Рішення
від 08.10.2018 по справі 2140/1543/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2018 р.м. ХерсонСправа № 2140/1543/18 13 год. 10 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Хом'якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача Алексеєвої Н.С., представника відповідачів Яцемирського С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Олді-Н" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення; визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

03.08.2018 Приватне підприємство "Олді-Н" (позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, відповідач-1) та Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач-2), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення, визнати дії протиправними та зобов'язати вчинити певні дії, а саме:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення позивача до переліку ризикових платників податків;

- зобов'язати комісію головного управління ДФС у Херсонській області , Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації виключити позивача з переліку ризикових платників податків;

- визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України, які полягають в зупиненні реєстрації податкових накладних, складених ПП "Олді-Н" та направлених для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 02.04.2018 року на суму 102,48 грн., № 3 від 27.04.2018 року на суму 239912,05 грн., № 4 від 27.04.2018 року на суму 275010,70 грн., № 5 від 27.04.2018 року на суму 204577,56 грн., № 6 від 27.04.2018 року на суму 345125,34 грн., № 7 від 27.04.2018 року на суму 435555,56 грн., № 8 від 27.04.2018 року на суму 372925,81 грн., № 9 від 27.04.2018 року на суму 224520,43 грн., № 10 від 27.04.2018 року на суму 455120,15 грн., № 11 від 27.04.2018 року на суму 368952,72 грн., № 12 від 27.04.2018 року на суму 478577,14 грн., № 13 від 27.04.2018 року на суму 487359,67 грн., №14 від 27.04.2018 року на суму 564548,65 грн., №15 від 27.04.2018 року на суму 587557,15 грн., №16 від 27.04.2018 року на суму 554286,17 грн., № 17 від 27.04.2018 року на суму 588589,02 грн., № 18 від 27.04.2018 року на суму 141980,16 грн., № 19 від 27.04.2018 року на суму 284236,90 грн.;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати вищевказані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В позовній заяві позивач вказує, що в квитанціях про реєстрацію податкових накладних в якості підстави для зупинення такої реєстрації є відповідність податкових накладних п.1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку", з чим позивач не погоджується, оскільки вважає себе сумлінним платником податків та здійснює свою діяльність у межах правового поля. Крім того, позивач вказує на те, що пп.1.6 п.1 Критеріїв містить 7 окремих ознак ризиковості, але в квитанціях про зупинення міститься лише загальне посилання на даний підпункт без вказівки на конкретну ознаку. Позивач зазначає, що з листа ДФС України від 21.03.2018р. № 959/99-99-07-18 вбачається, що Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Крім того, наказом ДФС від 21.03.2018 року № 144 затверджено Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків. Вказаним Порядком, серед іншого, передбачено, що керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом. До протоколу засідання Комісій обов'язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією. За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості. ПП "Олді-Н" не погоджується з правомірністю рішення комісії ГУ ДФС у Херсонській області про віднесення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових суб'єктів господарювання. На запит ПП "Олді-Н" про надання відповідного рішення комісії ГУ ДФС у Херсонській області та податкової інформації (у разі її наявності), яка стала підставою для прийняття рішення, ГУ ДФС у Херсонській області тільки повідомило, що рішення про включення суб'єктів господарювання до Реєстру ризикових платників не виносяться, оскільки законодавчо не врегульовано функціонування Реєстру податкових накладних , реєстрація яких зупинена та реєстру ризикових платників, а також , що у квітні 2018 року обсяг постачання товарів ПП "Олді-Н" в адресу контрагентів-покупців склав 5 507 538грн. без ПДВ, ПДВ - 1 101 508грн. , при цьому низький показник сплати податку на додану вартість до бюджету. Позивач вважає рішення про включення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових платників неправомірним, як наслідок, неправомірним є і зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Ухвалою від 07.08.18 відкрито провадження у справі в загальному провадженні, призначено підготовче судове засідання на 05 вересня 2018 р.

Ухвалою від 07.09.2018 суд витребував у Головного управління ДФС у Херсонській області (відповідач-1) рішення комісії ГУ ДФС у Херсонській області про включення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових платників (витяг з відповідного протоколу засідання комісії) та матеріали або інформацію, які стали підставою для прийняття комісією рішення про включення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових платників докази того, що подані позивачем податкові накладні відповідають вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку. Відповідач-1 із супровідним листом від 18.09.2018 № 567/21-22-10-03-05 відповідач-1 надав суду службову записку начальника управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем з якої вбачається, що за даними декларацій з ПДВ задекларовано обсяг реалізації у 2018 році в сумі 30382,8 тис. грн., при цьому сплачено до бюджетів усіх рівнів лише 50 тис. грн.. Також вказано, що законодавчо не врегульовано функціонування Реєстру податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена та Реєстру ризикових платників. На даному етапі Рішення про включення СГД до Реєстру ризикових платників не виноситься, зокрема це стосується і ПП "ОЛДІ-Н".

27.08.2018 до суду надійшов відзив представника ДФС України на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову , мотивуючи тим, що податкові накладні були зупинені відповідно до п. 1.6 п. 1 критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, але позивач не скористався такою можливістю та не надав копії первинних документів та письмових пояснень. Представник ДФС вважає, що платник податків має право оскаржити рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, а не дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної, оскільки саме рішення про відмову у реєстрації тягне для платника негативні наслідки

27.08.2018 надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі аналогічного змісту.

03.09.2018 до суду представником позивача подана відповідь на відзив.

В судовому засіданні 05.09.19 оголошено перерву у засіданні до 19.09.18.

19.09.2018 оголошено перерву до 01.10.18.

01.10.18 судового засідання не відбулось через знаходження судді у відпустці.

Справа розглянута 08.10.18. У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала повністю, просила позов задовольнити. Представник відповідачів у судовому засіданні по суті позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити.

Судом оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

Приватне підприємство "Олді-Н" є суб'єктом господарювання у сфері оптової торгівлі, зареєстровано платником податку на додану вартість.

На виконання вимог ст. 201 Податкового кодексу України, приватним підприємством "Олді-Н" 02.04.2018 було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 02.04.2018 № 1 на суму 102,48грн. 02.05.2018 ПП "Олді-Н" було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 27.04.2018 № 3 на суму 239 912,05 грн., № 4 на суму 275 010,70 грн., № 5 на суму 204 577,56 грн., № 6 на суму 345 125, 34 грн., № 7 на суму 435 555,56 грн., № 8 на суму 372 925,81 грн., № 9 на суму 224 520,43 грн., № 10 на суму 455 120,15 грн., № 11 на суму 368 952,72 грн., № 12 на суму 478 577,14 грн., № 13 на суму 487 359,67 грн., № 14 на суму 564 548,65 грн., № 15 на суму 587 557,15грн., № 16 на суму 554 286,17 грн., № 17 на суму 588 589,02 грн., № 18 на суму 141 980,16 грн., № 19 на суму 284 236,90 грн.

На електрону адресу підприємства надійшли квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне:

"Документ доставлено до ДФС України, документ прийнято, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних."

04.04.2018 ПП "Олді-Н" було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 03.04.2018 року № 2 на суму 108,11грн., яка виписана в адресу неплатника ПДВ. Вказана накладна була прийнята та зареєстрована в ЄРПН.

ПП "Олді-Н" не погоджується з наявністю підстав для зупинення реєстрації вказаних податкових накладних, вважає такі дії протиправними, оскільки з моменту проведення державної реєстрації підприємство не змінювало податкову адресу; підприємство має відкриті рахунки у банківських установах; директор або засновник ПП "Олді-Н" не був директором або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; податкова та фінансова звітність подається підприємством до контролюючого органу своєчасно. Ніяких рішень комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про внесення позивача до переліку ризикових платників податків він не одержував, тому звернувся до суду з даним позовом.

Всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи принцип рівності сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживають контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов'язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов'язку кореспондує обов'язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України N 117 від 21.02.2018 був затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок зупинення реєстрації податкової накладної № 117).

Відповідно до п. 3 даного Порядку зупинення реєстрації податкової накладної № 117 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації , перевіряються відповідно до таких ознак: податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; одночасно значення показників О та Р, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D&?о;0,03, Р&?м;Рмх1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/Т; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; Т - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; Рм - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарнх місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

Відповідно до п.4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної № 117, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Пунктами 5-7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної № 117 передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, Порядком № 117 передбачено, що усі податкові накладні/розрахунки коригування, що не відповідають указаним у п. 3 ознакам, можуть бути заблоковані. Перевірятимуть ці документи на відповідність: критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій. Своєю чергою, ураховують позитивну податкову історію платника податку. Критерії ризиковості та перелік показників, за якими визначають позитивну податкову історію платника, визначає ДФС (п. 10 Порядку № 117).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 12 Порядку № 117)

Відповідно до пп.13-14 Порядку № 117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної /розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (-их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Позивач не заперечує тієї обставини, що спірні податкові накладні не підпадали під критерії, визначені в п. 3 Порядку № 117. Тому фіскальна служба мала право на їх моніторінг, за результатами якого при виявленні у платника ознак ризиковості складені ним документи можуть бути зупинені.

21 березня 2018 року Міністерством фінансів України було погоджено Критерії ризиковості платника податків, які розроблені ДФС України. Вказані Критерії викладені в листі ДФС України від 21.03.2018р. № 959/99-99-07-18.

У наданих суду вищевказаних квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних позивача зазначено, що податкові накладні відповідають пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, посилання на конкретну ознаку ризиковості відсутнє.

Підпунктом 1.6 п.1 Критеріїв визначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України ,

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Крім того, наказом ДФС від 21.03.2018 року № 144 затверджено Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, яким передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних , перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України . Вказаним Порядком, серед іншого, передбачено, що керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом. До протоколу засідання Комісій обов'язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості. У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п. 1. 6 Критеріїв, - включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій. Якщо суб'єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1 - 1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1.6 Критеріїв, - після прийняття рішення Комісії.

З наведеного випливає, що платник податків вноситься до такого переліку лише на підставі рішення комісії Головного управління ДФС, в даному випадку комісії ГУ ДФС у Херсонській області.

Суд витребував у Головного управління ДФС у Херсонській області (відповідач-1) рішення комісії ГУ ДФС у Херсонській області про включення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових платників (витяг з відповідного протоколу засідання комісії) та матеріали або інформацію, які стали підставою для прийняття комісією рішення про включення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових платників. Відповідач-1 вимоги суду не виконав, представник відповідача-1 стверджує про те, що такого рішення комісії ГУ ДФС у Херсонській області про віднесення ПП "Олді-Н" до переліку ризикових суб'єктів господарювання не існує, Реєстр ризикових платників податків не ведеться.

Будь-яких інших доказів того, що позивач включений до переліку ризикових платників, або про те, що існує такий перелік відповідачі суду не надали.

Представником відповідачів також не надано будь-якої податкової інформації , за якими було встановлено відповідність позивача показникам оцінки ступеня ризиків , визначеному п. 1.6 Критеріїв, тільки є посилання на сплату до бюджетів усіх рівнів за 2018 рік лише 50 тис. грн. податків.

Суд приймає до уваги, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено, за якою саме підставою ПП "Олді-Н", з вказаних в пп. 1.6 п. 1 Критеріїв, віднесено до ризикових платників, між тим фіскальний орган був зобов'язаний у квитанції №1 по кожній з податкових накладних чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений одним із підпунктів пункту 1.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків , оскільки визначення фіскальним органом у квитанції № 1 конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання у подальшому платником податків відповідних документів.

Так, суд зазначає, що Критерії ризиковості платника податку визначені листом ДФС України від 21.03.2018 року № 959/99-99-07-18, який навіть не є нормативно-правовим актом. На це звертає увагу також Державна регуляторна служба України на офіційному веб-порталі (Лист ДРСУ від 19.04.2018 р. № 3890/0/20-18), та зазначає, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій та перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку відповідно були затверджені ДФС листами від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 та № 960/99-99-07-18 без дотримання регуляторних процедур.

До того ж, було порушено один із принципів державної регуляторної політики, визначених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а саме передбачуваність, тобто послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб'єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

Відповідно до п. 10 Порядку зупинення, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

При цьому на офіційному веб-порталі ДФС відсутня інформація про затвердження у передбаченому вище порядку таких критеріїв.

Ч. 1, 2, 3 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 2 ст. 74 КАС України). У разі неподання суб'єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з'ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду. (ч. 9 ст. 80 КАС України).

Оскільки відповдіачем-1 не надано суду доказів існування будь-якого рішення комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про внесення позивача до переліку ризикових платників податків, та докази наявності реєстру ризикових платників податків, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування такого рішення та позовні вимоги про зобов'язання виключити позивача з переліку ризикових платників податків задоволенню не підлягають.

Що стосується доводів представника відповідачів про те, що платник податків має право оскаржити тільки рішення фіскального органу про відмову у реєстрації податкової накладної, але аж ніяк ні дії по зупиненню реєстрації податкової накладної, суд вважає їх необгрунтованими. Згідно з ч.1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період. Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.(п. 201.10 ст. 201 ПКУ). Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки. З огляду на це правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного зупинення реєстрації податкових накладних є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України. При цьому суд вважає, що позивач, як платник податку-продавець може звернутися з відповідним позовом до адміністративного суду для захисту своїх інтересів, предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність поведінки суб'єкта владних повноважень щодо зупинення реєстрації податкової накладної.

Будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України , у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, перевіряє чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку. Натомість, дії ДФС України , як суб'єкта владних повноважень, щодо зупинення реєстрації податкових накладних не містять чіткого визначення підстав та мотивів для вчинення , що свідчить про їх необґрунтованість.

Підпунктом 14.1.60 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначається Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010р. № 1246. Пунктом 19 вказаного Порядку передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У такому разі належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків у розглядуваній ситуації є визнання протиправними дій ДФС України щодо зупинення реєстрації податкових накладних, що в своє чергу тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Оскільки позов задоволено частково по відношенню до відповідача-2, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору 3524,00 грн. підлягають стягненню частково в сумі 1762,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Державної фіскальної служби України.

Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Задовольнити позов Приватного підприємства "ОЛДІ-Н" частково.

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України, які полягають в зупиненні реєстрації податкових накладних, складених Приватним підприємством "Олді-Н" та направлених для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 02.04.2018, №№ 3-19 від 27.04.2018.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які складені Приватним підприємством "Олді-Н" (73000, м. Херсон, вул. Декабристів, 32, кв. 5, код ЄДРПОУ 34458506), №1 від 02.04.2018 на суму 102,48 грн., № 3 від 27.04.2018 на суму 239912,05 грн., № 4 від 27.04.2018 на суму 275010,70 грн., № 5 від 27.04.2018 на суму 204577,56 грн., № 6 від 27.04.2018 на суму 345125,34 грн., № 7 від 27.04.2018 на суму 435555,56 грн., № 8 від 27.04.2018 на суму 372925,81 грн., № 9 від 27.04.2018 на суму 224520,43 грн., № 10 від 27.04.2018 на суму 455120,15 грн., № 11 від 27.04.2018 на суму 368952,72 грн., № 12 від 27.04.2018 на суму 478577,14 грн., № 13 від 27.04.2018 на суму 487359,67 грн., №14 від 27.04.2018 на суму 564548,65 грн., №15 від 27.04.2018 на суму 587557,15 грн., №16 від 27.04.2018 на суму 554286,17 грн., № 17 від 27.04.2018 на суму 588589,02 грн., № 18 від 27.04.2018 на суму 141980,16 грн., № 19 від 27.04.2018 на суму 284236,90 грн.

Стягнути з Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства "Олді-Н" (73000, м. Херсон, вул. Декабристів, 32, кв. 5, код ЄДРПОУ 34458506) сплачений судовий збір в сумі 1762,00 грн.

В решті вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 16 жовтня 2018 р.

Суддя Хом'якова В.В.

кат. 8

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2018
Оприлюднено17.10.2018
Номер документу77119159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2140/1543/18

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 09.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 08.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні