Рішення
від 03.10.2018 по справі 1540/3483/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1540/3483/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2018 року м.Одеса

У залі судових засідань №29

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Харченко Ю.В.

При секретарі Савулій В.О.

Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» про стягнення грошових коштів у сумі 30400,74грн.,-

ВСТАНОВИВ:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд стянути з Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» неправомірно використані кошти та фінансові санкції у розмірі 30400,74грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявності у Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» заборгованості по неправомірно використаним коштам та фінансовим санкціям у розмірі 30400,74грн.

Відповідач - Обласна комунальна установа «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 06.09.2018р. вхід.№26123/18), наголошуючи, зокрема, що ним до ГУ НП України в Одеській області направлено повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, у якому викладено прохання щодо перевірки причетності службових осіб Обласної комунальної установи Обласний центр соціально- психологічної допомоги в 2014році, зокрема, директора ОСОБА_1 та бухгалтера ОСОБА_2 до вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.364, ч.2 ст.366, ч.2 ст.367 Кримінального кодексу України. Крім того, відповідач зазначає, що Обласна комунальна установа «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» є неприбутковою установою та фінансується за рахунок Державного бюджету України, у зв'язку з чим додаткові виплати можуть бути здійснені лише за умови додаткового фінансування.

Ухвалою суду від 23.08.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі №1540/3483/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» про стягнення грошових коштів у сумі 30400,74грн.

Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що повноважний представник позивача - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області 28.09.2018р. звернувся до суду з клопотанням (вхід.№28772/18) про розгляд справи без його участі, а представник відповідача у судове засідання 28.09.2018р. не з'явився, хоча і був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження, відповідно до ч.9 ст.205 КАС України.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази в сукупності, та проаналізувавши вимоги чинного законодавства суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, Обласна комунальна установа «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» , з урахуванням положень Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування , зареєстрована в Одеському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області як страхувальник.

Судом з'ясовано, що у період з 09.10.2017р. по 30.10.2017р. начальником відділу контрольно-ревізійної роботи Суворовського відділення м.Одеси управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області ОСОБА_3, відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування проведено планову документальну перевірку Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" по коштам Фонду соціального страхування в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2011р. по 30.09.2017р., за результатами якої складено Акт про результати планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 30.10.2017р. №13, у якому зазначено, що до бюджету Фонду підлягають поврненню неправомірно витрачені кошти в сумі 30948грн., з яких 30400,74грн. - неправомірно витрачені кошти до 01.01.2015р., 547,27грн. - неправомірно витрачені кошти після 01.01.2015р.

З матеріалів справи вбачається, що за наслудками розгляду матеріалів документальної планової перевірки Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" з питань перевірки правильності використання коштів Фонду соціального страхування України, начальником управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області ОСОБА_4 винесено Рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 у якому зазначено, що загальна сума страхових коштів, які в десятиденний термін від дня отримання рішення підлягають перерахуванню до Суворовського відділення м.Одеси управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області становить 31221,65грн., з яких 30948,01грн. - неправомірно витрачені страхові кошти, 273,64грн. - штраф.

Судом з'ясовано, що вищеозначене Рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 відповідачем - Обласною комунальною установою "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" отримано 04.12.2017р., що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

Не сплата Обласною комунальною установою "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" самостійно у повному обсязі, визначеної управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області у Рішенні про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 суми страхових коштів, послугувала підставою для звернення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про стягнення з Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» неправомірно використані кошти та фінансові санкції у розмірі 30400,74грн., є правомірними, обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, Одеське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м.Одеса припинило свою діяльність шляхом реорганізації - приєднання до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області, у зв'язку з чим з 01.08.2017року утворено Приморське відділення м.Одеси, Малиновське відділення м.Одеси, та Суворовське відділення м.Одеси Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області.

Наказом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області №243 від 08.12.2017року, з 01.01.2018року припинено діяльність Приморського, Малиновського та Суворовського відділень м.Одеси Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області, реорганізувавши шляхом злиття вказаних відділень в Одеське міське відділення Управління Фонду соціального страхування України в Одеській області.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я визначено Законом України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23 вересня 1999року №1105-XIV (зі змінами та доповненнями), відповідно до статті 4 якого Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Фонд, якщо інше не передбачено законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов'язані з цією діяльністю.

Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.

До коштів Фонду застосовується казначейська форма обслуговування в порядку, передбаченому для обслуговування Державного бюджету України.

Бюджет Фонду затверджує Кабінет Міністрів України.

Фонд є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, символіку, яка затверджується його правлінням.

Фонд набуває прав юридичної особи з дня державної реєстрації у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Основні завдання і функції Фонду соціального страхування України та його робочих органів визначено статтею 9 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування , згідно з частиною 1 якої основними завданнями Фонду та його робочих органів, серед іншого, є здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду;

Відповідно до ч.2 ст.9 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, у тому числі, здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

Згідно зі статтею 10 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.

Фонд зобов'язаний: здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.

Джерелами формування коштів Фонду є: 1) страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; 2) суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення; 3) суми не прийнятих до зарахування витрат страхувальника за соціальним страхуванням; 4) доходи від розміщення тимчасово вільних коштів, у тому числі резерву коштів Фонду; 5) капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; 6) доходи від реалізації майна, придбаного за рахунок коштів Фонду; 7) добровільні внески та інші надходження відповідно до закону.

Кошти Фонду використовуються на: 1) виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом; 2) фінансування витрат на утримання та забезпечення діяльності Фонду, його робочих органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, розвиток та функціонування інформаційно-аналітичних систем Фонду; 3) формування резерву коштів Фонду.

Відповідно до частини 2 статті 15 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування роботодавець зобов'язаний під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки; подавати в установленому порядку відповідно до законодавства відомості про: розмір заробітної плати та використання робочого часу працівників; річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), кількість нещасних випадків і професійних захворювань на підприємстві за минулий календарний рік; використання коштів Фонду за іншими визначеними цим Законом напрямами в порядку, встановленому правлінням Фонду; повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов'язань щодо сплати страхових внесків.

Достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

Роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.

Згідно зі статтею 17 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.

Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що відповідачем - Обласною комунальною установою «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» самостійно у повному обсязі не сплачено, визначеної управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області у Рішенні про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 суми страхових коштів, суд дійшов висновку, що наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовних вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області.

Між тим, судом встановлено, що відповідачем - Обласною комунальною установою «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» до матеріалів справи також не надано доказів оскарження Рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213.

При цьому, судом відхиляються, та не приймаються до уваги посалання відповідача на те, що Обласною комунальною установою «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» до ГУ НП України в Одеській області направлено повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, у якому викладено прохання щодо перевірки причетності службових осіб Обласної комунальної установи Обласний центр соціально- психологічної допомоги в 2014році, зокрема, директора ОСОБА_1 та бухгалтера ОСОБА_2 до вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.364, ч.2 ст.366, ч.2 ст.367 Кримінального кодексу України, оскільки як встановлено судом та зазначено вище саме роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Не заслуговують на увагу також посилання відповідача на те, що Обласна комунальна установа «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» є неприбутковою установою та фінансується за рахунок Державного бюджету України, оскільки обмежене фінансування установи, яка фінансується за рахунок Державного бюджету України не може слугувати підставою для звільнення від відповідальності.

Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відтак, приймаючи до уваги вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області обґрунтовані, документально підтверджені, відповідають чинному законодавству, отже підлягають задоволенню повністю зі стягненням з Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» заборгованості у загальному розмірі 30400,74грн.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що позивачем - Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до матеріалів справи не надано жодних доказів на підтвердження понесення судових витрат пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для стягнення з Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області судових витрат.

Керуючись ст.ст.72-77, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» про стягнення грошових коштів у сумі 30400,74грн., задовольнити.

2. Стягнути з Обласної комунальної установи «Обласний центр соціально-психологічної допомоги» (65102, м.Одеса, вул.Сортувальна,34-а, код ЄДРПОУ 33970008) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області (65014, м.Одеса, Лідерсівський бульвар,3-б, код ЄДРПОУ 41322052) неправомірно використані кошти та фінансові санкції у розмірі 30400(тридцять тисяч чотириста)грн. 74коп.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2018
Оприлюднено04.10.2018
Номер документу76875936
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/3483/18

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні