Рішення
від 25.10.2018 по справі 1640/2316/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

              ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 25 жовтня 2018 року  м. ПолтаваСправа № 1640/2316/18 Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді – Костенко Г.В.,     за участю: секретаря судового засідання – Колодяжного Д.В.,                            представника позивача  – Полюховича І.М., представників відповідача – Хорішка А.М., Коник Л.Л.,           розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава Міністерства оборони України до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування пункту вимоги, В С Т А Н О В И В:            05.07.2018 Квартирно-експлуатаційний відділ м. Полтава Міністерства оборони України  (надалі – КЕВ м.Полтава, позивач) звернувся до  Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (надалі – відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати пункт 2 вимоги Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області "Щодо усунення порушень законодавства" від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286, а саме: здійснення перерахування та списання КЕВ м.Полтава на видатки бюджетних коштів всупереч законодавству без отримання товару, визначеного умовами договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін), укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" на суму 3358800,00 грн, внаслідок придбання КЕВ м.Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13), якість якого, що вказана у посвідченнях (сертифікаті) якості постачальника та визнана умовами укладеного з постачальником договором, не підтверджена результатами експертизи, проведеної підприємством, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України та пунктів 1.1, 2.1 укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін). Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої КЕВ м.Полтава, на загальну суму 3358800,00 грн та в ході ревізії не усунуто.            В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач зробив помилкові висновки у акті ревізії від 16.05.2018 №08-2221, відповідно вимога від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286, в частині вимоги щодо здійснення перерахування та списання КЕВ м.Полтава на видатки бюджетних коштів всупереч законодавству без отримання товару, визначеного умовами договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін), укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" на суму 3358800,00 грн, внаслідок придбання КЕВ м.Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13), якість якого, що вказана у посвідченнях (сертифікаті) якості постачальника та визнана умовами укладеного з постачальником договором, не підтверджена результатами експертизи, проведеної підприємством, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України та пунктів 1.1, 2.1 укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін), є неправомірною та підлягає скасуванню.           Ухвалою суду від 23.07.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №1640/2316/18. Розгляд справи проводиться за правилами загального позовного провадження.           Ухвалою суду від 13.08.2018 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять календарних днів.           Ухвалою суду від 09.10.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.           Відповідач надав до суду відзив (а.с.65-75 т.1), в якому просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що в ході ревізії виявлено порушення, які на момент її закінчення не були усунуті, зокрема, оскаржувана вимога. Також вказав на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.           У судовому засіданні представник позивача вимоги позовної заяви підтримав у повному обсязі.           Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву.           Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.           В термін з 19.02.2018 по 10.05.2018 ( з перервою з 19.03.2018 по 25.03.2018, з 04.04.2018 по 11.04.2018, з 16.04.2018 по 18.04.2018, з 20.04.2018 по 09.05.2018) у відповідності до питань програми, з урахуванням питань викладених у листах: Управління Служби безпеки України в Полтавській області від 22.02.2018 №06/8/17-1349, 4 відділу 8 управління Головного управління військової контррозвідки Служби безпеки України від 14.04.2018 №17/8/4-599 та листа Головного управління Державної фіскальної служби України в Полтавській області від 08.02.2018 №2845 з відома начальника  КЕВ м.Полтава Камзиста В.В. та в присутності головного бухгалтера - Шульги Н.М. проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності  КЕВ м.Полтава за період з 01.01.2016 по 31.01.2018.           Результатами ревізії оформлено актом планової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності КЕВ м. Полтава за період з 01.01.2016 по 31.01.2018  від 16.05.2018 №08-22/21 (а.с.77-224 т.1).           Не погоджуючись з висновками перевірки позивач подав заперечення №2066 від 29.05.2018 на акт від 16.05.2018 №08-22/21 (а.с.225-238 т.1).           Заперечення на акт від 16.05.2018 №08-22/21 розглянуто 11.06.2018 та не прийнято про що складено висновок на заперечення до акта планової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності КЕВ м.Полтава від 16.05.2018 №08-22/21 за період з 01.01.2016 по 31.01.2018 (а.с.253-312 т.1).            18.06.2018 складено вимогу №20-16-08-3-14/3286 "Щодо усунення порушень законодавства" (а.с.12-15 т.2).           В ході ревізії виявлено порушення, які на момент її закінчення не усунуті або усунуті частково, зокрема, здійснення перерахування та списання КЕВ м. Полтава на видатки бюджетних коштів всупереч законодавству без отримання товару, визначеного умовами договору від 24.07.2017 № 597 (з урахуванням внесених змін), укладеного КЕВ м. Полтава з Полтавським обласним комунальним виробничо-комерційним підприємством "Полтавапаливо" на суму 3358800,00 грн., внаслідок придбання КЕВ м. Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13), якість якого, що вказана у посвідченнях (сертифікаті) якості постачальника та визначена умовами укладеного з постачальником договором, не підтверджена результатами експертизи, проведеної підприємством, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV та пунктів 1.1, 2.1 укладеного КЕВ м. Полтава з Полтавським обласним комунальним виробничо-комерційним підприємством "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін). Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої КЕВ м. Полтава, на загальну суму 3358800,00 грн. та в ході ревізії не усунуто. Позивач вважає, що зазначена вимога в частині пункту 2 не ґрунтується на вимогах закону, а тому звернувся з відповідним позовом до суду.           Вирішуючи цей спір, суд виходить із такого.           Згідно із статтею 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 №2939-XII (надалі - Закон №2939-XII) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю). Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою КМ України від 03.02.2016 №43, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Згідно з підпунктом 9 пункту 4 Положення Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань: вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів. Пунктом 6 Положення передбачено, зокрема, що Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право: пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; порушувати перед керівниками відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях; у разі виявлення збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір в установленому законодавством порядку. Зазначені норми Положення узгоджуються із приписами статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні". Зокрема, пунктом 7 статті 10 Закону встановлено, що органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства. Згідно з пунктом 10 статті 10 Закону органу державного фінансового контролю надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів. Також, відповідно до пункту 13 статті 10 Закону органу державного фінансового контролю надається право при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку. Відповідно до частини другої статті 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються. Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень. При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів. Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.           На підставі наведеного можна дійти висновку про наявність в органу державного фінансового контролю права заявляти вимоги про усунення порушень, виявлених в ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.           В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.           У даній справі предметом спору є вимога, пункт 2 якої вказують на виявлені збитки, їхній розмір та їх відшкодування. Зважаючи на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.           Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд України, зокрема у постановах від 17.11.2015 у справі № 804/12906/13-а, від 02.12.2015 у справі № 826/80/13-а тощо; Верховний Суд у постановах від 30.01.2018 у справах №814/3964/15, №806/999/14, від 20.02.2018 у справі №822/2087/17.           Щодо спірного пункту вимоги від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286 "Щодо усунення порушень законодавства" суд зазначає наступне.           Так, в ході ревізії виявлено порушення, які на момент її закінчення не усунуті або усунуті частково, зокрема, здійснення перерахування та списання КЕВ м. Полтава на видатки бюджетних коштів всупереч законодавству без отримання товару, визначеного умовами договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін), укладеного КЕВ м. Полтава з Полтавським обласним комунальним виробничо-комерційним підприємством "Полтавапаливо" на суму 3358800,00 грн., внаслідок придбання КЕВ м. Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13), якість якого, що вказана у посвідченнях (сертифікаті) якості постачальника та визначена умовами укладеного з постачальником договором, не підтверджена результатами експертизи, проведеної підприємством, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV та пунктів 1.1, 2.1 укладеного КЕВ м. Полтава з Полтавським обласним комунальним виробничо-комерційним підприємством "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін). Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої КЕВ м. Полтава, на загальну суму 3358800,00 грн. та в ході ревізії не усунуто.           Судом встановлено та сторонами не заперечується, що відповідачем проведено перевірку повноти оприбуткування (отримання в централізованому порядку) та використання котельного палива (вугілля, дрова, мазут, тощо), відповідності котельного палива якісним характеристикам визначеним умовами договорів. В періоді з 01.01.2016 по 31.01.2018 (як і на момент проведення ревізії) основними видами котельного палива, які отримував (придбавав) та використовував КЕВ м. Полтава, були вугілля та дрова. Впродовж ревізійного періоду на забезпеченні КЕВ м. Полтава котельним паливом знаходилось 20 військових об'єктів (військові частини, охорона військових містечок, охорона паливного складу, райвійськкомати) з кількістю опалювальних будівель – 81. Будівлі, які опалюються котельним паливом,  перебувають на  обліку КЕВ м. Полтава  та передані у користування військовим формуванням. В централізованому порядку котельне паливо впродовж  ревізійного  періоду до  КЕВ м. Полтава не надходило. В акті ревізії зазначено, що в періоді з 01.01.2016 по 31.01.2018 згідно укладених договорів КЕВ м. Полтава придбавалось котельне паливо (вугілля, дрова), оплата за яке проводилася у безготівковій формі. В окремих випадках постачання котельного палива в незначних обсягах проводилась за рознарядками Міністерства оборони України з інших військових формувань (по нарядах Північного територіального квартирно-експлуатаційного управління та Головного квартирно-експлуатаційного управління). Згідно укладених з постачальниками договорів, КЕВ м. Полтава в 2016 році придбано дров (дрова паливні ГОСТ 3243-88 – код за ДКПП 016:2010-02.20.1-деревина необроблена, дрова паливні, дрова паливні твердолистяних порід, дрова паливні хвойних порід) на загальну суму 361000,96 грн., в тому числі, на виконання листа Північного територіального квартирно-експлуатаційного управління від 22.12.2015 №309/21/4/3954, у лісгоспах Луганської області закуплено дров на загальну суму 159985,47 грн., які в подальшому по актах приймання передані до КЕВ м. Луганськ (м. Слов'янськ).           В 2017 році КЕВ м. Полтава згідно укладених договорів придбано дров (паливна деревина, деревина  паливна твердих порід, деревина порода-сосна)  в кількості 4909,0531  куб. м. на загальну суму 2903877,92 грн., в тому числі за результатами  відкритих торгів  в кількості 4479 куб.м. на  загальну суму 2705309,92 грн.           Документи, які б підтверджували відповідність придбаних дров якісним характеристикам визначених умовами укладених договорів, до ревізії не були надані.           Ревізією дотримання законодавства щодо придбання вугілля кам'яного встановлено, що станом на 01.01.2016 на обліку в КЕВ м. Полтава обліковувався залишок вугілля в кількості 1323,9 тон, яке в централізованому порядку було отримане в попередньому бюджетному періоді. Вказаний залишок забезпечив потребу КЕВ м. Полтава у вугіллі в опалювальному періоді 2016 року та в січні - квітні 2017 року.           Матеріали справи свідчать, що в 2017 році за результатами відкритих торгів, між КЕВ м. Полтава (далі – Замовник), в особі начальника Камзиста В.В., та Полтавським обласним комунальним виробничо - комерційним підприємством "Полтавапаливо" (далі – ПОКВКП "Полтавапаливо", Постачальник), в особі виконуючого обов'язки директора Летика І.В., було укладено договір № 597 від 24.07.2017 (а.с.23-24 т.1). Відповідно до пункту 1.1 вказаного договору, предметом договору є постачання у 2017 році ПОКВКП "Полтавапаливо" Замовнику (КЕВ м. Полтава) товару згідно коду ДК 021:2015 (CPV2008) – 09110000-3 - Тверде паливо, а саме - вугілля кам'яне марки АС (6-13), що зазначено в специфікації, яка додається до договору і є його невід'ємною частиною, а Замовник – прийняти і оплатити такий товар. Згідно з пунктом 2.1 договору, Постачальник повинен поставити замовнику товар, якість якого підтверджується наявністю посвідчення якості у відповідності Держстандартам, технічним та іншим умовам.           Пунктом 2.2 договору передбачено, що у разі постачання товару сумнівної якості, Постачальник на вимогу Замовника зобов'язується здійснювати за власні кошти лабораторні дослідження поставленої партії товару в незалежній лабораторії, яка акредитована Національним агентством з акредитації України. Пунктом 5.1 договору встановлено строк поставки  товару: товар повинен бути поставлений замовнику протягом 15 календарних днів з дня отримання заявки від замовника, але в будь-якому випадку до початку опалювального сезону (до 15.10.2017), у разі виникнення обставин, які унеможливлюють  виконання своїх зобов'язань сторонами. Відповідно пункту 5.2 договору, місце поставки товару: паливний склад КЕВ м. Полтава (36009, Полтавська область, м. Полтава, вулиця Визволення,28); Паливний склад (37601, м. Миргород, вулиця Марусиченка,30). Слід зазначити, що пунктом 5.5 вищевказаного договору Замовник має право пред'явити претензію Постачальнику по кількості та якості товару; претензія готується і подається у письмовій формі і пред'являється Постачальнику, по кількості – у день прийому-передачі товару, по якості – в будь-який момент впродовж дії даного договору. До того ж, відповідно до пункту 6.3.2 Постачальник зобов'язаний забезпечити поставку товару, якість якого відповідає умовам, установленим розділом II цього договору (пунктами 2.1 та 2.2), а відповідно до пункту 6.2.1 договору Замовник має право достроково розірвати договір у разі невиконання зобов'язань Постачальником, повідомивши про це його у місячний термін,           Крім того, пунктами 7.1 та 7.2 розділу VII "Відповідальність сторін" договору передбачено, що у разі поставки товару, що не відповідає по кількості та якості з вини Постачальника, Замовник має право відмовитись від прийняття товару, повідомивши про це постачальника; приймання товару за якістю здійснюється за даними сертифікату якості; у випадках поставки неякісного товару, замовник зобов'язаний призупинити подальше приймання та викликати уповноваженого представника постачальника для відбору зразків товару з метою проведення хімічного аналізу в атестованій лабораторії та визначення відповідності якості поставленого товару посвідченню про якість.           Пунктом 7.3 договору № 597 від 24.07.2017 визначено, що в разі виявлення дефектів або невідповідності якості товару, обумовленої договором, Постачальник зобов'язаний за свій рахунок усунути дефект або замінити товар протягом 30 календарних днів із моменту повідомлення Замовником про дефекти або невідповідність якості товару, обумовленої договором; претензії по якості товару приймаються у десятиденний строк з моменту поставки товару; за поставку неякісного товару Постачальник сплачує Замовнику штраф у розмірі 5% від суми договору.           Сума вищевказаного договору становить 2799000,00 грн (з урахуванням ПДВ). Відповідно до специфікації, що є додатком до договору від 24.07.2017 № 597, ПОКВКП "Полтавапаливо" повинно поставити КЕВ м. Полтава вугілля кам'яне                         марки АС (6-13) в кількості 622 тон за ціною 4500,00 грн., за тону (з урахуванням ПДВ) на загальну суму 2799000,00 грн. Термін дії договору – до 31.12.2017 (а.с.25 т.1).           Крім того, додатковою угодою № 1 від 29.12.2017, укладеною між ПОКВКП "Полтавапаливо" та КЕВ м. Полтава, внесено зміни до договору № 597 від 24.07.2017  в частині продовження терміну його дії – до 01.03.2018 (а.с.26 т.1).           Також, додатковою угодою № 2 від 12.01.2018, укладеною між ПОКВКП "Полтавапаливо" та КЕВ м. Полтава, внесено зміни до договору № 597 від 24.07.2017  в частині збільшення ціни договору на 559800,00 грн., що не перевищує 20%  суми договору та внесено зміни  до пункту 3.1 договору № 597 від 24.07.2017, виклавши його в наступній редакції: "Сума договору становить 3358800,00 грн." (а.с.26 зворотній бік т.1).           Відповідно до специфікації, що є додатком до договору від 24.07.2017 № 597, ПОКВКП "Полтавапаливо" повинно додатково поставити КЕВ м. Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13) в кількості 124,4 тон за ціною 4500,00 грн. (з урахуванням ПДВ) на загальну суму 559800,00 грн.           Загалом,  відповідно до договору від 24.07.2017 № 597 (з урахуванням додаткових угод), ПОКВКП "Полтавапаливо" повинно поставити КЕВ м. Полтава 746,4 тон вугілля кам'яного марки АС (6-13) за ціною 4500,00 грн. (з урахуванням ПДВ) на загальну суму 3358800,00 грн. На підтвердження якості вугілля кам'яного марки АС (6-13), придбаного КЕВ м. Полтава в 2017 році, позивачем надано: - сертифікат якості результатів фізико-хімічного аналізу вугільної  продукції №534 від 18.08.2017 на 415 тон вугілля, проведеного вуглехімічною лабораторією "Тандем2 Товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем 2006" (а.с.30 т.1). - копії посвідчень якості рядового вугілля (продуктів збагачення) № 205, 206 від 13.07.2016 та № 226 від 25.07.2016 на 210,0 тон вугілля (по 70,0 тон кожне), проведеного Товариством з обмеженою відповідальністю "Вуглехімічна лабораторія" (ідентифікаційний код 34604192), вантажовідправника вугілля кам'яного ТОВ "ДТБК Свердловантрацит" зі станції  відправлення Довжанська залізничної дороги – Донецької (а.с.27-29 т.1).           Крім того, на підтвердження якості вугілля кам'яного марки АС (6-13), придбаного КЕВ м. Полтава в лютому 2018 року, до ревізії пред'явлено Сертифікат якості результатів фізико-хімічного аналізу вугільної продукції №158 від 07.02.2018 на 128 тон вугілля, проведеного вуглехімічною лабораторією "Тандем" Товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем 2006" (а.с.31 т.1).           Згідно пред'явлених до ревізії документів (рахунків та накладних на відпуск товару), на виконання договору №597 від 24.07.2017 (з урахуванням додаткових угод) ПОКВКП "Полтавапаливо" за період з 01.01.2016 по 31.01.2018 (та на момент проведення ревізії) для КЕВ м. Полтава відпущено 746,4 тон вугілля кам'яного марки АС (6-13) за ціною 4500,00 грн. (з урахуванням ПДВ) на загальну суму 3358800,00 грн., яке за даними бухгалтерського обліку КЕВ м. Полтава оприбутковано в повному обсязі, а саме по видатковим накладним: №РН-0000016 від 11.08.2017 - 197,0 тон  на суму 886500,00 грн. (рахунок – фактура № СФ-0000134 від 11.08.2017 на суму 886500,00 грн.) по довіреності КЕВ м. Полтава № 233 від 11.08.2017, виданій Міщенко Ірині Володимирівні; №РН-0000018 від 21.08.2017 - 200,0 тон  на суму 900000,00 грн. (рахунок – фактура № СФ-0000136 від 21.08.2017 на суму 900000,00 грн.) по довіреності КЕВ м. Полтава № 235 від 21.08.2017, виданій Міщенко Ірині Володимирівні; №РН-0000020 від 14.09.2017 - 225,0 тон  на суму 1012500,00 грн. (рахунок – фактура № СФ-0000141 від 04.09.2017 на суму 1012500,00 грн.) по довіреності КЕВ м. Полтава № 269 від 14.09.2017, виданій Міщенко Ірині Володимирівні; №РН-000002 від 06.02.2018 – 124,40 тон на суму 559800,00 грн (рахунок – фактура № СФ-0000187 від  06.02.2018 на суму 559800,00 грн) по довіреності КЕВ м. Полтава № 16 від 05.02.2018, виданій Міщенко Ірині Володимирівні. Згідно даних бухгалтерського обліку КЕВ м. Полтава, за період з 01.01.2017 по 31.01.2018 (та на момент проведення ревізії) КЕВ м. Полтава сплачено ПОКВКП "Полтавапаливо" за відпущений товар (вугілля кам'яне марки АС (6-13)) в кількості 746,4 тон на загальну суму 3358800,00 грн., а саме: 15.08.2017 - 886500,00 грн.; 23.08.2017 - 900000,00 грн.; 15.09.2017 - 1012500,00 грн.; 07.02.2018 - 559800,00 грн.           Станом на 31.01.2018 дебіторська або кредиторська заборгованість ПОКВКП "Полтавапаливо" за придбане КЕВ м. Полтава вугілля кам'яне марки АС (6-13)  була відсутня. Позивачем під час ревізії надано договір №66 відповідального зберігання від 15.03.2018, укладеного між КЕВ м. Полтава та ПОКВКП "Полтавапаливо", згідно якого Поклажодавець (КЕВ м.Полтава) передає на зберігання Зберігачу (ПОКВКП "Полтавапаливо") відповідно до Акту № 1 приймання – передачі майна від 15.03.2018 вугілля кам'яне марки АС (6-13) в кількості  124,40 тон на суму 559800,00 грн (а.с.95-96 т.2). Згідно пункту 1.5 договору № 66 від 15.03.2018 відповідальне зберігання за цим договором є безкоштовним та встановлюється на строк, що становить період між моментом прийняття майна на зберігання та до 1 травня 2018 року. Слід зазначити, що згідно облікових даних КЕВ м. Полтава, на момент проведення ревізії (станом на 19.04.2018), в місцях, на які згідно наданих до ревізії первинних документів ПОКВКП "Полтавапаливо" постачалось вугілля на виконання договору №597 від 24.07.2017 (з урахуванням додаткових угод), рахуються залишки вугілля кам'яного марки АС(6-13), закупленого в 2017 році та в лютому 2018 року, зокрема: в гарнізонному паливному складі КЕВ м. Полтава (м. Полтава, вулиця Визволення, 28) - 55,5 тон; в паливному складі Військової частини А1356 (м. Миргород, вулиця Марусиченка,30) - 8,4 тон; в складі ПОКВКП "Полтавапаливо" (м. Полтава, вул. Яківчанська, 5) - 124,4 тон (на відповідальному зберіганні). Як пояснили представники відповідача, враховуючи наявність в КЕВ м. Полтава на момент проведення ревізії залишків вугілля кам'яного марки АС(6-13), закупленого в 2017 році та в лютому 2018 року, з метою дослідження питання відповідності придбаного КЕВ м. Полтава вугілля якісним характеристикам, визначеними умовами договору, в ході ревізії Управлінням ініційовано перед Управлінням захисту економіки в Полтавській області Департаменту захисту економіки Національної поліції здійснення організації відбору проб залишків вугілля кам'яного марки АС(6-13) та дослідження якості відібраних проб на підприємстві (в установі або організації), які мають відповідну ліцензію та сертифікати. В ході ревізії, за ініціативою Управління, комісією у складі: майстра Відокремленого підрозділу "Управління з контролю якості та збагачення вугілля" Державного підприємства "ДЕРЖВУГЛЕПОСТАЧ" Якимчук В.М., оперуповноваженого Управління захисту економіки в Полтавській області Департаменту захисту економіки Національної поліції Сидоренко О.М., членів комісії, створеної наказом начальника КЕВ м.Полтава від 12.04.2018 №132: головного інженера КЕВ м. Полтава Дубового Д.О. та начальника паливної групи КЕВ м.Полтава Міщенко І.В., 19.04.2018 проведено відбір проб залишків вугілля кам'яного                             марки АС (6-13) в гарнізонному паливному складі КЕВ м. Полтава, в паливному складі Військової частини А1356, а також в складі ПОКВКП Полтавапаливо", в якому придбане в лютому 2018 року вугілля знаходиться на відповідальному зберіганні. Експертизу проб залишків вугілля кам'яного марки АС(6-13), відібраних 19.04.2018 в гарнізонному паливному складі КЕВ м. Полтава, в паливному складі Військової частини А1356, а також в складі ПОКВКП "Полтавапаливо", де придбане в лютому 2018 року вугілля знаходиться на відповідальному зберіганні, яка організована Управлінням захисту економіки в Полтавській області Департаменту захисту економіки Національної поліції, проведено Випробувальним центром Відокремленого підрозділу "Управління з контролю якості та збагачення вугілля" Державного підприємства "ДЕРЖВУГЛЕПОСТАЧ" Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/ІЕС 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, неагломерованого, агломерату кам'яновугільного, антрациту, брикетованого палива з кам'яного та бурого вугілля (реєстраційний номер № 2ТІ556 від 27.12.2017) (а.с.43-45 т.2) Під час експертизи вугілля кам'яного марки АС(6-13), відібраного 19.04.2018, досліджувались показники, вказані у посвідченнях якості (сертифікаті якості), наданих ПОКВКП "Полтавапаливо" до КЕВ м. Полтава на виконання пункту 2.1 договору № 597 від 24.07.2017, зокрема:           посвідченні якості № 226 від 25.07.2016 вугілля кам'яного марки АС (6-13), маса партії 70 тон, з показниками якості Ad - 7.6 % (зольність на сухий стан палива), Wrt – 4,3 % (загальна волога на робочий стан палива); посвідченні якості № 205 від 13.07.2016 вугілля кам'яного марки АС (6-13), маса партії 70 тон, з показниками якості Ad – 10,0 % (зольність на сухий стан палива), Wrt – 4,8 % (загальна волога на робочий стан палива); посвідченні якості № 206 від 13.07.2016 вугілля кам'яного марки АС (6-13), маса партії 70 тон, з показниками якості Ad – 10,0 % (зольність на сухий стан палива), Wrt – 4,7 % (загальна волога на робочий стан палива); сертифікат якості результатів фізико-хімічного аналізу вугільної продукції № 534 від 18.08.2017 вугілля Антрацит Ас(клас 6-13 мм), маса партії 415 тон, з показниками якості Ad – 11,2 % (зольність на сухий стан палива), Wrt – 4,5 % (загальна волога на робочий стан палива), Vdaf - 4.5 % (вихід летких речовин на сухий беззольний стан палива), Sdt -1,3 % (вміст загальної сірки на сухий стан палива).           За результатами випробувань відібраних 19.04.2018 проб вугілля  кам'яного марки АС(6-13), проведених Випробувальним центром Відокремленого підрозділу "Управління з контролю якості та збагачення вугілля" Державного підприємства "ДЕРЖВУГЛЕПОСТАЧ" Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, що підтверджено протоколами випробувань № 91/1019/2018 від 24.04.2018, № 90/1018/2018 від 24.04.2018, № 89/1002/2018 від 24.04.2018: показники якості, вказані у посвідченнях якості (сертифікаті якості) №226 від 25.07.2016, № 205 від 13.07.2016, № 206 від 13.07.2016, № 534 від 18.08.2017, не відповідають показникам якості, отриманими з проб вугілля, відібраних від палива, яке знаходиться на паливному складі КЕВ м. Полтава, на паливному складі Військової частини А1356, а також на складі ПОКВКП "Полтавапаливо" (а.с.46-48 т.2).           Зокрема, відповідно до вищезазначених протоколів випробувань № 91/1019/2018 від 24.04.2018, № 90/1018/2018 від 24.04.2018, № 89/1002/2018 від 24.04.2018 показники якості відібраного вугілля становили: - зольність на сухий стан палива (Ad) – від 22,0 % до 25,4 % (при показниках якості, вказаних у посвідченнях якості (сертифікаті якості), наданих ПОКВКП "Полтавапаливо" до КЕВ м. Полтава на виконання пункту 2.1 договору № 597 від 24.07.2017: від 7,6 % до 11,2 %), що в середньому у двічі більше, ніж визначено у посвідченнях якості (сертифікаті якості При цьому, відповідно до пункту 3.3 ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 18.02.2010 № 48, за якісними, технологічними та фізико-механічними показниками вугілля повинно відповідати вимогам, зазначеним у таблиці 1 ДСТУ 7146:2010, а саме: зольність на сухий стан палива (вугілля марки А розміром 6-13 мм) не повинна бути більше 19,0 %; - загальна волога на робочий стан палива (Wrt) – від 9,0 % до 11,1 % (при показниках якості, вказаних у посвідченнях якості (сертифікаті якості), наданих ПОКВКП "Полтавапаливо" до КЕВ м. Полтава на виконання пункту 2.1 договору № 597 від 24.07.2017: від 4,3 % до 4,8 %), що в середньому більше, ніж у 2 рази від показників, визначених у посвідченнях якості (сертифікаті якості). При цьому, відповідно до пункту 3.3 ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 18.02.2010 № 48, за якісними, технологічними та фізико-механічними показниками вугілля повинно відповідати вимогам, зазначеним у таблиці 1 ДСТУ 7146:2010, а саме: загальна волога на робочий стан палива (вугілля марки А розміром 6-13 мм) не повинна бути більше 7,0 %;           - вихід летких речовин на сухий беззольний стан палива (Vdaf) –  від 19,3 % до 38,1 % (при показнику якості, вказаному у сертифікаті якості), наданих ПОКВКП "Полтавапаливо" до КЕВ м. Полтава на виконання пункту 2.1 договору № 597 від 24.07.2017 - 4,5 %), що в середньому у 4 - 8 разів більше, ніж показники, визначені у  сертифікаті якості. При цьому, ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови", затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 18.02.2010 № 48, за якісними, технологічними та фізико-механічними показниками вугілля повинно відповідати вимогам, зазначеним у таблиці 1 ДСТУ 7146:2010, а саме: вихід летких речовин на сухий беззольний стан палива (вугілля марки А розміром 6-13 мм) не визначено;           - вміст загальної сірки на сухий стан палива (Sdt) –  від 1,04 % до 2,79 % (при показнику якості, вказаному у сертифікаті якості), наданих ПОКВКП "Полтавапаливо" до КЕВ м. Полтава на виконання пункту 2.1 договору № 597 від 24.07.2017 – 1,3 %), що в окремих випадках у двічі перевищує показники, визначені у  сертифікаті якості. Відповідно до пункту 3.5 ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови", затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 18.02.2010 № 48, за показниками якості, що характеризують безпечність вугілля, повинні відповідати показникам, зазначеним у таблиці 2 ДСТУ 7146:2010, а саме: вміст загальної сірки на сухий стан вугілля (збагаченого та незбагаченого) не повинен бути більше 3,0 % - 4,0 %.           Враховуючи вищевикладене, в ході ревізії встановлено, що незважаючи на постачання у 2017 році та лютому 2018 року до КЕВ м. Полтава вугілля кам'яного марки АС(6-13), що є предметом договору від 24.07.2017 № 597 (з урахуванням додаткових угод) (пункт 1.1), сумнівної якості, до ревізії не пред'явлено документи, які підтверджують ініціювання КЕВ м. Полтава перед Постачальником - ПОКВКП "Полтавапаливо" здійснення за власні кошти лабораторних досліджень поставлених партій вугілля в незалежній лабораторії, яка акредитована Національним агентством з акредитації України, що передбачено пунктом 2.2 договору від 24.07.2017 № 597. До того ж, в періоді, що підлягав ревізії, КЕВ м. Полтава не пред'являв у письмовому вигляді Постачальнику вугілля - ПОКВКП "Полтавапаливо" претензії по якості вугілля впродовж дії вищевказаного договору, що передбачено пунктом 5.5 договору від 24.07.2017 №597.           Незважаючи на постачання у 2017 році та лютому 2018 року до КЕВ м. Полтава вугілля кам'яного марки АС(6-13) сумнівної якості, КЕВ м. Полтава не відмовився від прийняття товару, повідомивши про це постачальника; приймання товару за якістю за даними сертифікату якості не здійснювалось; при поставці неякісного товару, КЕВ м. Полтава не призупинив подальше приймання та не викликав уповноваженого представника постачальника для відбору зразків товару з метою проведення хімічного аналізу в атестованій лабораторії та визначення відповідності якості поставленого товару посвідченню про якість, як це передбачено  пунктами 7.1 та 7.2 розділу VII "Відповідальність сторін" договору від 24.07.2017 № 597.           При цьому, ПОКВКП "Полтавапаливо", як Постачальником, не забезпечено постачання Замовнику - КЕВ м. Полтава товару (вугілля кам'яного марки АС(6-13)), якість якого повинна підтверджуватись наявністю посвідчення якості у відповідності Держстандартам, технічним та іншим умовам, що передбачено пунктом 2.1 договору від 24.07.2017 № 597.           Крім того, ПОКВКП "Полтавапаливо", як Постачальником, відповідно до пункту 6.3.2 не забезпечено поставку товару, якість якого повинна відповідати умовам, установленим розділом II вищевказаного договору (пункт 2.1), згідно з яким, Постачальник повинен поставити Замовнику товар, якість якого підтверджується наявністю посвідчення якості у відповідності Держстандартам, технічним та іншим умовам.           З урахуванням вищевикладеного, слід дійти висновку, що  КЕВ м. Полтава отримано товар за договором від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін) - вугілля кам'яне марки АС (6-13), якість якого не підтверджено результатами експертизи, проведеної Випробувальним центром Відокремленого підрозділу "Управління з контролю якості та збагачення вугілля" Державного підприємства "ДЕРЖВУГЛЕПОСТАЧ" Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Таким чином, висновок відповідача, що КЕВ м. Полтава проведено перерахування та списання на видатки бюджетних коштів в сумі 3358800,00 грн. без отримання товару, визначеного пунктами 1.1 та 2.1 договору від 24.07.2017 № 597, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України від      16.01.2003      №      436-IV та пунктів 1.1, 2.1, 2.2, 5.5, 6.3.2, 7.1, 7.2 укладеного КЕВ м. Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 № 597 (з урахуванням внесених змін), чим КЕВ м. Полтава нанесено матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 3358800,00 грн., з яких: за 2017 рік -  на суму 2799000,00 грн.; за січень-лютий 2018 року – на суму 559800,00 грн., є таким що відповідає фактичним обставинам справи. Також, матеріали справи свідчать, що відповідно до інформації про усунення порушень та недоліків, виявлених під час проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності КЕВ м. Полтава за вихідним від 20.07.2018 № 2768 на виконання п. 2 вимоги про усунення виявлених порушень від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286, КЕВ м. Полтава направив Претензію від 25.05.2018 №2046 ПОКВКП "Полтавапаливо" з вимогою замінити залишки вугілля невідповідної якості (в тому числі поточного утримання та вугілля довготривалого зберігання), яке було поставлене згідно Договору від 24.07.2017 року № 597 в кількості 221,2 тони на суму 995400,00 грн. (з ПДВ) або перерахувати кошти та сплатити штраф у розмірі 5% на суму 49770,00 грн (а.с.42-43 т.1). Згідно встановленої Претензії від 24.07.2018 року № 2046 ПОКВКП "Полтавапаливо" перерахувало на реєстраційний рахунок КЕВ м. Полтава кошти за вугілля АС (6-13) в сумі 700000,00 грн. платіжним дорученням від 31.05.2018 № 3854; в сумі 245000,00 грн. платіжним дорученням від 01.06.2018 № 3855; в сумі 50400,00 грн. платіжним дорученням від 05.06.2018 № 3860. Разом повернуто 995400,00 грн. та перерахований штраф у розмірі 5% в сумі 49770,00 грн. платіжним дорученням від 05.06.2018 № 3862. КЕВ м. Полтава повернув кошти до державного бюджету в сумі 435600,00 грн. (видатки минулого року) платіжним дорученням від 22.06.2018 року №832 (а.с.51 т.1). Отже, вищезазначені дії позивача направленні на усунення виявленого порушення, та вказують на визнання ним правомірності спірного пункту вимоги від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286. Враховуючи викладене суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимоги про визнання протиправним та скасування пункт 2 вимоги Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області "Щодо усунення порушень законодавства" від 18.06.2018 №20-16-08-3-14/3286, а саме: здійснення перерахування та списання КЕВ м.Полтава на видатки бюджетних коштів всупереч законодавству без отримання товару, визначеного умовами договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін), укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" на суму 3358800,00 грн, внаслідок придбання КЕВ м.Полтава вугілля кам'яного марки АС (6-13), якість якого, що вказана у посвідченнях (сертифікаті) якості постачальника та визнана умовами укладеного з постачальником договором, не підтверджена результатами експертизи, проведеної підприємством, акредитованим на компетентність та незалежність відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 у Національному агентстві з акредитації України в сфері випробування вугілля кам'яного, що є порушенням частин 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України та пунктів 1.1, 2.1 укладеного КЕВ м.Полтава з ПОКВКП "Полтавапаливо" договору від 24.07.2017 №597 (з урахуванням внесених змін). Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої КЕВ м.Полтава, на загальну суму 3358800,00 грн та в ході ревізії не усунуто. На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,                      В И Р І Ш И В:                      Відмовити в задоволенні позову Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава Міністерства оборони України (вул. Сінна, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36039; код ЄДРПОУ 08377170) до Управління північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул.Шевченка,1, м.Полтава, Полтавська область,36011; код ЄДРПОУ 40478572) про визнання протиправним та скасування пункту вимоги повністю.           Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року. Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.   Повне рішення складено 01 листопада 2018 року. Головуючий суддя Г.В. Костенко

Дата ухвалення рішення25.10.2018
Оприлюднено02.11.2018
Номер документу77534927
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування пункту вимоги

Судовий реєстр по справі —1640/2316/18

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 22.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 23.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 22.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 25.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Рішення від 24.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні