Постанова
від 25.09.2018 по справі 808/669/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 вересня 2018 рокусправа № 808/669/17 Суддя І інстанції - Лазаренко М.С.

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Чепурнов Д.В.

судді: Сафронова С.В., Мельник В.В.,

за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Продмаш - Веселе

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 березня 2018 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства Продмаш - Веселе до Мелітопольського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправними дій та скасування розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій -

ВСТАНОВИВ:

Приватного акціонерного товариства Продмаш - Веселе звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Веселівському районі Запорізької області щодо переведення гр. ОСОБА_1 з одного виду пенсії, зокрема, з пенсії, призначеної у відповідності до ст. 100 Закону України Про пенсійне забезпечення на інший вид пенсії, зокрема, на пенсію, призначену у відповідності до ст.13 Про пенсійне забезпечення та скасувати розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення №№04/04 від 02.07.2016, 1362/10/04 від 03.08.2016, 2128/14/04 від 07.12.2016, 31/07/04 від 04.01.2017.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15 березня 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Приватне акціонерне товариство Продмаш - Веселе звернулося з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить його скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що відповідач неправомірно змінив умови призначення пенсії гр. ОСОБА_1 з пенсії призначеної у відповідності до ст. 100 Закону України Про пенсійне забезпечення на інший вид пенсії - відповідно до ст.13 Про пенсійне забезпечення , що призвело до безпідставної заборгованості підприємства перед пенсійним органом.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представники позивача підтримали вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, інші сторони до суду не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ПрАТ "Продмаш-Веселе" (код ЄДРПОУ 14313895) є юридичною особою, яка зареєстрована 30.08.1993, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Так, громадянин ОСОБА_1 працював на підприємстві позивача та виконував роботу, яка згідно законодавства дає йому право на пенсію на пільгових умовах, що також підтверджується довідкою, що уточнює особливий характер роботи та умови праці від 18.05.2011 № 109. Вказаний громадянин працював повний робочий день в період з 17.09.1982 по 30.07.1992 в якості терміста на нагрівальних печах, що дає права на нарахування пільгової пенсії.

На підставі протоколу від 08.05.2012 № 2163 вказаній особі призначена і виплачується пенсія на пільгових умовах за Списком № 1 (ст. 100).

За результатами проведеного аудиту у червні 2016 року Головним управлінням Пенсійного фонду України у Запорізькій області, а саме вибірковою перевіркою 12 пенсійних справ, яким призначено пенсію за віком на пільгових умовах щодо повноти включення до розрахунків на відшкодування підприємствам витрат на виплату пільгових пенсій встановлено, випадки невірного визначення ознаки ст. 100 при призначенні пенсії (пс № 118226 ОСОБА_1 за період з 03.04.2012 на суму 59,8 тис. грн., який працював на ТОВ Продмаш-Веселе ), що призвело до порушення п. 6 Інструкції 21-1. Аудитом визначено, що порушення виникли через некоректну роботу з базою АСОПД-КОМТЕХ. Так, в базі зазначено ст. 100, а не ст. 13.

Розпорядженням УПФУ в Веселівському районі Запорізької області, правонаступником якого є Мелітопольське об'єднане УПФУ в Запорізькій області, №118226 від 08.06.2016 гр. ОСОБА_1 змінено умови призначення пенсії за віком на пільгових умовах із застосуванням пункту "а" частини першої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення.

У зв'язку із викладеним, листом від 02.07.2016 УПФУ в Веселівському районі Запорізької області повідомило позивача, що в ході аудиту, який проводився в управлінні в червні 2016 року за період з 01.05.2014 по 01.05.2016 встановлено, що пенсії призначені вищевказаним особам повинні бути призначені відповідно до ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", оскільки дані особи працювали в період до та після 01.01.1992. Враховуючи викладене, із посиланням на п. 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України позивачу надісланий Розрахунок від 02.07.2016 №04/04 фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій призначених відповідно до п. п. "б" - "з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з липня 2016 року в розмірі 3 570,39 грн., та 96 394,03 грн. суми пенсії за період з дати призначення пенсії до дати формування розрахунку.

Вважаючи дії відповідача щодо переведення гр. ОСОБА_1 з одного виду пенсії на інший, а також розрахунки відповідача №04/04 від 02.07.2016, №1362/10/04 від 03.08.2016, №2128/14/04 від 07.12.2016, №2128/14/04 від 07.12.2016, №31/07/04 від 04.01.2017 протиправними, ПрАТ "Продмаш-Веселе" звернулось із даним позовом до суду.

Суд апеляційної інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженого рішення, виходить з наступного.

Згідно зі статтею 81 Закону України "Про пенсійне забезпечення" призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Статтею 83 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що пенсії призначаються з дня звернення за пенсією.

Як вбачається з матеріалів справи гр. ОСОБА_1 була призначена пенсія відповідно до ст.100 Закону України Про пенсійне забезпечення .

Відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії зазначеним особам призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення ними пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".

При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Статтею 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (який чинний з 01.01.1992 року), передбачено, що особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах із шкідливими і важкими умовами праці, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством. При цьому законодавством, яке діяло до 01.01.1992 року не передбачалось відшкодування підприємствами сум виплачених пільгових пенсій.

Отже, якщо особа набрала необхідний пільговий стаж, працюючи на підприємстві на посадах за Списком № 1 чи № 2 та звільнилась до 01.01.1992 року, вона має право на призначення пенсії згідно з статтею 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і відшкодування пенсії не проводиться. При цьому пільговий стаж обчислюється сумарно, і на його загальний підсумок не впливає той факт, що особа працювала на одному чи на декількох підприємствах.

Якщо особа працювала на посадах за Списком № 1 чи № 2 як до так і після 01.01.1992 року, вона має право на призначення пенсії згідно із статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Пільговий стаж обчислюється повністю або до моменту виходу особи на пенсію з пільгової роботи, або до припинення особою такої роботи. При цьому, діє порядок покриття витрат на виплату і доставку даної пенсії.

Витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", до досягнення особою загальновстановленого пенсійного віку, підлягають відшкодуванню. Крім того, якщо особа має пільговий стаж роботи на кількох підприємствах, сума коштів до відшкодування розподіляється пропорційно до пільгового стажу у відсотках.

Так, як гр. ОСОБА_1 продовжував працювати на посаді зі шкідливими умовами праці й після 1 січня 1992 року, що підтверджується довідкою ЗАТ Продмаш - Веселе 18.05.2011 № 109, а тому, в даному випадку, пенсія повинна була бути призначена саме за п. а ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .

Помилковість призначення означеній особі пенсії за положеннями ст.100 Закону України Про пенсійне забезпечення була виявлена пенсійним органом в ході проведеного аудиту в червні 2016 року, внаслідок чого розпорядженням УПФУ в Веселівському районі Запорізької області, правонаступником якого є Мелітопольське об'єднане УПФУ в Запорізькій області, №118226 від 08.06.2016 гр. змінено умови призначення пенсії за віком на пільгових умовах із застосуванням пункту "а" частини першої статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .

Таким чином, з метою усунення відповідачем порушень норм чинного законодавства при призначенні пенсії гр. ОСОБА_1 спірним розпорядженням були виправлені допущені порушення.

Стосовно посилань скаржника на невірне застосування пенсійним органом Списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення під час прийняття оскаржуваного розпорядження, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення чоловіки, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що затверджується Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах, мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, незалежно від місця останньої роботи. Чоловікам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.

Відповідно до ст. 62 закону України Про пенсійне забезпечення , основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Згідно довідки від 18.05.2011 року № 109, виданою ЗАТ Продмаш - Веселе визначено, що позивач працював повний робочий день в період з 17.09.1982 по 30.07.1992 в якості терміста на нагрівальних печах.

Відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 22 серпня 1956 року №1173, професія яку обіймав позивач відносилась до пільгової пенсії за Списком №1.

Відповідно до п. 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 за №383, при призначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. При цьому до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 р. та за результатами проведення атестації робочих місць за умови праці після 21.08.1992.

З аналізу вищенаведеного, можливо зробити висновок про правомірність зарахування пенсійним всього періоду роботи гр. ОСОБА_1 з 13 грудня 1984 року по 31 грудня 1991 року на посаді терміст на нагрівальних печах до пільгового стажу за Списком №1.

Статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також врегульовано порядок внесення підприємствами та організаціями плати до Пенсійного фонду, що покривала витрати на виплату і доставку пенсій, призначених у відповідності до пп. "а", "б" - "з" цієї статті.

Одночасно з цим, згідно з ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Пунктом 6.1 Інструкції визначено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у пп. 2.1.1 п. 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у розмірі, серед іншого, 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.

Згідно з п. 6.4. Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Пунктом 6.7 Інструкції встановлено, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Тобто, у зв'язку з приведенням пенсії гр. ОСОБА_1 у відповідність до норм законодавства, у Приватного акціонерного товариства Продмаш - Веселе (правонаступник ТОВ Продмаш - Веселе, ЗАТ Продмаш - Веселе виник обов'язок по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, а відтак відповідачем правомірно було надіслано відповідні розрахунки.

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об'єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому постанову суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись: пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321,322 КАС України, Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Продмаш - Веселе - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 березня 2018 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

В повному обсязі постанова складена 26 вересня 2018 року.

Головуючий суддя: Д.В. Чепурнов

Суддя: С.В. Сафронова

Суддя: В.В. Мельник

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено28.09.2018
Номер документу76728017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/669/17

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 15.03.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні