Постанова
від 19.09.2018 по справі 2040/6153/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2018 р. м. ХарківСправа № 2040/6153/18 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії:

головуючого судді: Бондара В.О.

суддів: Макаренко Я.М. , Мінаєвої О.М.

за участю секретаря судового засідання Цибуковської А.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Аграрне підприємство "Устинівське" на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду, від 01.08.2018, суддя Сліденко А.В., вул. Мар'їнська, 18-Б-3, м. Харків, 61004 повний текст складено 01.08.18 по справі № 2040/6153/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Аграрне підприємство "Устинівське"

до Зачепилівської районної державної адміністрації Харківської області , Рунівщинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області

про 1) визнання протиправними дій комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам у Зачепилівському районі, завданих ТОВ АП "Устинівське" Рунівщинській сільській раді Зачепилівського району Харківської області та скасувати,

ВСТАНОВИВ:

ТОВ Аграрне підприємство "Устинівське" ( далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Зачепилівської РДА Харківської області, Рунівщинської сільської ради Зачепилівського району Харківської області ( далі - відповідачі) про 1) визнання протиправними дій комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам у Зачепилівському районі, завданих ТОВ АП "Устинівське" Рунівщинській сільській раді Зачепилівського району Харківської області та скасувати Акт комісії №4 від 06.07.2018р.; 2) визнання протиправним та скасування розпорядження Зачепилівської районної ради державної адміністрації №173 від 06.07.2018р. "Про затвердження Акту №4 від 06.07.2018р. Комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі землекористувачам у районі".

01.08.2018 року ухвалою Харківського окружного адміністративного суду відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за адміністративний позовом ТОВ Аграрне підприємство "Устинівське".

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 року. В обґрунтування апеляційної скарги, заявник вказує, що даний спір є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки у даному випадку і орган місцевого самоврядування і РДА виконували владні управлінські функції.

Колегія суддів, вислухавши суддю - доповідача, пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав:

Відмовляючи у відкритті провадження, суд першої інстанції виходив з того, що у даному конкретному випадку і орган місцевого самоврядування, і РДА не виконували владних управлінських функцій, а діяли виключно як особи, уповноважені на розпорядження землею, переслідуючи прагнення у задоволенні майнового (фінансового) інтересу на відшкодування збитків, завданих порушенням майнових прав відносно земельних ділянок. Таким чином, і оскаржений Акт (як фактичний розрахунок завданих збитків), і оскаржене Розпорядження (як погодження РДА з правильністю проведеного розрахунку) за своєю правовою суттю і призначенням є виключно доказами, котрі мають бути перевірені судом при відправленні правосуддя у межах відповідної судової справи. Таким чином судом першої інстанції зроблено висновок, що між сторонами взагалі не виникло юридичного спору у сфері публічно-правових відносин, що унеможливлює розгляд даної позовної заяви в порядку адміністративного судочинства.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій;

4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії;

5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень;

6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Таким чином, кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів незалежним та неупередженим судом, ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена.

Відповідно да ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема:

1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження;

2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;

3) спорах між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень;

4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів;

5) за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб'єкту законом;

6) спорах щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму;

7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації;

8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності;

9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов'язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб;

10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб;

11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за винятком спорів, пов'язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю;

12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України "Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень".

За визначенням п.п.1, 2, 7 ч.1 ст.4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; 2) публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи; суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Колегія суддів зазначає, що при визначенні юрисдикції справи, необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є наявність публічно-правового спору, тобто спору, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справи адміністративної юрисдикції. Необхідно з'ясовувати у зв'язку з чим виник спір та на захист яких прав особа звернулася до суду.

Відповідно до ч. 4 ст. 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Отже, рішення суб'єктів владних повноважень, до яких належать органи державної влади, органи місцевого самоврядування, можуть бути підставами виникнення цивільних прав та обов'язків.

Отже, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов'язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

При визначенні юрисдикції справи необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач; суб'єктного складу сторін, предмету спірних правовідносин.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся з позовом про 1) визнання протиправними дій комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам у Зачепилівському районі, завданих ТОВ АП "Устинівське" Рунівщинській сільській раді Зачепилівського району Харківської області та скасувати Акт комісії №4 від 06.07.2018р.; 2) визнання протиправним та скасування розпорядження Зачепилівської районної ради державної адміністрації №173 від 06.07.2018р. "Про затвердження Акту №4 від 06.07.2018р. Комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі землекористувачам у районі".

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про те, що за суб єктивним складом сторін, змістом заявлених позивачем вимог та предметом спору дана справа підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Зазначені обставини не були враховані судом першої інстанції при ухваленні рішення про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі.

Наведене свідчить про передчасність висновків суду першої інстанції про наявність підстав для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Таким чином, судом першої інстанції порушено норми процесуального права та невірно встановлено обставини у справі, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає скасуванню з підстав визначених ст. 320 КАС України.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 320 КАС України, підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є порушенням норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню, ухвала суду першої інстанції скасуванню, а справа направленню для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Керуючись ст. 2, 5, 19, 243, 250, 308, 310, 312, 315, п.4 ч.1 ст. 320, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Аграрне підприємство "Устинівське" задовольнити.

Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 по справі № 2040/6153/18 скасувати, справу направили до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_1 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_2 ОСОБА_3 Повний текст постанови складено 21.09.2018.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2018
Оприлюднено23.09.2018
Номер документу76613415
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2040/6153/18

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Постанова від 19.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Постанова від 19.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні