РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 жовтня 2018 р. Справа № 0240/2413/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Чернюк А.Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання: Павліченко А.В.
представника позивача: ОСОБА_1
представника відповідача: ОСОБА_2ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_4
до: Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5, заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6
про: визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
20.07.2018 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_4 (далі - позивач, ОСОБА_4) з адміністративним позовом до Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач 1), виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 (далі - відповідач 2), заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.
При цьому, як видно із прохальної частини позовної заяви, позивач просила суд:
- визнати протиправною бездіяльність заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 щодо неповноти перевірки звернення ОСОБА_4 і неповноти виконання доручень державних органів України, не здійснення перевірки у відповідності до вимог Закону України Про звернення громадян діяльності Жмеринського районного відділу освіти; неперевірки Жмеринського районного відділу освіти на виконання розпорядження голови Жмеринської райдержадміністрації №68 від 16.02.2012 року та розпорядження голови Жмеринської райдержадміністрації №328 від 08.11.2016 року; і в недотриманні Жмеринським районним відділом освіти законів України та Постанов Кабінету Міністрів України, які регулюють облік, надання та оприлюднення публічної інформації, та неоприлюднення публічної інформації через Єдиний державний портал відкритих даних, які повинні бути надані своєчасно з боку Жмеринського районного відділу освіти;
- визнати протиправною дії заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 щодо надання недостовірної інформації ОСОБА_4, що викладені в листах Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації щодо того, що в Жмеринському районному відділі освіти не здійснено порушення норм чинного законодавства, яке регулює облік публічної інформації.
- визнати протиправною бездіяльність виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 щодо неповноти перевірки звернення ОСОБА_4 від 07.06.2018 року на дії заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6, які вчинені при неповноті виконання доручень державних органів України, та не в здійснення розгляду доручень органів влади України Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації у відповідності до вимог Закону України Про звернення громадян .
- визнати протиправними дії виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 щодо надання недостовірної інформації ОСОБА_4, що викладені листі Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації від 27.06.2018 року щодо того, що в діях заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 та в діях Жмеринського районного відділу освіти не здійснено порушення норм чинного законодавства.
- зобов'язати виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 в межах наданих йому повноважень, надати правову оцінку діям заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6, які були допущені щодо недотримання нею вимог Закону України Про звернення громадян , та не наданні правової оцінки діям керівництва Жмеринського районного відділу освіти, та неоцінкою тривалого та безпідставного невиконання Жмеринським районним відділом освіти Законів України, Постанов Кабінету Міністрів України та в недотриманні зазначеним відділом освіти вимог розпорядження голови Жмеринської райдержадміністрації №68 від 16.02.2012 року та розпорядження голови Жмеринської райдержадміністрації №328 від 08.11.2016 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказала, що в квітні 2018 року їй стало відомо, що внаслідок протиправної бездіяльності начальника Жмеринського районного відділу освіти ОСОБА_7, в Жмеринському районному відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації порушують норми чинного законодавства, яке регулює облік публічної інформації та порядок надання публічної інформації розпорядником публічної інформації. З огляду на зазначене, позивач звернулася до вищого керівництва держави України (Президента України та Кабінету Міністрів України) про вжиття дієвих заходів реагування щодо ймовірного правопорушення в структурному підрозділі Жмеринської районної відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
За заявою позивача, вище керівництво держави України надало доручення Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації провести розгляд звернення ОСОБА_4, із дотриманням чинного законодавства та на підставі норм Закону України Про звернення громадян .
На думку позивача, ігноруючи норми Закону України Про звернення громадян заступник директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 направила на адресу позивача листи № 05-Р-152 від 25.04.2018 року та лист №05-Р-169 від 26.04.2018 року.
Із аналізу змісту вказаних листів видно, що Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації та заступник директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 порушень норм чинного законодавства в Жмеринському районному відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації, в частині ведення, обліку та надання публічної інформації, не встановили.
Водночас Вінницькою обласною державною адміністрацією проведено перевірку дотримання вимог чинного законодавства в частині ведення, обліку та надання публічної інформації Жмеринським районним відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації, за результатами якої листом №01.01-68/2675 від 10.05.2018 року визнано наявність систематичних порушень норм чинного законодавства.
В подальшому виявлені порушення в діяльності Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації визнано і Жмеринською районною державною адміністрацією, яка листом №11-р-164-2 від 06.07.2018 року повідомила позивача, що Жмеринською районною державною адміністрацією опрацьовано лист Вінницької обласної державної адміністрації № 01.01-68/2628 від 08.05.2018 року, в якому вказано про недоліки в роботі Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації та Жмеринської районної державної адміністрації щодо доступу до публічної інформації.
Крім того, позивач вказала, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду в справі № 802/1068/18 від 21.06.2018 року також встановлено порушення Жмеринським районним відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації норм чинного законодавства України із питань обліку публічної інформації.
Враховуючи викладене, 07.06.2018 року Жмеринським міським осередком політичної партії Українські соціал-демократи доведено до відома керівництва держави України про порушенням в діяльності виконуючого обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5, яким фактично не визнано протиправну діяльність начальника Жмеринського районного відділу освіти ОСОБА_7
Позивач наголосила, що вкотре не розглядаючи заяву позивача по суті порушених в ній питань, Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, виконуючий обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 направив на адресу представника позивача лист, із змісту якого видно, що заступник директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 не допустила порушень норм чинного законодавства під час розгляду заяв позивача щодо порушень норм чинного законодавства в частині дотримання Закону України "Про доступ до публічної інформації" Жмеринським районним відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
З огляду на викладене, позивач вважає, що не враховуючи результати перевірки Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, відповідачі надаючи відповіді на звернення позивача, діяли неправомірно, оскільки надана інформація є недостовірною. Таким чином, на думку позивача, відповідачі діяли в супереч вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України.
Тому з метою визнання дій відповідачів неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, позивач звернулася з даним позовом.
03.10.2018 року на адресу суду від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву позивача, в якій відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечили та просили суд в їх задоволенні відмовити повністю. Разом з тим, у зв'язку із порушенням відповідачами встановленого судом строку для подання відзиву на позовну заяву без поважних причин, такий відзив судом до уваги не береться.
Ухвалою суду від 25.07.2018 року позовну заяву ОСОБА_4 залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви вказаних в мотивувальній частині ухвали суду (а.с. 22-23).
30.07.2018 року на адресу суду від позивача надійшла заява, якою недоліки позовної заяви усунуто в строк та у спосіб визначені судом (а.с. 27-32).
Ухвалою суду від 03.08.2018 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 16.08.2018 року (а.с. 1).
Підготовче засідання 16.08.2018 року не відбулось у зв'язку із надходженням від сторін клопотання про перенесення підготовчого засідання. Наступне засідання призначено на 30.08.2018 року.
У підготовчому засіданні 30.08.2018 року задоволено клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання в зв'язку з тим, що представник відповідачів перебуває у відпустці. Наступне засідання призначено на 04.10.2018 року.
Ухвалою суду від 04.10.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.10.2018 року
У судовому засіданні 23.10.2018 року представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, що викладені у позовній заяві. Зокрема зазначив, що Жмеринський районний відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації є підзвітним та підконтрольним Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації. Відтак, на думку представника позивача, посадові особи Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації повинні були вживати заходів, що спрямовані на усунення допущених Жмеринським районним відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації порушень в частині дотримання вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проте, відповідачі таких заходів не вжили, при цьому надали позивачу недостовірну інформацію щодо відсутності порушень вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" підконтрольним суб'єктом - Жмеринським районним відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Представники відповідачів у судовому засіданні заперечували щодо задоволення позовних вимог. Зокрема зазначили, що Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації є структурним підрозділом облдержадміністрації, підпорядкований голові облдержадміністрації, підзвітний та підконтрольний Міністерству освіти і науки України, а також з питань здійснення контролю за діяльністю підпорядкованих навчальних закладів - Державній інспекції навчальних закладів. Разом з тим, відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації не перебуває у безпосередньому підпорядкуванні Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, а є структурним підрозділом Жмеринської районної державної адміністрації. Керівник відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації підпорядковується безпосередньо голові Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8
Так, Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації дійсно було розглянуто в межах повноважень лист позивача до вищого керівництва держави України. На виконання резолюції заступника голови Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_9, з метою надання повної та змістовної відповіді заявникові ОСОБА_1 копія звернення позивача направлена на адресу голови Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8
У вказаному листі Департамент освіти і науки просив голову Жмеринської районної державної адміністрації поінформувати сектор з питань персоналу та педагогічних і керівних кадрів Департаменту про наслідки розгляду звернення ОСОБА_1, а у разі підтвердження інформації щодо порушень підпорядкованими голові районної державної адміністрації посадовими особами вимог чинного законодавства, викладених у зверненні, просив зазначити, які до них вжиті заходи реагування.
Жмеринська районна державна адміністрація, розглянувши заяву позивача, повідомила про відсутність підстав для твердження про ігнорування відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог Закону України Про доступ до публічної інформації та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних".
Зважаючи на отриману відповідь, у Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації не було підстав піддавати сумніву офіційну інформацію, надану посадовою особою - головою Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8
Тому, представники відповідачів вважають доводи позивача про допущені Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації та його посадовими особами необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що задоволенню не підлягають.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступне.
14.03.2018 року ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_4 звернувся із запитом про надання публічної інформації до відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (а.с. 43).
16.03.2018 року на адресу позивача направлено відповідь на запит про надання публічної інформації відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації №264/3 (а.с. 46).
23.03.2018 року представник позивача звернувся до вищого керівництва держави України про вжиття дієвих заходів реагування щодо ймовірного порушення структурним підрозділом Жмеринської районної відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог Закону України Про звернення громадян (а.с. 41-42).
За заявою позивача, вище керівництво держави України надало доручення Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації провести розгляд звернення ОСОБА_4, із дотриманням чинного законодавства та на підставі норм Закону України Про звернення громадян .
25.04.2018 року на адресу представника позивача направлено відповідь заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 за №05-Р-152 на звернення від 23.03.2018 року, що надійшло з Кабінету Міністрів України, про порушення відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог чинного законодавства.
У відповіді зазначено, що на виконання резолюції заступника голови Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_9, з метою надання повної та змістовної відповіді заявнику, копію звернення представника позивача направлено голові Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8
Жмеринська районна державна адміністрація, розглянувши заяву позивача, що була направлена Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, повідомила запитувача інформації про відсутність підстав для твердження про ігнорування відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог Закону України Про доступ до публічної інформації та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" (а.с.16).
26.04.2018 року начальником відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації видано накази №88 "Про впровадження електронної системи обліку" та №89 "Про забезпечення оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних".
10.05.2018 року Вінницької обласної державної адміністрації на адресу представника позивача направлено лист №01.01-68/2675. Зокрема зазначено, що за результатами розгляду звернення представника позивача від 23.03.2018 року, яке надійшло із Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції, обласною державною адміністрацією здійснено перевірку доводів, викладених у зверненні щодо порушення чинного законодавства відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації.
Крім того, в ході перевірки з'ясовано, що на виконання статті 18 Закону України Про доступ до публічної інформації , постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2011 року № 1277 Питання системи обліку публічної інформації , Жмеринською райдержадміністрацією видано розпорядження голови райдержадміністрації від 16.02.2012 року №68 Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації . Однак, наказу про систему обліку публічної інформації відділом освіти райдержадміністрації видано не було; система обліку документів, яка містить публічну інформацію та знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації на офіційному веб-сайті відділу освіти райдержадміністрації не функціонувала. Також зазначено про вжиті заходи з метою усунення виявлених порушень (а.с. 11-12).
07.06.2018 року представник позивача повторно звернувся до вищого керівництва держави України про вжиття дієвих заходів реагування щодо ймовірного порушення структурним підрозділом Жмеринської районної відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог Закону України Про звернення громадян , а Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації та заступником директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 вчинено дії зі сприяння в такому порушенні, зокрема надано позивачу недостовірну інформацію (а.с. 48).
21.06.2018 року рішенням Вінницького окружного адміністративного суду в справі № 802/1068/18 за позовом ОСОБА_4 до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_7 про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо ненадання публічної інформації ОСОБА_4, відповідно до її листа від 14.03.2018 року та невиконання обов'язку щодо оприлюднення інформації відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Визнано протиправною бездіяльність начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_7 щодо не здійснення контролю за створенням системи обліку публічної інформації в Жмеринському районному відділі освіти Жмеринської районної державної адміністрації та не здійснення контролю за поданням публічної інформації на Єдиний державний веб-портал відкритих даних www.data.gov.ua., а також не здійснення контролю щодо оприлюднення публічної інформації відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Визнано протиправною бездіяльність Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо не дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних у строки, визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835.
В задоволені решти позовних вимог відмовлено.
27.06.2018 року на адресу представника позивача виконуючим обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 направлено відповідь за № 01-29-03/1730 на звернення ОСОБА_1 до Президента України від 07.06.2018 року (а.с.17-18). Зокрема зазначено, що Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації направлено на адресу голови Жмеринської районної державної адміністрації лист про надання інформації.
Жмеринська районна державна адміністрація повідомила Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації про відсутність підстав для твердження про ігнорування відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації вимог Закону України Про доступ до публічної інформації та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних".
Зважаючи на отриману відповідь, у Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації не було підстав піддавати сумніву офіційну інформацію, надану посадовою особою - головою Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8 Тому, всі доводи заявника щодо неправомірних дій заступника директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 є безпідставними.
Позивач не погоджуючи з наданими відповідями на її звернення, вважаючи дії відповідачів протиправними щодо надання відповідей, які на переконання позивача, містять недостовірну інформацію, з метою зобов'язання їх вчинити дії, звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд звертає увагу на наступне.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначений Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Статтею 1 вказаного Закону надано визначення публічної інформації, згідно якого публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про доступ до публічної інформації", метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб'єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Тобто, положення вказаного закону регулюють правовідносини з приводу забезпечення отримання інформації громадянами або іншими особами, що створюється та виникає в процесі функціонування суб'єктів владних повноважень та виконання покладених на них завдань, така інформація є (має бути) загальнодоступною та не стосується конкретно визначених осіб.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації", встановлені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, згідно якої, право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема:
- обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;
- визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;
- юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Також, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах зокрема, прозорості та відкритості діяльності суб'єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом (стаття 4 цього ж Закону).
Реалізуючи право на доступ до публічної інформації, 14.03.2018 року ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_4 звернувся із запитом про надання публічної інформації до відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (а.с. 43).
16.03.2018 року на адресу позивача направлено відповідь відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації №264/3 про надання публічної інформації (а.с. 46).
Не погоджуючи із наданою відповіддю, при цьому вважаючи, що посадовими особами відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації допущено порушення вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", представник позивача звернувся до вищого керівництва держави із заявою в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".
Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Статтею 1 Закону України "Про звернення громадян" визначено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно частини 1 статті 7 Закону України "Про звернення громадян" звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду. Частина 3 цієї ж статті вказує на те, якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
Статтею 15 Закону України "Про звернення громадян" визначено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти.
Заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Статтею 19 цього Закону передбачено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані: об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв'язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;
За результатами розгляду звернень представника позивача, що надійшли до відповідачів від Президента України, Комітету Верховної Ради України з питань запобігання корупції, Кабінету Міністрів України, позивачу надано відповідну відповідь.
Разом з тим, надаючи оцінку наданим відповідачами відповідям на звернення позивача до вищого керівництва держави, та доводам позивача про те, що такі відповіді надані суб'єктом уповноваженим на здійснення контролю за діяльністю відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 1, 2 Положення про Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, що затверджено розпорядженням голови райдержадміністрації 16.01.2013 року №23 (у редакції розпорядженням голови райдержадміністрації 12.02.2018 року №112), Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (далі - Департамент) є структурним підрозділом облдержадміністрації, підпорядкований голові облдержадміністрації, підзвітний та підконтрольний Міністерству освіти і науки України (далі - МОН України), а також з питань здійснення контролю за діяльністю підпорядкованих навчальних закладів - Державній інспекції навчальних закладів.
Департамент у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами МОН України, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженнями голови обласної держадміністрації, Положенням про Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 16 січня 2013 року №23 (із змінами).
Згідно п. 4 Положення про Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, Департамент відповідно до покладених на нього завдань, крім іншого:
- здійснює керівництво і контролює діяльність органів управління освітою області (в межах повноважень, визначених законом), у межах свої повноважень організовує виконання актів законодавства у сфері освіти науки. інновацій, інтелектуальної власності, здійснює контроль за їх реалізацією;
- координує роботу органів управління освітою області (в межах повноважень, визначених законом). Комунального вищого навчального закладу Вінницька академія неперервної освіти , централізованих бухгалтерій, а також: підприємств, установ та організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності з питань навчання й виховання дітей дошкільного та шкільного віку, студентської та учнівської молоді, забезпечує рівнин доступ до якісної освіти.
З огляду на викладене, на переконання суду, повноваження Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації щодо керівництва, контролю та координації діяльності органів управління освітою області стосуються перш за все питань, які пов'язані із освітнім процесом.
Разом з цим, відповідно до п. 1, 2 Положення про відділ освіти районної державної адміністрації, що затверджене розпорядженням голови Жмеринської районної державної адміністрації від 09.09.2016 року № 268, відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації (далі - відділ освіти) є структурним підрозділом Жмеринської районної державної адміністрації (далі - райдержадміністрація), який утворюється головою Жмеринської районної державної адміністрації (далі - голова райдержадміністрації), входить до складу райдержадміністрації і в межах району забезпечує виконання покладених на нього завдань.
Відділ освіти підпорядковується голові райдержадміністрації, підзвітний і підконтрольний Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (далі - Департамент освіти).
З огляду на викладене, суд зазначає, що Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації є структурним підрозділом Вінницької обласної державної адміністрації та підпорядковується безпосередньо голові облдержадміністрації.
Водночас, відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації є структурним підрозділом Жмеринської районної державної адміністрації не перебуває у безпосередньому підпорядкуванні Департаменту освіти і науки облдержадміністрації. Керівник відділу освіти підпорядковується безпосередньо голові Жмеринської районної адміністрації ОСОБА_8
Відтак, контроль за виконанням вимог чинного законодавства України в сфері доступу до публічної інформації відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації належить до компетенції саме голови Жмеринської районної державної адміністрації.
При цьому, суд звертає увагу, що підпорядкування - це відносини прямої організаційної або правової залежності одного суб'єкта владних повноважень від суб'єкта владних повноважень вищого рівня, в тому числі через надання вказівок, доручень тощо, контролю за їх виконанням.
Таким чином, суд доходить висновку, що перевірка Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації діяльності відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації щодо виконання розпорядження голови Жмеринської райдержадміністрації №68 від 16.02.2012 року та №328 від 08.11.2016 року, а також дотримання Жмеринським районним відділом освіти законодавства, яке регулює облік, надання та оприлюднення публічної інформації не належить до компетенції Департаменту.
Щодо тверджень позивача про те, що відповідачами не надано неналежної оцінки та не проведено перевірки фактів викладених в її зверненні, неповноти виконання доручень вимог державних органів та надання відповідачами недостовірної інформації, суд зазначає наступне.
Як зазначалося, від Кабінету Міністрів України та Президента України на адресу Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, надійшли за належністю звернення представника позивача від 23.03.2018 року та від 07.06.2018 року
Департаментом освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації вказані звернення представника позивача було розглянуто та надано відповідь представнику позивача.
Так, на виконання резолюції заступника голови Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_9 з метою надання повної та змістовної відповіді заявникові ОСОБА_1, копію його звернення, листом №05-Р-152 від 04.04.2018 року, направлено голові Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8 (а.с.117).
Дослідивши зміст листа Вінницької обласної державної адміністрації №05-Р-152 від 04.04.2018 року, суд звертає увагу, що Департамент освіти і науки просив голову Жмеринської районної державної адміністрації поінформувати до 12.04.2018 року сектор з питань персоналу та педагогічних і керівних кадрів Департаменту про наслідки розгляду звернення ОСОБА_1, а у разі підтвердження інформації щодо порушень підпорядкованими голові районної державної адміністрації посадовими особами вимог чинного законодавства, викладених у зверненні, просили зазначити, які до них вжиті заходи реагування.
Жмеринська районна державна адміністрація листом №01.01-69/824 від 25.04.2018 року повідомила, що облік вхідної і вихідної документації, інших документів (наказів по відділу, звернень громадян, звернень щодо отримання публічної інформації) ведеться відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації відповідно до вимог чинного законодавства за журнальною формою з подальшим групуванням на зберігання за номенклатурою справ.
Проте, Закон України "Про доступ до публічної інформації" не передбачає створення або ведення розпорядником інформації окремої системи обліку публічної інформації, копія якої вимагалась від відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, а відповідно і не може бути визначена відповідальна особа за окрему, не передбачену законодавством систему обліку.
Більш того, Закон України Про доступ до публічної інформації не встановлює чіткої вимоги щодо персонального покладання обов'язків саме з оприлюднення переліку публічної інформації на офіційному веб-сайті на окрему конкретну особу, а лише пунктом 5 статті 15 визначає, що таке оприлюднення має здійснюватися.
Крім того, заявника повідомлено, на яку посадову особу покладено відповідальність за роботу із реєстрації, опрацювання, аналізу та розгляду звернень за запитами на публічну інформацію та їх задоволенням.
Вимога заявника щодо отримання підтвердження про те, що Жмеринський районний відділ освіти зареєстрований на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних не може бути задоволена через те, що така реєстрація відбувається в он-лайн режимі, і відділ працює з порталом через систему Особистий кабінет з застосуванням ЕЦП.
В зв'язку із зазначеним не можна стверджувати про ігнорування відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних".
Також, у відповіді голови Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8 зазначено, що у поточному році райдержадміністрацією прийнято програму інформатизації у Жмеринському районі на 2018 - 2020 роки, на здійснення першочергових заходів якої вже виділено 30000,00 грн, в тому числі, на розвиток і підтримку веб-сайтів райдержадміністрації і її структурних підрозділів (а.с. 118-119).
Відтак, суд погоджується з тим, що у Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації не було підстав піддавати сумніву офіційну інформацію, надану посадовою особою - головою Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_8
Крім того, суд звертає увагу на те, що Департамент освіти і науки облдержадміністрації відповідно до наданих повноважень та резолюцій вищого керівництва, не був уповноважений встановлювати порушення чинного законодавства в частині ведення обліку та надання публічної інформації відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Отже, суд доходить висновку про відсутність в діях відповідачів порушень про які зазначає позивач, оскільки відповіді, що є предметом спору в даній справі, надавалися з огляду на інформацію, що надана іншим суб'єктом владних повноважень.
Також суд наголошує, що позивач в частині своїх позовних вимог просить визнати протиправною бездіяльність відповідачів. Проте, як зазначалося вище, відповідачами вживалися заходи з метою надання повної та змістовної відповіді заявникові ОСОБА_1 При цьому, суд звертає увагу, що бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно - правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Тому, доводи позивача про допущення відповідачами протиправної бездіяльності не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи.
Підсумовуючи, суд зазначає, що посадовими особами Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації вживались всі можливі заходи щодо надання відповіді на звернення заявникові в межах повноважень, що надані їм Положенням про Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 16.01.2013 року №23 (із змінами) та резолюцій вищого керівництва.
Водночас, суд бере до уваги, що начальником відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації видано накази №88 "Про впровадження електронної системи обліку" та №89 "Про забезпечення оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних".
Із наведеного слідує, що відділом освіти Жмеринської районної державної адміністрації вживалися дії щодо усунення порушень законодавства про доступ до публічної інформації та прийнято рішення, спрямовані на забезпечення функціонування відповідних реєстрів та інших встановлених законом способів ведення, обліку та оприлюднення публічної інформації.
За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини на які посилається позивач та її представник щодо протиправних дій та бездіяльності відповідачів є необґрунтованими. Тому, в задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Враховуючи, що позивач звільнена від сплати судового збору, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1, адреса: АДРЕСА_1
Відповідач 1: Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02141271, адреса: вул. М. Оводова, 33, м. Вінниця, Вінницька область, 21100)
Відповідач 2: Виконуючий обов'язки директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_5 (адреса: вул. М. Оводова, 33, м. Вінниця, Вінницька область, 21100)
Відповідач 3: Заступник директора Департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 (адреса: вул. М. Оводова, 33, м. Вінниця, Вінницька область, 21100)
Повний текст рішення виготовлено: 29.10.2018
Суддя Чернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77431977 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні