Постанова
від 25.09.2018 по справі 821/1074/18
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/1074/18

Категорія: 8.3.13 Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В. Час і місце ухвалення: 08:50хв., м. Одеса Дата складання повного тексту: 31.08.2018р. Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- ОСОБА_1

при секретарі - Рябоконь Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті ОСОБА_1 адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року по справі за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання дій протиправними та зобов'язання вичинити певні дії, визнання протиправною та скасування податкового повідомлення-рішення №0078321205 від 11 грудня 2017 року, -

В С Т А Н О В И Л А :

Селянське (фермерське) господарство ЛАН-К звернулося до суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі у якому просило:

- визнати незаконними дії Головного управління Державновної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо нарахування Селянському (фермерському) господарству ЛАН-К пені в сумі 326 701,62 грн. за платежем орендна плата з юридичних осіб , код платежу -18010600;

- скасувати пеню в сумі 326 701,62 грн., неправомірно нараховану Головним управлінням Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі платнику податків - Селянському (фермерському) господарству ЛАН-К за платежем орендна плата з юридичних осіб , код платежу - 18010600;

- зобов'язати Головне управління Державновної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі привести у відповідність облікові дані операцій (показників) інтегрованої картки платника - Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К , шляхом списання (виключення/скасування) з інтегрованої картки платника пені в сумі 326 701,62 грн.;

Позов обґрунтовувало тим, що 22 листопада 2017 року Головним управління ДФС у Херсонській області складено акт №15/21-22-12-05/32021744 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Селянського (Фермерського) господарства ЛАН-К з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Виноградівської сільської ради Олешківського району за період з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року.

Проведеною перевіркою встановлено порушення СФГ ЛАН-К вимог п. 288.1 , п. 288.3 , п. п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України , а саме, - платником занижено об'єкт оподаткування та розмір податкових зобов'язань з орендної плати за земельну ділянку у періоді з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року.

За наслідком розгляду висновків акту перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.12.2017 року за № НОМЕР_1, відповідно до якого Позивачу визначено податкове зобов'язання з орендної плати в сумі 466 779, 67грн., а також застосовано штрафні санкції в сумі 116 694, 92грн.

Не погоджуючись з наведеним вище актом індивідуальної дії, позивачем на підставі статей 55 , 56 Податкового кодексу України , направлено скаргу до Державної фіскальної служби України про скасування вказаного податкового повідомлення-рішення.

Проте, не дивлячись на те, що грошові зобов'язання, визначені у податковому повідомленні-рішенні, яке своєчасно оскаржено до ДФС України, є неузгодженими, відтак, не є податковим боргом, відповідачем направлено на адресу позивача податкову вимогу від 12 січня 2018 року за № 219-17.

Рішення Державної фіскальної служби України про результати розгляду скарги від 6 березня 2018 року за № 8099/6/99/99-11-03-01-25, яким податкове повідомлення-рішення від 11.12.2017 року за № НОМЕР_1 залишено без змін, отримано позивачем 12 березня 2018 року, а відтак, 12 березня 2018 року є днем закінчення процедури адміністративного оскарження та днем узгодження грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в сумі 466 779, 67грн. (основний платіж) та в сумі 116 694, 92грн. (штрафна санкція).

Таким чином, сума грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб, визначена у податковому повідомленні-рішенні від 11.12.2017 року за № НОМЕР_1, є узгодженою та набула статусу податкового боргу лише 12 березня 2018 року, відповідно, прийняття податкової вимоги, за відсутності податкового боргу у платника податків, на думку позивача, є протиправним, а такий акт індивідуальної дії є неправомірним та підлягає скасуванню.

20 квітня 2018 року позивачем сплачено суму узгодженого податкового зобов'язання (основний платіж та штрафні санкції) в сумі 583 474, 59 грн., яке визначено у податковому повідомленні-рішенні.

Самостійно розрахувавши суму пені за несвоєчасну сплату податкового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні, 17 травня 2018 року позивачем сплачено пеню в сумі 35 670,30грн.

Проте, з витягу з електронного кабінету платника податків - позивача, йому стало відомо, що сума пені, яка нарахована позивачу, станом на 25 квітня 2018 року становить 362 371, 92грн.

СФГ ЛАН-К вважає дії відповідача щодо розрахунку та нарахування пені неправомірними, виходячи з наступного.

Позивач, керуючись положеннями підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті Податкового кодексу України , пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України та підпункту 2 пункту 1 Розділу 7 Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, вказує, що нарахування пені мало розпочатися з 26 грудня 2017 року, тобто з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні та закінчитися 20 квітня 2018 року (датою погашення податкового боргу - суми узгоджених податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні), кількість днів за які мала бути нарахована пеня - 116.

СФГ ЛАН-К зазначає, що сума пені, яка підлягала сплаті підприємством, мала скласти 35 670,30 грн., а не 362 371,92 грн. як нараховано відповідачем.

Таким чином, сума пені, яку позивач вважає нарахованою неправомірно, становить 326 701,62 грн. Враховуючи викладене, позивач вбачає протиправною податкову вимогу №219-17 від 12.01.2018 року.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо нарахування Селянському (фермерському) господарству ЛАН-К пені за період з 02 березня 2015 року по 26 грудня 2017 року в сумі 326 701, 62 грн. за платежем орендна плата з юридичних осіб , код платежу -18010600.

Зобов'язано Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі привести у відповідність облікові дані операцій (показників) інтегрованої картки платника податків - Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К , шляхом виключення з інтегрованої картки платника пені в сумі 326 701, 62 грн. нарахованої за платежем орендна плата з юридичних осіб за період з 02 березня 2015 року по 26 грудня 2017 року.

Стягнуто з Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К судові витрати зі сплати судового збору у сумі 6662 (шість тисяч шістсот шістдесят дві) грн. 35 коп. та витрати на правничу допомогу адвоката у розмірі 6000 (шість тисяч) грн.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління Державновної фіскальної служби у Херсонській області Автономній Республіці Крим та м. Севастополі подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення від 27 липня 2018 року в частині задоволених позовних вимог з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К .

В своїй скарзі щодо суми нарахованої пені апелянт констатує положення ст. 129 ПК України та зазначає, що нарахування пені на підставі глави 12 ПК України відбувається автоматично.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги та законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що Селянське (фермерське) господарство ЛАН-К зареєстровано в якості юридичної особи 17.09.2002 року, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

21.11.2017 року старшим державним ревізором-інспектором відділу адміністрування місцевих податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДФС у Херсонській області ОСОБА_2 на підставі наказу Головного управління ДФС у Херсонської області від 24.10.2017 №938, керуючись п.п.20.1.4 п.20.1 ст. 20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.1 п.78.1 ст. 78, п. 79.1 та 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Селянського (фермерського) господарства ЛАН-К з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Виноградівської сільської ради Олешківського району за період з 01.01.2015 по 31.12.2015.

Результати проведеної перевірки оформлені Актом від 22.11.2017 року №15/21-22-12-05/32021744, згідно висновків якого встановлено порушення норм Податкового кодексу України, зокрема, заниження позивачем об'єкту оподаткування на 6,4 га та розмір податкових зобов'язань у періоді з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року в сумі 466 779,67 грн.

На підставі висновків Акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.12.2017 №0078321205, згідно з яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 583 474,59 грн., з яких: 466 779,67 грн. - за основним платежем; 116 697,92 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Не погодившись з висновками перевірки, позивач звернувся до Державної фіскальної служби України зі скаргою №1/22/12 від 22.12.2017, одночасно з поданням якої, письмово повідомив контролюючий орган (повідомлення №2/22/12 від 22.12.2017 року), яким визначено суму грошового зобов'язання - Головне управління ДФС у Херсонській області про оскарження його податкового повідомлення-рішення.

12.01.2018 року ГУ ДФС винесено податкову вимогу №219-17, якою СФГ ЛАН-К повідомлено, що станом на 11.01.2018 року сума податкового боргу підприємства становить 937321,32 грн., з яких 478636,83 грн. - основний платіж, 116694,92 грн. - штрафні санкції, 341989,63 грн. - пеня.

За результатами адміністративного оскарження, Державною фіскальної служби України прийнято рішення від 06.03.2018 року №8099/6/99-99-11-03-01-25, яким скарга СФГ ЛАН-К залишена без задоволення.

Відповідно до відомостей з розрахунку пені, наданого відповідачем, зазначене рішення отримано позивачем 12.03.2018 року.

20.04.2018 року згідно платіжного доручення №14, позивачем сплачено суму узгодженого податкового зобов'язання (основний платіж та штрафні санкції) в сумі 583 474,59грн., яке визначено у податковому повідомленні-рішенні №0078321205 від 11.12.2017 року.

Також, 17.05.2018 року позивачем згідно платіжного доручення №29 сплачено пеню за несвоєчасне виконання зобов'язань в сумі 35 670,30 грн. (у вказаній частині позивач погодився з правомірністю нарахування йому пені).

Добровільно сплачена позивачем сума пені обрахована ним за період в 116 днів з 26.12.2017 року по 20.04.2017 року.

Згідно даних з розрахунку пені, наданого відповідачем на виконання вимог ухвали суду, а також з витягу Електронного кабінету платника ДФС, загальна сума пені нарахована підприємству станом на 25.04.2018 року (дата нарахування пені згідно облікової картки позивача) становить 362 371,92грн.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в частині задоволення позову. При цьому, апеляційний суд виходить з наступного.

Відповідно до п.129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України передбачено, що нарахування пені, при нарахуванні суми грошового зобов'язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, розпочинається починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов'язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

Підпунктом 54.3.2. пунктом 54.3 статті 54 Податкового кодексу України передбачено, що дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;

У разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1-54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Нарахування пені закінчується, зокрема, у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов'язань (пп.129.3.1 п. 129.3 ст. 129 ПК України).

Як вбачається із матеріалів справи, податкове повідомлення-рішення №0078321205 від 11.12.2017 року, отримано СФГ ЛАН-К 12.03.2018 року, тобто граничний сплати позивачем податкового зобов'язання, визначеного в зазначеному податковому повідомленні-рішенні є 25.04.2018 року.

Враховуючи вищевикладені норми, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що нарахування пені на суму грошового зобов'язання, визначеному податковим повідомленням-рішенням №0078321205 від 11.12.2017 року повинно було розпочатись лише 26.04.2018 року, а отже нарахування пені контролюючим органом починаючи з 02.03.2015 року є неправомірним.

Крім того, як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивачем сплачено пеню в сумі 35 670,30 грн. за період з 26.12.2017 по 20.04.2018 року, яку він самостійно розрахував, а правильність розрахунку, з якого позивач виходив не заперечується апелянтом ані в відзиві на позов, ані в апеляційній скарзі.

Отже посилання апелянта на норми ст. 129 КАС України колегія суддів не бере до уваги, оскільки як вбачається із вищезазначених норм, нарахування пені на суму грошового зобов'язання, визначеному податковим повідомленням-рішенням №0078321205 від 11.12.2017 року повинно було розпочатись лише 26.04.2018 року, про що обґрунтовано було зазначено в оскаржуваному рішенні суду першої інстанції.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що відповідачем невірно визначено строк з якого повинна була нараховуватися пеня на суму грошового зобов'язання, визначеному податковим повідомленням-рішенням №0078321205 від 11.12.2017 року, а отже рішення податкового органу є протиправним.

Щодо доводів апелянта щодо неналежного нарахування судом першої інстанції судових витрат на правничу допомогу, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, позивачем заявлено до суду позовну вимогу щодо стягнення судового збору на правничу допомогу у розмірі 12 000 грн.

Відповідач в своїй апеляційній скарзі зазначає, що заявлена позивачем вимога, на суму 12 000 грн. є надмірною, оскільки судом вказану справу віднесено до категорії справ незначної складності та вказані витрати не підтверджено платіжними дорученнями.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно ч.1 ст. 134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Частиною 3 статті 134 КАС України встановлено, для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Як вбачається із матеріалів справи, позивачем до суду першої інтонації надано клопотання про доручення до матеріалів справи доказів, що підтверджують судові витрати, а саме договір №18-05/18 про надання правничої допомоги, яким регламентована вартість правничої допомоги за одну годину роботи та акт прийому-передачі робіт (надання послуг) за Договором №18-05/18, що відповідно до норм ст. 134 КАС України підтверджують заявлені позивачем вимоги щодо стягнення судового збору на правничу допомогу.

Крім того, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції в своєму рішенні стягнуто витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 6000 грн. (1/2 від загальної суми).

Відтак, суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про визнання протиправними та скасування вказаного податкового повідомлення-рішення. Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а лише відтворюють зміст відзиву на позовну заяву, якому судом надано належну правову оцінку.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України , за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 133, 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 25 вересня 2018 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

ОСОБА_1

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено26.09.2018
Номер документу76666162
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1074/18

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 04.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 13.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 14.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 27.07.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні