Постанова
від 02.10.2018 по справі 813/2758/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ

02 жовтня 2018 року

справа №813/2758/17

адміністративне провадження №К/9901/57579/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р.Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Гончарової І. А., Олендера І.Я.

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року у складі судді Грень Н.М. та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року у складі суддів Святецького В.В., Гудима Л.Я., Ільчишина Н.В. у справі № 813/2758/17 за позовом Автогаражного кооперативу № 15 Галицького району м. Львова до Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В :

У липні 2017 року Автогаражний кооператив № 15 Галицького району м. Львова (далі - кооператив, позивач у справі) звернувся до суду з позовом до Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (далі - податковий орган, відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування рішення від 01 лютого 2017 року про відмову включення Автогаражного кооперативу № 15 до Реєстру неприбуткових установ (організацій), оформленого Листом вих. №415/7/13-50-12-02-13/32 від 01 лютого 2017 року, з мотивів безпідставності його прийняття, та зобов'язання відповідача включити Автогаражний кооператив № 15 Галицького району м. Львова до Реєстру неприбуткових установ (організацій).

20 лютого 2018 року рішенням Львівського окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, позов задоволено повністю.

У липні 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга податкового органу, в якій відповідач, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати судові рішення обох інстанцій та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідач зазначає, що на сьогодні розділ І розділ ІІ Статуту Автогаражного кооперативу № 15 Галицького району м. Львова не відповідає вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та пункту 7 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 (далі - Порядок №440), у розділі І Статуту кооперативу не визначений закон, що регулює діяльність неприбуткової організації, у розділі IV Статуту передбачено При ліквідації майно та грошові кошти кооперативу, після кооперативу, після розрахунків по боргах не переходять у власність пайовиків, а передаються іншій неприбутковій організації, а у випадках, передбачених законодавством України, за рішенням суду спрямовується в дохід держави , натомість підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та пунктом 7 Порядку № 440 встановлені вимоги щодо установчих документів, які мають передбачати передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у разі її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення), у розділі ІІ Статуту не міститься заборона розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб , як це передбачене підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та пунктом 7 Порядку № 440.

28 серпня 2018 року ухвалою Верховного Суду відкрито провадження за касаційною скаргою податкового органу, справа № 813/2758/17 витребувана з суду першої інстанції.

10 вересня 2018 року справа № 813/2758/17 надійшла на адресу Верховного Суду.

Відзив кооперативу на касаційну скаргу податкового органу до суду не надходив, що не перешкоджає перегляду судових рішень по суті.

Касаційний розгляд справи здійснюється у попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Верховний Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Зазначеним вимогам закону судові рішення відповідають.

Суди першої та апеляційної інстанцій установили.

Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 26 березня 2007 року №11373 Автогаражний кооператив №15 Галицького району м. Львова 03 лютого 1994 року взятий на облік у Державній податковій інспекції у Галицькому районі м. Львова як платник податків за №2459.

Рішенням Державної податкової інспекції у Галицькому районі м. Львова №36 від 01 березня 2006 року на підставі пункту 7.11 статті 7 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств та реєстрації заяви (за формою 1-РН) Автогаражний кооператив №15 Галицького району м. Львова внесений до Реєстру неприбуткових організацій (установ), ознака неприбуткової установи (організації) - 0015.

Автогаражний кооператив №15 Галицького району м. Львова 26 грудня 2016 року звернувся до відповідача із відповідною заявою щодо отримання (підтвердження) кооперативом статусу неприбуткової організації та внесення кооперативу до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Листом від 28 грудня 2016 року №7924/7/13-50-12-02-13/406 Сихівське відділення Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області повідомило позивача про те, що його установчі документи (статут) не відповідають вимогам, що передбачені Податковим кодексом України та Порядком №440.

Зокрема, установчі документи (Статут) кооперативу не передбачали наявності наступних норм: - не було зазначено на підставі яких нормативних документів здійснює свою діяльність позивач; - не було зазначено про заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб; - в Статуті не було передбачено норми щодо передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Також у вказаному листі зазначено, що у разі приведення установчих документів (статуту) позивачем у відповідність до норм Податкового кодексу України та вищезазначеного Порядку позивач має право повторно звернутися щодо включення його до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Усунувши вищезазначені недоліки, позивач 16 січня 2017 року повторно звернувся з відповідною заявою до відповідача щодо отримання статусу неприбуткової організації та включення його до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Зокрема, позивачем були внесені відповідні зміни до Статуту, де були зазначені вимоги, які ставляться до неприбуткових установ та організацій в частині розподілу прибутку та передачі активів підприємства під час його ліквідації. Також була долучена відповідна декларація про готовність об'єкта до експлуатації, як цього вимагає Податковий кодекс України та Порядок для отримання статусу неприбуткової організації.

Однак, листом від 01 лютого 2017 року за № 415/7/13-50- 12-02-13/32 відповідач повторно відмовив кооперативу щодо включення його до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до частин першої та другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

При вирішенні питання щодо правильності застосування норм матеріального права до спірних правовідносин, Суд виходить з наступного.

За положеннями пункту 133.4. статті 133 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України).

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440.

Вимоги, на відповідність яким контролюючий орган перевіряє організації при включенні їх до Реєстру визначені пунктом 7 Порядку та вони узгоджуються із вимогами, визначеними підпунктом 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Законом України від 17 липня 2015 року № 652 Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , який набрав чинності 13 серпня 2015 року, внесено зміни до Податкового кодексу України.

Вказаним Законом підрозділ 4 розділу XX ,,Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнений пунктами 34 і 35.

Так, пунктом 34 підрозділу 4 розділу XX ,,Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції, яка діє з 01 січня 2017 року, тобто, чинній на час прийняття відповідачем оскарженого рішення) визначено установити, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України № 37 від 24 січня 2013 року.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України ,,Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій, не підлягають виключенню з цього Реєстру до 1 липня 2017 року.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.

Згідно з пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції, яка діє з 01 січня 2017 року) неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

З аналізу наведених норм висновується, що підприємство, установа та організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, статутні документи мають бути приведені у відповідність із вищезазначеними нормами у визначений цим кодексом строк та подані до контролюючого органу.

Як установлено судами попередніх інстанцій кооператив внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно рішення податкового органу №36 від 01 березня 2006 року та перебуває на обліку у податковому органі як неприбуткова організація з цієї дати. На виконання вимог Податкового кодексу України в редакції Закону №652-VІІІ, Порядку №440 та з метою приведення у відповідність установчих документів позивачем затверджено нову редакцію статуту (протокол загальних зборів №15), установчі документи у новій редакції подані кооперативом державному реєстратору для проведення реєстраційної дії щодо змін до установчих документів, яка здійснена 13 січня 2017 року, що підтверджується копією витягу з ЄДР.

Судами першої та апеляційної інстанції також досліджений Статут кооперативу в новій редакції, за встановлено його відповідність вимогам Податкового кодексу України, Порядку № 440, а також усунуто недоліки на вимогу податкового органу.

Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про підтвердження Автогаражним кооперативом № 15 Галицького району м. Львова статусу неприбуткової установи, дотримання позивачем усіх вимог, які висуваються законодавцем для цих організацій. Відтак, у податкового органу відсутні підстави для відмови у включенні позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Правильним є також висновок судів попередніх інстанцій, що відповідачем порушений спосіб реалізації владних управлінських функцій щодо прийняття рішення за результатом розгляду заяви та документів позивача (пункт 8 та додаток 2 Порядку № 440), оскільки податковим органом відповідного рішення не приймалось, відмова у включенні до Реєстру оформлена в формі листа

.

Суд визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого касаційна скарга податкового органу залишається без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року у справі № 813/2758/17 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Р.Ф.Ханова

Судді І.А.Гончарова

І.Я.Олендер

Дата ухвалення рішення02.10.2018
Оприлюднено05.10.2018
Номер документу76905890
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/2758/17

Постанова від 02.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 01.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 28.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 19.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Рішення від 20.02.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні