Рішення
від 01.10.2018 по справі 802/908/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

01 жовтня 2018 р. Справа № 802/908/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

позивача: ОСОБА_1

відповідача: ОСОБА_2

відповідача ІІ: ОСОБА_3

третя особа: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: фізичної особи-підприємця ОСОБА_4

до: Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, державного кадастрового реєстратора відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5

про: визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії, скасування наказу

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4І.) звернулась в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (далі - ГУ Держгеокадастру) про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії, скасування наказу.

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначила, що 10.07.2006 уклала договір оренди землі №136 з Козятинською РДА, відповідно до якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення на території Йосипівської сільської ради Козятинського району Вінницької області загальною площею 20,2968 га. Договір оренди укладено строком на 5 років та 14.07.2006 зареєстровано у Козятинському секторі реєстрації ВПФ "Центр ДЗК". 21.10.2011 між сторонами договору укладено Додаткову угоду про поновлення договору оренди землі на той самий термін. Орендованій позивачем земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 0521482600:03:003:0214. Під час розгляду справи за позовом ОСОБА_4 в Господарському суді Вінницької області, останній стало відомо, що орендована нею земельна ділянка площею 20, 2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 державним кадастровим реєстратором Відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області була поділена на три земельні ділянки, яким було присвоєно кадастрові номери 0521482600:03:003:0309, 0521482600:03:003:0307, 0521482600:03:003:0308. Підставою для такого поділу стала заява гр. ОСОБА_5 про державну реєстрацію земельної ділянки. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо виключення з Державного земельного кадастру інформації про земельну ділянку за кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 (скасування її державної реєстрації) та включення до Державного земельного кадастру інформації про земельні ділянки (державну реєстрацію земельних ділянок) 0521482600:03:003:0309, 0521482600:03:003:0307, 0521482600:03:003:0308, позивач звернулась до суду з вимогами:

- визнати протиправними та скасувати дії Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214, що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району та щодо реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309 (площею 1,9204 га), 0521482600:03:003:0307 (площею 4 га), 0521482600:03:003:0308 (площею 14,3494 га);

- зобов'язати Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області поновити запис у Поземельній книзі шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214, що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району;

- зобов'язати Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області скасувати державну реєстрацію ділянок з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309 (площею 1,9204 га), 0521482600:03:003:0307 (площею 4 га), 0521482600:03:003:0308 (площею 14,3494 га), що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.12.2017 №2-15658/15-17 "Про затвердження документації із землеустрою та надання ділянки у власність".

Ухвалою суду від 20.03.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

04.04.2018 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого зазначили, що листом від 06.03.2017 №09-15-14 Йосипівська сільська рада Козятинського району звернулась до відділу у Козятинському районі з проханням зарезервувати земельну ділянку площею 20,2698 га кадастровий номер 0521482600:03:003:214. В подальшому виконком Йосипівської сільської ради відповідним клопотанням №09-15-22 від 29.03.2017 просив залишити вказану земельну ділянку для подальшої передачі учасникам АТО. 25.04.2017 до Головного управління звернувся гр. ОСОБА_5 (учасник АТО) з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою. За результатами розгляду вказаного клопотання прийнято наказ №2-6647/15-17-СГ від 24.05.2017 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою". В подальшому наказом від 13.12.2017 №2-15658/15-17-СГ відповідачем затверджено відповідний проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку орієнтовною площею 1,9204 га, кадастровий номер 0521482600:03:003:0309.

Тобто, при прийнятті вказаних вище наказів Головне управління Держгеокадастру діяло у відповідності ст.118 ЗК України.

Стосовно доводів позивача про протиправність дій Державного кадастрового реєстратора та наказу від 13.12.2017 №2-15658/15-17, вказали, що відведення земельної ділянки на підставі технічної документації щодо поділу здійснюється у випадках , коли не здійснюється зміна цільового призначення земельної ділянки. Разом з тим згідно витягу з Державного земельного кадастру від 28.11.2016 (НВ-0505400352016) у пункті цільове призначення земельної ділянки, яка перебувала в оренді ФОП ОСОБА_4 вказано код цільового призначення 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Водночас, у витязі від 17.11.2017 (НВ-0507433822017), який видався при реєстрації земельної ділянки ОСОБА_5 вказано - для ведення особистого селянського господарства. Тобто, відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 здійснювалось зі зміною виду цільового призначення, що потребувало розроблення саме проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Наголосили, що на момент реєстрації земельної ділянки гр. ОСОБА_5 ФОП ОСОБА_4 не була користувачем ділянки площею 20,2698 га, адже термін дії договору оренди, пролонгованого додатковою угодою від 21.10.2011, закінчився 29.12.2016.

У зв'язку з чим зазначили, що Головне управління діяло у відповідності до вимог Земельного кодексу та Законів України, в задоволені позову просили відмовити.

Ухвалою суду від 03.05.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_5.

14.05.2018 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій вказав, що земельна ділянка площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:214 була сформованою та її подальше формування могло здійснюватися лише за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, а не за проектом землеустрою. Однак, матеріали справи не містять жодного рішення ГУ Держгеокадастру щодо надання згоди на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем земельної ділянки. Вказав, що скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0521482600:03:003:214 Державний реєстратор міг лише при поділі цієї земельної ділянки.

21.05.2018 представником позивача до суду подано заяву про уточнення позовних вимог, згідно якої п.1 прохальної частини позовної заяви виклав у наступній редакції: визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:214 і виключення з Державного земельного кадастру інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214, що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району Вінницької області та щодо реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309 (площею 1,9204 га), 0521482600:03:003:0307 (площею 4 га), 0521482600:03:003:0308 (площею 14,3494 га), що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району.

21.05.2018 представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в яких посилаючись на лист відділу у Козятинському районі від 19.01.2018 №57/407-18-0.23 вказали, що при реєстрації земельної ділянки гр. ОСОБА_5 державним кадастровим реєстратором було застосовано функціонал "земельна ділянка утворена шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок".

Ухвалою суду від 21.05.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 11.07.2018 залучено до участі у справі другого відповідача - державного кадастрового реєстратора відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області. Постановлено розгляд адміністративної справи розпочати спочатку.

07.08.2018 представником відповідача І подано до суду клопотання про закриття провадження в частині позовних вимог, які стосуються визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.12.2017 №2-15658/15-17-СГ.

16.08.2018 відповідачем ІІ подано до суду відзив на позовну заяву, в якому вказала, що відповідно до технічних можливостей програмного забезпечення ДЗК відведення земельної ділянки із уже сформованої земельної ділянки та реєстрація нових ділянок в Національній кадастровій системі відбувається через функціонал "земельна ділянка утворена шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки", інших можливостей зареєструвати земельну ділянку, що відводиться, технічним забезпеченням НКС не передбачено. Вказала, що земельна ділянка резервного фонду Державної власності з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 площею 20,2698 цільове призначення 01.01 була скасована під час реєстрації нової сформованої ділянки, що була надана у власність гр. ОСОБА_5

20.08.2018 представником позивача подано клопотання, зі змісту якого останній просив залишити без розгляду позовну заяву в частині вимоги: визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.12.2017 №2-15658/15-17 "Про затвердження документації із землеустрою та надання ділянки у власність".

Ухвалою суду від 21.08.2018 позовну заяву в частині вимоги "Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.12.2017 №2-15658/15-17 "Про затвердження документації із землеустрою та надання ділянки у власність" залишено без розгляду. Судом закрито підготовче провадження.

В судовому засіданні представник позивача надав пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви, позовні вимоги просив задовольнити.

Представники відповідача І, відповідача ІІ заперечили щодо заявленого позову з підстав викладених у відзивах, запереченнях на відповідь на відзив.

Третя особа ОСОБА_5 в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлявся завчасно та належним.

Суд, зважаючи на відсутність заперечень з боку представників сторін, керуючись положеннями статті 205 КАС України дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності третьої особи.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову з огляду на наступне.

10.07.2006 між Козятинською РДА (орендодавцем) та ФОП ОСОБА_4 (орендарем) укладено договір оренди землі №136, згідно умов якого в оренду передано земельну ділянку сільськогосподарського призначення на території Йосипіської сільської ради Козятинського району, загальною площею 20, 2698 га, строк дії договору 5 років.

Даний договір оренди землі 14.07.2006 зареєстрований у Козятинському секторі реєстрацій ВПФ "Центр ДЗК" за №040682600183.

21.10.2011 між орендодавцем Козятинською РДА та орендарем ФОП ОСОБА_4 укладено додаткову угоду договору оренди землі від 10.07.2006, згідно якої сторони домовились поновити договір оренди землі на той самий термін, на тих самих умовах.

Додаткову угоду зареєстровано у Відділі Держкомзему у Козятинському районі Вінницької області, про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 29.12.2011. Орендованій позивачем земельній ділянці площею 20,2698 га (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) присвоєно кадастровий номер 0521482600:03:003:0214.

Відповідно рішення Господарського суду Вінницької області від 14.12.2017 у справі №902/1032/17, позивачеві відмовлено щодо визнання поновленими на той же строк та на тих же умовах договору оренди землі від 10.07.2006 №136 з рахуванням положень додаткової угоди від 21.10.2011, оскільки судом встановлено, що земельну ділянку площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 поділено на земельні ділянки з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309, 0521482600:03:003:0307, 0521482600:03:003:0308 на підставі заяви гр. ОСОБА_5

23.11.2017 позивач звернулась з завою до Відділу у козятинському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області з метою отримання інформації витягу з ДЗК про земельну ділянку.

28.11.2017 Державним кадастровим реєстратором надано відмова у наданні витягу з ДЗК про земельну ділянку з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214. Оскільки дана земельна ділянка була поділена на земельні ділянки з кадастровими номерами: 0521482600:03:003:0307, 0521482600:03:003:0308 (цільове призначення 17.00 Землі резервного фонду), 0521482600:03:003:0309 (цільове призначення 01.03 ведення особистого селянського господарства).

Судом встановлено, що 06.03.2017 виконком Йосипівської сільської ради Козятинського району звернувся з листом №09-15-14 до Управління Держгекадастру у Козятинському районі з проханням зарезервувати земельну ділянку з земель резервного фонду Йосипівської сільської ради орієнтовною площею 20,2698 га кадастровий номер 0521482600:03:003:0214 для подальшого надання учасникам антитерористичної операції в Україні для ведення особистого селянського господарства до 2,00 га.

Листом від 29.03.2017 за №09-15-22 виконком Йосипівської сільської ради Козятинського району звернувся Управління Держгекадастру у Козятинському районі з проханням зарезервовану земельну ділянку залишити для подальшого надання учасникам антитерористичної операції в Україні (серед них ОСОБА_5М.).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-6647/15-17-СГ від 24.05.2017 надано гр. ОСОБА_5 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9204 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Йосипівської сільської ради із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-15658/15-17-СГ від 13.12.2017 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_5, надано у власність гр. ОСОБА_5 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Йосипівської сільської ради, площею 1,9204 га із кадастровим номером 0521482600:03:003:0309 для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення - 01.03).

Листами від 11.12.2017 №0-2-0.6-14344/2-17, від 19.01.2018 №57/407-18-0.23 від 27.02.2018 №0-2-0.3-2164/2-18 ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області надано відповіді на адвокатські запити представника позивача, повідомлено останнього про реєстрацію земельних ділянок, утворених в результаті відведення за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214.

Вважаючи свої права порушеними внаслідок дій відповідачів та прийнятих ними рішень, позивач звернулась до суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, матеріалам справи, встановленим у справі обставинам з урахуванням наявних в матеріалах справи доказів, суд зважає на наступне.

Відповідно частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

В силу положень статті 118 КАС України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що 06.03.2017 виконком Йосипівської сільської ради Козятинського району звернувся з листом №09-15-14 до Управління Держгекадастру у Козятинському районі з проханням зарезервувати земельну ділянку з земель резервного фонду Йосипівської сільської ради орієнтовною площею 20,2698 га кадастровий номер 0521482600:03:003:0214 для подальшого надання учасникам антитерористичної операції в Україні для ведення особистого селянського господарства до 2,00 га.

Листом від 29.03.2017 за №09-15-22 виконком Йосипівської сільської ради Козятинського району звернувся Управління Держгекадастру у Козятинському районі з проханням зарезервовану земельну ділянку залишити для подальшого надання учасникам антитерористичної операції в Україні (серед них ОСОБА_5М.).

25.04.2017 ОСОБА_5 подано клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,9204 на території Йосипівської сільської ради Козятинського району для ведення ОСГ.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-6647/15-17-СГ від 24.05.2017 надано гр. ОСОБА_5 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9204 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Йосипівської сільської ради із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

04.12.2017 ОСОБА_5 подано клопотання про затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-15658/15-17-СГ від 13.12.2017 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_5, надано у власність гр. ОСОБА_5 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Йосипівської сільської ради, площею 1,9204 га із кадастровим номером 0521482600:03:003:0309 для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення - 01.03).

Зважаючи, що станом на день подання заяви ОСОБА_5 бажаним ним земельна ділянка не належала на праві приватної власності та не перебувала у користуванні (оренді) ні ФОП ОСОБА_4, ані будь-якої іншої особи, відповідач І діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, відповідно до ст.118 ЗК України.

Стосовно позиції представника позивача щодо протиправності дій державного реєстратора, суд зауважує наступне.

Відповідно положень статті 79-1 Земельного кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Суд зауважує, що відведення земельної ділянки на підставі технічної документації щодо поділу здійснюється у випадках, коли не здійснюється зміна цільового призначення земельної ділянки.

Так, відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_5 здійснювалось із зміною виду цільового призначення (з 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 01.03- для ведення особистого селянського господарства), тобто в даній ситуації таке відведення потребувало саме розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а не технічної документації щодо поділу.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Згідно з частиною1 статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами (стаття 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

В силу частини 1 статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Відповідно частини 1-2, частини 3 статті 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.

Наведене, на переконання суду, підтверджує позицію відповідача І, що при зміні цільового призначення земельної ділянки слід розробляти саме проект землеустрою.

Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2002 №1051 (далі - Порядок) державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Щодо доводів представника позивача, що у Державного реєстратора були відсутні правові підстави для скасування кадастрового номера 0521482600:03:003:0214, оскільки поділ земельної ділянки відбувся не у відповідності до закону, суд звертає увагу на таке.

Згідно листа відділу у Козятинському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 19.01.2018 №57/407-18-0.23, технічно поділ земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, яка мала кадастровий номер 0521482600:03:003:0214, здійснювався на підставі рішення державного кадастрового реєстратора щодо застосування функціоналу національної кадастрової системи "земельна ділянка утворена шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок", оскільки можливості автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру не передбачають інших спосіб здійснити дії щодо реєстрації новосформованих ділянок, площа та межі проекції яких не співпадають із раніше сформованою. У даному випадку рішення державного реєстратора про реєстрацію земельної ділянки утвореної шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок - це один з прийомів технічної дії реєстратора, який передбачає застосування функціоналу національної кадастрової системи із числа запропонованих системою варіантів.

Відповідачем зазначено, що при реєстрації земельної ділянки гр. ОСОБА_5 державним кадастровим реєстратором було застосовано технічний функціонал "земельна ділянка утворена шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок".

Згідно частини 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об'єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Пунктом 114 порядку визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації:

набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;

відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи;

зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

В контексті даної спірної ситуації, суд зауважує, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 припинила свою дію на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки гр. ОСОБА_5, так як за рахунок земельної ділянки з вказаним вище кадастровим номером було сформовано три земельні ділянки. Крім того відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 набули статусу архівних та зберігаються в Державному земельному кадастрі.

Так, відповідно до пункту 110 Порядку для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;

2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації);

3) електронний документ.

Відповідно пункту 107 Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Частинами 5-7 статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.

Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.

Зважаючи, що ОСОБА_5 звернувся до відповідача ІІ з заявою про реєстрацію земельної ділянки і якому, відповідно до п.1 наказу ГУ Держгеокадастру №2-6647/15-17-СГ від 24.05.2017, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, відповідно до закону, у державного кадастрового реєстратора були відсутні правові підстави для відмови у державній реєстрації, що визначені частиною 6 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" (розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини).

Суд зважає, на пояснення відповідача ІІ, згідно яких під час внесення в НКС земельної ділянки площею 1,9204 (цільове призначення 01.03) та земельних ділянок, що залишаються в державній власності площею 14,3494 га, 4 га, сформованих відповідно до розробленого ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", проекту землеустрою та електронного документу до нього технічно відбувається заміна попередньої ділянки з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214, новоутвореними ділянками з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309, 0521482600:03:003:0307, 0521482600:03:003:0308.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що відповідачі діяли цілком правомірно в межах наданих законом повноважень, відповідно до Конституції і законів України.

З огляду на викладене, позовні вимоги про визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 20,2698 га з кадастровим номером 0521482600:03:003:214 і виключення з Державного земельного кадастру інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214, що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району Вінницької області та щодо реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 0521482600:03:003:0309 (площею 1,9204 га), 0521482600:03:003:0307 (площею 4 га), 0521482600:03:003:0308 (площею 14,3494 га), що розташована на території Йосипівської сільської ради Козятинського району та решта позовних вимог, як похідних від первинних вимог, задоволенню не підлягають.

У абзаці 1 частини 2 свого рішення від 25.12.1997 №9-зп, Конституційний суд України зазначає, що частина перша статті 55 Конституції України містить загальну норму, яка означає право кожного звернутися до суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод.

Водночас, відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень

Приписами пункту 8 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Згідно з частиною першою статті 5 цього ж Кодексу в чинній редакції, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Таким чином, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, водночас, відповідно до зазначених норм право особи на звернення до адміністративного суду обумовлено суб'єктивним уявленням особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту, однак, обов'язковою умовою здійснення такого захисту судом є наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб'єктивних прав та обов'язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку.

З огляду на викладене вище, рішення суб'єкта владних повноважень є такими, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб'єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорюванні рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб'єктивні права та обов'язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов'язку.

Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

Отже, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

Рішенням Конституційного Суду України від 1 грудня 2004 року у справі № 1-10/2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) розтлумачено понятті охоронюваний законом інтерес , що вживається в частині 1 статті 4 Цивільно-процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям Права , а саме зазначено, що цей термін треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Законний інтерес, якщо його порушує суб'єкт владних повноважень, може бути предметом судового захисту в порядку адміністративного судочинства. Під час розгляду справи суд з'ясовує, які саме фактичні обставини зумовлюють існування інтересу, відносини, що існують з приводу об'єкту інтересу, а також інші індивідуальні особливості, що відображають законність інтересу та необхідність судового захисту прагнень позивача.

Зазначену правову позицію виклав ОСОБА_6 Суд у постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 461/2132/17.

Як вбачається з матеріалів справи права позивача не були порушені у зв'язку з тим, що станом на момент вчинення відповідачами, оскаржуваних позивачем дій, право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0521482600:03:003:0214 ФОП ОСОБА_4 підтверджено не було, ані судовим рішенням, ані будь-якими правовстановлюючими документами. А позивачем не наведено підстав та не надано суду доказів, яким чином та у який спосіб її права порушені.

Виходячи з викладеного, та враховуючи встановлені по справі обставини, суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Відповідно частини 2 статті 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Фізична особа підприємець ОСОБА_4 (вул. Котовського, 6, с. Кордишівка, Козятинський район, Вінницька область, 22146)

Відповідач І: Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м.Вінниця, Вінницька область, 21027, код ЄДРПОУ 39767547)

Відповідач ІІ: Державний кадастровий реєстратор відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. П. Орлика, 19, м. Козятин, Вінницька область, 22100, код ЄДРПОУ 250031394)

Третя особа: ОСОБА_5 (вул. Гагаріна, 2, с. Йосипівка, Козятинський район, Вінницька область)

Повний текст рішення суду складено 08.10.2018

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2018
Оприлюднено09.10.2018
Номер документу76986434
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/908/18-а

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 28.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 01.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 21.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні