ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" жовтня 2018 р. Справа № 916/1155/18 Господарський суд Одеської області, м.Одеса, у складі:
судді Малярчук І.А.,
при секретарі судового засідання Матвієнко А.С.,
за участю представників сторін:
позивача: ОСОБА_1, згідно довіреності від 21.08.18 р.
відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області: ОСОБА_2, згідно довіреності від 15.08.18 р. № 31-15-0.62-43/62-18
відповідача - Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області: не з'явився
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів: ОСОБА_3 сільської ради Овідіопольського району Одеської області - не з'явився
розглянувши справу №916/1155/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Овід Вінд ІІ» (01504, м. Київ, вул. Тургенєвська,38)
до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65107, м. Одеса, вул.Канатна,83), Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (67801, Одеська область, смт. Овідіопіль, вул. Т. Шевченка,169)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_3 сільської ради Овідіопольського району Одеської області
про визнання таким, що втратив чинність Державного акту на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, зареєстрований за №1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» , виданий КСП „Роксолана» на підставі Рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76;
про скасування запису № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» про реєстрацію Державного акту на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, який виданий КСП „Роксолана» на підставі рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76,
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідачів, третьої особи, заяв, клопотань, процесуальні дії суду:
Позивач заявлений позов в редакції позовних вимог, викладених у заяві про зменшення позовних вимог від 30.07.18 р. за вх.№ 2-3812/18 підтримує, в їх обґрунтування зазначає, що на підставі розпоряджень Овідіопольської районної державної адміністрації від 21.02.18 р. № 88/А-2018 та № 125/А-2018, від 13.03.18 р., від 02.04.18 р. № 185/А-2018 йому було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 7,3980га та затверджено детальний план території земельних ділянок для проектування, будівництва та обслуговування вітрової електростанції на території Роксоланівської сільради (за межами населених пунктів). Розпорядженням Овідіопольської райдержадміністрації від 09.07.18 р. № 378/А-2018 було затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ „Овід Вінд ІІ» загальною площею 7,3980 га, змінено цільове призначення з ведення товарного сільськогосподарського виробництва на розміщення, будівництво та обслуговування вітрових електроустановок (вітрова електростанція на нетрадиційних джерелах енергії) і об'єктів необхідних для їх експлуатації (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення), передано ТОВ „Овід Вінд ІІ» в довгострокову оренду терміном на 49 років земельні ділянки загальною площею 7,3980 га, викуплені для суспільних потреб для розміщення, будівництва, обслуговування вітрових електроустановок і об'єктів необхідних для їх експлуатації на території Роксоланівської сільради.
Позивач має намір отримати доступ до ділянок, шляхом отримання під'їзних шляхів, на які позивачем розроблено проект землеустрою та які розпорядженням районної держадміністрації від 09.07.18 р. № 378/А-2018 передано до ТОВ „Овід Вінд ІІ» в довгострокову оренду терміном на 49 років.
Із листа ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 11.05.18 р. № Т-5006/0-3371/0/37-18 вбачається, що земельна ділянка, яку ТОВ „Овід Вінд ІІ» бажає отримати в оренду належить до земель колективної власності і так як вона не була повернута до земель державної чи комунальної власності, і право власності на неї підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю, то розпорядження зазначеною земельною ділянкою не належить до компетенції жодного органу місцевого самоврядування або виконавчої влади, тому ГУ Держгеокадастру в Одеській області відмовило у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
З цих підстав, позивач вважає, що у зв'язку з наявністю чинного на даний час Державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» та невизначеністю правового статусу спірних ділянок ГУ Держгеокадастр в Одеській області не може передати підприємству в оренду ділянки, які необхідні йому для здійснення господарської діяльності, а відтак через наявність оскаржуваного акту, який фактично втратив чинність, порушується право позивача на отримання у користування шляхом оренди відповідних земельних ділянок. Також, позивач вважає, що державний акт, виданий КСП „Роксолана» , яке припинено, формально є таким, що не породжує жодних правових наслідків, а також є таким, що створює перешкоди в реалізації права позивача на отримання земельної ділянки в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації, обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електроенергії та шляхів під'їзду відповідно до ст.123 ЗК України.
Водночас, в підтвердження наявності порушених прав позивача останнім в порядку ст.98 ГПК України було подано до матеріалів справи висновок експерта у галузі землеустрою від 11.09.18 р., складений інженером-землевпорядником ОСОБА_4
Здійснивши численні дії по розшуку Державного акту серія ОД18, виданого на підставі рішення Роксоланівської сільради від 19.07.95 р. за № 76, зокрема на підставі отриманих на листи ТОВ „Овід Вінд ІІ» відповідей ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 04.06.18 р. № 2782/123-18, від 13.06.18 р. № 2939/123-18, Державного архіву Одеської області від 18.07.18 р. № 0-1168, Овідіопольської райдержадміністрації від 06.07.18 р. №1962/01-33/01/1862, позивач дійшов висновку, що оскаржуваний акт видавався, але був втрачений, у зв'язку з припиненням КСП „Роксолана» , що підтверджує повідомлення державного реєстратора від 24.05.18 р. (запис про припинення 24.10.07р. №15431170004001798) та витяг з державного реєстру. Про факт видачі Державного акту серія ОД18, не скасування його чи визнання недійсним, сторони у даній справі не заперечували.
Разом з цим, як стверджує позивач, як доказ виготовлення оскаржуваного акту є „Технічний звіт щодо виготовлення державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» , отриманий позивачем з відповіддю ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 19.07.18 р. № 3642/123-18. У Технічному звіті зазначено, що в колективну власність передається 2517,9 га, що є аналогічними даними, зазначеними у Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільради.
Крім того, в Технічному звіті наявна копія рішення Роксоланівської сільради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76 „Про передачу земель в колективну власність КСП „Роксолана» і видачу йому державного акту на право колективної власності на землю» . Підпунктом 1.1. пункту 1 рішення Роксоланівської сільради народних депутатів від 19.07.1995 р. №76 передбачено передати КСП „Роксолана» земельну ділянку на території Роксоланівської сільради в колективну власність 2517,9 га, а п.2 даного рішення передбачено видати КСП „Роксолана» державний акт на право колективної власності на земельну ділянку площею 2517,9 га. Також, в Технічному звіті наявний „План зовнішніх границь земель, які передані в колективну власність, на якому також зазначена площа земель колективної власності у розмірі 2517,9 га, а згідно відкритої публічної карти України, відсутня будь-яка інформація про наявність земель у колективній власності та більше 90% земель за межами Роксоланівської сільради передано у власність.
У поданих до суду запереченнях щодо усних зауважень представника ГУ ДГК в Одеській області про розгляд Одеським окружним адміністративним судом справи у відношенні оренди ТОВ „Овід Вінд ІІ» земельної ділянки від 13.09.18 р. за вх.№ 18685/18 позивач виклав пояснення щодо розгляду в Одеському окружному адміністративному суді справи № 1540/3580/18 за позовом СТОВ „Нікиній-Агро» про визнання незаконними дій державного кадастрового реєстратора та скасування державної реєстрації земельних ділянок, які передані в оренду ТОВ „Овід Вінд ІІ» Овідіопольською райдержадміністрацією та відсутність підстав для зупинення провадження у даній справі.
Відповідач, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області заявлений позивачем позов не визнає, з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 16.07.18 р. за вх.№ 2-3576/18, де вказує, що згідно з п.4 чт.122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб. Однак, якщо земельні ділянки не були повернуті до земель державної чи комунальної власності і право власності на них підтверджується державним актом на право колективної власності на землю, розпорядження вказаними земельними ділянками не належить до компетенції жодного органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, визначеного ст.122 ЗК України, а землі залишаються у колективній власності. Відповідно до приписів ст. 15-1, ч.4 ст.122 ЗК України, пп. 13 п.4 Положення про ГУ Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.16 р. управління з 01.01.13 р. розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення. За цих підстав, ГУ Держгеокадастру в Одеській області на прохання позивача відмовило йому листом від 11.05.18 р. № Т-5006/0-3371/0/37-18 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Також, відповідач відмічає, що за інформацією Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м.Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області, згідно державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» передано 2517,9га землі. На час проведення паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарських підприємств, установ, організацій, ЗК України в редакції 1990 р. (втратив чинність з 01.01.02 р.), ЦК України в редакції 1963 р. (втратив чинність 01.01.04 р.), ЗУ „Про власність» (втратив чинність з 20.06.07 р.) визначали такі форми власності, як: приватна, колективна, державна. Паювання переданих у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам земель здійснювалось, у тому числі, на підставі Указу Президента України від 10.11.94 р. „Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва» , Указу Президента України „Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям» від 08.08.95 р.
Наразі підстави для припинення права власності на земельну ділянку визначені ст.140 ЗК України у редакції 2001 р. і розширеному тлумаченню не підлягають, і серед них відсутня можливість такого припинення за умови ліквідації колективного підприємства, у зв'язку з чим, позовні вимоги позивача не грунтуються на законі.
Крім того, відповідач відмічає, що норми ГПК України не надають господарському суду права визнавати недійсними акти, які не породжують, змінюють, або припиняють певні права та обов'язки осіб, однак державний акт видається на підставі та на виконання правових актів (рішень) уповноважених на це органів про надання земельних ділянок у власність або у постійне користування і не породжує, змінює або припиняє певні права та обов'язки такої особи щодо земельної ділянки.
Відповідач, Овідіопольська РДА Одеської області, заявлений позивачем позов визнає, подав до суду відзив від 03.08.18 р. за вх.№ 15639/18, в якому виклала клопотання про розгляд справи за відсутності представника РДА та за результатами розгляду справи при вирішення питання щодо розподілу судових витрат, пов'язаних з розглядом справи, врахувати відсутність вини Овідіопольської РДА в обставинах, що стали підставою для звернення позивача до суду та не стягувати їх з останнього. Стосовно суті заявленого позову, відповідач відмічає, що на час видання державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» серії ОД 18, зареєстрованого 08.01.96 р. за № 1, діяли Земельний кодекс України від 18.12.90 р., який втратив чинність з 01.01.02 р., Цивільний кодекс УРСР від 18.07.63 р. (втратив чинність з 01.91.04 р.), ЗУ „Про власність» від 07.02.91 р. (втратив чинність з 20.06.07 р.), які визначали три форми власності: державну, приватну, колективну. Однак, чинними Цивільним кодексом України та Земельним кодексом України передбачено лише приватну, державну, комунальну форми власності. Отже, чинне законодавство не передбачає існування колективної форми власності, а відтак існування чинного державного акту на право колективної власності є перешкодою для реалізації конституційних принципів набуття права власності чи права користування на земельні ділянки, та відповідно може порушувати і права позивача.
Із аналізу приписів п.17 Перехідних положень ЗК України, ЗУ „Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» , Указу Президента України „Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки» від 03.12.99 р. № 1529/99 вбачається, що відносини права колективної власності на земельні ділянки припиняються з часу ліквідації відповідних суб'єктів права колективної власності на землю та не допускають правонаступництва. При цьому, припинення права колективної власності не впливає на можливість власників сертифікатів отримати правовстановлюючі документи на земельну ділянку та виділення в натурі на місцевості своїх часток (паїв) та не порушує їх прав.
У зв'язку з тим, що при ліквідації КСП „Роксолана» відповідна державна реєстрація державного акту на право колективної власності на землю не скасована та відсутній правовий механізм передачі земель колективної форми власності до державної при ліквідації (реорганізації) колективного сільськогосподарського підприємства, вирішення питання щодо припинення права колективної власності КСП „Роксолана» можливо лише у судовому порядку.
Звідси, відповідач відзначає, що є доцільним визнати таким, що втратив чинність державний акт на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» серії ОД 18, зареєстрований 08.01.96 р. за № 1, скасувати запис № 1 в Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради про реєстрацію вказаного державного акта та встановити факт належності земельних ділянок, які не були виділені в натурі (на місцевості) членам КСП „Роксолана» та не підлягали паюванню в натурі до земель державної форми власності сільськогосподарського призначення.
В судовому засіданні 13.09.18 р. судом було оголошено протокольну ухвалу про здійснення процесуального правонаступництва в порядку ст.52 ГПК України за клопотанням ОСОБА_3 сільської ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Роксоланівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на її правонаступника - ОСОБА_3 сільську раду Овідіопольського району Одеської області з підстав припинення існування Роксоланівської сільської ради шляхом приєднання до ОСОБА_3 сільської ради згідно Закону України „Про добровільне об'єднання територіальних громад» .
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_3 сільська рада, заявлений позивачем позов вважає не правомірним та не обґрунтованим, про що в усному вигляді заявив її представник у судовому засіданні 01.10.18 р. у своєму вступному слові, однак в письмовому вигляді заперечення на позов позивача до суду не подав. При цьому, третя особа підтримує позицію Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо не визнання позову.
Заявлене ОСОБА_3 сільрадою 13.09.18 р. за вх.№ 2-4632/18 в порядку ст. 207 ГПК України клопотання про зупинення провадження у справі судом протокольною ухвалою згідно п.п. 4, 5 ст.233 ГПК постановлене не виходячи до нарадчої кімнати в судовому засіданні 01.10.18р., було не задоволено з огляду на не обгрунтування заявником даного клопотання підставами для зупинення провадження у справі, передбаченими ст.ст. 227, 228 ГПК України, а відповідно до означених норм процесуального законодавства не підлягає зупиненню провадження у справі з підстав провадження процесу передачі земельних ділянок із державної до комунальної власності, проведення землевпорядних та геодезичних робіт щодо встановлення (відновлення) меж даних земельних ділянок.
Також, третьою особою в судовому засіданні 01.10.18 р. було заявлено клопотання за вх.№2-4942/18 про залучення до участі у розгляді даної справи колишніх членів КСП „Роксолана» згідно списку, який є додатком до схеми поділу та коригування схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП „Роксолана» , обґрунтоване тим, що відповідно до пояснювальної записки до Коригування схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП „Роксолана» , виконаної Одеською філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, землі, що не підлягають поділу на площі 171,7 га мають використовуватись сумісно, а отже члени ліквідованого кооперативу в кількості 554 особи є співвласниками господарських дворів та інших не розпайованих земель, а тому скасування державного акту на право колективної власності фактично позбавить цих осіб можливості розпорядження шляхами, в тому числі під'їзними шляхами до земельних ділянок, які знаходяться у їх спільному користуванні. Водночас, посилаючись на набрання законної сили з 01.01.19 р. ЗУ „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» рішення суду щодо скасування державного акту на право колективної власності позбавить ОСОБА_3 територіальну громаду на земельні ділянки, які наразі перебувають в колективній власності КСП „Роксолана» .
Судом в засіданні 01.10.18 р. протокольною ухвалою, відповідно до п.п. 4, 5 ст.233 ГПК, не виходячи до нарадчої кімнати, було постановлено про відмову в задоволенні даного клопотання третьої особи, оскільки зменшені позовні вимоги заявлені позивачем безвідносно до визначення до якої форми власності, а саме до державної чи комунальної відноситься земельна ділянка площею 171,7га, та судове рішення не встановлюватиме таку форму власності на спірну земельну діяльну, а тому рішення суду по суті даного спору не позбавить Дальницку сільраду у майбутньому на нерозпайовані земельні ділянки відповідно до ЗУ „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» , як і не позбавить 554 особи, бувших членів КСП „Роксолана» можливості спільного розпорядження шляхами, в тому числі під'їзними шляхами до земельних ділянок, які їм розпайовані.
Ухвалою від 15.06.18 р. судом було відкрито провадження у даній справі в порядку загального позовного провадження за правилами ГПК України (в редакції ЗУ № 2147-VІІІ від 03.10.17 р.).
30.07.18 р. судом було відмовлено ГУ Держгеокадастру в Одеській області у задоволені клопотання про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Роксоланівську сільраду, викладене у відзиві від 16.07.18 р. за вх.№ 2-3576/18, клопотанні від 26.07.18 р. за вх.№ 2-3786/18 та залучено до участі у справі Роксоланівську сільраду в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів.
Протокольною ухвалою від 13.08.18 р. згідно ч.3 ст.177 ГПК України судом було продовжено строк проведення підготовчого провадження.
12.09.18 р. ухвалою згідно п.3 ч.2 ст.185 ГПК України, суд закрив підготовче провадження по справі № 916/1155/18 та призначив справу до судового розгляду по суті.
Клопотання сторін про приєднання доказів до матеріалів справи від 30.07.18 р.за вх.№15273/18, від 12.09.18 р. за вх.№ 18631/18, від 12.09.18 р. за вх.№ 18629/18, від 12.09.18 р. за вх.№ 18647/18, від 13.09.18 р. за вх.№ 18686/18 були судом задоволені.
Клопотання ОСОБА_3 сільради від 12.09.18 р. за вх.№ 18636/18 щодо відкладення слухання справи на іншу дату не раніше 17.09.18 р. та не здійснення слухання справи за відсутності представника ради, судом не задоволено з огляду на те, що відповідно до положень ч.3 ст.177, п.1 ст.195 ГПК України не пізніше ніж 13.09.18 р. суд зобов'язаний був розпочати розгляд справи по суті, у зв'язку з чим ухвалою від 12.09.18 р. за присутності в судовому засіданні представників позивача, відповідача, ОСОБА_3 сільради призначив судове засідання по розгляду справи по суті у визначений строк.
Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:
Овідіопольською райдержадміністрацією відповідно до положень ст.ст.6, 13, 39,41 ЗУ „Про місцеві державні адміністрації» було прийнято низку розпоряджень, а саме № 179/А-2017 від 01.06.17 р. „Про погодження ТОВ „Овід Вінд ІІ» вибору місця розташування об'єктів вітрової електростанції на території Роксоланівської сільради Овідіополського району (за межами населеного пункту), № 775/А-2017 від 12.12.17 р. „Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 01.06.17 р. № 179/А-2017» , №304/А-2017 від 11.07.17 р. „Про викуп земельних ділянок для суспільних потреб на території Роксоланівської сільради Овідіопольсьного району (за межами населених пунктів) з метою подальшого розміщення на них вітрових електроустановок (вітрова електростанція на нетрадиційних джерелах енергії), № 813/А-2017 від 21.12.17 р. „Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 11.07.17 р. № 304/А-2017» , №№2/А-2018, 3/А-2018, 4/А-2018, 5/А-2018, 6/А-2018, 7/А-2018, 8/А-2018, 9/А-2018, 10/А-2018 від 04.01.18 р., № 63/А-2018 від 12.02.18 р., №№ 87/А-2018, 86/А-2018, 85/А-2018, 84/А-2018, 83/А-2018, 82/А-2018 від 21.02.18 р. про викуп Овідіопольською райдержадміністрацією земельних ділянок на території Роксоланівської сільради (за межами населених пунктів), № 88/А-2018 від 21.02.18 р. „Про надання ТОВ „Овід Вінд ІІ» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок цільове призначення яких змінюється на території Роксоланівської сільради Овідіопольського району (за межами населеного пункту), № 185/А-2018 від 02.04.18 р. „Про затвердження детального плану території земельних ділянок для проектування, будівництва та обслуговування вітрової електростанції (ВЕС) на території Роксоланівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населених пунктів)» , № 378/А-2018 від 09.07.18 р. „Про затвердження проектів відведення щодо зміни цільового призначення та передачу ТОВ „Овід Вінд ІІ» в оренду земельних ділянок на території Роксоланівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (за межами насаленого пункту)» .
В результаті виконання вищенаведених розпоряджень ТОВ „Овід Вінд ІІ» було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 7,3980га, цільове призначення яких змінено з ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення) на для розміщення, будівництва та обслуговування вітрових електроустановок (вітрова електростанція на нейтральних джерелах енергії) і об'єктів необхідних для їх експлуатації (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) на території Роксоланівської сільради (за межами населеного пункту), які перебувають у державній власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роксоланівської сільради (за межами населеного пункту), передано ТОВ „Овід Вінд ІІ» в довгострокову оренду терміном на 49 років земельні ділянки загальною площею 7,3980 га викуплені для суспільних потреб за ініціативи товариства, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення, затверджено орендну плату за користування земельними ділянками в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, на період будівництва, до 31.12.19р. та 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, після введення об'єкта в експлуатацію, яка сплачується рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, вирішено укласти від імені Овідіопольської райдержадміністрації з ТОВ „Овід Вінд ІІ» договір оренди земельних ділянок загальною площею 7,3980 га, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики оборони та іншого призначення, строком на 49 років для розміщення, будівництва та обслуговування вітрових електроустановок (вітрова електростанція на нетрадиційних джерелах енергії) і об'єктів, необхідних для їх експлуатації на території Роксоланівської сільради (за межами населеного пункту), рекомендовано ТОВ „Овід Вінд ІІ» зареєструвати у встановленому порядку право оренди земельних ділянок та надати до держадміністрації документи, що підтверджують виникнення права оренди земельних ділянок.
Також, матеріали справи (т.2 арк. 193-249, т.3 арк. 1-18, т.4 арк. 40-88) містять договори купівлі-продажу земельних ділянок, укладені між власниками земельних ділянок - фізичними особами, Овідіопольською райдержадміністрацією, платниками за якими визначено ТОВ „Овід Вінд ІІ» , витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, із яких вбачається реєстрація за Овідіопольською райдержадміністрацією на праві державної власності земельних ділянок куплених у фізичних осіб.
Із наявних у справі Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП „Роксолана» Овідіопольського району Одеської області (2000 р.), Коригування схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП „Роксолана» (колишнього) Овідіопольського району Одеської області (2002 р.), вбачається проведення Одеською філією Інституту землеустрою Української академії аграрних наук в натурі обстеження та уточнення складу угідь, переданих в колективну власність та відзначено, що в контурах масивів колективної власності, що підлягають поділу на земельні частки (паї) знаходяться землі, що не підлягають поділу (господарські двори будівлі, шляхи, лісосмуги та інші несільськогосподарські угіддя) на площі 171,7 га; загальна площа земель, переданих у колективну власність складає 2471,4 га, із них поділу підлягає 2222,9 га ріллі і 76,8 га виноградників.
У листі від 20.08.18 р. № 2419/01-33/01/2322, на адресу ТОВ „Овід Від ІІ» , Овідіопольська райдержадміністрація повідомила товариство, що на підставі виданих райдержадміністрацією 47 розпоряджень 554 особи, які мали право на земельну ділянку частку (пай), отримали у власність земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колективної власності колишнього КСП „Роксолана» на території Роксоланівської сільради (за межами населених пунктів). Процес розпаювання земель колективної власності колишнього КСП „Роксолана» на території Роксоланівської сільради загальною площею 2471,4 га та кількістю громадян 554 особи, які мали право на земельну частку (пай) завершено.
Колективне сільськогосподарське підприємство „Роксолана» за ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.09.07 р. про припинення провадження у справі в процесі розгляду справи № 21/464-06-13857 про банкрутство було припинено 24.10.07 р. про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що підтверджується наявними у справі витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № НОМЕР_1 станом на 18.05.18 р. та повідомленням про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи від 24.05.18 р., виданим Державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ОСОБА_5
За умови оформлення ТОВ „Овід Вінд ІІ» землекористування земельними ділянками для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів передачі електричної енергії, однак за наявності виробничої необхідності в оформлені землекористування на земельні ділянки орієнтованою площею 9,6 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Роксоланівської сільради, які є шляхами під'їзду до земельних ділянок позивача, останній звернувся до ГУ Держгеокадастру в Одеській області із відповідним листом від 11.04.18 р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду. У відповіді, листом від 11.05.18р. №Т-5000/0-3371/0/07-18, Управління відзначило, що земельні ділянки які позивач хоче отримати у користування, входять до земель колективної власності і так як ці земельні ділянки не були повернуті до земель державної чи комунальної власності і право власності на них підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю, то розпорядження вказаними земельними ділянками не належить до компетенції жодного органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, визначеного ст.122 ЗК України, а землі залишаються у колективній власності.
Листом ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 04.06.18 р. № 2782/123-18 з додатком копії Книги № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільради, реєстраційний №0700301/16/к3р/ДСК від 19.12.07 р., було повідомлено ТОВ „Овід Вінд ІІ» , що згідно наявних в Міськрайонному управління в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області Книг записів реєстрації актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, Державний акт серії ОД 18 на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» зареєстровано 08.01.1996 р. за № 1 і даний Державний акт до архіву управління на зберігання належним чином не надходив, однак в Державному фонді документацій із землеустрою управління знаходиться копія технічного звіту щодо виготовлення державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» . Такі ж відомості та копія книги № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільради, відзначені у листі ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 13.07.18 р. № 22-15-0.201-3550/123-18, що є додатком до відзиву відповідача на позовну заяву від 16.07.18 р. за вх.№ 2-3576/18.
Позивачем вчинялись заходи щодо розшуку Державного акту на право колективної власності серія ОД 18, виданого на підставі рішення Роксоланівської сільради від 19.07.95 р. за № 76, а саме направлялись відповідні запити до державних установ з цього приводу та були отримані відповіді від ГУ Держгеокадастра в Одеській області від 04.06.18 р. №2782/123-18, від 13.06.18 р. № 2939/123-18, Державного архіву Одеської області від 18.07.18 р. № 0-1168, Овідіопольської райдержадміністрації від 06.07.18 р. № 1962/01-33/01/1862, на підставі яких позивач дійшов висновку, що оскаржуваний акт видавався, але був втрачений, у зв'язку з ліквідацією в судовому порядку шляхом визнання КСП „Роксолана» банкрутом у справі № 21/464-06-13857, що підтверджує повідомлення державного реєстратора від 24.05.18 р. (запис про припинення 24.10.07р. № 15431170004001798) та витяг з державного реєстру. Факт видачі Державного акту серія ОД18, не скасування його чи визнання недійсним, сторони даної справи не заперечували.
Водночас ГУ Держгеокадастру в Одеській області надало ТОВ „Овід Вінд ІІ» супровідним листом від 19.07.18 р. № 3642/123-18 копію Технічного звіту по виготовленню державного акту на право колективної власності на землю колективного сільськогосподарського підприємства „Роксолана» Овідіопольського району Одеської області, 1995 р., виготовленого Одеською філією Української академії аграрних наук інституту землеустрою. Даний Технічний звіт містить копію рішення сесії Роксоланівської сільської ради народних депутатів № 76 від 19.07.1995 р. „Про передачу земель в колективну власність колективному сільгосппідприємству „Роксолана» та видачу йому Державного акту на право колективної власності на землю» згідно якого сільрада вирішила: передати КСП „Роксолана» земельну ділянку на території Роксоланівської сільради загальною площею 2784,2 га, із яких: в колективну власність 2517,9 га, із них 2358,8 га сільгоспугідь, в тому числі 2281,8 га пасовищ, згідно наданих списків членів КСП „Роксолана» , в постійне користування (земель резервного значення) 266,3 га, із них 245,2 га сільгоспугідь, в тому числі 246,2 га пасовищ; видати КСП „Роксолана» державний акт на право колективної власності на земельну ділянку площею 2 517,9 га і постійного користування площею 266,3га.
ТОВ „Овід Вінд ІІ» було подано до матеріалів справи висновок експерта у галузі землеустрою, складений 11.09.18 р. експертом у сфері землеустрою інженером-землевпорядником ОСОБА_4, який містить наступні висновки: 1. Державний акт на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, зареєстрований за № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільради» було видано Роксоланівською сільрадою 08.01.1996р. на підставі матеріалів „Технічного звіту щодо виготовлення державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» Овідіопольського району Одеської області» , розробленого Одеською філією Інституту землеустрою Української аграрної академії наук у 1995 р.; 2. Земельні ділянки передані в оренду ТОВ „Овід Вінд ІІ» за кадастровими номерами 5123783700:01:001:0903, 5123783700:01:001:0905, 5123783700:01:001:0908, 5123783700:01:001:0910, 5123783700:01:001:0911, 5123783700:01:001:0914, 5123783700:01:002:0756, 5123783700:01:002:0759, 5123783700:01:002:0757, 5123783700:01:002:0749, 5123783700:01:002:0744, 5123783700:01:002:0742, 5123783700:01:002:0745, 5123783700:01:002:0751, 5123783700:01:002:0747, 5123783700:01:002:0753 знаходяться в межах „Плану зовнішніх границь земель переданих в колективну власність» , що є додатком до Технічного звіту; 3. Для спорудження під'їзних шляхів (доріг) до земельних ділянок наданих в оренду ТОВ „Овід Вінд ІІ» з кадастровими номерами: 5123783700:01:001:0903, 5123783700:01:001:0905, 5123783700:01:001:0908, 5123783700:01:001:0910, 5123783700:01:001:0911, 5123783700:01:001:0914, 5123783700:01:002:0756, 5123783700:01:002:0759, 5123783700:01:002:0757, 5123783700:01:002:0749, 5123783700:01:002:0744, 5123783700:01:002:0742, 5123783700:01:002:0745, 5123783700:01:002:0751, 5123783700:01:002:0747, 5123783700:01:002:0753 є технічна можливість, а згідно даних Публічної кадастрової карти України та даних „Детального плану території земельних ділянок для проектування, будівництва та обслуговування вітрової електростанції на території Роксоланівської сільради Овідіопольського району Одеської області» , затвердженого розпорядженням Овідіопольської райдержадміністрації від 02.04.18 р. № 185/А-2018, земельні ділянки для спорудження під'їзних шляхів (доріг) є вільними. Під'їздні шляхи (дороги) до земельних ділянок наданих в оренду ТОВ „Овід Вінд ІІ» будуть споруджені за рахунок земель колективної власності, які не підлягають поділу і паюванню; 4. На Публічній кадастровій карті України відсутня зареєстрована земельна ділянка площею 2517,9 га в межах „Плану зовнішніх границь земель переданих в колективну власність» що є додатком до „Технічного звіту щодо виготовлення державного акту на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» Овідіопольського району Одеської області» .
Порушення відповідачами, зокрема ГУ Держгеокадастру в Одеській області, прав та інтересів ТОВ „Овід Вінд ІІ» останній вбачає відповідно до відмови ГУ Дрежземагенства в Одеській області в оформленні землекористування на під'їзні шляхи до належних позивачу на праві оренди земельних ділянках, за умови обліку земельних ділянок площею 171,7 га, що не підлягають розпаюванню, згідно Державного акту серії ОД 18 на право колективної власності на землю КСП „Роксолана» , зареєстрованого 08.01.1996 р. в книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільради, в колективній власності припиненого КСП „Роксолана» .
Розглянувши матеріали справи, оцінивши пояснення представників сторін, їх мотивовані оцінки кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення чи відмови у позові, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
Завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов'язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі (п.п. 1, 2 ст.2 ГПК України).
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 01.12.04 р. №18-рп/2004 поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Чинний ГПК України установлює, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема спорах щодо прав власності та іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб'єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами; й інші справи у спорах між суб'єктами господарювання (підпункти 6,), 10). 13), 15) частини 1 ст.20 ГПК України).
Отже, господарським судам підвідомчі справи, що регулюють приватноправні відносини, визначальними ознаками яких є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб'єктів. Спір буде мати приватноправний характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправних відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб'єкта владних повноважень.
Згідно ч.ч. 1, 4 ст.11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п.10 ч.2 ст.16 ЦК України).
Водночас правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, Конституцією України та приписами ЗК України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Так, відповідно до чинного на момент прийняття оскаржуваного Державного акту серії ОД18, виданого Роксоланівською сільрадою Овідіопольського району на підставі рішення № 76 від 19.07.1995 р., Земельного кодексу України, введеного в дію з 15.03.1991 р., власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну; усі форми власності є рівноправними; розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх (ч.ч. 1, 2 ст.3 ЗК України).
Земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб'єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. У колективну власність можуть бути передані землі колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, в тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, землі садівничих товариств - за рішенням загальних зборів цих підприємств, кооперативів, товариств. До прийняття такого рішення провадиться передача земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, до відання сільської, селищної, міської Ради народних депутатів. Площа земель, що передаються у колективну власність, становить різницю між загальною площею земель, що знаходяться у віданні відповідної Ради, і площею земель, які залишаються у державній власності (землі запасу, лісовий фонд, водний фонд, резервний фонд тощо) і у власності громадян (ч.ч. 1-6 ст.5 ЗК України).
Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян (ч.ч.1, 2 ст.23 ЗК України).
Право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі: 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) відчуження (продажу) земельної ділянки Раді народних депутатів; 3) викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб; 4) припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6 - 8 статті 27 цього Кодексу. Право власності на землю може бути також припинено у випадках, зазначених у статті 114 цього Кодексу. Припинення права власності на земельну ділянку у випадках, передбачених пунктами 1 - 3 частини першої цієї статті, провадиться за рішенням відповідної Ради народних депутатів. В разі незгоди власника земельної ділянки у випадку, передбаченому пунктом 3, а також при вилученні земельної ділянки відповідно до пункту 4 частини першої цієї статті, припинення права власності на землю провадиться в судовому порядку (ст.28 ЗК України).
Наразі 01.01.2002 р. набрав чинності Земельний кодекс України п.2 Прикінцевих положень якого передбачено втрату чинності Земельного кодексу України веденого в дію 15.03.1991 р.
Так, п.7 Перехідних положень чинного ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Згідно п.п. 2, 3 ст.78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; г) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом (ст.140 ЗК України).
Положення ст.93 ЗК України визначають, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Стаття 116 ЗК України передбачає, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов'язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. Цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (п.п.1, 4 ст.91 ЦК України).
Право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону. Право власності припиняється у разі: 11) припинення юридичної особи, чи смерті власника (п.2 ст.373, пп..11) п.1 ст.346 ЦК України).
Таким чином, системний аналіз норм законодавства, зокрема чинного на даний момент ГПК України, рішення Конституційного суду України від 01.12.04р. № 18-рп/2004 та проаналізовані, досліджені судом належні у справі докази, зокрема, докази, що підтверджують набуття ТОВ „Овід Вінд ІІ» права користування земельними ділянками загальною площею 7,3980 га, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення, строком на 49 років для розміщення, будівництва та обслуговування вітрових електроустановок (вітрова електростанція на нетрадиційних джерелах енергії) і об'єктів, необхідних для їх експлуатації на території Роксоланівської сільради (за межами населеного пункту), лист ГУ Держгеокадастру від 11.05.2018р. №Т-5000/0-3371/0/0718, висновок експерта у галузі землеустрою від 11.09.2018р. свідчать про те, що шляхи під'їзду до земельної ділянки позивача, орієнтовною площею 9,6 га, до цього часу зареєстровані на праві колективної власності, що позбавляє можливості з огляду на відмову ГУ Держгеокадастру в Одеській області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення даних земель в оренду, набуття позивачем їх у землекористування, а тому суд вбачає наявними підстави дійти висновку щодо існування порушених прав та інтересів ТОВ „Овід Вінд ІІ» , які підлягають захисту в судовому порядку у спосіб, викладений у вигляді заявлених позовних вимог.
При цьому, слід відмітити, що з метою ефективного захисту порушених прав, невизнаних або оспорюваних законних інтересів ТОВ „Овід Вінд ІІ» , що превалюють над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі, господарський суд, відповідно до положень п.п.6), 10), 13), 15) п.1 ст.20 ГПК України, з врахуванням того що даний спір носить ознаки приватноправних відносин, підлягає захисту у спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправних відносин. Як передбачено ст.5 ГПК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором; у випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулась до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Звідси, з врахуванням того, що у суду відсутні підстави для визнання незаконним, тобто як то зазначено у п.10) ст.16 ЦК України, Державний акт на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, зареєстрований за № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» , виданий КСП „Роксолана» Роксоланівською селищною радою народних депутатів на підставі прийнятого 19.07.1995 р. рішення № 76, однак, за умови того, що фактично станом на дату припинення КСП „Роксолана» , а саме 24.10.07р., та закінчення процесу розпаювання земель останнього 554 особам, які мали право на отримання паю (частки) землі колективного сільськогосподарського підприємства, що підтверджується наявними у справі листом Овідіопольської райдержадміністрації від 20.08.18 р. № 2419/01-33/01/2322 та розпорядженнями Овідіопольської райдержадміністрації у кількості 47шт., мало місце припинення виходячи і загальних засад цивільного законодавства (пп.11) п.1 ст.346 ЦК України) право власності КСП „Роксолана» на землі, які не підлягають поділу, а саме шляхи під'їзду загальною площею 171,7 га, обумовлені існуючим Державним актом серії ОД 18, господарський суд вбачає належним викладений позивачем спосіб захисту порушеного права та інтересу саме як визнання таким, що втратив чинність Державний акт серії ОД 18 та скасування відповідного запису про такий Державний акт.
Водночас, суд, вбачає і доведеною позицію позивача щодо наявності порушених права та інтересу спірним Державним актом серії ОД 18, з підстав відмови державного органу, з посиланням зокрема і на існування Державного акту серії ОД 18, в наданні можливості товариству в оформленні землекористування на земельну ділянку необхідну для спорудження під'їзних шляхів (доріг) до земельних ділянок наданих в оренду ТОВ „Овід Вінд ІІ» , що є нагальною необхідністю в здійсненні діяльності товариства по впровадженню вітрової електростанції. Спірний Державний акт втратив чинність, як судом уже відмічалось вище, відповідно до припинення КСП „Роксоланий» , що згідно загальних засад цивільного законодавства (пп.11) п.1 ст.346 ЦК України) має наслідком припинення права власності останнього на земельну ділянку.
З врахуванням вищевикладеного, на думку суду, є недоречним посилання ГУ Держгеокадастру в Одеській області на відсутність підстав щодо припинення права колективної власності на спірну земельну ділянку, оскільки ст.140 чинного ЗК України не передбачено такої підстави для припинення права власності на землю, як припинення правовласника.
Також, не заслуговують на увагу суду і посилання відповідача, на ту обставину, що Державний акт серії ОД 18 не може визнаватись нечинним, тому що є формою оформлення волевиявлення органу місцевого самоврядування, вираженою у вигляді рішення Роксоланівської сільради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76, яке не визнавалось недійсним, оскільки як судом вже викладалось вище, існування саме Державного акту серії ОД 18 та запису № 1 про нього у „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» завадить позивачу в реалізації свого інтересу щодо оформлення землекористування на під'їзні шляхи, тому визнання акту таким, що втратив чинність, та його скасування є ефективним способом захисту порученого права та інтересу позивача.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).
Відповідно до ч.1 ст.104 ГПК України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.
Узагальнюючи викладене, господарський суд вбачає доведеними та обґрунтованими заявлені позивачем позовні вимоги, у зв'язку з чим визнає таким, що втратив чинність Державний акт на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, зареєстрований за № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» , виданий КСП „Роксолана» на підставі рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995р. № 76 та скасовує запис № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» про реєстрацію Державного акту на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, який виданий КСП „Роксолана» на підставі рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76.
Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до ст.129 ГПК України за умови задоволення судом заявлених позивачем позовних вимог з відповідачів співрозмірно на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 3260,68грн.
Керуючись ст.ст.123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити позов ТОВ „Овід Вінд ІІ» (01504, м. Київ, вул. Тургенєвська,38, код ЄДРПОУ 37066727) до ГУ Держгеокадастру в Одеській області (65107, м. Одеса, вул.Канатна,83, код ЄДРПОУ 39765871), Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (67801, Одеська область, смт. Овідіопіль, вул. Т. Шевченка,169, код ЄДРПОУ 04057209) повністю.
2. Визнати таким, що втратив чинність Державний акт на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, зареєстрований за №1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» , виданий КСП „Роксолана» на підставі рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76.
3. Скасувати запис № 1 в „Книзі № 1 записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Роксоланівської сільської ради» про реєстрацію Державного акту на право колективної власності на землю для ведення сільськогосподарського виробництва серії ОД 18, який виданий КСП „Роксолана» на підставі рішення Роксоланівської сільської ради народних депутатів від 19.07.1995 р. № 76.
4. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65107, м.Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871) на користь ТОВ „Овід Вінд ІІ» (01504, м.Київ, вул. Тургенєвська,38, код ЄДРПОУ 37066727) 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. судового збору.
5. Стягнути з Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (67801, Одеська область, смт. Овідіопіль, вул. Т. Шевченка,169, код ЄДРПОУ 04057209) на користь ТОВ „Овід Вінд ІІ» (01504, м. Київ, вул. Тургенєвська,38, код ЄДРПОУ 37066727) 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 19 жовтня 2018 р.
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2018 |
Оприлюднено | 22.10.2018 |
Номер документу | 77251860 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні