ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2018 року м.Житомир справа № 0640/3576/18
категорія 12.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Магдич В.М., Шевчук Т.А., Недашківська Н.В. ,
за участю: позивача ОСОБА_1,
представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Радовельської сільської ради Олевського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Радовельської сільської ради Олевського району Житомирської області від 20.04.2018 №3 "Про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв"язку із відкликанням з посади за народною ініціативою".
В обґрунтування позову зазначив, що рішенням Радовельської сільської виборчої комісії від 06.11.2015 його обрано Радовельським сільським головою. 04.04.2018 на розгляд сесії Радовельської сільської ради внесено подання Радовельською виборчою комісією про дострокове припинення за народною ініціативою його повноважень, як Радовельського сільського голови. Позачергова сесія скликана на 13.04.2018, на розгляд якої було винесено ряд питань, в тому числі і про звіт про роботу голови Радовельської сільської ради. У зв"язку з цим, 17.04.2018 він звернувся з відповідною письмовою заявою на ім"я секретаря Радовельської сільської ради про перенесення розгляду питання про дострокове припинення повноважень сільського голови у зв"язку з тим, що з 11.04.2018 він знаходився на лікарняному та не міг бути присутнім на сесії. Разом з тим, незважаючи на таке прохання, рішенням ХХХІІІ сесії Радовельської сільської ради від 20.04.2018 №3 було достроково припинено його повноваження як Радовельського сільського голови у зв"язку з відкликанням із посади за народною ініціативою. На думку позивача, таке рішення прийнято з порушенням Конституції України, Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про статус депутатів місцевих ради", під час його перебування лікарняному та з порушенням процедури відкликання з посади сільського голови за народною ініціативою, оскільки жодного обговорення цього питання депутатами не проводилось, проект спірного рішення не був оприлюднений, рішення приймалось не таємним голосуванням, а шляхом відкритого голосування. З огляду на це, вважає, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою від 11.07.2018 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 01.08.2018.
01.08.2018 оголошено перерву у судовому засіданні до 27.08.2018.
02.08.2018 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування відзиву зазначено, що 14.03.2018 у відповідності до ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" було проведено збори виборців єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Радовельського сільського голови щодо внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою Радовельського сільського голови ОСОБА_1, на яких було прийнято рішення про внесення такої пропозиції з підстав, що передбачені ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад". 04.04.2018 Радовельською сільською виборчою комісією Олевського району Житомирської області подано до Радовельської сільської ради відповідне подання за вих. №13 від 04.04.201. Дане подання було вручено під підпис Радовельській сільській раді, в особі голови сільради ОСОБА_1 При цьому, ОСОБА_1, який прийняв це подання, 04.04.2018 перебував на своєму робочому місці, виконував свої посадові обов'язки. 20.04.2018 Радовельська сільська рада, розглянувши подання прийняла рішення №3 "Про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв'язку із відкликанням з посади за народною ініціативою". На виконання рішення секретарем Радовельської сільської ради було подано клопотання до Верховної ради України щодо призначення позачергових виборів голови Радовельської сільської ради. Вказує, що дане рішення Радовельської сільської ради №3 від 20.04.2018 було прийнято з дотриманням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", тому позов безпідставний.
Ухвалою від 27.08.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні на 21.09.2018.
21.09.2018 розгляд справи відкладено у зв"язку з неявкою позивача на 16.10.2018.
В судовому засіданні позивач позов підтримав, просив його задовольнити у повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у письмовому відзиві.
Заслухавши пояснення сторін, свідків, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Рішенням Радовельської сільської ради ІІІ сесії VІІ скликання від 06.11.2015 ОСОБА_5 обрано на посаду Радовельського сільського голови. (т.1 а.с.12)
З матеріалів справи вбачається, що 14.03.2018 у відповідності до ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" було проведено збори виборців єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Радовельського сільського голови щодо внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою Радовельського сільського голови ОСОБА_1, який був обраний за результатами чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбулися 25 жовтня 2015 року, та набув своїх повноважень 06.11.2015. Зазначені збори було скликано відповідно до ч. 5, 6 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування" та ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
На зборах виборців було прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання голови Радовельської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою з підстав, що передбачені ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також у відповідності до ч. 3 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" прийнято рішення про утворення ініціативної групи осіб для збирання підписів виборців єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Радовельського сільського голови на підтримку пропозиції про відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою та обрано офіційного представника ініціативної групи.
Зазначені обставини підтверджуються витягом з протоколу засідання зборів виборців єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Радовельського сільського голови щодо внесення пропозиції про відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 14.03.2018. (т. 1 а.с.14-21).
16.03.2018 від голови Радовельської сільської виборчої комісії ОСОБА_6 надійшло повідомлення за №2 на ім"я Радовельського сільського голови ОСОБА_1 про проведення зборів виборців єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Радовельського сільського голови щодо внесення пропозиції про відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою. Зазначеним повідомленням повідомлено про прийняте зборами рішення та надіслано витяг з протоколу засідання. (т.1 а.с.13)
04.04.2018 Радовельська сільська виборча комісія Олевського району Житомирської області, керуючись ч.5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" прийняла рішення, що оформлене Постановою №6 про відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою та про звернення у відповідності до ч.8 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до Радовельської сільської ради з поданням для прийняття нею рішення про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою. (т.1 а.168-173)
04.04.2018 Радовельською сільською виборчою комісією Олевського району Житомирської області на виконання вимог ч. 8 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" подано до Радовельської сільської ради Подання за вих. №13 від 04.04.2018 про прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.(т.1 а.с.79-81)
10.04.2018 депутати Радовельської сільської ради VII скликання звернулися до Голови Радовельської сільської ради ОСОБА_1 з клопотанням про скликання сесії Радовельської сільської ради VII скликання та включити до порядку денного такі питання:
1. Про звіт про роботу сільського голови ОСОБА_1
2. При прийняття до розгляду та розгляд подання Радовельської сільської виборчої комісії щодо відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 14.03.2018 та підписних листів із зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції відкликання Радовельського сільського голови за народною ініціативою.
3. Про прийняття рішення про відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою. (т.1 а.с.174)
Розпорядженням, за підписом секретаря Радовельської сільської ради від 10.04.2018 №17, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" ч.2 ст.42, скликано позачергову ХХХ ІІІ сесію VII скликання на 20.04.2018.
На порядок денний винесено такі питання:
1. Про звіт про роботу сільського голови ОСОБА_1
2. При прийняття до розгляду та розгляд подання Радовельської сільської виборчої комісії щодо відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 14.03.2018 та підписних листів із зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції відкликання Радовельського сільського голови за народною ініціативою.
3. Про прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв"язку з народною ініціативою від 14.03.2018 та підписних листів із зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції відкликання Радовельського сільського голови за народною ініціативою.(т.1 а.с.25)
20.04.2018 Радовельська сільська рада, на ХХХІІІ сесії VII скликання, розглянувши подання Радовельської сільської виборчої комісії, щодо дострокового припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою, керуючись пунктом 16 частини 1 статті 26 та статтею 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на підставі частини 2 статті 42, пункту 4 частини 1 та частини 8 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийняла рішення №3 "Про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв'язку із відкликанням з посади за народною ініціативою". (т. 1 а.с.29)
Позивач вважає, що таке рішення прийняте з грубим порушенням процедури відкликання з посади сільського голови за народною ініціативою та норм чинного законодавства, тому звернувся до суду для захисту порушеного права.
Перевіряючи рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.
Згідно ст. 19 Конституції України, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Стаття 144 Конституції України, передбачає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст.7 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07.06.2011 правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України ( 254к/96-ВР ), Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), "Про статус депутатів місцевих рад", "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", цим та іншими законами України.
Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено в Законі України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".
У відповідності до ст. 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" N280/97-ВР, сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Отже, посада сільського голови є виборною посадою в органі місцевого самоврядування.
Підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування визначені ст. 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" N 2493-III, відповідно до якої, крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, що визначені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно ч. 3 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
Відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як зокрема, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Отже, повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених ст. 79 цього Закону. При цьому, такі питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та з дотриманням певної процедури.
Як встановлено судом, 20.04.2018 Радовельська сільська рада, на ХХХІІІ сесії VII скликання, керуючись п. 16 ч. 1 ст. 26 та ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на підставі ч.2 ст. 42, п. 4 ч. 1 та ч. 8 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийняла рішення №3 "Про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв'язку із відкликанням з посади за народною ініціативою". (т.1 а.с.29)
При цьому, таке рішення прийнято на підставі подання Радовельської сільської виборчої комісії, щодо дострокового припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою на позачерговій сесії, скликаної секретарем Радовельської сільської ради, шляхом винесення розпорядження від 10.04.2018 на підставі клопотання депутатів Радовельської сільської виборчої комісії.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги щодо протиправності прийнятого рішення посилається, зокрема, на те, відповідач не здійснював вибіркову перевірку зібраних підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання Радовельського сільського голови, що містяться в підписних листах із залученням правоохоронних органів, як того передбачають вимоги статей 38-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Суд критично оцінює такі доводи, з огляду на наступне.
Згідно ч.3 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
За приписами ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).
В контексті наведеного суд відмічає, що дії щодо перевірки підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативи та залучення правоохоронних органів, стосуються діяльності саме територіальної виборчої комісії.
Тобто, у відповідності до вказаної правової норми залучення правоохоронних органів для вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться у підписних листах, здійснюється територіальною виборчою комісією, а не сільською радою.
Разом з тим, позивач у даній справі дії територіальної виборчої комісії не оскаржує та предметом дослідження вони не є, оскільки позов пред"явлений до сільської ради. З огляду на це, правової оцінки діям територіальної виборчої комісії щодо дотримання нею вимог статей 38-41 цього Закону, саме при розгляді вказаної справи суд не надає, а доводи відповідача з даного приводу до уваги не приймає.
Крім іншого, позивач в обґрунтування своїх вимог посилається на те, що сільська рада всупереч вимогам ч.2 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" не забезпечила належне обговорення пропозицій та проекту оскаржуваного рішення у відповідній постійній депутатській комісії сільської ради.
З даного приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Таким чином, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено обрання постійних комісій ради (сільської ради) на профільні основі, до якої питання дострокового припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою не передбачено.
Як пояснили в судовому засіданні представники відповідача, у Радовельській сільській раді спеціальна депутатська комісія відсутня, а діють лише постійні профільні депутатські комісії: комісія по соціальних питаннях, комісія з питань планування та бюджету, комісія з питань агропромислового комплексу, екології та земельних ресурсів, комісія з адміністративних правопорушень. При цьому, до компетенції вказаних комісій не віднесено попереднього розгляду питання щодо прийняття рішення про відкликання сільського голови.
Водночас, ст. 11 Регламенту Радовельської сільської ради визначає, що пропозиції до проекту порядку денного сесії вносяться, зокрема, депутатами ради.
Статтею 18 Регламенту Радовельської сільської ради передбачено, що рішення сільської ради приймаються на пленарному засіданні після їх обговорення. Рішення сільської ради можуть прийматися без обговорення на пленарному засіданні, якщо жоден з депутатів не наполягає на цьому.
Статтею 31 Регламенту Радовельської сільської ради передбачено, що після закінчення обговорення питання головуючий на засіданні оголошує про перехід до голосування з обговореного питання.
Тобто, з аналізу наведених положень Регламенту Радовельської сільської ради вбачається, що обговорення питання, з якого планується прийняття сільською радою рішення, відбувається безпосередньо на її пленарному засіданні, або таке обговорення не проводиться, якщо на цьому не наполягають депутати ради.
Таким чином, доводи позивача щодо того, що сільська рада не забезпечила обговорення проекту оскаржуваного рішення у відповідній постійній депутатській комісії сільської ради судом до уваги не приймаються, оскільки така комісія, до якої віднесено питання дострокового припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою у сільській раді відсутня.
Разом з тим, з метою перевірки дотримання відповідачем при винесенні рішення вимог ст. 19 Конституції України, тобто, чи прийняте воно в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України суд вважає за необхідне дослідити дотримання відповідачем визначеної Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" процедури дострокового звільнення сільського голови за народною ініціативою.
Позивач у судовому засіданні стверджував про те, що відповідачем порушено процедуру відкликання з посади сільського голови за народною ініціативою.
При цьому, представник відповідача посилався на те, процедуру прийняття спірного рішення дотримано.
Суд погоджується з доводами позивача та водночас не погоджується з доводам відповідача, з огляду на таке.
Стаття 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає підстави дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до п.4 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.
Сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень. (п.5)
Рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. (п.6)
На підтримку пропозиції про відкликання сільського, селищного, міського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою.
Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади: у випадку, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, - з дня прийняття відповідною радою або вищим керівним органом відповідної політичної партії рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови.(п.5 ч.11 ст.79)
Отже, відповідне рішення сільської ради щодо дострокового припинення повноважень сільського голови повинно бути прийнято у визначеному порядку, за наявності відповідних підстав та згідно встановленої процедури.
У п. 16 ч. 1 ст. 26 вказаного Закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання про прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч. ст.46 Закону сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
В контексті наведеного суд відмічає, що у разі неможливості сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради. Якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк з моменту отримання пропозиції не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, сесія скликається секретарем сільської, селищної, міської ради.
Як вбачається з матеріалів справи, 04.04.2018 Радовельською сільською виборчою комісією Олевського району Житомирської області подано до Радовельської сільської ради Подання за вих. №13 від 04.04.2018 про прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.(т.1 а.с.79-81)
Вказане подання вручено позивачу під підпис 04.04.2018, що ним не заперечується.
Разом з тим, як встановлено судом, позивач, згідно листків непрацездатності Серії АДМ592999 та Серії АДМ501378 ОСОБА_1 з 02.04.2018 по 10.04.2018 та з 11.04.2018 по 30.04.2018 знаходився на лікарняному. (т.1 а.с.27,71)
10.04.2018 депутати Радовельської сільської ради VII скликання звернулися до Голови Радовельської сільської ради ОСОБА_1 з клопотанням про скликання сесії Радовельської сільської ради VII скликання. На порядок денний винесено такі питання:
1. Про звіт про роботу сільського голови ОСОБА_1
2. При прийняття до розгляду та розгляд подання Радовельської сільської виборчої комісії щодо відкликання Радовельського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 14.03.2018 та підписних листів із зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції відкликання Радовельського сільського голови за народною ініціативою.
3. Про прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв"язку з народною ініціативою від 14.03.2018 та підписних листів із зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції відкликання Радовельського сільського голови за народною ініціативою. (т.1 а.с.174)
Цього ж дня, розпорядженням секретаря Радовельської сільської ради від 10.04.2018 №17, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" ч.2 ст.42, скликано позачергову ХХХ ІІІ сесію VII скликання на 20.04.2018.
Зазначені обставини свідчать про те, що секретар Радовельської сільської ради всупереч вимогам ч.6,7 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" скликала позачергову сесію сільської ради, оскільки з дня отримання клопотання від депутатів не минув двотижневий строк для скликання сесії сільським головою.
При цьому, у цей період позивач знаходився на лікарняному.
Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 наголошували на тому, що бачили 04.04.2018 ОСОБА_1 під час вручення подання на своєму робочому місці, який знаходився у своєму задовільному стані, виконував свої посадові обов"язки.
Разом з тим, посилання представників відповідача на те, що 04.04.2018 подання було вручено позивачу особисто, а отже останній знаходився на своєму робочому місці, не спростовує факту його перебування на лікарняному, тому судом до уваги не приймається.
Щодо доводів позивача про не опублікування відповідачем проекту спірного рішення у визначені законом строки.
Представники відповідача в судовому засіданні посилалися на те, що проект спірного рішення з 10.04.2018 був опублікований на дошці оголошень сільської ради, як того вимагає ч.2 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Суд такі доводи відповідача вважає безпідставними, з огляду на таке.
Згідно ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Так, п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачає, що розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати - нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
У ч.2 ст.15 цього Закону, на яку посилається представник відповідача, зазначено, що інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що не пізніше п'яти робочих днів оприлюднюються прийняті чи затверджені акти, в тому числі індивідуальної дії, а також проекти рішень, які підлягають обговоренню.
В той же час, як вбачається з розпорядження № 17 від 10.04.2018 про скликання позачергової сесії, спірне рішення було включене до порядку денного з метою його прийняття.
Отже, до спірних правовідносин підлягає застосуванню частина 3 даної статті, яка передбачає, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Водночас, в порушення зазначеної норми, проект рішення "Про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1В" не був оприлюднений за 20 робочих днів до дати його розгляду, оскільки розгляд вказаного питання винесений на сесію на 20.04.2018.
Що стосується посилань представника відповідача у відзиві на те, що у відповідності до ст.10 Регламенту Радовельської сільської ради, розпорядження про скликання сесії із зазначенням питань оприлюднюються не пізніше ніж за 10 днів до відкриття сесії, суд зазначає, що до даних правовідносин вказана стаття не відноситься, оскільки стосується опублікування розпоряджень сільського голови з порядком денним. (т.1 а.с.196)
Таким чином, при винесенні спірного рішення на розгляд позачергової сесії Радовельської сільської ради були порушені строки його опублікування. Наведені відповідачем в спростування вказаного порушення доводи, протилежного не довели.
Крім того, як вже зазначалося, позачергова сесія за клопотання депутатів виборчої комісії, розпорядженням секретаря сільської ради скликана на 20.04.2018.
З протоколу засідання сесії від 20.04.2018 вбачається, що рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови приймалося депутатами шляхом відкритого голосування. (т.2 а.с.20-31)
При цьому, позивач в обґрунтування своїх вимог посилається на те, що відповідно до ч.3 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про дострокове припинення його повноважень повинно прийматися шляхом таємного голосування, а не відкритого.
Водночас, представник відповідача вважає, що оскільки дострокове припинення повноважень сільського голови відбувалось на підставі п.4 ч.1 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", то відповідачем у відповідності до ч.8 ст.79 Закону спірне рішення приймалось більшістю голосів.
Суд не погоджується з доводами відповідача з наступних підстав.
Так, відповідно до ч.8 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського, селищного, міського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською, селищною, міською радою більшістю голосів від її складу.
Водночас, вказана стаття не визначає сам порядок проведення голосування депутатами при прийнятті рішень органами місцевого самоврядування.
Такий порядок встановлений ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Так, відповідно до ч.3 ст.59 Закону рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід'ємною частиною протоколу сесії ради.
Зокрема, згідно п.16 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Тобто, норма ч.3 ст.59 Закону вказує на те, що прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом відбувається шляхом таємного голосування.
Із зазначеного слідує, що в порушення вимог ч.3 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" спірне рішення депутатами сільської ради приймалося шляхом відкритого голосування, а не таємного, з огляду на що посилання відповідача на застосування у даному випадку ч.8 ст.79 Закону є недоцільним та безпідставним.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що у день проведення сесії та вирішення питання про дострокове припинення повноважень сільського голови, згідно листків непрацездатності Серії АДМ592999 та Серії АДМ501378 ОСОБА_1 з 02.04.2018 по 10.04.2018 та з 11.04.2018 по 30.04.2018 знаходився на лікарняному.
З матеріалів справи вбачається, що у зв"язку з тим, що одним з питань винесених на розгляд сесії був звіт про роботу сільського голови на посаді. 17.04.2018 позивач звернувся до з відповідною письмовою заявою на ім"я секретаря Радовельської сільської ради про перенесення розгляду питання про дострокове припинення його повноважень, як Радовельського сільського голови, у зв"язку з тим, що він з 11.04.2018 знаходиться на лікарняному та не може бути присутнім на сесії, проте має бажання приймати в ній участь та прозвітувати по свою роботу. (т.1 а.с.26)
Разом з тим, до порядку денного розгляд звернення голови сільської ради не було внесено та вирішено провести сесію без його участі, чим порушено право позивача на прийняття участі на засіданні та прозвітувати про свою роботу, оскільки це було одне з питань порядку денного сесії.
З огляду на наведене, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що при прийнятті рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1, як голови Радовельської сільської ради, відповідач порушив законодавчо закріплене право позивача на участь у прийнятті рішення, яке стосується його прав та обов'язків.
Крім цього суд вважає за необхідне прийняти до уваги те, що позивач на час прийняття рішення про дострокове припинення його повноважень перебував на лікарняному, тобто не виконував своїх посадових обов"язків з об"єктивних причин.
При цьому суд погоджується з доводами представників відповідача, що до спірних правовідносин не підлягає застосуванню норми Кодексу законів про працю України, зокрема, ч.3 ст.41 в частині звільнення в період тимчасової непрацездатності, оскільки порядок обрання та звільнення з посади сільського голови регулюється спеціальними нормами, зокрема Законами України "Про службу в органах місцевого самоврядування" та "Про місцеве самоврядування в Україні". Однак, вказана обставина не спростовує наявності порушень при прийнятті спірного рішення.
Таким чином, суд вважає, що Радовельською сільською радою порушено порядок скликання позачергової сесії сільської ради, процедуру підготовки питань до розгляду на сесію, порядок прийняття оскаржуваного рішення, що в свою чергу призвело до прийняття неправомірного рішення та є підставою для його скасування.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За таких обставин, враховуючи наведені вище обставини справи та положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і Регламенту Радовельської сільської ради, оцінивши оскаржуване рішення відповідача в контексті принципів, передбачених ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що при прийнятті рішення щодо припинень повноважень голови Радовельської сільської ради ОСОБА_1 відповідач діяв з грубими порушеннями вимог закону та Регламенту, поза межами наданих повноважень та не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Рішення приймалось не обґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, упереджено, недобросовісно, нерозсудливо, без врахування та забезпечення права позивача на участь у процесі прийняття рішення.
Враховуючи встановлену судом порушення відповідачем законодавчої процедури прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови Радовельської сільської ради ОСОБА_1, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1,11000, ІПН НОМЕР_1) до Радовельської сільської ради Олевського району Житомирської області (вул. Київська, 1, с.Радовель, Олевський район, Житомирська область,11025, код ЄДРПОУ 04343620) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Радовельської сільської ради Олевського району Житомирської області від 20.04.2018 № 3 "Про дострокове припинення повноважень Радовельського сільського голови ОСОБА_1 у зв'язку із відкликанням з посади за народною ініціативою".
Відшкодувати ОСОБА_1 (АДРЕСА_1,11000, ІПН НОМЕР_1) понесені судові витрати в сумі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Радовельської сільської ради Олевського району Житомирської області (вул. Київська, 1, с.Радовель, Олевський район, Житомирська область,11025, код ЄДРПОУ 04343620).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Капинос
Повне судове рішення складене 26 жовтня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2018 |
Оприлюднено | 28.10.2018 |
Номер документу | 77409977 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні