ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" жовтня 2018 р. справа № 809/834/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Біньковської Н.В.,
за участю: секретаря судового засідання Хоми О.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідачів - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства "АГРО ВІТА" до Головного управління Державної фіскальної служби України в Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
ПП "АГРО ВІТА" звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДФС України в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, визнання протиправною бездіяльності Державної фіскальної служби України щодо своєчасного не надсилання рішень за наслідками розгляду поданих скарг, зобов'язання зареєструвати податкові накладні №№ 2-7 від 01.11.2017 року, №20 від 10.10.2017 року, №1 від 02.11.2017 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування наведених вимог позивач вказав, що для здійснення реєстрації податкових накладних №№ 2-7 від 01.11.2017 року, №20 від 10.10.2017 року, №1 від 02.11.2017 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних ПП "АГРО ВІТА" надано документи, що підтверджують реальність господарських операцій позивача із АПП Золота Нива і ПАТ ДПЗКУ . Однак, в порушення вимог ст.201 Податкового кодексу України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 року Головним управлінням ДФС України в Івано-Франківській області протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних через ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, а саме з підстав відсутності товарно-транспортних накладних на перевезення сої від постачальника, на склад зберігання, покупцю та не заповнення акту прийому-передачі зерна сої для складського зберігання. Державною фіскальною службою України протиправно не надіслано позивачу протягом строку, визначеного п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України рішень за результатами поданих скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.08.2018 року заяву позивача про збільшення позовних вимог повернуто без розгляду.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві, відповіді на відзив, письмових поясненнях (а.с.155, 204 т.1). Пояснив, що відповідно до укладених позивачем з контрагентами договорів, доставка продукції АПП Золота Нива здійснювалась транспортом та за рахунок покупця, а з ПАТ Державна продовольчо-зернова корпорація України на умовах EХW ( Франко завод ), тобто власними силами покупця, у зв'язку з чим у позивача відсутні товарно-транспортні накладні. Поданий позивачем відповідачу як додаток до договору складського зберігання зерна бланк акту прийому зберігання сої є примірним актом, який укладається між сторонами при поверненні зерна поклажодавцю, тому він не заповнений. Просив позов задовольнити.
Представник відповідачів в судовому засіданні стосовно задоволення позову заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позов (а.с.132 т.1). Пояснив, що Головним управлінням ДФС України в Івано-Франківській області прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкових накладних за №№ 2-7 від 01.11.2017 року, №20 від 10.10.2017 року, №1 від 02.11.2017 року, оскільки позивачем в підтвердження реальності господарських операцій із АПП Золота Нива і ПАТ ДПЗКУ не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, а саме, товарно-транспортних накладних на перевезення сої від постачальника, на склад зберігання, покупцю та не заповнено акт прийому-передачі зерна сої для складського зберігання. Зазначив, що до поданого позивачем пакету документів не додано документального підтвердження щодо транспортування продукції на склад зберігання від позивача та не заповнено акт прийому-передачі товару позивачем на склад зберігання. Державна фіскальна служба України скарги на прийняті ГУ ДФС України в Івано-Франківській області рішення не отримувала, а тому відповідні рішення не приймала. Просив суд в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.
ПП "АГРО ВІТА" є юридичною особою, перебуває на податковому обліку в контролюючому органі, перебуває на загальній системі оподаткування.
13.11.2017 позивачем отримано Квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якої податкову накладну №20 від 10.10.2017 прийнято, однак реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1201. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с.226 т.1).
28.11.2017 позивачем отримано Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно яких податкові накладні №2 від 01.11.2017, №3 від 01.11.2017, №4 від 01.11.2017, №5 від 01.11.2017, №6 від 01.11.2017, №7 від 01.11.2017, №1 від 02.11.2017 прийнято, однак реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1201. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с.218-225 т.1).
04.04.2018, 05.04.2018, 12.04.2018 позивачем на підтвердження правомірності складення та подання спірних податкових накладних надіслано контролюючому органу електронним зв`язком повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, до яких долучено пояснювальні записки та 29 текстових файлів стосовно податкових накладних №2, №3, №4, №5, №6, №7 від 01.11.2017, 30 текстових файлів стосовно податкової накладної №20 від10.10.2017, 31 текстовий файл стосовно податкової накладної №1 від 02.11.2017 (а.с.237-260 т.1, 1-229 т.2).
06.04.2018 комісією Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області прийнято рішення № 636878/33008127, №637041/33008127, №637082/33008127, №637076/33008127, №637114/33008127, №637174/33008127, №637063/33008127 про відмову у реєстрації податкових накладних №2, №3, №4, №5, №6, №7 від 01.11.2017 та №20 від 10.10.2017, відповідно, в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: товарно-транспортних накладних на перевезення сої від постачальника, на склад зберігання, покупцю та не заповнено акт прийому-передачі зерна сої для складського зберігання (а.с.14-27 т.1).
17.04.2018 комісією Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області прийнято рішення № 652734/33008127 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: товарно-транспортних накладних на перевезення сої від постачальника, на склад зберігання, покупцю та не заповнено акт прийому-передачі зерна сої для складського зберігання (а.с.28 т.1).
На вказані рішення позивачем на адресу Державної фіскальної служби України 24.04.2018, 25.04.2018, 26.04.2018, відповідно, подані скарги. Цими датами позивач отримав квитанції №1 в яких зазначено: документ доставлено до Державної фіскальної служби України. Документ збережено на центральному рівні. Через певний час подбати про прийом квитанції №2 (а.с.91-114, 236 т.1). Державною фіскальною службою України рішення за результатами розгляду скарг не приймались.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (надалі також Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 (в редакції станом на час подання податкової накладної), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис"; Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містив пункт 201.16 статті 201 ПК України, в редакції станом на час подання податкової накладної, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Підпунктом 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України зазначалось, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно матеріалів справи, у Квитанціях щодо зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених Наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 (чинний на час виникнення даних правовідносин).
Проте, у вказаних Квитанціях не вказано, а ні конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, а ні конкретного переліку необхідних документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстру податкових накладних.
Пункт 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567 містить у собі визначення двох різних критеріїв: Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів Наказу №567 вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117), пунктом 2 якої установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» , та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Вищевказані положення постанови КМУ від 21.02.2018 №117 надали можливість позивачу подати пояснення і копії документів щодо зупинених податкових накладних вже у відповідності до положень Порядку №117.
Згідно з пунктом 14 Порядку, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 15 вказаного Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
За правилами пункту 16 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 18, 20, 21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Матеріалами справи підтверджено, що 13.11.2017 зупинено реєстрацію податкової накладної №20 від 10.10.2017, 28.11.2017 зупинено реєстрацію податкових накладних №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №1 від 02.11.2017. В квитанції містилася пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Після отримання таких квитанцій позивач у порядку, встановленому законодавством, подав до контролюючого органу письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, і копії відповідних документів, які підтверджували реальність здійснення господарських операцій по вказаних податкових накладних.
Зокрема, як зі змісту пояснювальних записок так і з обсягу документів наданих на підтвердження реальності операцій встановлено, що основним видом діяльності ПП "АГРО ВІТА" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
25.10.2017 між ПП "АГРО ВІТА" (Постачальник) та ПАТ Державна продовольча-зернова корпорація України (Покупець) укладено договір №ТЕР0097-С поставки товару, згідно якого Постачальник зобов'язався поставити і передати у власність Покупця, а Покупець прийняти і оплатити зерно українського походження врожаю 2017 року. За умовами п.4 цього Договору поставка товару здійснюється на умовах EХW ( Франко завод ), згідно Офіційних правил тлумачення торгівельних термінів Інкотермс (у редакції 2010 року), за виключенням умов, які можуть бути обумовлені в Договорі (а.с.87 т.1).
На виконання цього Договору позивач поставив покупцю сою на загальну суму 1 482 465,05 грн., в тому числі ПДВ 247 077,51 грн. Здійснення поставки та передачі сої від позивача ПАТ ДПЗКУ підтверджено видатковою накладною за № 56 від 02.11.2017, податковою накладною за №1 від 02.11.2017 року, банківською випискою по рахунку 26008052518275 (а.с.37, 86-90 т.1).
26.10.2017 між ПП "АГРО ВІТА" (Постачальник) та Аграрним приватним підприємством Золота Нива (Покупець) укладено договір поставки №10/26/2017, згідно якого Постачальник зобов'язався в порядку і на умовах, визначених цим договором, поставити продукцію сільськогосподарського призначення, а покупець зобов'язався в порядку і на умовах, визначених цим договором, прийняти і оплатити таку продукцію. За умовами п.п.2.1 п.2, п.п.5.2 п.5 цього Договору Постачальник відвантажує продукцію на адресу Покупця за цінами, що визначені в рахунку-фактурі, або у видатковій накладній; якщо письмово не погоджено інше, доставка продукції здійснюється транспортом та за рахунок Покупця (а.с.76 т.1).
На виконання цього Договору позивач поставив АПП Золота Нива сою на загальну суму 2 169 588,43 грн., в тому числі ПДВ 361 598,07 грн. Здійснення поставки та передачі сої від позивача АПП Золота Нива підтверджено видатковими накладними № 50 від 03.11.2017, №51 від 03.11.2017, №38 від 31.10.2017, №39 від 31.10.2017, №49 від 31.10.2017, №35 від 01.11.2017, №48 від 01.11.2017; податковими накладними за №№2, 3,4,5,6,7 від 01.11.2017, за №20 від 10.10. 2017; звітом про кредитові операції по рахунку 26008052518275 (а.с.30-36, 75, 79-86 т.1).
В підтвердження того, що вказаний товар (соя) вирощений ПП "АГРО ВІТА" в межах своєї господарської діяльності, позивач надав відповідачу також договір поставки насіння с/г культур на умовах товарного кредиту № 09405 від 13.04.2017, видаткову накладну № 119 від 05.04.2017, договір поставки насіння с\г культур на умовах товарного кредиту № 16505 від 08.04.2016, видаткову накладну № ВН-20005-01028 від 05.05.2016 року; договір поставки нафтопродуктів № 41 від 22.03.2017, товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 85 від 23.03.2017, № 119 від 05.04.2017, № 166 від 26.04.2017, видаткові накладні № 85 від 23.03.2017, № 119 від 05.04.2017, № 166 від 26.04.2017; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017 року, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2016 року, довідки Більшівцівської селищної ради ОТГ села Кінашів від 19.10.2017 року № 131, села Кукільники від 19.10.2017 року № 26 стосовно користуння земельними ділянками, оборотно-сальдової відомості по рахунку 10 за січень - листопад 2017 року, договір складського зберігання зерна №ІЗ-ЗБ/2017 від 28 липня 2017 року із додатками (а.с.38-74 т.1).
Однак, рішеннями комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації накладних за № 636878/33008127, №637041/33008127, №637082/33008127, №637076/33008127, №637114/33008127, №637174/33008127, №637063/33008127 від 06.04.2018, та за № 652734/33008127 від 17.04.2018 ПП "АГРО ВІТА" відмовлено у реєстрації податкових накладних №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №20 від 10.10.2017 та №1 від 02.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно частини 2 статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Поряд з цим, суд враховує позицію, викладену у п.53 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Федорченко та Лозенко проти України» , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення «поза розумним сумнівом» .
Оцінюючи згадані документи - в сукупності та кожен зокрема - суд вважає, що такі не дають підстав для сумніву щодо реальності здійснення вищенаведених операцій або висновку про їх нездійснення.
На думку суду, відповідач не довів правомірності оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, адже як слідує із їх змісту така відмова здійснена формально. Будь-яких доказів на підтвердження нереальності господарських операцій ПП "АГРО ВІТА", на підставі яких було складено податкові накладні №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №20 від 10.10.2017 та №1 від 02.11.2017 відповідачами суду не надано, факт порушення позивачем вимог чинного законодавства, в т.ч. Податкового кодексу України та Порядку №117, не доведено.
Враховуючи наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та ПАТ ДПЗКУ , АПП Золота Нива , та беручи до уваги те, що такі документи були надані позивачем, Комісія Головного управління ДФС у Івано-Франківській області не мала правових підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.
При цьому суд не погоджується із доводами представника відповідачів, зазначених у відзиві на позов, в підтвердження законності оскаржуваних рішень на відсутність товарно-транспортних накладних, оскільки згідно укладеного між ПП "АГРО ВІТА" та АПП Золота Нива договору, доставка продукції здійснювалась транспортом та за рахунок Покупця, а згідно укладеного договору між ПП "АГРО ВІТА" та ПАТ ДПЗКУ поставка товару здійснювалась на умовах EХW ( Франко завод ), згідно Офіційних правил тлумачення торгівельних термінів Інкотермс (у редакції 2010 року). Також, не свідчить про наявність правових підстав для відмови у реєстрації обговорюваних податкових накладних не заповнення акту прийому-передачі зерна сої для складського зберігання, оскільки в судовому засіданні встановлено, що бланк акту-прийому передачі був долучений позивачем до документів як додаток №3 до договору складського зберігання зерна №ІЗ-ЗБ/2017 від 28 липня 2017 року, і як слідує з його змісту та змісту договору, цей акт складається при переоформленні зерна на нового власника у разі, якщо зерно продовжує зберігатись на складі.
Стосовно тверджень представника відповідача в судовому засіданні про відсутність доказів перевезення сої з поля на склад зберігання, суд зазначає, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено, які саме документи необхідно подати позивачу для реєстрації податкових накладних №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №20 від 10.10.2017 та №1 від 02.11.2017, при цьому, вказані податкові накладні виписані за результатами господарських операцій позивача із ПП "АГРО ВІТА" та ПАТ ДПЗКУ щодо поставки зерна сої, а не його зберігання, а тому вказані доводи є безпідставними. Крім того, в ході розгляду справи в підтвердження такого перевезення позивачем надано суду товарно-транспортні накладні (а.с.157174 т.1).
Отже, на підставі досліджених в судовому засіданні доказів та встановлених на їх підставі обставин, що передували прийняттю оскаржуваних рішень № 636878/33008127, №637041/33008127, №637082/33008127, №637076/33008127, №637114/33008127, №637174/33008127, №637063/33008127 від 06.04.2018, та за № 652734/33008127 від 17.04.2018 щодо відмови у реєстрації податкових накладних позивача №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №20 від 10.10.2017 та №1 від 02.11.2017, суд приходить висновку, що вказані рішення прийнято необґрунтовано. В той же час, позивач довів обґрунтованість позовних вимог в частині протиправності цих рішень і наявності підстав для їх реєстрації належними, допустимими та достатніми доказами. Виходячи з положень пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що позовні вимоги про визнання їх протиправними та скасування є підставними та такими, що підлягають задоволенню.
Водночас згідно частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до п.п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов'язків платника податків.
Натомість, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим, оскільки відповідні повноваження законодавчо покладені на комісію ДФС України.
Згідно п.28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій, зокрема: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року за № 1246.
Так, пунктом 19 Порядку визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 20 Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи встановлені судом обставини протиправності прийнятих Комісією Головного управління ДФС у Івано-Франківській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що послідовним та обґрунтованим буде, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений - зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати подані позивачем податкові накладні №№2, 3, 4, 5, 6, 7 від 01.11.2017, №20 від 10.10.2017 та №1 від 02.11.201, днем їх подання.
Щодо позовних вимог про визнання незаконною бездіяльності Державної фіскальної служби України стосовно не надіслання позивачу протягом визначеного п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України строку рішень за результатами розгляду поданих скарг на рішення комісії Головного управління ДФС у Івано-Франківській області про відмову в реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що Державною фіскальною службою України рішення згідно поданих позивачем скарг не приймались, а тому їх і не було направлено ПП "АГРО ВІТА" у встановлений законодавством строк.
Як пояснив представник відповідачів, Державна фіскальна служба України скарги не отримала, що підтверджується відсутністю квитанцій №2, у зв'язку з чим не могла прийняти відповідні рішення. Також звернув увагу суду на пропущення позивачем строків подання скарг.
Відповідно до підпунктів 56.23.3, 56.23.4 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим. Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.
Отже, на переконання суду, така обставина як не надіслання платнику податків Державною фіскальною службою України рішення за скаргою на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є підставою для задоволення позову в частині скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної і не може розглядатись як окрема позовна вимога. Направлення чи не направлення у визначенні законодавством строки відповідного рішення є дискреційним повноваженням контролюючого органу, яке має визначені законодавством наслідки і не потребує додаткового захисту платника податку. Тобто, неприйняття рішення за наслідками розгляду скарги чи/і не направлення його платнику податків не порушує права такого платника податків, оскільки законодавством чітко визначення наслідки таких дій/бездіяльності Державної фіскальної служби України.
Враховуючи що Державною фіскальною службою України не приймались рішення, а позивач оскаржує дії відповідача щодо саме не надіслання таких рішень, суд приходить висновку про відмову в задоволенні позову в цій частині.
Відповідно до вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підтвердження понесених судових витрат позивачем подано суду платіжне доручення про сплату судового збору в розмірі 15858,00 грн. №806 від 15.08.2018.
Таким чином підлягає стягненню на користь позивача за рахунок відповідачів, пропорційно до задоволених вимог, здійснені документально підтверджені судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 14096 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати:
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову такій реєстрації №636878/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.11.2017 р.;
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637041/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 01.11.2017 р.;
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637082/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 01.11.2017 р.;
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637076/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 01.11.2017 р.,
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637114/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 01.11.2017 р.,
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637174/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 01.11.2017 р.,
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №637063/33008127 від 06.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 10.10.2017р.,
- рішення комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №652734/33008127 від 17.04.2018р. про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.11.2017 р.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені приватним підприємством «АГРО-ВІТА» : податкову накладну №2 від 01.11.2017 р., податкову накладну №3 від 01.11.2017р., податкову накладну №4 від 01.11.2017р., податкову накладну №5 від 01.11.2017р., податкову накладну №6 від 01.11.2017р., податкову накладну №7 від 01.11.2017р., податкову накладну №20 від 10.10.2017р., податкову накладну №1 від 02.11.2017р.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь приватного підприємства «АГРО-ВІТА» (код ЄДРПОУ 33008127, пл. Ринок, 20/3, м. Львів, 79008) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39394463, вул.Незалежності 20, м. Івано-Франківськ, 76018) 7 048 грн. (сім тисяч сорок вісім гривень 00 копійок) судового збору.
Стягнути на користь приватного підприємства «АГРО-ВІТА» (код ЄДРПОУ 33008127, пл. Ринок, 20/3, м. Львів, 79008) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, Львівська площа 8, м. Київ-53, 04655) 7 048 грн. (сім тисяч сорок вісім гривень 00 копійок) судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Відповідно до статей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Біньковська Н.В.
Рішення складене в повному обсязі 26.10.2018.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2018 |
Оприлюднено | 05.11.2018 |
Номер документу | 77591478 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні