Справа № 539/1584/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.09.2018 Лубенський міськрайонний суд
Полтавської області
В складі: головуючого судді - Гудкова С. В.
з участю секретаря судового засідання - Яценко Л.І., Шрейтер С.О.,
представника позивача - Гелхвіідзе Д.Р.,
представників відповідачів - Ігнатенко С.М., Садового В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Лубни справу за адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Нафком-агро" до Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області про визнання протиправними дій та скасування рішення суб'єкта владних повноважень, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач ДП "Нафком-Агро", в особі представника по дорученню Гелхвіідзе Д.Р., звернувся в суд з позовом до виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради, Лубенського району, Полтавської області про визнання протиправними дій та скасування рішення суб'єкта владних повноважень, згідно якого прохав суд постановити рішення, яким визнати причини пропуску Дочірнього Підприємства Нафком-Агро строку для звернення до суду за захистом прав та законних інтересів поважними та поновити даний строк. Визнати протиправними та скасувати: рішення Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області №09 від 16 березня 2016 року про створення робочої комісії про нарахування суми збитків, нанесених сільському бюджету Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро внаслідок порушення земельного законодавства; рішення Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області №17 від 27 травня 2016 року про затвердження суми збитків, нанесених територіальній громаді Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро , яким вирішено затвердити суму збитків, нанесених громаді Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро за використання земельної ділянки промисловості, площею 212250 кв.м. в межах населеного пункту села Новооріхівка в розмірі 4 033 167,23 грн. Стягнути з Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області витрати на сплату судового збору в розмірі 3200 грн. 00 коп.
30.01.2018 року представник позивача ДП "Нафком-агро" по дорученню Гелхвіідзе Д.Р. подав до суду заяву про зміну підстав позову.
Так, згідно поданої заяви зазначив, що 15 березня 2010 року, на підставі договору купівлі-продажу позивач ДП "Нафком-агро" придбав у власність у Відкритого акціонерного товариства ЦУКОР-ІНВЕСТ об'єкт незавершеного будівництва цукрового заводу, що розташований за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Новооріхівка, вулиця Поштова, будинок 11, який знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер: 5322885201:01:002:0215.
16 березня 2016 року рішенням відповідача №09 було створено робочу комісію про нарахування суми збитків, нанесених сільському бюджету Новооріхівської сільської ради позивачем внаслідок порушення земельного законодавства.
Відповідач не обстежуючи земельну ділянку, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва 17 травня 2016 року в складі комісії з визначення та відшкодування збитків територіальній громаді Новооріхівської сільської ради, що було створено відповідно до рішення відповідача від 16.03.2018 року №06 у складі Голови сільської ради, секретаря сільської ради, головного бухгалтера сільської ради, спеціаліста сільської ради, сільського депутата, завідуючого юридичного відділу Лубенської районної державної адміністрації, заступника начальника Лубенського ОДПІ, заступника начальника управління держгеокадастру та начальника управління агропромислового розвитку складено акт про визначення та відшкодування збитків, завданих територіальній громаді Новооріхівської сільської ради позивачем і встановлено розрахунок збитків, нанесених позивачем бюджету Новооріхівської сільської ради від несплати орендної плати за використання земельної ділянки промисловості в межах населеного пункту села Новооріхівка в період з 01.08.2013 року по 30.04.2016 року, розроблений відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1724 від 13.12.2006 року. Земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту села Новооріхівка, площа її складає 212250 кв.м. Сума збитків за період з 01.08.2013 року по 30.04.2016 року складає 4 033 167,23 грн.
Рішенням відповідача за №17 від 27 травня 2016 року про затвердження суми збитків, нанесених територіальній громаді Новооріхівської сільської ради позивачем вирішено затвердити суму збитків, нанесених громаді Новооріхівської сільської ради позивачем за використання, земельної ділянки промисловості, площею 212250 кв.м. в межах населеного пункту села Новооріхівка в розмірі 4 033 167,23 грн.
Після складання акту №17 від 25.05.2016 року та прийнятого рішення №17 від 27.05.2016 року відповідач 21.07.2016 року обстежує земельну ділянку та складає акт обстеження земельної ділянки, згідно якого комісія прийшла до висновку про те, що в період з 15.03.2010 року по даний час земельна ділянка промисловості, площею 21,2250 га в селі Новооріхівка по вул. Поштова, 11 перебуває в фактичному користуванні позивача.
Відповідач не направляв на адресу позивача вказані вище: Рішення відповідача від 16.03.2016 року №09; акт від 17.05.2016 року; рішення відповідача №17 від 27.05.2016 року.
Про існування рішення відповідача від 16.03.2016 року №09 та акту від 17.05.2016 року позивач дізнався лише в середині січня 2017 року при отриманні позовної заяви першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах Новооріхівської сільської ради до позивача, а про існування рішення відповідача №17 від 27 травня 2016 року лише на початку квітня 2017 року при отриманні повного тексту рішення Господарського суду Полтавської області від 30.03.2017 року у справі №917/32/17.
Прохає суд визнати протиправними та скасувати рішення Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області №09 від 16 березня 2016 року про створення робочої комісії про нарахування суми збитків, нанесених сільському бюджету Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро внаслідок порушення земельного законодавства, і, як наслідок визнати незаконними дії комісії з визначення та відшкодування збитків територіальній громаді Новооріхівської сільської ради щодо складання акту про визначення та відшкодування збитків, завданих територіальній громаді Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро від 17 травня 2016 року та рішення Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області №17 від 27 травня 2016 року про затвердження суми збитків, нанесених територіальній громаді Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро , яким вирішено затвердити суму збитків, нанесених громаді Новооріхівської сільської ради ДП Нафком-Агро за використання земельної ділянки промисловості, площею 212250 кв.м. в межах населеного пункту села Новооріхівка в розмірі 4 033 167,23 грн.
В судовому засіданні представник позивача Гелхвіідзе Д.Р. позовні вимоги підтримав повністю, прохав їх задовольнити.
Представники відповідача Ігнатенко С.М. та Садовий В.В. прохали відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими та до задоволення не підлягають з огляду на таке.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Право оренди землі оформлюється договором, який реєструється відповідно до закону (ч. 2 ст. 126 ЗК України).
Згідно ч. 2 ст. 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Судом встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу від 15 березня 2010 року позивач ДП "Нафком-агро" придбав у власність у Відкритого акціонерного товариства ЦУКОР-ІНВЕСТ об'єкт незавершеного будівництва цукрового заводу, що розташований за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Новооріхівка, вулиця Поштова, будинок 11, та який знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером: 5322885201:01:002:0215. (а.с.7-8).
Згідно рішення виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області № 09 від 16 березня 2016 року було створено робочу комісію про нарахування суми збитків, нанесених сільському бюджету Новооріхівської сільської ради позивачем внаслідок порушення земельного законодавства.(а.с.9).
Згідно акту з визначення та відшкодування збитків, завданих територіальній громаді Новооріхівської сільської ради ДП "Нафком-агро" від 17 травня 2016 року, розрахунок збитків нанесених ДП "Нафком-агро" бюджету Новоріхівської сільської ради від несплати орендної плати за використання земельної ділянки промисловості в межах населеного пункту с.Новооріхівка в період з 01.08.2013 року по 30.04.2016 року розроблений відповідно до Постанови КМ України № 1724від 13.12.2006 року та становить 4 033167, 23 грн. Земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту с.Новооріхівка і її площа складає 212250 кв.м. Термін встановлений для добровільної сплати завданих збитків до 01.07.2016 року. (а.с.10).
Згідно рішення виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області № 17 від 27 травня 2016 року було затвердженого суму збитків нанесених територіальній громаді Новооріхівської сільської ради ДП "Нафком-агро" за використання земельної ділянки промисловості площею 212250 кв.м. в межах населеного пункту села Новооріхівка в розмірі 4 033167, 23 грн.(а.с.11).
Згідно акту обстеження земельної ділянки від 21 липня 2016 року комісією було проведено обстеження земельної ділянки промисловості під майном цукрового заводу площею 21, 2250 га. з кадастровим номером 5322885201:01:002:0215 в с.Новооріхівка по вул. Поштова, 11. На обстежуваній земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна - будівлі та споруди цукрового заводу, власником якого є ДП "Нафком-агро" на підставі договору купівлі-продажу ВМП № 123536 від 15.03.2010 року.30.03.2010 року дана земельна ділянка булу передана в оренду ДП "Нафком -агро" згідно рішення сесії Новооріхівської сільської ради. Технічна документація на земельну ділянку виготовлена та затверджена рішенням сесії Новооріхівської сільської ради 23.06.2010 року. Межі, площа та конфігурація земельної ділянки відповідають даним збірного кадастрового плану земельних ділянок. Комісія прийшла до висновку, що в період з 15.03.2010 року по даний час земельна ділянка промисловості площею 21, 2250 га. в с.Новооріхівка по вул. Поштова, 11 перебуває в фактичному користуванні ДП "Нафком-агро". (а.с.12).
З викладеного вбачається та не заперечується представником позивача, що у ДП Нафком-Агро відсутнє будь-яке оформлене право на земельну ділянку, розташовану с.Новооріхівка Лубенського району Полтавської області загальною площею 21,2250 га.
Згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам відповідно до ст.157 ЗК України здійснюють в тому числі, юридичні особи, які використовують земельні ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам (далі - Порядок №284).
Відповідно до пункту 1 вказаного Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Згідно з пунктом 2 Порядку №284 розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Водночас підпунктом 1 пункту б частини першої статті 33 Закону України Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Аналіз положень зазначених нормативних актів свідчить про те, що виконавчий комітет Новооріхівської сільської ради Лубенського району, вважаючи, що ДП "Нафко-агро" завдало органу місцевого самоврядування збитків у вигляді недоодержаних доходів, мав право та повноваження скласти акт з визначення збитків власнику землі від 17 травня 2016 року та затвердити його відповідним рішенням виконавчого комітету Новооріхвської сільської ради Лубенського району від 27 травня 2016 року №17 (а.с.10-11).
Є невірним посилання позивача в позовній заяві на п.7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженого постановою Кабінету України від 25.07.2007 №963, згідно до якого розрахунок шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шар) грунту) без спеціального дозволу проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами Держсільгоспінспекції та її територіальними органами, а розмір шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам,- територіальними органами Держсільгоспінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1619.
Так, Верховний Суд України при здійсненні касаційного перегляду судових рішень у справах про відшкодування збитків (упущеної вигоди) дійшов висновку про те, що використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів позбавляє її власника права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено. Бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташовані нежитлові будівлі та споруди, що йому належать на праві приватної власності, кваліфікується як невжиття ним належних заходів, спрямованих на своєчасне оформлення правовстановлюючих документів (постанови Верховного Суду України: від 01.07.2015 у справі № 916/3311/14, від 07.10.2015 у справі № 916/3371/14).
Також аналогічну правову позицію, викладену в постановах Верховного суду України від 28.01.2015 у справі №5023/3993/12 (5023/9057/11), від 03.06.2015 у справі № 904/4338/14, від 01.07.2015 у справі № 916/3311/14 щодо обгрунтованості стягнення збитків у вигляді упущеної вигоди на підставі ст. 1166 ЦК України у разі відсутності у землекористувача договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, посилання у позові на безпідставність стягнення орендної плати при відсутності договірних правовідносин, є помилковим, оскільки предметом рішення Новооріхівської сільської ради є збитки завдані власнику землі у формі упущеної вигоди (неодержаної орендної плати), яку могла б отримувати сільська рада при вжитті відповідачем належних заходів, спрямованих на своєчасне оформлення правовстановлюючих документів.
Відповідно до ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відшкодування заподіяних збитків.
За змістом ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Водночас, відповідно ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. З Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 за № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані.
Судом також встановлено, що рішенням господарського суду Полтавської області від 30.03.20107 у справі №917/32/17 було задоволено позов Лубенського місцевого прокурора в інтересах держави в особі Новооріхівської сільської ради Лубенського району про стягнення з Дочірнього підприємства Нафком-агро на користь Новооріхівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області збитків в розмірі 3885702,55 грн. за користування без правовстановлюючих документів земельною ділянкою, розташованою в межах населеного пункту с.Новооріхівка Лубенського району Полтавської області загальною площею 21,2250 га.(а.с. 14-17).
Під час ухвалення рішення Господарським судом були дослідженні рішення виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради №09 від 16.03.2016 та №17 від 27.05.2016 року і їх законність не піддавалася сумніву.
Водночас при прийнятті рішення суд враховує і ту обставину, що до повноважень виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради належить прийняття рішень про затвердження акта комісії з питань визначення розміру збитків, завданих внаслідок використання земельних ділянок належних територіальній громаді без правовстановлюючих документів, що в свою чергу виключає будь-які порушення відповідачем прав та інтересів ДП "Нафком-агро".
Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.ст. 116,206,124,125,156,157, 152 Земельного Кодексу України, ст.19 Конституції України, суд -
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову Дочірнього підприємства "Нафком-Агро" 01133, м.Київ, бульвар Лесі Українки, 15 код ЄДРПОУ: 32249454 до Виконавчого комітету Новооріхівської сільської ради Лубенського району Полтавської області 37562, с.Новоріхівка, вул.Котовського, 3 код: ЄДРПОУ : 21050806 про визнання протиправним дій та скасування рішення суб'єкта владних повноважень - відмовити .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до Харківського апеляційного адміністративного суду через Лубенський міськрайонний суд з дня складання повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлено 05 жовтня 2018 року.
Суддя Лубенського міськрайонного суду Гудков С. В.
Суд | Лубенський міськрайонний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76976747 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні