Ухвала
від 21.09.2018 по справі 826/12453/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А

21 вересня 2018 року м. Київ № 826/12453/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Келеберда В.І., розглянувши за правилами спрощеного позиваного провадження без повідомлення (виклику) сторін клопотання відповідача про закриття провадження у справі

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Преслайн" доФонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання протиправним та скасування рішення № 372 від 06.06.2018 , ВСТАНОВИВ :

з позовом до Окружного адміністративного суду міста Києві звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРЕСЛАЙН" до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчої дирекції ФГВФО від 06.06.2018 року №372 "Про затвердження умов продажу активу ПАТ "Банк народний капітал".

Ухвалою суду від 16 серпня 2018 року відкрито провадження у справі №826/12453/18 та ухвалено здійснювати розгляд справи одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

07 вересня 2018 року через канцелярію Окружного адміністративного суду міста Києва надійшло клопотання Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (надалі - Фонд) про закриття провадження у справі №826/12453/18. Клопотання обґрунтовано тим, що справа не підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, оскільки спір є приватноправовим, оскільки з моменту запровадження тимчасової адміністрації у банку, Фонду набуває повноваження органів управління такого банку та не здійснює повноваження функцій суб'єкта владних повноважень.

Вирішуючи питання щодо підсудності даного спору адміністративному суду, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Як зазначено вище, предметом спору даної справи є рішення Виконавчої дирекції ФГВФО від 06.06.2018 року №372 "Про затвердження умов продажу активу ПАТ "Банк народний капітал".

Згідно позиції великої палати Верховного суду України, викладеної в постанові від 18 квітня 2018 року у справі № 910/8132/17, на явку посилається представник відповідача, на спори, які виникають на стадії ліквідації (банкрутства) банку щодо, зокрема, формування реєстру акцептованих вимог кредиторів банку, не поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Висновок Верховного Суду України у зазначеній постанові зводиться до того, що з моменту запровадження у банку тимчасової адміністрації Фонд набуває повноваження органів управління та контролю банку з метою реалізації покладених на нього чинним законодавством функцій. При цьому банк зберігає свою правосуб'єктність юридичної особи та відповідного самостійного суб'єкта господарювання до завершення процедури його ліквідації та внесення запису про це до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а тому спори, які виникають на стадії ліквідації банку належить розглядати в порядку Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до рішення Правління Національного банку України від 07 березня 2017 року № 127-рш Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА БАНК НАРОДНИЙ КАПІТАЛ виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) прийнято рішення від 09 березня 2017 року №903, Про початок процедури ліквідації АТ НК БАНК та делегування повноважень ліквідатора банку .

Згідно з зазначеним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА БАНК НАРОДНИЙ КАПІТАЛ (далі - АТ НК БАНК ) з 09 березня 2017 року до 08 березня 2019 року включно, призначено уповноважену особу Фонду гарантування та делеговано всі повноваження ліквідатора АТ НК БАНК , визначені, зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 521, 53 Закону Про систему гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Закон), в тому числі з підписання всіх договорів, пов'язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Андронову Олегу Борисовичу строком на два роки з 09 березня 2017 року до 08 березня 2019 року включно.

Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб установлюються правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.

Згідно із частиною першою статті 3 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, установлених цим Законом. На виконання свого основного завдання Фонд у порядку, передбаченому цим Законом, зокрема, здійснює процедуру виведення неплатоспроможних банків з ринку, у тому числі шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків, організовує відчуження всіх або частини активів і зобов'язань неплатоспроможного банку, продаж неплатоспроможного банку або створення та продаж перехідного банку (пункт 8 частини другої статті 4 цього Закону).

Аналіз наведених норм чинного законодавства свідчить про те, що основні функції Фонду мають як владний характер, зокрема щодо врегулювання правовідносин у сфері банківської діяльності, так і такі, що не містять владної складової, а спрямовані на здійснення процедури виведення неплатоспроможних банків з ринку, у тому числі шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків.

Водночас у розумінні Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб неплатоспроможним є банк, щодо якого Національний банк України прийняв рішення про віднесення його до категорії неплатоспроможних у порядку, передбаченому Законом України Про банки і банківську діяльність . Ліквідацією банку є процедура припинення функціонування банку як юридичної особи відповідно до законодавства (пункти 6 і 8 частини першої статті 2 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб ).

За змістом частин першої, третьої статті 34 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, а виконавча дирекція Фонду у цей же строк призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду (кілька уповноважених осіб Фонду), якій Фонд делегує всі або частину своїх повноважень тимчасового адміністратора. Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання (частина п'ята статті 34 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб ).

За змістом частин першої, другої статті 36 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення. Протягом 15 днів, але не пізніше строків, установлених Фондом, керівники банку забезпечують передачу уповноваженій особі Фонду печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей банку, а також протягом трьох днів - передачу печаток і штампів бухгалтерської та іншої документації банку. На період тимчасової адміністрації усі структурні підрозділи, органи та посадові особи банку підпорядковуються у своїй діяльності Фонду та уповноваженій особі Фонду в межах повноважень, установлених цим Законом та делегованих Фондом, і діють у визначених Фондом/уповноваженою особою Фонду межах та порядку.

З системного аналізу викладеного вбачається, що з моменту запровадження у банку тимчасової адміністрації Фонд набуває повноваження органів управління та контролю банку з метою реалізації покладених на нього чинним законодавством функцій. При цьому банк зберігає свою правосуб'єктність юридичної особи та відповідного самостійного суб'єкта господарювання до завершення процедури його ліквідації та внесення запису про це до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Такий правовий статус Фонду, визначений Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб дає підстави для висновку, що Фонд як юридична особа публічного права може бути суб'єктом як публічно-правових, так і приватноправових правовідносин.

Оскільки позивач оскаржує рішення Виконавчої дирекції Фонду від 06.06.2018 року №372 "Про затвердження умов продажу активу ПАТ "Банк народний капітал" як суб'єкта владних повноважень, а не як органу управління банком, який здійснює заходи щодо забезпечення збереження активів банку, запобігання втрати майна та грошових коштів, такий спір є публічно-правовим.

Зважаючи на предметну юрисдикцію та характер правовідносин у цій справі, наведені в клопотанні доводи Фонду про непідвідомчість цього спору адміністративному суду, суд вважає , що розгляд цієї справи в підлягає в порядку адміністративного судочинства.

Враховуючи наведене в сукупності, суд приходить до висновку про наявність підстав для відступлення від правової позиції, викладеної у великої палати Верховного суду України, викладеної в постанові від 18 квітня 2018 року у справі № 910/8132/17 та вирішення даної справи в порядку адміністративного судочинства.

Враховуючи викладене, керуючись ст. 238, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Відмовити в задоволенні клопотання представника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул Січових Стрільців, 17, код ЄДР 21708016) про закриття провадження у справі №826/12453/18 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ПРЕСЛАЙН" до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчої дирекції ФГВФО від 06.06.2018 року №372 "Про затвердження умов продажу активу ПАТ "Банк народний капітал".

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.

Суддя В.І. Келеберда

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.09.2018
Оприлюднено23.09.2018
Номер документу76615397
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/12453/18

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 02.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 21.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 16.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні