Рішення
від 05.11.2018 по справі 0340/1699/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2018 року ЛуцькСправа № 0340/1699/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Піддубецьке м'ясопереробне підприємство до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Піддубецьке м'ясопереробне підприємство (далі - позивач, ТзОВ ПМП ) звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - відповідач-1, ГУ ДФС у Волинській області), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-2, ДФС України) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії ГУ ДФС у Волинській області від 16.07.2018 року № 842675/36071689, № 842666/36071689; скасування рішень Комісії ДФС з питань розгляду скарг від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2; зобов'язання ДФС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну, виписану ТзОВ ПМП № 31 від 13.09.2017 року, покупець - ТзОВ Континіум-Трейд на загальну суму 17329,79 грн. з ПДВ, податкову накладну, виписану ТзОВ ПМП № 45 від 18.09.2017 року, покупець - ТОВ Континіум-Трейд на загальну суму 15446,75 грн. з ПДВ. (а.с. 111-119).

Ухвалою суду від 07.09.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 03.10.2018 року у задоволенні клопотань представника відповідачів про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішеннями Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, від 16.07.2018 року № 842675/36071689 та № 842666/36071689 позивачу відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 13.09.2017 року № 31, від 18.09.2017 року № 45, виписаних на ТзОВ Континіум-Трейд .

Вважаючи, що вказані вище рішення прийняті всупереч вимогам чинного податкового законодавства, позивачем були подані відповідні скарги на рішення Комісії контролюючого органу. Проте, Комісією ДФС з питань розгляду скарг прийняті рішення від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2, відповідно до яких скарги позивача залишені без задоволення та рішення Комісії контролюючого органу без змін.

Позивач вказує на те, що ним були подані всі необхідні документи для реєстрації спірних податкових накладних від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45, однак Комісією контролюючого органу та Комісією ДФС з питань розгляду скарг вказані документи безпідставно не були взяті до уваги.

У відзивах на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнала, посилаючись на те, що позивачем не було подано для реєстрації податкових накладних від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45 усіх необхідних документів, а саме: документів складського обліку (інвентаризаційні описи), що стало підставою для прийняття Комісією регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН. Вважає, що рішення є правомірними, а тому просила у задоволенні позову відмовити повністю.

Позивач у відповіді на відзиви зазначив, що ТзОВ ПМП постачає м'ясну продукцію на ТзОВ Континіум-Трейд вже четвертий рік в середньому 2-3 рази на тиждень, при цьому всі інші податкові накладні реєструвалися і реєструються без будь-яких зауважень зі сторони контролюючого органу. Просив позов задовольнити.

Представник відповідачів у запереченнях на відповідь на відзив зазначила, що оскільки Порядком № 117 встановлено чіткий перелік первинних документів, що мають бути подані для реєстрації податкової накладної, а позивач в свою чергу не надав їх, як до моменту винесення оскаржуваних рішень Комісії контролюючого органу, так і до скарги на такі рішення, тому вважає, що оскаржувані рішення відповідають вимогам законодавства. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ ПМП при здійсненні господарських операцій з поставки м'ясних продуктів для ТзОВ Континіум-Трейд склало такі податкові накладні: від 13.09.2017 року № 31 на суму 17329,79 грн., в тому числі ПДВ 2888,30 грн. (а.с. 14); від 18.09.2017 року № 45 на суму 15446,75 грн., в тому числі ПДВ 2574,46 грн. (а.с. 24), які надіслало для реєстрації в ЄРПН.

Надіслані для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45 були доставлені до центрального рівня ДФС України та прийняті системою, однак їх реєстрація зупинена на підставі п. 201.16 ст.201 ПК України, оскільки вказані податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:0203. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН відповідно до пункту в п. 201.16 ст.201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (квитанції від 28.09.2017 року, від 09.10.2017 року, а.с. 15, 23).

Позивачем на адресу контролюючого органу були надіслані повідомлення про подання пояснень щодо вказаних податкових накладних, реєстрація яких була зупинена, а також копії документів, що підтверджують реальність здійснення операцій за вищевказаними податковими накладними (а.с. 16, 32-101).

Однак, за результатами розгляду вищевказаних пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 16.07.2018 року № 842675/36071689 про відмову у реєстрації податкової накладної від 13.09.2017 року № 31; № 842666/36071689 про відмову у реєстрації податкової накладної від 18.09.2017 року № 45 (а.с. 25-26, 30-31).

Позивач, не погоджуючись із вищезазначеними рішеннями Комісії ГУ ДФС у Волинській області, оскаржив їх в адміністративному порядку. Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2 скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії контролюючого органу без змін (а.с. 22, 29)

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення правовідносин між учасниками справи, тобто, на час надіслання для реєстрації податкових накладних) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341, далі - Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Згідно із пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 року №753/30621, далі - Критерії оцінки, який був чинним станом на момент зупинення вищевказаних податкових накладних) моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних /розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Суд звертає увагу на те, що визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, котрим затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Вичерпний перелік документів).

Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв, такими документами є:

1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як вбачається з квитанцій про зупинення реєстрації за податковими накладними від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45, реєстрація вказаних накладних була зупинена на підставі п. 201.16 ст.201 ПК України, оскільки останні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:0203. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН відповідно до пункту в п. 201.16 ст.201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (квитанції від 28.09.2017 року, від 09.10.2017 року, а.с. 15, 23).

Аналізуючи зміст вказаних квитанцій, слід дійти висновку про те, що фіскальним органом в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (з тим визначенням, яке наведене у пункті 6 Критеріїв оцінки), ані конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у такому виді, який би унеможливив неоднозначне розуміння цієї пропозиції платником податків.

Судом встановлено, ТзОВ ПМП надіслало в електронному вигляді повідомлення щодо подачі документів за податковими накладними, реєстрація яких зупинена. У кожному випадку у повідомленнях надано роз'яснення стосовно господарських операцій. Разом із поясненнями надано документи, що розкривають зміст операцій щодо походження (придбання) товару, його переробки та продажу продукції контрагенту позивача - ТзОВ Континіум-Трейд (товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, договори поставки товару, картки про відпуск та переробку сировини, банківські виписки та ін.) (а.с. 16, 32-101).

На час подання позивачем письмових пояснень та документів до них за спірними податковими накладними діяв Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (набрав чинності 22.03.2018 року, далі - Порядок зупинення реєстрації податкових накладних).

Пунктом 2 зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України обумовлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Відповідно до пункту 14 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як визначено пунктом 18 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Пунктом 19 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних визначено, що комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Відповідно до пункту 23 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/ розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/ розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункт 27 вказаного Порядку).

Як встановлено у даній справі, оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті регіональною комісією - Головним управлінням ДФС у Волинській області - відповідно до пункту 23 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних, з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: відсутні документи складського обліку (інвентаризаційні описи).

Відповідно до пунктів 1, 13, 18 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117, розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.

За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.

Рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.

Матеріалами справи підтверджено, що Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2 скарги позивача залишені без задоволення та рішення комісії контролюючого органу без змін (а.с. 22, 29)

Разом з тим, на думку суду, подані до контролюючого органу та до Комісії з питань розгляду скарг позивачем письмові пояснення та копії документів підтверджують реальність здійснення господарських операцій, по яких складено податкові накладні від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією контролюючого органу рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.

Так, судом встановлено, що ТзОВ ПМП зареєстроване 27.08.2008 року як юридична особа, видами діяльності якої є, зокрема, виробництво м'яса, виробництво м'ясних продуктів, оптова торгівля м'ясом і м'ясними продуктами, роздрібна торгівля м'ясом і м'ясними продуктами в спеціалізованих магазинах, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

ТзОВ ПМП є власником м'ясопереробного цеху, що знаходиться за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Піддубці, вул. Перемоги, буд. 16, має у власності холодильне обладнання, що підтверджується витягом про державну реєстрацію речових прав, оборотно-сальдовою відомістю (а.с. 58, 103). Крім того, з метою введення господарської діяльності позивачем укладено договір з ДУ Волинська регіональна державна лабораторія ветеринарної медицини від 26.01.2017 року № 31/01-19 на проведення державного лабораторного ветеринарно-санітарного контролю та комплексу лабораторних досліджень сировини, матеріалів, продуктів (продукції), що виробляється, реалізується, експортується та імпортується, досліджень води питної та бактеріологічного контролю якості дезінфекції виробничого устаткування та обладнання, та договір з ДП Укрветсанзавод від 01.02.2017 року № КОС/06/У/6/38621494/2017 про надання послуг з організації збирання, утилізації побічних продуктів тваринного походження (а.с. 48-57).

У вересні 2017 року позивач на підставі договору поставки від 30.12.2015 року №5/4 (а.с. 61-63), придбав у ТзОВ Віра-1 живих свиней на забій, про що свідчать видаткова накладна від 04.09.2017 року № 1287 (в кількості 30 голів, вагою 3270 кг), товарно-транспортна накладна від 04.09.2017 року № 360, видаткова накладна від 11.09.2017 року № 1302 (в кількості 50 голів, вагою 5528 кг), товарно-транспортна накладна від 11.09.2017 року № 191, банківські виписки (а.с. 34, 37-40, 42-43, 77-83, 94, 96-98).

В подальшому під час переробки вказаного товару позивач отримав м'ясну продукцію в асортименті (бочок, вирізка, лопатка, ребра, субпродукти та ін.), про що свідчать відповідні картки про відпуск та переробку сировини (а.с. 35-36, 44, 74-76, 87-90, 95).

Судом також встановлено, що частину вказаної м'ясної продукції в асортименті на підставі договору поставки від 05.01.2015 року № 8П15 (а.с. 64-71) ТзОВ ПМП реалізувало ТзОВ Континіум-Трейд , а саме: за видатковою накладною від 13.09.2017 року №РН-0000843 на загальну суму 17329,78 грн., в тому числі ПДВ 2888,30 грн.; за видатковою накладною від 18.09.2017 року № РН-0000870 на загальну суму 15446,75 грн., в тому числі ПДВ 2574,46 грн. (а.с. 32, 72). За вказаними операціями з поставки м'ясної продукції відповідно були виписані податкові накладні від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45 (а.с. 14, 24). Поставка м'ясної продукції від позивача до ТзОВ Континіум-Трейд за вказаними операціями здійснювалася 13.09.2017 року та 18.09.2017 року, оплату за придбаний товар проведено, про що свідчить товарно-транспортні накладні, банківські виписки (а.с. 33, 41, 45, 73, 85, 86).

Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45 стало неподання позивачем документів складського обліку, разом з тим, суд звертає увагу на те, що за наявності інших первинних документів відсутність документів складського обліку сама по собі не свідчить про нездійснення фактичної поставки чи фіктивність правочину як такого.

Отже, позивачем на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТзОВ Континіум-Трейд подано письмові пояснення (повідомлення щодо подачі документів) та скарги на рішення контролюючого органу, в яких зазначено про умови господарських операцій, та необхідні документи для реєстрації податкових накладних від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45.

Суд вважає, що господарські операції, за наслідками яких складено спірні податкові накладні, здійснені позивачем в межах його господарської діяльності, є фактичними та підтверджуються первинними документами. При цьому, контролюючим органом не враховано специфіку діяльності позивача та не взято до уваги письмові пояснення платника податків.

На думку суду, відповідачами не було надано належної оцінки документам і письмовим поясненням позивача щодо господарських операцій та виписаних ним податкових накладних від 13.09.2017 року № 31 та від 18.09.2017 року № 45. При цьому відповідачі виявили надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції.

За приписами частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України суд дійшов переконання, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів є необґрунтованою; Комісія ГУ ДФС у Волинській області та Комісія ДФС з питань розгляду скарг при прийнятті рішень діяли нерозсудливо та непропорційно (без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія)).

Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 16.07.2018 року № 842675/36071689, № 842666/36071689 та рішення Комісії ДФС з питань розгляду скарг від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2 належить задовольнити.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

За приписами пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов'язати ДФС України зареєструвати податкові накладні від 13.09.2017 року № 31, від 18.09.2017 року № 45. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Підсумовуючи викладене, суд з урахуванням встановлених обставин та на підставі норм чинного законодавства, що наведені вище, дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України та ГУДФС у Волинській області судовий збір у розмірі 3524,00 грн., по 1762,00 грн. з кожного.

Керуючись статтями 243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 16.07.2018 року № 842675/36071689, № 842666/36071689.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ДФС з питань розгляду скарг від 27.07.2018 року № 21041/36071689/2, від 30.07.2018 року № 21596/36071689/2.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю Піддубецьке м'ясопереробне підприємство податкові накладні від 13.09.2017 року № 31, від 18.09.2017 року № 45.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Піддубецьке м'ясопереробне підприємство (45635, Волинська область, Луцький район, село Піддубці, вулиця Перемоги, будинок 16, код ЄДРПОУ 36071689) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859) судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн. 00 коп.).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Піддубецьке м'ясопереробне підприємство (45635, Волинська область, Луцький район, село Піддубці, вулиця Перемоги, будинок 16, код ЄДРПОУ 36071689) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 39292197) судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

ОСОБА_1 Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2018
Оприлюднено05.11.2018
Номер документу77591015
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0340/1699/18

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 30.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 05.11.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні