РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
21 вересня 2018 року м. РівнеСправа №817/1361/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., за участю секретаря судового засідання Мидловець Л.О., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник ОСОБА_1,
відповідача: представник Шеремата В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_3 доГоловне управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасувати рішення, В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_3 звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - ГУ ДФС у Рівненській області) про визнання протиправним та скасувати рішення від 23.04.2018 №0063025202 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 8258,85грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване рішення прийняте всупереч нормам чинного законодавства України.
Ухвалою суду від 04.06.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) учасників справи. Разом з тим, встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву (відзив).
У встановлений судом строк відповідачем до суду подано відзив, у якому він заперечив проти задоволення позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала та суду пояснила, що 27.04.2018 позивач отримала, рекомендованим листом від ГУ ДФС у Рівненській області, рішення від 23.04.2018 №0063025202 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 8258,85грн., в т.ч.штраф у розмірі 2 454,26грн. та пеня в розмірі 5804,59грн. за період з 21.10.2014 по 12.01.2018. Також зазначає, що вона є фізичною особою-підприємцем з 15.03.2006 на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, свідоцтвом про сплату єдиного податку. Вказує на те, що вона, як фізична особа, жодних фінансових зобов'язань перед фіскальною службою не має. Разом з тим нею, за період з 01.01.2016 по 15.01.2018, як фізичною особою - підприємцем було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 29166,00грн. Зазначає про те, що контролюючий орган, під час проведення аналізу даних інтегрованої картки, встановив факт несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що є порушенням норм п.1 ч.2 ст.6, абз.3 ч.8, ч.7 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування . Вказує, що нарахування до сплати єдиного соціального внеску можливе виключно у випадку за результатами задекларованого доходу (прибутку) ФОП або за результатами проведеної перевірки. Зазначає, що звіти нею подавались вчасно, перевірки щодо своєчасності сплати єдиного соціального внеску протягом 2014-2018 років фіскальним органом не проводилися, отже, працівниками ГУ ДФС у Рівненській області безпідставно здійснено нарахування штрафу та пені за вказаний період. Як зазначає, відповідач самостійно вказує на порушення при прийнятті рішення ГУ ДФС у Рівненській області, а саме на той факт, що рішення приймалось не на підставі звітності або результатів перевірки позивача, а на підставі даних бази ІС Податковий блок , що робить його протиправним. Відтак, оспорювана вимога винесена з порушенням норм чинного законодавства України та підлягає скасуванню. Просила позов задовольнити повністю.
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила, надавши пояснення тотожні відзиву. Зокрема, вказала, що ОСОБА_3 з 15.03.2006 є фізичною особою-підприємцем, перебуває на спрощеній системі оподаткування, тому є платником єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Зазначає про те, що відповідно до п.1 ч.2 ст.6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок. Вказує, що за несплату (неперерахування) або несвоєчасну оплату (несвоєчасне неперерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення починаючи з 01.01.2015 накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою, згідно з додатком 12 до Інструкції "Про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування". Вказує, що розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів. Зазначає, про те, що жодним нормативним актом не передбачено прийняття рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до зазначеної Інструкції на підставі акта перевірки. Крім того, вказує про те, що під час проведеного аналізу даних інтегрованої картки ФОП ОСОБА_3 встановлено факт несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що є порушенням норм п.1 ч.2 ст.6, абз.3 ч.8, ч.7 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування . Внаслідок встановленого порушення на підставі п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до позивача застосовано штраф в розмірі 2454,26грн. та нараховано пеню в сумі 5804,59грн. Вважає, що оспорювана вимога винесена на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Заслухавши представників сторін, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов не підлягає до задоволення повністю з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 з 15.03.2006 зареєстрована як фізична особа-підприємець, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії НОМЕР_2 (а.с.13) та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серія НОМЕР_1 (а.с.14), та перебуває на спрощеній системі оподаткування з 01.01.2012, відповідно до Свідоцтва платника єдиного податку серія НОМЕР_3 (а.с.15).
Судом також встановлено, що рішенням ГУ ДФС у Рівненській області №0063025202 від 23.04.2018 до ОСОБА_3 було застосовано штраф за період з 21.10.2014 до 12.01.2018 у розмірі 2454,26грн. на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та нараховано пеню у розмірі 5804,59грн.
Розрахунок штрафних санкцій було проведено відповідно до даних інформаційної системи органу доходів і зборів, зокрема, витягу з інтегрованої картки платника податку (а.а.с.39-54).
Вважаючи таке рішення контролюючого органу протиправною, ОСОБА_3 звернулася до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 №2464-VI (далі - Закон №2464-VI) визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Пунктом 2 статті 1 Закону №2464-VI встановлено, що єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до ст.3 Закону №2464-VI, збір та ведення обліку єдиного внеску здійснюються за принципами: законодавчого визначення умов і порядку його сплати; обов'язковості сплати; законодавчого визначення розміру єдиного внеску; прозорості та публічності діяльності органу, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску; захисту прав та законних інтересів застрахованих осіб; державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску; відповідальності платників єдиного внеску та органу, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, за порушення норм цього Закону, а також за невиконання або неналежне виконання покладених на них обов'язків.
Платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (п.1 ч.2 ст.6 Закону №2464-VI).
Пунктом 1 Розділу 1 Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за №508/26953 (далі - Інструкція №449) встановлено, що дана Інструкція визначає процедуру нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів.
Відповідно до п.1 Розділу VI Інструкції №449, до платників, які не виконали визначені Законом України № 2464-VI обов'язки щодо нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, застосовуються заходи впливу та стягнення.
Згідно з ч.2 ст.25 Закону №2464-VI, у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.1 та ч.3 ст.25 Закону №2464-VI, сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, є недоїмкою та стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу (ч.10 ст.25 Закону №2464-VI) та за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VI)
Відповідно до пп.2 п.2 Розділу VIІ Інструкції №449, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску складається за формою згідно з додатком 12 Інструкції №449.
Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.
Суд зазначає, що облік нарахованих і сплачених сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюється контролюючим органом в інтегрованій картці платника, що відкривається за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися платниками.
Таким чином, твердження позивача, що рішення не може прийматись на підставі даних інформаційної системи контролюючого органу є безпідставним, оскільки законодавством зазначено інші види документів, на підставі яких може відбуватися нарахування фінансових санкцій.
Як вбачається з даних інтегрованої картки ФОП ОСОБА_3, за фізичною особою-підприємцем рахується заборгованість з єдиного соціального внеску та несвоєчасність його сплати за період з 21.10.2014 до 12.01.2018 (а.а.с.39-54).
Доказів того, що єдиний соціальний внесок сплачувався своєчасно позивачем надано не було.
В ході розгляду справи судом було встановлено, що оспорюване рішення від 23.04.2018 №0063025202 прийняте відповідачем саме з підстав несвоєчасної сплати єдиного соціального внеску та 23.04.2018 направлене позивачу поштовим відправленням з повідомленням про його вручення, згідно з яким таке відправлення було вручене ФОП ОСОБА_3 27.04.2018
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пп.21.1.1 п.21.1 ст.21 ПК України, посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
За таких обставин, оскаржуване рішення ГУ ДФС у Рівненській області від 23.04.2018 №0063025202 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 8258,85грн. в т.ч. штраф у розмірі 2454,26грн. та пеня в розмірі 5 804,59грн. за період з 21.10.2014 по 12.01.2018, сформоване контролюючим органом правомірно, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що відповідачем підтверджено правомірність свого рішення належними та допустимими доказами, а відтак, позов задоволенню не підлягає.
Враховуючи положення ст.139 КАС України судовий збір відшкодуванню не підлягає.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасувати рішення - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 05 жовтня 2018 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76938394 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні