповідач 1 просить суд в задоволенні позову відмовити.

19 червня 2018 року Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради подало до суду відзив на позов, де вказало, що управлінню надано повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного. Склад комісії був затверджений з врахуванням вимог Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного та протокольних доручень, поданих під час засідання 21 сесії Рівненської міської ради 22.02.2018.

Щодо дискримінаційної умови проведення конкурсу - місцезнаходження претендента, то відповідач 2 зазначає, що ця умова не порушує законодавства у сфері захисту економічної конкуренції та не обмежує можливості участі у конкурсі, а є економічно обґрунтованою та захищає інтереси територіальної громади м. Рівного. Дана умова конкурсу була затверджена конкурсною комісією і за неї проголосувало 10 членів комісії. Тому, відповідач 2 вважає позовні вимоги необґрунтованими і просить суд в задоволенні позову відмовити.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 1 - Товариством з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс 20.07.2018 подано до суду письмові пояснення по суті спору, в яких зазначено, що конкурс відбувся відповідно до норм чинного законодавства, товариство підготувало всі необхідні документи для участі у конкурсі та стало його переможцем. Будь-яких підстав для скасування результатів конкурсу третя особа не вбачає, тому просить суд відмовити в задоволенні позову. Такі письмові пояснення надійшли до суду 20.07.2018.

У судовому засіданні 27.08.2018 суду наданий лист юридичної компанії CityLex від 22.08.2018 про те, що представництво у справі третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс здійснювалося керуючим партнером ЮК CityLex ОСОБА_6, однак у даному випадку виник конфлікт інтересів у даній справі, що унеможливлює подальше представництво інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс юридичною компанією CityLex , в тому числі ОСОБА_6 (а.с. 139).

Суд зазначає, що наданий суду лист юридичної компанії CityLex не містить інформації щодо причин виникнення конфлікту інтересів, змісту такого конфлікту інтересів, та посилання на дату виникнення такого конфлікту інтересів.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю. Представники відповідачів заперечили проти позову з підстав, зазначених у відзивах.

На підставі частин першої та шостої статті 250 КАС України, вступна та резолютивна частини рішення (скорочене рішення) проголошені у судовому засіданні 10.09.2018.

Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Рівненської міської ради (21 сесія, 7 скликання) від 22.02.2018 №4006 Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду (далі іменується - Рішення №4006) вирішено:

1. Затвердити складений станом на 31.10.2017 акт оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , що передається в оренду, із сумою 8293000 грн.

2. Установити строк дії договору оренди 5 років та річну ставку орендної плати в розмірі 2% від вартості об'єкта.

3. Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради: 1) розмістити в Рівненському тижневику Сім Днів оголошення про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне ; 2) за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди ухвалити рішення щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне в порядку, визначеному статтю 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна .

4. Після ухвалення рішення щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне укласти договір оренди об'єкта відповідно до Типового договору оренди цілісного майнового комплексу, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.2000 №1774 (із змінами та доповненнями), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.12.2000 за номером 930/5151. В умовах договору оренди цілісного майнового комплексу передбачити збереження його цільового призначення, пов'язаного з обслуговуванням житлових будинків, а саме: надання комунальних послуг та житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком (відповідно до Закону України Про житлово-комунальні послуги ).

5. Одночасно з укладенням договору оренди укласти: договір купівлі-продажу оборотних матеріальних засобів; кредитний договір.

6. Підписання договорів, зазначених у пунктах 4 та 5, доручити міському голові.

7. Управлінню житлово-комунального господарства (ОСОБА_7) після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне здійснити заходи щодо припинення Житлово-комунального підприємства Перспективне шляхом його реорганізації через приєднання до орендаря в порядку, визначеному законодавством.

8. Контроль за виконанням умов договору оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне доручити Управлінню житлово-комунального господарства (ОСОБА_7).

9. Контроль за виконанням цього рішення доручити постійній комісії з питань бюджету, фінансів та управління комунальною власністю; постійній комісії з питань міського господарства; секретарю міської ради ОСОБА_8, заступнику міського голови ОСОБА_9 та заступнику міського голови ОСОБА_10, а організацію його виконання - начальнику Управління житлово-комунального господарства ОСОБА_7 та начальнику Управління комунальною власністю ОСОБА_11.

Рішення №4006 підписане міським головою ОСОБА_12 (а.с. 131).

01 березня 2018 року в тижневику 7 Днів №9 опубліковано Інформацію управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне згідно з рішенням Рівненської міської ради від 22.02.2018 №4006 Про затвердження акта оцінки та оголошення про намір передати майно в оренду :

1. Назва об'єкта: цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне , розташований за адресою: м. рівне, вул. Будівельників, 1.

2. Баласноутримувач: Житлово-комунальне підприємство Перспективне .

3. Цільове використання об'єкта оренди: надання житлово-комунальних послуг, а саме: комунальних та житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком відповідно до Закону України Про житлово-комунальні послуги .

4. Річний розмір орендної плати: 2% вартості об'єкта.

5. Вартість об'єкта: 8293000 грн.

6. Строк оренди: 5 років.

7. Ознайомитися з умовами Типового договору оренди майна цілісного майнового комплексу, з переліком документів, які подаються фізичними та юридичними особами разом із заявою, можна на офіційному веб-сайті Рівненської міської ради або у відділі комунального майна управління (м. Рівне, вул. Соборна, 12А, каб. 110, 115), а з об'єктом оренди - за місцем його розташування в робочі дні за попередньою домовленістю за тел. 24-56-50, 24-59-10.

8. У разі надходження двох і більше заяв на вищезазначений об'єкт оренди буде оголошено конкурс на право укладення договору оренди відповідно до вимог чинного законодавства (а.с. 20).

Наказом Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21.03.2018 №31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне (далі іменується - Наказ №31): 1. Створено конкурсну комісію з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне у м. Рівне в складі 13 чоловік: голова комісії - депутат Рівненської міської ради ОСОБА_5, заступник голови комісії - заступник начальника управління житлово-комунального господарства ОСОБА_13, та інші члени комісії; 2. Повідомлено членів комісії про початок роботи конкурсної комісії в робочому порядку; 3. Провести засідання конкурсної комісії 27.03.2018 о 14 год. 30 хв.; 4. Конкурсній комісії на своєму засіданні визначити умови та терміни проведення конкурсу; 5. Комісії в своїй діяльності керуватися Порядком проведення конкурсу на право оренди комунального майна, затвердженого рішенням міської ради від 26.04.2012 №1904; 6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою (а.с. 23).

Протоколом засідання конкурсної комісії №1 від 27.03.2018 (далі іменується - Протокол №1) вирішено: 1. Провести чотири засідання (включаючи це) конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне ; 2. Затвердити наступний план роботи комісії: на першому засіданні - узагальнення інформації та рекомендації для виконавчих органів; на другому та третьому засіданнях - обговорення та затвердження умов проведення конкурсу; 3. Доручити управлінню комунальною власністю внести зміни до Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, затвердженого рішенням Рівненської міської ради в порядку, визначеному законодавством, щодо проведення відкритих засідань конкурсної комісії на стадії обговорення та затвердження умов проведення конкурсу на право оренди комунального майна; 4. Провести засідання комісії 04.04.2018 о 12 год. за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 12А, каб. 411; 5. Не пізніше ніж за три дні до проведення засідання комісії управлінню комунальною власністю надіслати матеріали (розроблені умови конкурсу) членам конкурсної комісії на електронну адресу (а.с. 24).

Протоколом засідання конкурсної комісії №2 від 04.04.2018 (далі іменується - Протокол №2) вирішено: I. Затвердити наступні умови проведення конкурсу: 1. Територіальна громада м. Рівне зберігає право власності на переданий в оренду об'єкт - цілісний майновий комплекс ЖКП Перспективне , у тому числі реконструйовані або технічно переоснащені орендарем основні засоби. 2. Строк дії договору - 5 років. 3. Стартовий розмір орендної плати становить 2% річних від вартості об'єкту. Вартість цілісного майнового комплексу становить 8923000 грн. Розмір орендної плати за базовий місяць березень 2018 року становить 14602,98 грн. 4. Забезпечення нотаріального посвідчення договору оренди. 5. Не допускається звільнення працівників ЖКП Перспективне з ініціативи орендаря чи уповноваженого ним органу протягом 6 місяців від дня переходу до нього права оренди. 6. Забезпечення ефективного використання переданого в оренду об'єкта за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємства, цілісний майновий комплекс якого передається в оренду, а саме: надання відповідних комунальних послуг та житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком. 7. Забезпечення якості надання послуг у відповідності до вимог чинного законодавства. 8. Орендар стає правонаступником всіх прав та обов'язків підприємства, майно якого передається в оренду, в тому числі за борговими зобов'язаннями, що виникли у ЖКП Перспективне . 9. Відшкодувати витрати на проведення експертної оцінки основних засобів, довгострокових біологічних активів, інших необоротних активів, нематеріальних активів, оборотних матеріальних засобів (запасів). 10. Звітування про стан виконання умов договору щоквартально перед органом або посадовою особою місцевого самоврядування, уповноваженими на це відповідною радою; перед постійною комісією з питань бюджету, фінансів та управління комунальною власністю та постійною комісією з питань міського господарства. 11. Прийняття участі у загальноміських заходах (толоках) щодо благоустрою територій. 12. Забезпечення виконання умов договору протягом дії договору. 13. Договір оренди цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне достроково припиняється у разі: взаємної згоди сторін - з моменту визначеного сторонами; позову орендодавця щодо систематичного невиконання орендарем умов договору оренди; знищення орендованого об'єкта - з моменту встановлення факту такого знищення; ліквідації юридичної особи - орендаря - з моменту прийняття рішення про ліквідацію; відмови орендодавця від договору оренди, якщо орендар не вносить орендної плати протягом трьох місяців підряд - з дня одержання орендарем повідомлення орендодавця про відмову від договору; не проведення своєчасних розрахунків по виплаті заробітної плати, сплати податків у випадку, передбаченому чинним законодавством. 14. Реконструкція та будь-які невід'ємні поліпшення нерухомого майна можливі за наявності попередньої згоди Рівненської міської ради. 15. Дотримання вимог експлуатації об'єкта оренди. II. Перенести на наступне засідання комісії розгляд таких пунктів: 1. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 2. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне. 3. Отримання сертифікованої системи управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Прийняти участь у спів фінансуванні капітального ремонту житлового фонду. III. Провести засідання комісії 11.04.2018 об 11 год. (а.с. 27).

Протоколом засідання конкурсної комісії №3 від 11.04.2018 (далі іменується - Протокол №3) вирішено: ОСОБА_14 до умов проведення конкурсу, затверджених на засіданні конкурсної комісії від 04.04.2018 наступні пункти: 1. За рішенням співвласників багатоквартирного будинку організувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку. 2. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 3. Впродовж двох років з моменту підписання договору оренди отримати сертифіковану систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Дотримання вимог експлуатації об'єкта оренди. II. Встановити термін подачі заяв по 23 квітня 2018 року до 17:15 год. та провести засідання комісії 24.04.2018 об 11:00 год. (а.с. 36).

12 квітня 2018 року у виданні 7 Днів №15 опубліковано оголошення про те, що Рівненська міська рада передає в оренду на конкурсних засадах цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне та викладено Умови проведення конкурсу з 19 пунктів (далі іменується - Умови проведення конкурсу) (а.с. 21).

Протоколом засідання конкурсної комісії №4 від 24.04.2018 вирішено визнати переможцем конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне Товариство з обмеженою відповідальністю Рівне дім Сервіс . Підставою для визначення переможця є запропонована найбільша орендна плата при забезпеченні виконання всіх умов конкурсу (а.с. 39).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваних рішень - Наказу №31, Протоколів №№1, 2, 3, 4, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню повністю за наступних підстав.

Щодо перевірки за вказаними вище критеріями Наказу №31 суд зазначає.

Нормативно-правовим актом, що регулює, зокрема, організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, є Закон України Про оренду державного та комунального майна №2269-XII від 10.04.1992 (далі іменується - Закон України №2269-XII).

Відповідно до частини другої статті 2 Закону України №2269-XII, державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.

Абзацом другим частини першої статті 4 Закону України №2269-XII встановлено, що об'єктами оренди за цим Законом є: цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць). Цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання. У разі виділення цілісного майнового комплексу структурного підрозділу підприємства складається розподільчий баланс.

У даному випадку об'єктом оренди визначено: цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне , розташований за адресою: м. рівне, вул. Будівельників, 1; баласноутримувач: Житлово-комунальне підприємство Перспективне .

Статтею п'ятою Закону України №2269-XII визначено вичерпний перелік суб'єктів, які можуть бути орендодавцями:

1. Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам;

2. органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності;

3. державне підприємство із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами - щодо нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна цього підприємства, що передається дипломатичним представництвам та консульським установам іноземних держав, представництвам міжнародних міжурядових організацій в Україні;

4. підприємства, установи та організації - щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна.

У даному випадку орендодавцем цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне є орган місцевого самоврядування - Рівненська міська рада.

Відповідно до абзацу першого частини четвертої статті 9 Закону України №2269-XII, орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.

Рішенням №4006 доручено Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради розмістити в Рівненському тижневику Сім Днів оголошення про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне .

Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради 01.03.2018 розміщено у тижневику 7 Днів №9 Інформацію про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне .

За правилами абзацу другого частини четвертої статті 9 Закону України №2269-XII, протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.

Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди (абзац третій частини четвертої статті 9 Закону України №2269-XII).

У даному випадку заяви про оренду цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне від зацікавлених осіб повинні були прийматися орендодавцем - Рівненською міською радою.

За результатами прийняття таких заяв орендодавець - Рівненська міська рада протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв повинна була ухвалити рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди та оформити його у вигляді наказу. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець - Рівненська міська рада мала б оголосити конкурс на право оренди.

Натомість, відповідачем 2 - Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради після опублікування інформації про намір передати в оренду майно, винесено Наказ №31 про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу. В Наказі №31 вказано, що останній прийнято, зокрема, за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди; надійшло декілька заяв; та на виконання рішення Рівненської міської ради від 26.04.2012 №1904 Про затвердження Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного .

Так, рішенням Рівненської міської ради (16 сесія, 6 скликання) від 26.04.2012 №1904 Про затвердження Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного (далі іменується - Рішення №1904) постановлено:

1. Затвердити Порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного.

2. Вважати таким, що втратив чинність, Порядок проведення конкурсу на право оренди комунального майна, затверджений рішенням Рівненської міської ради від 07 червня 2007 року №772.

3. Надати повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради.

4. Надати повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди рухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, балансоутримувачам цього майна.

5. Це рішення підлягає опублікуванню в тижневику Сім Днів у десятиденний строк з моменту прийняття та набуває чинності з моменту оприлюднення.

6. Контроль за виконанням цього рішення доручити постійній комісії з питань бюджету, фінансів та управління комунальною власністю; постійній комісії з питань захисту прав людини, законності та порядку; постійній комісії з питань охорони здоров'я, материнства і дитинства та соціального захисту населення; постійній комісії з питань Регламенту, депутатської діяльності та етики, розвитку місцевого самоврядування; постійній комісії з питань науки, освіти, культури, духовного відродження, молоді, спорту, зв'язків з громадськими об'єднаннями та засобами масової інформації; постійній комісії з питань міського господарства та екології, секретарю міської ради ОСОБА_15, а організацію його виконання - начальнику Управління комунальною власністю ОСОБА_11 (а.с. 13).

Відповідач 2 вказує на те, що він мав усі повноваження щодо проведення конкурсу та на законних підставах виніс Наказ №31, яким створено конкурсну комісію, оскільки повноваження щодо проведення конкурсів надані йому Рішенням №1904.

З даного приводу суд зазначає, що відповідачу 2 дійсно надано повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного, що передбачено пунктом 3 Рішення №1904. Проте, такі повноваження стосуються саме проведення конкурсу , якому передує процедура, визначена статтею 9 Закону України №2269-XII.

Статтею 9 Закону України №2269-XII визначено порядок укладення договору оренди та механізм його реалізації, зокрема: протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди .

Тобто, у даному випадку, як зазначав суд вище, заяви про оренду цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне від зацікавлених осіб повинні були прийматися орендодавцем - Рівненською міською радою; за результатами прийняття таких заяв орендодавець - Рівненська міська рада протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв повинна була ухвалити рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди та оформити його у вигляді наказу. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець - Рівненська міська рада мала б оголосити конкурс на право оренди.

Лише за результатами вказаної вище процедури та за умови винесення орендодавцем - Рівненською міською радою наказу про вивчення попиту на об'єкт оренди та у випадку надходження кількох заяв - оголошення орендодавцем - Рівненською міською радою конкурсу на право оренди, відповідач 2 мав би право на реалізацію наданих повноважень щодо проведення конкурсу відповідно до Рішення №1904.

Тобто, процедура проведення конкурсу (повноваження щодо якої надані відповідачу 2 Рішенням №1904) розпочинається виключно після завершення процедури ухвалення (прийняття) орендодавцем відповідних рішень: наказу за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди та рішення про оголошення конкурсу на право оренди, якщо заяв надійшло декілька.

Проте, відповідачем 2 порушено вказані вище норми статті 9 Закону України №2269-XII, оскільки у даному випадку жодного рішення (наказу) орендодавця за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди прийнято не було, так як і рішення про оголошення конкурсу на право оренди. Відповідач 2 відразу ж приймає оскаржуваний Наказ №31 про створення конкурсної комісії.

Також, суд зазначає, що Рішенням №4006 вирішено Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, зокрема, за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди ухвалити рішення щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне в порядку, визначеному статтю 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна .

Проте, навіть у випадку наявності у відповідача 2 таких повноважень, останній мав би винести відповідний наказ за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди, в подальшому - рішення про оголошення конкурсу на право оренди, якщо заяв надійшло декілька, і лише потім створити відповідну конкурсну комісію.

Проте, і таких дій відповідачем 2 вчинено не було.

Окрім того, як зазначалося вище, Рішенням №1904 затверджено Порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного (далі іменується - Порядок проведення конкурсу) (а.с. 15).

Пунктом 2 розділу I Загальні положення Порядку проведення конкурсу визначено, що цей Порядок визначає процедуру проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного:

- цілісних майнових комплексів комунальних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць);

- нерухомого майна - будівель, споруд, приміщень та іншого окремо індивідуально визначеного майна (в тому числі і рухомого).

Пунктом третім розділу I Загальні положення Порядку проведення конкурсу визначено, що конкурс на право оренди нерухомого майна проводить конкурсна комісія, створена орендодавцем - Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради.

Тобто, Порядком проведення конкурсу чітко визначено, що конкурсна комісія, створена орендодавцем - Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, проводить конкурс на право оренди лише нерухомого майна , на яке міститься посилання в підпункті 2 пункту 2 розділу I Загальні положення Порядку проведення конкурсу.

Статтею 4 Закону України №2269-XII чітко розмежовано поняття об'єктів оренди, зокрема: 1) цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць). Цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання. У разі виділення цілісного майнового комплексу структурного підрозділу підприємства складається розподільчий баланс; 2) нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно підприємств.

Натомість, ні Порядком проведення конкурсу, ні Рішенням №1904 не встановлено хто є орендодавцем такого об'єкта оренди, як цілісний майновий комплекс.

Тому, в силу норм статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі іменується - Закон України №280/97-ВР) та статті 5 Закону України №2269-XII, у даному випадку орендодавцем цілісного майнового комплексу є саме орган місцевого самоврядування - Рівненська міська рада.

Порядком проведення конкурсу взагалі не визначено хто і в який спосіб створює конкурсну комісію на право оренди саме цілісного майнового комплексу комунального підприємства. Відтак, конкурсна комісія щодо права оренди на цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне повинна була створюватися виключно орендодавцем - Рівненською міською радою.

Оскаржуваний Наказ №31 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки:

1) відповідно до пунктів 2, 3 розділу I Загальні положення Порядку проведення конкурсу відповідач 2 не є орендодавцем цілісного майнового комплексу комунальних підприємств та не мав повноважень на створення конкурсної комісії з проведення конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу комунального підприємства;

2) прийнятий з порушенням пункту 1 Розділу II Порядку проведення конкурсу: склад комісії встановлено в кількості 13 чоловік, натомість пунктом 1 Розділу II Порядку проведення конкурсу визначено, що конкурсна комісія утворюється в кількості від 5 до 7 осіб. Протокольним дорученням від 22.02.2018 щодо включення представників усіх депутатських фракцій до складу комісії щодо проведення конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне , внаслідок чого утворено комісію у складі 13 осіб, не можуть вноситися будь-які зміни чи доповнення в Порядок проведення конкурсу, затвердженого Рішенням №1904;

3) прийнятий з порушенням Розділу II Порядку проведення конкурсу щодо визначення складу комісії.

Тобто, конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне проведений не уповноваженою на це комісією, якою прийняті оскаржувані Протоколи №№1, 2, 3, 4.

Суд зазначає, що конкурс щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне проведений відповідачем 2 з грубими порушеннями норм чинного законодавства.

Статтею 4 Закону України №2269-XII визначено, що цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання. У разі виділення цілісного майнового комплексу структурного підрозділу підприємства складається розподільчий баланс.

Так, у Протоколі №2 вказано, що земельна ділянка, на якій розміщені споруди і майно ЖКП Перспективне не має кадастрового номеру і відноситься до земель запасу міста. Тобто, ЖКП Перспективне не надано у встановленому законодавством порядку земельну ділянку, на якій розташоване його майно.

Відтак, в силу норм статті 4 Закону України №2269-XII цілісний майновий комплекс ЖКП Перспективне взагалі не міг бути переданий в оренду, оскільки така невід'ємна ознака цілісного майнового комплексу, як надана підприємству земельна ділянка, була відсутня.

Так, Протоколом №2 затверджено 15 пунктів Умов проведення конкурсу, розгляд чотирьох пунктів перенесено на наступне засідання - 11.04.2018: 1. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 2. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне. 3. Отримання сертифікованої системи управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Прийняти участь у спів фінансуванні капітального ремонту житлового фонду.

Протоколом №3 у розділі Вирішили додано до Умов проведення конкурсу наступні пункти: 1. За рішенням співвласників багатоквартирного будинку організувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку. 2. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 3. Впродовж двох років з моменту підписання договору оренди отримати сертифіковану систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Дотримання вимог експлуатації об'єкта оренди.

Разом з тим, опубліковані Умови проведення конкурсу містять 19 пунктів, серед яких - 16. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне.

Тобто, опубліковані Умови проведення конкурсу не відповідають умовам, затвердженим комісією, оскільки пункт 16. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне не був затверджений як умова конкурсу ні Протоколом №2, ні Протоколом №3.

Протоколом №2 затверджено таку умову конкурсу, як 3. Стартовий розмір орендної плати становить 2% річних від вартості об'єкту. Вартість цілісного майнового комплексу становить 8923000 грн. Розмір орендної плати за базовий місяць березень 2018 року становить 14602,98 грн. .

Опублікованими Умовами проведення конкурсу визначено пункт 3. Стартовий розмір орендної плати становить 2% річних від вартості об'єкту. Вартість цілісного майнового комплексу становить 8923000 грн. Розмір орендної плати за базовий місяць березень 2018 року становить 14602,98 грн. .

Разом з тим, Рішенням №4006 затверджено складений станом на 31.10.2017 акт оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , що передається в оренду, із сумою 8293000 грн.

Тобто, Протоколом №2 та опублікованими Умовами конкурсу в частині визначення вартості цілісного майнового комплексу визначено вартість цілісного майнового комплексу, що суттєво відрізняється від вартості, вказаної в Рішенні №4006.

Таким чином, опубліковані відповідачем 2 Умови проведення конкурсу, що затверджені Протоколом №2, не відповідали Рішенню №4006, яким затверджено акт оцінки цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне .

Протоколом №2 затверджено умову конкурсу: 11. Прийняття участі у загальноміських заходах (толоках) щодо благоустрою територій .

Натомість, опубліковані Умови проведення конкурсу містять пункт 12. Обов'язкова участь у загальноміських заходах (толоках) щодо благоустрою територій .

Тобто, редакція такого пункту в опублікованих Умовах проведення конкурсу містить інший зміст, ніж та, що затверджена Протоколом №2.

Протоколом №2 затверджено умову конкурсу: 13. Договір оренди цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне достроково припиняється у разі: взаємної згоди сторін - з моменту визначеного сторонами; позову орендодавця щодо систематичного невиконання орендарем умов договору оренди; знищення орендованого об'єкта - з моменту встановлення факту такого знищення; ліквідації юридичної особи - орендаря - з моменту прийняття рішення про ліквідацію; відмови орендодавця від договору оренди, якщо орендар не вносить орендної плати протягом трьох місяців підряд - з дня одержання орендарем повідомлення орендодавця про відмову від договору; не проведення своєчасних розрахунків по виплаті заробітної плати, сплати податків у випадку, передбаченому чинним законодавством .

Натомість, опубліковані Умови проведення конкурсу містять пункт 15. Договір оренди цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне достроково припиняється у разі: взаємної згоди сторін - з моменту визначеного сторонами; позову орендодавця щодо систематичного невиконання орендарем умов договору оренди; знищення орендованого об'єкта - з моменту встановлення факту такого знищення; ліквідації юридичної особи - орендаря - з моменту прийняття рішення про ліквідацію; відмови орендодавця від договору оренди, якщо орендар не вносить орендної плати протягом трьох місяців підряд - з дня одержання орендарем повідомлення орендодавця про відмову від договору; проведення своєчасних розрахунків по виплаті заробітної плати, сплати податків у випадку, передбаченому чинним законодавством .

Тобто, остання умова дострокового припинення оренди цілісного майнового комплексу викладена відповідачем 2 у різних редакціях: згідно Протоколу №2 - не проведення своєчасних розрахунків по виплаті заробітної плати, сплати податків у випадку, передбаченому чинним законодавством , згідно опублікованих Умов проведення конкурсу - проведення своєчасних розрахунків по виплаті заробітної плати, сплати податків у випадку, передбаченому чинним законодавством .

Тобто, опубліковані Умови проведення конкурсу не відповідають тим умовам, що затверджені Протоколом №2.

Також, Протоколом №2 перенесено на наступне засідання комісії розгляд таких пунктів: 1. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 2. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне. 3. Отримання сертифікованої системи управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Прийняти участь у спів фінансуванні капітального ремонту житлового фонду.

Протоколом №3 додано до Умов проведення конкурсу, затверджених на засіданні конкурсної комісії від 04.04.2018, наступні пункти: 1. За рішенням співвласників багатоквартирного будинку організувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку. 2. Оформлення протягом року після укладення договору оренди цілісного майнового комплексу права оренди земельною ділянкою згідно чинного законодавства. 3. Впродовж двох років з моменту підписання договору оренди отримати сертифіковану систему управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001.2015 у сфері обслуговування будинків. 4. Дотримання вимог експлуатації об'єкта оренди.

Тобто, розгляд пунктів Умов проведення конкурсу згідно Протоколу №3 відбувся не за редакцією умов Протоколу №2: умова Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне взагалі не затверджена, а умова Дотримання вимог експлуатації об'єкта оренди затверджена двічі - Протоколом №2 та Протоколом №3.

Відповідачі вказують, що у даному випадку права та інтереси позивача жодним чином не порушені внаслідок проведення процедури конкурсу, оскільки останній не являвся учасником такого конкурсу, його пакет документів відхилено не розкриваючи через пропуск строку для подачі документів, про що вказано у Протоколі №4.

Суд не погоджується з такими доводами відповідачів з огляду на наступне.

Так, в офіційному видінні 7 Днів №15 від 12.04.2018 опубліковано Умови проведення конкурсу, відповідно до яких визначено, зокрема: 16. Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне.

Позивач, який мав намір взяти участь у конкурсі, зареєстрований в ІНФОРМАЦІЯ_1.

За правилами частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

У розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

Тобто, під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав позивача, оскільки право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Враховуючи наведене, обов'язковою умовою захисту в адміністративному суді прав, свобод, інтересів фізичних або юридичних осіб є одночасна наявність двох факторів: існування публічно-правових відносин між позивачем - фізичною (юридичною) особою та відповідачем - суб'єктом владних повноважень; наявність факту порушень прав, свобод, інтересів позивача, вчинених або допущених відповідачем у таких правовідносинах.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Суд зазначає, що факт ознайомлення позивача з Умовами конкурсу, в яких зазначено таку умову, як реєстрація претендента у м. Рівне, безумовно свідчить про порушення його прав та інтересів.

Так, позивач з метою реалізації права на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі звернувся 18.04.2018 до Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України із заявою щодо порушення конкуренційного законодавства з боку Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, яке опублікувавши Умови конкурсу, визначило таку дискримінаційну умову - реєстрація претендента у м. Рівне.

За результатами розгляду такої заяви, Рівненським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України сформовані Рекомендації Про здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушення конкуренційного законодавства від 19.04.2018 №01/27-266-03Р, адресовані Управлінню комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (далі іменується - Рекомендації) (а.с. 135).

В Рекомендаціях вказано, що дії Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради кваліфікуються як порушення конкуренційного законодавства, що передбачене абзацом 7 пункту 2 статті 15 Закону України Про захист економічної конкуренції , у вигляді анти конкурентних дій органу адміністративно-господарського управління та контролю шляхом вчинення дій, внаслідок яких окремим суб'єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.

Встановлення такого положення в Умовах конкурсу суттєво обмежує можливість взяття участі у конкурсі інших учасників, які мають досвід роботи у житлово-комунальній сфері, але не зареєстровані в м. Рівне. Наявна дискримінація за територіальним принципом, що порушує права окремих потенційних учасників такого конкурсу.

В Рекомендаціях зазначено, що TOB Теплий Млинів , зареєстровано в ІНФОРМАЦІЯ_2. В той же час успішно здійснює свою господарську діяльність в сфері надання житлово-комунальних послуг на території смт.Млинів та планує надавати житлово-комунальні послуги в м.Рівне шляхом взяття в оренду цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне , оскільки територія, яку обслуговувало ЖКП Перспективне , є привабливою через густонаселеність на невеликій компактній території.

Згідно частини 2 статті 31 Господарського кодексу України не допускаються дискримінаційні дії органами місцевої влади щодо суб'єктів господарювання. Крім того, статтею 15 Закону України Про захист економічної конкуренції передбачено, що антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність, які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Оскільки дане положення Умов конкурсу містить ознаки антиконкурентних дій органу адміністративно господарського управління та контролю (Управління), порушує права потенційних учасників конкурсу, а також суперечить основним принципам розвитку економічної конкуренції, Рівненське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України вважає його протиправним та дискримінаційним.

Частиною третьою статті 15 Закону України Про захист економічної конкуренції передбачено, що вчинення анти конкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Відповідно до статті 46 Закону України Про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України мають право надавати рекомендації органам влади стосовно припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих поруш і умов, що їм сприяють, а, у разі, якщо порушення припинено, - щодо вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень.

За умови виконання положень рекомендацій, у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству, та вжито відповідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається, а розпочате провадження - закривається.

З метою запобігання порушенням конкуренційного законодавства та усунення причин, що сприяють його вчиненню, керуючись статтею 46 Закону України Про захист економічної конкуренції , статтями 7, 12-1, 14 Закону України Про Антимонопольний Комітет України та пунктом 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року №32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за №291/5482 зі змінами та доповненнями, адміністративна колегія Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України рекомендувала Управлінню комунальною власністю виконкому Рівненської міської ради вжити заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та усунення причин, що сприяють вчиненню порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого абзацом 7 пункту 2 статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції шляхом вилучення з умов конкурсу про передачу в оренду цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне пункту 16 ( Державна реєстрація та місце знаходження претендента - м.Рівне ).

Суд звертає увагу також на те, що адміністративною колегією Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України рекомендовано відповідачу 2 до моменту виконання пункту 1 Рекомендацій та повідомлення через засоби масової інформації потенційних претендентів про зміни в умовах конкурсу, - утриматись від підведення підсумків конкурсу, умови якого опубліковані в №15 газети 7 Днів за 12 квітня 2018 року; про розгляд зазначених рекомендацій та вжиті заходи повідомити територіальне відділення до 23 квітня 2018 року включно.

Рекомендації надіслані на адресу відповідача 2 супровідним листом від 19.04.2018, в якому додатково Рівненське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України вказало, що у разі невиконання зазначених рекомендації та подальшого проведення конкурсу і визначення переможця конкурсу, територіальне відділення змушене буде відкрити провадження у справі та за результатами її розгляду визнати конкурс недійсним відповідно з скасуванням усіх заключних угод та поверненням ситуації до початкового стану на 19 квітня 2018 року.

Як вбачається з матеріалів справи Рекомендації відповідачем 2 отримані 24.04.2018, тобто у день оформлення Протоколу №4, яким визнано переможцем ТОВ Рівне Дім Сервіс .

Проте, відповідь на Рекомендації відповідачем 2 надана лише 03.05.2018 листом №01-501, в якому Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради вказало на необґрунтованість та безпідставність висновків Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.

Таким чином, позивачем доведено факт порушення його прав та інтересів, що свідчить про безпідставність доводів відповідача 2 з даного питання, оскільки затвердження Умов конкурсу з умовою реєстрацій претендента у м. Рівне, що є дискримінаційною, безумовно порушує права позивача.

Також, у відповіді від 03.05.2018 №01-501 відповідач 2 вказав, що Рекомендації спрямовані до неналежного органу адміністративно-господарського управління та контролю, так як Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради не затверджувало Умови конкурсу.

Представник відповідача 2 в судовому засіданні вказав, що дане посилання в листі стосується того, що Умови конкурсу затверджувалися не Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, а комісією як відповідним органом.

Суд не погоджується з такими доводами відповідача 2 та зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 51 Закону України №280/97-ВР, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади (частина восьма статті 51 Закону України №280/97-ВР).

За правилами частини першої статті 54 Закону України №280/97-ВР, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .

Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради (частина друга статті 54 Закону України №280/97-ВР).

Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою (частина четверта статті 54 Закону України №280/97-ВР).

Так, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради являється виконавчим органом, що є підзвітним і підконтрольним Рівненській міській раді та підпорядкованим виконавчому комітету Рівненської міської ради та міському голові.

Відповідно до пункту другого частини першої статті 26 Закону України №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.

За правилами підпункту 4 пункту б) частини 1 статті 38 Закону України №280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: утворення адміністративних комісій та комісій з питань боротьби зі злочинністю, спрямування їх діяльності.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради (частина перша статті 46 Закону України №280/97-ВР).

Відповідно до частини першої статті 47 Закону України №280/97-ВР, постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

За приписами частин першої, другої статті 48 Закону України №280/97-ВР, тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради. Рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради, її назву та завдання, персональний склад комісії та її голову вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради.

З аналізу вказаних вище норм вбачається, що Законом України №280/97-ВР визначаються лише два види комісій, які мають статус органів ради - постійні комісії та тимчасові контрольні комісії.

Будь-які інші комісії, утворені радою, виконавчим комітетом, управлінням, відділом іншими виконавчими органами ради, не мають та не можуть мати статусу органу ради в силу норм Закону України №280/97-ВР. Такі комісії мають лише статус робочого органу відповідного управління, відділу, іншого виконавчого органу ради.

Конкурсна комісія, утворена Наказом №31 Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, не являється ні постійною ні тимчасовою контрольною комісією, а відтак не має статусу органу ради .

Відтак, посилання відповідача 2 на те, що Умови конкурсу затверджувалися не Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, а конкурсною комісією як відповідним органом ради, є такими, що суперечать приписам Закону України №280/97-ВР.

Суд зазначає, що Рекомендації Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України були скеровані до належного органу адміністративно-господарського управління та контролю - Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, який здійснював у даному випадку процедуру конкурсу.

Конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу ЖКП Перспективне проведений з грубим порушенням норм Закону України №280/97-ВР, Закону України №2269-XII, Закону України №2210-III, статті 31 Господарського кодексу України.

Дослідивши наявні в матеріалах справи допустимі та належні докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення у справі Проніна проти України , №63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Відповідачами не доведено в порядку статті 77 КАС України правомірності оскаржуваних рішень, які підлягають скасуванню.

За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, сплачена сума судового збору у розмірі 3524 грн. 00 коп. відповідно до платіжного доручення №37 від 25.05.2018, оригінал якого знаходиться в матеріалах справи, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, оскільки рішення саме такого відповідача визнані протиправними та скасовані.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів (місцезнаходження: 35100, Рівненська область, селище міського типу Млинів, вулиця Покровська, 44; код ЄДРПОУ 41471934) до Рівненської міської ради (місцезнаходження: 33028, місто Рівне, вулиця Соборна, 12А; код ЄДРПОУ 34847334) та Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (місцезнаходження: 33028, місто Рівне, вулиця Соборна, 12А; код ЄДРПОУ 26259563) про визнання протиправними та скасування наказу і рішень - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21.03.2018 №31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне .

Визнати протиправними та скасувати рішення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , створеної наказом Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21.03.2018 №31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , оформлені протоколами засідання конкурсної комісії №1 від 27 березня 2018 року, №2 від 04 квітня 2018 року, №3 від 11 квітня 2018 року, №4 від 24 квітня 2018 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів (код ЄДРПОУ 41471934) суму судового збору у розмірі 3524 грн. 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 26259563).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 20 вересня 2018 року.

Суддя Недашківська К.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2018
Оприлюднено21.09.2018
Номер документу76572877
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1449/18

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Постанова від 03.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Постанова від 16.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні